Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-13, 11:15   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Munsköljning med kolhydratlösning förbättrar prestationsförmågan.

Citat:
The aim of the present study was to further explore the influence of ingestion and mouth rinse with a carbohydrate-electrolyte solution (CES) on the performance during a approximately 1 h high-intensity time trial on trained subjects. Subjects rinsed around the mouth or ingested a 6% isotonic CES or placebo (14 mL/kg body weight) before and throughout a time trial in which they had to accomplish a set amount of work (975+/-85 kJ) as quickly as possible. In the mouth rinse conditions, time to complete the test was shorter (P=0.02) with CES (61.7+/-5.1 min) than with placebo (64.1+/-6.5 min), whereas in the ingestion conditions, there was no difference between placebo (62.5+/-6.9 min) and CES (63.2+/-6.9 min). Although power output and lactate concentration during exercise were significantly higher when subjects rinsed their mouth with CES compared with placebo, the rating of perceived exertion values did not differ. Blood glucose concentration increased after ingestion of but not after mouth rinse with CES. The interesting finding of the present study is that rinsing the mouth with but not ingestion of CES resulted in improved performance.
Scand J Med Sci Sports. 2008 Nov 3. Mouth rinse but not ingestion of a carbohydrate solution improves 1-h cycle time trial performance.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 13:25   #2
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Vad menas med kolhydratlösning. eller, CES carbohydrate and electrolyte solution, som det hette.
Och hur kom de på iden att skölja munnen med det?
Tog kroppen upp det i munnen? Sån här engelska är skitsvår för mig att läsa och samtidigt få ut något vettigt utav.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 15:06   #3
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest Visa inlägg
Vad menas med kolhydratlösning. eller, CES carbohydrate and electrolyte solution, som det hette.
Och hur kom de på iden att skölja munnen med det?
Tog kroppen upp det i munnen? Sån här engelska är skitsvår för mig att läsa och samtidigt få ut något vettigt utav.
En sportdryck innehållande en blandning av glukos och sukros.

Det visades i en tidigare studie att kolhydratlösning som intogs via dropp hos försökspersoner, som fick utföra en kortare ansträngning (typ 45-60min), inte förhöjde deras prestation. Artikelförfattarna till samma studien föreslog att att munnen kunde ligga bakom den prestationsförhöjande effekten i andra liknande studier, fast där man druckit lösningarna.

Nja, i denna studien tror man att nervsignaler från kolhydratrecepetorer i munhålan undertrycker "trötthets-signaler" från muskler som når vissa delar av hjärnan.

Om jag ska dricka sportdryck nångång under ett pass tänker jag låta det skvalpa runt lite i munnen (~5 sekunder) innan jag sväljer det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 08:29   #4
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Citat:
Ursprungligen postat av Shajjn Visa inlägg
En sportdryck innehållande en blandning av glukos och sukros.

Det visades i en tidigare studie att kolhydratlösning som intogs via dropp hos försökspersoner, som fick utföra en kortare ansträngning (typ 45-60min), inte förhöjde deras prestation. Artikelförfattarna till samma studien föreslog att att munnen kunde ligga bakom den prestationsförhöjande effekten i andra liknande studier, fast där man druckit lösningarna.

Nja, i denna studien tror man att nervsignaler från kolhydratrecepetorer i munhålan undertrycker "trötthets-signaler" från muskler som når vissa delar av hjärnan.

Om jag ska dricka sportdryck nångång under ett pass tänker jag låta det skvalpa runt lite i munnen (~5 sekunder) innan jag sväljer det
Ja, det verkar som om det skulle kunna vara värt det, placebo eller ej.
Om man ändå ska svälja det så..
Tack för bra svar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 13:18   #5
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest Visa inlägg
Ja, det verkar som om det skulle kunna vara värt det, placebo eller ej.
Om man ändå ska svälja det så..
Tack för bra svar!
Tydligen var det en signifikant skillnad..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 14:14   #6
Danny Devito
Registered User
 
Danny Devitos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 5 055
Skölja munnen med kolhydrater? Låter inte som en höjdare för tänderna. :P
Kroppen tar ju upp saker från munhålan också, därför man t.ex. får i sig nikotin av snus.
Danny Devito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 14:37   #7
bustz0rz
Registered User
 
bustz0rzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 890
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito Visa inlägg
Skölja munnen med kolhydrater? Låter inte som en höjdare för tänderna. :P
Kroppen tar ju upp saker från munhålan också, därför man t.ex. får i sig nikotin av snus.
Tänkte precis säga samma sak. Kan ju absolut inte vara bra för tänderna.
bustz0rz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 11:39   #8
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Citat:
Ursprungligen postat av bustz0rz Visa inlägg
Tänkte precis säga samma sak. Kan ju absolut inte vara bra för tänderna.
Men om man sköljer tänderna efteråt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 21:04   #9
boinnk
Registered User
 
boinnks avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: 08
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest Visa inlägg
Men om man sköljer tänderna efteråt?
Då är det inte lika dåligt, men det hade fortfarande varit bättre för tänderna om man inte tagit drycken.
__________________
"If Im gonna get my balls blown of for a word... my word is poontang."
boinnk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 13:48   #10
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito Visa inlägg
Skölja munnen med kolhydrater? Låter inte som en höjdare för tänderna. :P
Kroppen tar ju upp saker från munhålan också, därför man t.ex. får i sig nikotin av snus.
Att nikotinet går in i blodet av snus är väl för att dom stoppat glasfiber i snuset så det river hål på huden?
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 13:54   #11
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Att nikotinet går in i blodet av snus är väl för att dom stoppat glasfiber i snuset så det river hål på huden?
Var själv tveksam och googlade, det är en myt.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 17:12   #12
TylerDurden84
Registered User
 
TylerDurden84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Sats, Göteborg
Inlägg: 1 078
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Var själv tveksam och googlade, det är en myt.
Ja, det är en myt. Fråga en som har sommarjobbat på Swedish Match
Det är saltet som får snusen att se lite skimrande/glänsande ut.
__________________
Born in: Gothenburg Birth: 1984
Weight: 75 kg Length: 23 cm (around) Bodyfat:: 7,3 % (January 2009)


<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 18:01   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Ingen prestationsförhöjande effekt i icke fastande stadie.

Citat:
It has been reported previously that mouth rinsing with a carbohydrate containing solution can improve cycling performance. The purpose of the present study was to investigate the impact of such a carbohydrate mouth rinse on exercise performance during a simulated time trial in a more practical, postprandial setting.

Fourteen male, endurance trained athletes were selected to perform 2 exercise tests in the morning after consuming a standardized breakfast. Subjects performed a ~1 h time trial on a cycle ergometer, while rinsing their mouth with either a 6.4% maltodextrin solution (CHO) or water (PLA) after every 12.5% of the set amount of work. Borg’s rate of perceived exertion (RPE) was assessed after every 25% of the set amount of work, and power output and heart rate were recorded continuously throughout the test.

Performance time did not differ between treatments and averaged 68.14±1.14 and 67.52±1.00 min in CHO and PLA, respectively (P = 0.57). In accordance, average power output (265±5 vs 266±5 W, P = 0.58), heart rate (169±2 vs 168±2 bpm, P = 0.43) and RPE (16.4±0.3 vs 16.7±0.3 W, P = 0.26) did not differ between treatments. Furthermore, after dividing the trial into eights, no differences in power output, heart rate or perceived exertion were observed over time between treatments.

Carbohydrate mouth rinsing does not improve time trial performance when exercise is performed in a practical, postprandial setting.
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. In Press.. Carbohydrate Mouth Rinsing in the Fed State Does Not Enhance Time Trial Performance
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 20:53   #14
dipper
Registered User
 
dippers avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: stockholm
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Att nikotinet går in i blodet av snus är väl för att dom stoppat glasfiber i snuset så det river hål på huden?
I svenskt snus har saltet till en uppgift för att öppna upp för nikotinet vill jag minnas. Dock i andra snusliknande tobaker som scoal och annat "dipp" som man förbrukar i USA så finns i dessa en hel del glasfiber.
Och tro mig, det köttar sönder munnen bra mkt mera än svenskt snus.
Har snusat i 10 år utan problem, "snusade" scoal i ett år och trodde jag skulle tappa tänderna. Tandköttet har dock återhämtat sig från min scoal upplevelse
__________________
TjockJournal 09
dipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 17:43   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Exercise studies have suggested that the presence of carbohydrate in the human mouth activates regions of the brain that can enhance exercise performance but direct evidence of such a mechanism is limited. The first aim of the present study was to observe how rinsing the mouth with solutions containing glucose, maltodextrin and artificial sweetener would affect exercise performance. The second aim was to use functional magnetic resonance imaging (fMRI) to identify the brain regions activated by these substances. In Study 1A, eight endurance trained cyclists (VO2max 60.8 +/- 4.1 mL.kg(-1).min(-1)) completed a cycle time trial (total work = 914 +/- 29 kJ) significantly faster when rinsing their mouths with a 6.4% glucose solution compared with a placebo containing saccharin (60.4 +/- 3.7 min and 61.6 +/- 3.8 min, respectively, P = 0.007). The fMRI study (1B) revealed that oral exposure to glucose activated reward-related brain regions, including the anterior cingulate cortex and striatum, which were unresponsive to saccharin. In Study 2A, eight endurance trained cyclists (VO2max 57.8 +/- 3.2 mL.kg(-1).min(-1)) tested the effect of rinsing with a 6.4% maltodextrin solution on exercise performance, showing it to significantly reduce the time to complete a cycle time trial (total work = 837 +/- 68 kJ) compared to an artificially sweetened placebo (62.6 +/- 4.7 min and 64.6 +/- 4.9 min, respectively, P = 0.012). The second neuroimaging study (2B) compared the cortical response to oral maltodextrin and glucose, revealing a similar pattern of brain activation in response to the two carbohydrate solutions, including areas of the insula/ frontal operculum, orbitofrontal cortex and striatum. The results suggest that the improvement in exercise performance that is observed when carbohydrate is present in the mouth may be due to the activation of brain regions believed to be involved in reward and motor control. The findings also suggest that there may be a class of so far unidentified oral receptors that respond to carbohydrate independently of those for sweetness.
J Physiol. 2009 Feb 23. Carbohydrate sensing in the human mouth: effects on exercise performance and brain activity.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)