Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-11, 16:14   #1186
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Hur lyckades du få några meloner på banken? Via kneg, eller köpa/sälja bostäder eller börsen eller arv eller företag?
Är man lånefri med låga fasta utgifter så är man ju fri att göra typ vad man vill och man kan ju jobba typ 25%!
Pokerspel när boomen var som värst för dygt tio år sedan. Flytt och jobb i Norge inom oljeindustrin. Sparsam livsstil med billig bil osv. Bostadsköp 2009 mitt under brinnande finanskris. Hård amortering kombinerat med mindre högriskinvesteringar där jag tillslut träffade rätt.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 17:07   #1187
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Pokerspel när boomen var som värst för dygt tio år sedan. Flytt och jobb i Norge inom oljeindustrin. Sparsam livsstil med billig bil osv. Bostadsköp 2009 mitt under brinnande finanskris. Hård amortering kombinerat med mindre högriskinvesteringar där jag tillslut träffade rätt.
Sweet! Bra flyt Men det kom ju inte riskfritt låter det som så det kunde ju gått åt andra hållet med!
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-13, 20:58   #1188
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Iom att räntan varit så pass låg så hade du gjort en bättre affär att placera dessa pengar på börsen iom att avkastningen där har varit högre än låneräntan.

Bra inkomsttips med trosor/kalsonger f.ö!
Du har förstås rätt men jag kan ju belåna den igen. Framförallt vill jag inte ha skulder.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 15:12   #1189
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Är ett ISK-konto något att satsa på om man vill lägga in sina pengar på något annat än bara ett vanligt bankkonto? För att kanske ändå öka värdet lite under åren.

Vi pratar om kanske 200-250k till att börja med plus att lägga in kanske 5-6k varje månad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 16:28   #1190
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Är ett ISK-konto något att satsa på om man vill lägga in sina pengar på något annat än bara ett vanligt bankkonto? För att kanske ändå öka värdet lite under åren.

Vi pratar om kanske 200-250k till att börja med plus att lägga in kanske 5-6k varje månad.
Det beror på hur länge du kan låta pengarna ligga. Ju längre tid, desto mer sannolikhet är det att du går plus. Så statistiskt sett så är det alltid bra att investera i en indexfond, och sannolikheten att du skulle gå back minskar ju längre tid du låter bli pengarna.

Om du investerar in i en svensk indexfond kan du förvänta dig (med 96% sannolikhet) att på 10 år ligga på 9,27 % ±15,12 % baserat på historisk data.

På ett vanligt bankkonto förlorar du pengar (köpkraft) i dagsläget eftersom räntan du får är lägre än inflationen.

Läs mer: https://rikatillsammans.se/risken-i-...pengamaskinen/

edit: Om frågan gäller ISK vs aktiedepå så går min röst till ISK där skatten är 1-2% på depån, jämfört med 30% vid vinst på aktiedepå. Plus att man slipper deklarera varje köp och sälj.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2019-06-22 klockan 16:33.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 17:04   #1191
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Själv börjar jag fundera på vad jag egentligen håller på med.
Mina mål blir bara högre och högre. "Jag ska bara spara 500k, sedan ska jag leva mer och spara mindre". Vilket resulterar i "Nja, jag fortsätter som jag gör till 750k, sedan ska jag lägga resten på amortering". Vilket leder till "Nämen jag ska bara ha 1miljon, sedan lovar jag att jag ska lägga resten på amortering och leva lite mer och gå ner i arbetstid" osv osv...
500,750k eller en miljon är väl ingenting, äger du din bostad och har du betalat tillbaka hela lånet? Om inte, glöm ditt sparande, vips får du sparken och blir unemployable, då går dina besparingar till bostaden, om du vill ha den kvar.

Vad du kan spara till, ptja utöver bolånet som sagt så kan du ju spara till rainy day grejer typ ny frys, bilreparationer och sån skit. En till/större bostad, ungarnas Stanford-utbildning (undergrad + phd), pension för det kan du glömma att den finns där för dig om 30 år.

mvh pessimist

edit: vafan april 2018??? aja det jag sa gällde då som nu lix
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 19:10   #1192
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag funderar på det här med två bilar lite.. vi har rätt ok ekonomi och kan spara ganska mycket varje månad, men ..
Vi har två bilar och vi åker dem rätt ofta båda två fastän vi inte måste, av bekvämlighet. Ifall en vuxen vill ha sovmorgon, eller ifall nån ska träna, jobba över osv. Det går att åka buss men vi har 2,5 mil till "stan".

Jag undrar när man räknas som snål eller ifall det är en vettig sak att spara in på?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 19:57   #1193
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag undrar när man räknas som snål eller ifall det är en vettig sak att spara in på?
I ditt fall vore det väl snålhet av rang?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 20:04   #1194
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Japp. Det är snålhet. Vore annat om du valde bort nått för att ha råd med två bilar.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 20:36   #1195
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag funderar på det här med två bilar lite.. vi har rätt ok ekonomi och kan spara ganska mycket varje månad, men ..
Vi har två bilar och vi åker dem rätt ofta båda två fastän vi inte måste, av bekvämlighet. Ifall en vuxen vill ha sovmorgon, eller ifall nån ska träna, jobba över osv. Det går att åka buss men vi har 2,5 mil till "stan".

Jag undrar när man räknas som snål eller ifall det är en vettig sak att spara in på?
Det är som med alla andra utgifter som ej är absolut nödvändiga.

Man får försöka sätta ett monetärt värde på bekvämligheten/nöjet det ger. Är utgiften värd den livskvalitet du får ut?

Jag har bil fast jag absolut inte behöver. För mig är det en väldigt viktig frihetskänsla att kunna sticka iväg till nån mack och köpa lite godis kl 01 om jag skulle vilja, spontant åka till en kompis som kanske tar 10 min istället för 40 kommunalt med byten osv.

Hinner hälsa på familjen oftare osv.

Samma med att köpa mat ute. Hade kunnat skippa det, men ibland är det skönt att slippa lägga de 30 minutrarna på att laga något + diska, utan bara äta något gott sen njuta istället
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 20:37   #1196
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Och framförallt den viktiga frågan:

Om jag skippade den här utgiften: Vad hade jag kunnat göra för de pengarna istället, och hade det gett mig mer livskvalitet än denna utgift gör?
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 20:40   #1197
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag räknar att en bil extra kostar cirka 3-4 i månaden, exklusive ev avbetalning då. Dessa pengar hade jag endast lagt på börsen eller övrigt sparande. För att få det bättre inom 10-20 år...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 20:45   #1198
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
köp en billigare bil då som du kan casha utan problem imorrn.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 20:50   #1199
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
köp en billigare bil då som du kan casha utan problem imorrn.
Jag har inga lån på någon av våra bilar ändå. Men de kostar 3-4 i månaden styck med bränsle, service, skatt, däck, försäkring etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 21:03   #1200
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Ja då handlar det om prioriteringar. Är det värt det? Kan du tänka dig att köra en billig skräpbil för att kunna investera mer?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)