Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-13, 11:15   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Munsköljning med kolhydratlösning förbättrar prestationsförmågan.

Citat:
The aim of the present study was to further explore the influence of ingestion and mouth rinse with a carbohydrate-electrolyte solution (CES) on the performance during a approximately 1 h high-intensity time trial on trained subjects. Subjects rinsed around the mouth or ingested a 6% isotonic CES or placebo (14 mL/kg body weight) before and throughout a time trial in which they had to accomplish a set amount of work (975+/-85 kJ) as quickly as possible. In the mouth rinse conditions, time to complete the test was shorter (P=0.02) with CES (61.7+/-5.1 min) than with placebo (64.1+/-6.5 min), whereas in the ingestion conditions, there was no difference between placebo (62.5+/-6.9 min) and CES (63.2+/-6.9 min). Although power output and lactate concentration during exercise were significantly higher when subjects rinsed their mouth with CES compared with placebo, the rating of perceived exertion values did not differ. Blood glucose concentration increased after ingestion of but not after mouth rinse with CES. The interesting finding of the present study is that rinsing the mouth with but not ingestion of CES resulted in improved performance.
Scand J Med Sci Sports. 2008 Nov 3. Mouth rinse but not ingestion of a carbohydrate solution improves 1-h cycle time trial performance.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 13:25   #2
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Vad menas med kolhydratlösning. eller, CES carbohydrate and electrolyte solution, som det hette.
Och hur kom de på iden att skölja munnen med det?
Tog kroppen upp det i munnen? Sån här engelska är skitsvår för mig att läsa och samtidigt få ut något vettigt utav.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 14:14   #3
Danny Devito
Registered User
 
Danny Devitos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 5 055
Skölja munnen med kolhydrater? Låter inte som en höjdare för tänderna. :P
Kroppen tar ju upp saker från munhålan också, därför man t.ex. får i sig nikotin av snus.
Danny Devito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 14:37   #4
bustz0rz
Registered User
 
bustz0rzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 890
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito Visa inlägg
Skölja munnen med kolhydrater? Låter inte som en höjdare för tänderna. :P
Kroppen tar ju upp saker från munhålan också, därför man t.ex. får i sig nikotin av snus.
Tänkte precis säga samma sak. Kan ju absolut inte vara bra för tänderna.
bustz0rz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 14:42   #5
Kinsei
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 169
Hmm, då kanske jag gjort instinktivt rätt när jag sköljt munnen med sportdryck inför ett par lopp! (Fast anledningen till det var att jag ville ha den uppiggande känslan men inte oroa magen eller blåsan just då)
Kinsei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 15:06   #6
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest Visa inlägg
Vad menas med kolhydratlösning. eller, CES carbohydrate and electrolyte solution, som det hette.
Och hur kom de på iden att skölja munnen med det?
Tog kroppen upp det i munnen? Sån här engelska är skitsvår för mig att läsa och samtidigt få ut något vettigt utav.
En sportdryck innehållande en blandning av glukos och sukros.

Det visades i en tidigare studie att kolhydratlösning som intogs via dropp hos försökspersoner, som fick utföra en kortare ansträngning (typ 45-60min), inte förhöjde deras prestation. Artikelförfattarna till samma studien föreslog att att munnen kunde ligga bakom den prestationsförhöjande effekten i andra liknande studier, fast där man druckit lösningarna.

Nja, i denna studien tror man att nervsignaler från kolhydratrecepetorer i munhålan undertrycker "trötthets-signaler" från muskler som når vissa delar av hjärnan.

Om jag ska dricka sportdryck nångång under ett pass tänker jag låta det skvalpa runt lite i munnen (~5 sekunder) innan jag sväljer det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 17:05   #7
frambogir
Andas genom munnen
 
frambogirs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 015
När jag arbetade på servicehus hade vi sirap som vi hällde i en äldre herre vid akuta insulinfall, upptaget i munnen räckte för att rädda karlstackarn, så nog tas det upp en del... Vilket anekdotiskt exempel att komma med...
__________________
Det går an
frambogir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 18:24   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det ska inte ske något upptag av så stora och polära molekyler som fruktos och glukos genom munhålan
Nikotin är en relativt opolär molekyl och där vet vi att det finns ett upptag genom huden.
Alkohol är en liten molekyl och hyffsat opolär för att passera in i blodet.

Tyvärr är glukosen alldeles för polär ( vattenlöslig ) för att kunna passera ut i blodet


Kan effekten istället vara ren placebo ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 20:11   #9
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
En påverkan på CNS låter troligare än att kolhydraterna i sig används som energi pga upptag i munhålan. Intressant men jag har ändå svårt att se den situation där det skulle ge någon större fördel, särskilt vid tävling då man kanske redan innan "optimerat" kosten t.ex. via superkompensation.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 00:10   #10
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Det har gjorts en studie på detta tidigare va? Kul med en till studie som kom fram till samma resultat i såna fall.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 08:29   #11
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Citat:
Ursprungligen postat av Shajjn Visa inlägg
En sportdryck innehållande en blandning av glukos och sukros.

Det visades i en tidigare studie att kolhydratlösning som intogs via dropp hos försökspersoner, som fick utföra en kortare ansträngning (typ 45-60min), inte förhöjde deras prestation. Artikelförfattarna till samma studien föreslog att att munnen kunde ligga bakom den prestationsförhöjande effekten i andra liknande studier, fast där man druckit lösningarna.

Nja, i denna studien tror man att nervsignaler från kolhydratrecepetorer i munhålan undertrycker "trötthets-signaler" från muskler som når vissa delar av hjärnan.

Om jag ska dricka sportdryck nångång under ett pass tänker jag låta det skvalpa runt lite i munnen (~5 sekunder) innan jag sväljer det
Ja, det verkar som om det skulle kunna vara värt det, placebo eller ej.
Om man ändå ska svälja det så..
Tack för bra svar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 13:18   #12
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest Visa inlägg
Ja, det verkar som om det skulle kunna vara värt det, placebo eller ej.
Om man ändå ska svälja det så..
Tack för bra svar!
Tydligen var det en signifikant skillnad..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 13:48   #13
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito Visa inlägg
Skölja munnen med kolhydrater? Låter inte som en höjdare för tänderna. :P
Kroppen tar ju upp saker från munhålan också, därför man t.ex. får i sig nikotin av snus.
Att nikotinet går in i blodet av snus är väl för att dom stoppat glasfiber i snuset så det river hål på huden?
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 13:54   #14
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Att nikotinet går in i blodet av snus är väl för att dom stoppat glasfiber i snuset så det river hål på huden?
Var själv tveksam och googlade, det är en myt.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 11:39   #15
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Citat:
Ursprungligen postat av bustz0rz Visa inlägg
Tänkte precis säga samma sak. Kan ju absolut inte vara bra för tänderna.
Men om man sköljer tänderna efteråt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)