Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-03, 10:15   #1
Zikoria
Registered User
 
Zikorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 31
LCHF - Det bästa jag har gjort

Det är många som klankar ner på dieten och tjötar om att hjärnan behöver kolisar, m.m. Jag har styrketränat och varit på spinning regelbundet sedan 1 ½ år tillbaka, i början gick jag ner 10 kg men ju mer jag tränade desto hungrigare blev jag. Jag käkade fullkornsbröd, fullkornspasta, inget godis eller sprit men ändå gick jag upp i vikt av den ökade träningsmängden som gjorde mig hungrigare + att jag åt minimalt med fett, så jag blev aldrig riktigt mätt.

Men; för två veckor sedan bestämde jag mig för att kilona fanimej ska rasa på ett eller annat sätt, och då valde jag att prova den hatade och ack så omdiskuterade dieten. Jag har valt att gå den strikta vägen, dvs. bara äta fett, protein och olika kålsorter + hallon (kan inte klara mig utan hallon). Jag har på två veckor rasat 3 kg och för första gången som tränande kan jag äta mig mätt varje måltid. Ett stort plus är att min mage också är slankare än aldrig förr och kroppen är redan tightare. Vill bara dela med mig om detta, då jag vet att ni är många därute som kämpar med vikten. DETTA FUNKAR, oavsett vad ni alla kostexperter säger. Men jag kommer självklart att addera lite kolisar när jag nått min målvikt, annars skulle det vara trist att leva så här livet ut. Normalt sett har jag svårt att hålla att dieter eftersom att man oftast får gå hungrig eller att de är jävligt äckliga. Men så här ser en normal LCHF-dag ut för mig :

Frukost: 2 ägg och ½ paket bacon eller 10% Kesella med kanel och linfrön eller en stor kopp kaffe med röd mjölk.

Lunch: 2 burkar avrunnen makrill med en klick majonnäs eller Avokado med skagenröra eller Omelett.

Middag: Tigerräkor med aioli eller biff med bearnaise eller laxpudding.

Kvällsfika: En stor bit av min favoritost (blåmögel eller brie) eller 50 g hallon med vispad grädde.
Zikoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:24   #2
Whistler
Registered User
 
Whistlers avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 1 808
Varje gram kolhydrat som lagras i kroppen binder 2,7g vätska. Alltså, om du minskar ett kilo på kolhydratsintaget på en vecka så förlorar du även 2,7kg vatten. Har du skurit ner på kolhydratsintaget så pass mycket och dessutom har bakgrund som aktivt konditionstränande (och därmed har hög förmåga att lagra kolhydrater) så ska du se att det är därifrån dina kilon förloras.

Deffguiden innehåller allt man behöver veta, och mätthet/hunger har inget med uppgång eller nedgång att göra vid olika metoder med samma kaloriintag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Moderatorerna bestämmer från fall till fall. Lev med det och sluta tjafsa.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:32   #3
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Ja vad ska man säga? Stort grattis till att du hittat rätt och mår bättre!
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:35   #4
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Det funkar för dig, jätteroligt. Men att säga "detta funkar" är något helt annat. Du har gått ner för att du har ätit mindre än du har förbrukat (och troligen är en stor del vätska som ovanstående inlägg), inte för att dietmetoden är magisk. Du kanske upplever en minskad hunger, men om jag under längre perioder utesluter kolhydrater får jag dimseende, yrsel och kraftigt nedsatt prestationsförmåga. Dessutom svarar olika personer olika bra på olika typer av dieter.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:42   #5
Zikoria
Registered User
 
Zikorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Det funkar för dig, jätteroligt. Men att säga "detta funkar" är något helt annat. Du har gått ner för att du har ätit mindre än du har förbrukat (och troligen är en stor del vätska som ovanstående inlägg), inte för att dietmetoden är magisk. Du kanske upplever en minskad hunger, men om jag under längre perioder utesluter kolhydrater får jag dimseende, yrsel och kraftigt nedsatt prestationsförmåga. Dessutom svarar olika personer olika bra på olika typer av dieter.
Absolut. Jag menar inte att detta är mirakeldieten, men de som säger att dieten bara är bull ska nog pröva innan de uttalar sig. Jag är ingen expert men jag kan tänka mig att dieten är bättre lämpad för kvinnor än för män. I och med att våra kroppar behöver fett för att kunna få barn, så ligger det i vår natur att lätt lägga på oss och ha svårt att bli av med det. Ni killar/män behöver ju inte det på samma sätt, och det är ju därför ni också har lättare att gå ner i vikt. Jag är helt säker på att LCHF inte är svaret för en man som tränar.
Zikoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:45   #6
plattenbullen
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 66
men konstigt om du inte har gatt ner i vikt tidigare om du kakar 1/2 paket bacon till frukost hahahaha
plattenbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:46   #7
Zikoria
Registered User
 
Zikorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av plattenbullen Visa inlägg
men konstigt om du inte har gatt ner i vikt tidigare om du kakar 1/2 paket bacon till frukost hahahaha
Va?
Zikoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:46   #8
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Utesluter du kolhydrater även efter träning?
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:47   #9
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Kommer du fortsätta på samma bana när vikten är på önskad nivå? För LCHF är ju ingen viktminskningsmetos primärt, snarare en total kosthållning.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:50   #10
Zikoria
Registered User
 
Zikorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Utesluter du kolhydrater även efter träning?
LCHF-förespråkarna säger ju att man kan köra dieten utan att träna, men ändå gå ner i vikt. Men det är bara till för lata tjockisar enligt min mening, så de dagar jag tränar riktigt hårt så har jag ju "råd" att sätta i mig lite extra kolisar. Dvs. lite mer än 20g. Skulle aldrig kunna sluta träna, det har blivit en de av mig och mitt liv. Så svaret är ja; jag tar en dextrosol eller en smarrig prottebar efter ett hårt pass.
Zikoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:53   #11
Zikoria
Registered User
 
Zikorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Kommer du fortsätta på samma bana när vikten är på önskad nivå? För LCHF är ju ingen viktminskningsmetos primärt, snarare en total kosthållning.
Jag kommer att fortsätta på samma bana ja. Fast jag kommer lägga till lite kolhydrater. Det hör ju till saken att jag är glutenintolerant, så jag mår ju verkligen inte bra av de flesta kolisar ändå. Bröd, pasta och gröt är ju bara att glömma för min del. Men jag kommer nog att börja äta alla sorts grönsaker, rotfrukter och riktigt grovt bröd.
Zikoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:55   #12
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Zikoria Visa inlägg
Absolut. Jag menar inte att detta är mirakeldieten, men de som säger att dieten bara är bull ska nog pröva innan de uttalar sig. Jag är ingen expert men jag kan tänka mig att dieten är bättre lämpad för kvinnor än för män. I och med att våra kroppar behöver fett för att kunna få barn, så ligger det i vår natur att lätt lägga på oss och ha svårt att bli av med det. Ni killar/män behöver ju inte det på samma sätt, och det är ju därför ni också har lättare att gå ner i vikt. Jag är helt säker på att LCHF inte är svaret för en man som tränar.
Men innan du själv uttalar dig om dieten kanske du ska låta den gå lite längre än två veckor eftersom du efter den tiden bara tömt dig på vatten och kolhydrater. Du säger själv att du inte är någon expert på området, men detta verkar inte hindra dig att tala om saker du inte riktigt har grepp om.

Både vi killar/män och ni flickor/kvinnor är ju liksom.. du vet.. människor.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 10:58   #13
Zikoria
Registered User
 
Zikorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Men innan du själv uttalar dig om dieten kanske du ska låta den gå lite längre än två veckor eftersom du efter den tiden bara tömt dig på vatten och kolhydrater. Du säger själv att du inte är någon expert på området, men detta verkar inte hindra dig att tala om saker du inte riktigt har grepp om.

Både vi killar/män och ni flickor/kvinnor är ju liksom.. du vet.. människor.

Då hörs vi om en månad då !

Oops... Jag trodde inte att man var tvungen att vara expert för att uttala sig om ngt som man tror på?
Zikoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 11:03   #14
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Zikoria Visa inlägg
Då hörs vi om en månad då !

Oops... Jag trodde inte att man var tvungen att vara expert för att uttala sig om ngt som man tror på?
Du själv gör dig lustig på andras bekostnad - de som är kritiska mot din favoritdiet då - och talar om att du inte är någon expert. Jag kräver ingenting av någon. Det är bara bra att du hittat något som fungerar för dig.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 11:31   #15
Viktor_Balck
Registered User
 
Viktor_Balcks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Mandalay Bay
Inlägg: 421
Visste inte att LCHF var en hatad diet men säger du det så, omdiskuterad är väl mer rätt.

Det som kan bli problemet, precis som Jwzrd säger, är att en sån diet kan bli jobbig att hålla under en längre tid, jag personligen skulle aldrig klara det. Men under korta perioder så fungerar det säkert kanon och visst går man ner i vikt, fast det tror jag å andra sidan att du hade gjort med en "normal" kost om du hade haft bättre koll på ditt kalori in kontra kalori ut. Sen känns 3 kg på två veckor inte så konstigt med tanke på det låga kolhydratintaget.

Hoppas dock att det fortsätter att fungera bra för dig
Viktor_Balck är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)