Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-12, 16:47   #31
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Aha, det kanske är ofördelaktiga exempel i den där standardiseringen?
4% uppgång för blandfonder räknar de visst på.
Men konstigt de väljer att "skylta" med dem då.
~1-1.5% av värdet i avgift låter ju mycket bättre än 2/3 av vinsten.

Fattar ändå inte hur det kan bli 2/3 av vinsten i exemplet jag postade.
Är ~1.5% avgift på den fonden vad jag kan se, och tydligen 4% uppgång i exemplet som sagt, borde ju bli ~1/3 av vinsten som försvinner till avgift?
"Handelsbanken potential 75" (svårt länka till sidan)
Well

Totala vinsten är 27117. Avgiften totalt är 42%
Avgiften är väl på fondinnehavet och inte procent av vinsten?
1% av 120k är 1200kr, per år. eller 12k på 10 år som norman utgår från.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 16:52   #32
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Well

Totala vinsten är 27117. Avgiften totalt är 42%
Avgiften är väl på fondinnehavet och inte procent av vinsten?
1% av 120k är 1200kr, per år. eller 12k på 10 år som norman utgår från.
Jag tyckte det stod "Avkastning 15 728"?

Mmm avgiften verkar oftast vara på fondinnehavet, men i norman-exemplen kan man ju se det som del av vinsten - är väl det som är poängen med den jämförelsen. Så nej jag får inte ihop hur 4% avkastning, 1.5% avgift på innehavet, kan ge slutresultat 2/3 av vinsten i avgift.
Är väl jag som är
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 16:53   #33
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag har en skål vid tvbänken som jag lägger växelmynt i, det är ganska mycket pengar i den tror jag. Det är ett smart sätt att spara på. Snart kan jag unna mig öl och pizza!
Kul att jag läste din post en halvtimma efter att jag räknat min "myntlåda". 1750 kronor har det hunnit bli!
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 16:55   #34
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Jag tyckte det stod "Avkastning 15 728"?

Mmm avgiften verkar oftast vara på fondinnehavet, men i norman-exemplen kan man ju se det som del av vinsten - är väl det som är poängen med den jämförelsen. Så nej jag får inte ihop hur 4% avkastning, 1.5% avgift på innehavet, kan ge slutresultat 2/3 av vinsten i avgift.
Är väl jag som är
Alltså, avkastningen är din behållning i slutändan, dvs efter avgifter och annat bös.

Totala beloppet som innehavet genererat är ju i verkligheten din avkastning+fondkostnaden.


(Brasklapp, jag har läst företagsekonomi på gymnasiet och spekulerar bara i hur det fungerar, så kolla med någon som kan innan du tar några avgörande beslut)
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 17:17   #35
petah
Starlight Destroyer
 
petahs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 527
De som kastar skit på bankerna när det gäller sparande är de som är intresserade och insatta. Eftersom de är just det, intresserade.

Ja, man kan jaga marginellt bättre produkter om man skippar bankens mellanhand, men då ska du leta upp dem också, och bevaka. Vara intresserad.

Är man ointresserad så passar det ypperligt att gå till en placeringsrådgivare på en bank för då får man ett vettigt upplägg på sitt sparande anpassat efter ens förväntningar och risknivå. Det är de skyldiga att leverera enligt lag.

Ja, bankerna tjänar storkovan på detta. Men du får ett okej sparande också, som du inte behöver lägga ner så mycket tid på.

Slutsats: Är du ointresserad och vill inte sätta dig in, prata med banken. Är du intresserad och vill jaga några % extra, handla själv.

Och kom inte och säg att jag har fel för jag har flertalet kunder som tjänar stora pengar på sina "dyra" bankfonder, men det gör såklart banken också.

Senast redigerad av petah den 2013-09-12 klockan 17:20.
petah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 17:20   #36
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Alltså, avkastningen är din behållning i slutändan, dvs efter avgifter och annat bös.

Totala beloppet som innehavet genererat är ju i verkligheten din avkastning+fondkostnaden.


(Brasklapp, jag har läst företagsekonomi på gymnasiet och spekulerar bara i hur det fungerar, så kolla med någon som kan innan du tar några avgörande beslut)
Aha kan det vara så, avkastningen är den rena avkastningen.
Lätt misstolka det i så fall, minst en person i Sverige har gjort det, och det är ju då till stor nackdel för dem själva.

Tror också det är precis som "petah" skrev ovan.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 17:22   #37
Kodax
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2013
Ort: Uddevalla
Inlägg: 10
Ingen expert på fonder eller så men sparar ivf, jag kör all-in på avanza zero - fonden utan avgifter.

Kanske inte någon höjdare men uppåt går den.
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero
Kodax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 17:37   #38
Ponde
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av petah Visa inlägg
De som kastar skit på bankerna när det gäller sparande är de som är intresserade och insatta. Eftersom de är just det, intresserade.

Ja, man kan jaga marginellt bättre produkter om man skippar bankens mellanhand, men då ska du leta upp dem också, och bevaka. Vara intresserad.

Är man ointresserad så passar det ypperligt att gå till en placeringsrådgivare på en bank för då får man ett vettigt upplägg på sitt sparande anpassat efter ens förväntningar och risknivå. Det är de skyldiga att leverera enligt lag.

Ja, bankerna tjänar storkovan på detta. Men du får ett okej sparande också, som du inte behöver lägga ner så mycket tid på.

Slutsats: Är du ointresserad och vill inte sätta dig in, prata med banken. Är du intresserad och vill jaga några % extra, handla själv.

Och kom inte och säg att jag har fel för jag har flertalet kunder som tjänar stora pengar på sina "dyra" bankfonder, men det gör såklart banken också.
Stora pengar tjänar du inte på en fond, du hade kunnat tjäna dubbelt upp lätt om du placerat i annat.

Det lönar sig inte att placera i bankernas fonder och NEJ, de har INGET juridiskt måste att "leverera" (så att dina pengar växer), de är bara en mellanhand som suger ut pengar från dig.

Således finns det 2 alternativ som jag ser det:

1. Skit i ekonomi och lev som svensson, lönen slut var 25:e eller så har du liten buffert, du blir dock aldrig förmögen p.g.a. att du inte har några investerade pengar.

2. Läs (böcker, nätet), gå en kurs inom ekonomi på högskola, snacka med finans-snubben du känner (så du lär dig grunderna, ta aldrig "advice" av någon annan, dra dina egna slutsatser om vad som är bäst att investera i för dig).
Ponde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 17:47   #39
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Oliver Cherek Visa inlägg
Vad är relativt lång tid? Ett år? Fem år?

En indexfond med så låga avgifter som möjligt är sällan fel.
5-10år, kanske mer. Är en fond jag har som lite extrasparande bara, för över några hundralappar i månaden. Har inget mål direkt med den.

Funderade på svensk indexfond?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 17:47   #40
petah
Starlight Destroyer
 
petahs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 527
Citat:
Ursprungligen postat av Ponde Visa inlägg
.
Du verkar inte förstått vad jag skrev.

Jag orkar inte sitta här och argumentera tänkte bara skriva en post. Ni andra får tro vad ni vill.

Lycka till med sparandet.
petah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 17:53   #41
Johan_P
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre
 
Johan_Ps avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 535
Citat:
Ursprungligen postat av petah Visa inlägg
Du verkar inte förstått vad jag skrev.

Jag orkar inte sitta här och argumentera tänkte bara skriva en post. Ni andra får tro vad ni vill.

Lycka till med sparandet.
Jag tycker det du skriver verkar väldigt vettigt. Får man möjligen fråga vad du jobbar med?
__________________
Instagram » johanperssonlyfter
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ångest över proteinpulver, då har det gått långt.
Johan_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 17:55   #42
Ponde
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av petah Visa inlägg
Du verkar inte förstått vad jag skrev.

Jag orkar inte sitta här och argumentera tänkte bara skriva en post. Ni andra får tro vad ni vill.

Lycka till med sparandet.
Du menade att folk som är icke-intresserade borde gå till banken, de som är intresserade gör det på egen hand. Rätt?

Detta är dock ett dåligt råd överlag, då man borde vara måttligt intresserad av ekonomi om man vill ha ett bra liv (också med tanke på skitpensionerna som ni kommer få i framtiden).

Dessutom frigör pengar dig på alla sätt, du kan göra vad du vill istället för att jobba. Ännu en orsak till att INTE vara en passiv padda som köper fonder som banken kränger på dig.
Ponde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 17:58   #43
Ponde
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_P Visa inlägg
Jag tycker det du skriver verkar väldigt vettigt. Får man möjligen fråga vad du jobbar med?
Det han skrev hör nog till allmänbildning (iaf här i Finland lär vi oss grunden för ekonomi och det mesta som diskuterats här i gymnasiet).
Ponde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 18:26   #44
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Hmm, Handelsbanken har ett "sparkonto" med rätt bra ränta, 1.45%.
Framtidskonto heter det visst.
Fast som vanligt idag när jag läser om ekonomi fattar jag nada
Citat:
Olika spartider
Välj spartid mellan 1-10 år. Om du inte vet hur många år du vill spara kan du välja att spara ett år i taget. Du får samma ränta oavsett spartid.
Om man får samma ränta oavsett bindningstid, varför, VARFÖR, skulle nån då välja att låsa sina pengar 10 år istället för 1 år?
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 18:36   #45
Ponde
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Hmm, Handelsbanken har ett "sparkonto" med rätt bra ränta, 1.45%.
Framtidskonto heter det visst.
Fast som vanligt idag när jag läser om ekonomi fattar jag nada


Om man får samma ränta oavsett bindningstid, varför, VARFÖR, skulle nån då välja att låsa sina pengar 10 år istället för 1 år?
För att vissa människor är korkade, därför.

Förresten så är 1,45% ränta totalt SKIT, inflationen har de senaste 10 åren varit runt 2% (vilket är målet inom EU-områden).

Med andra ord förlorar du ca 0.5% av dina pengar (i värde alltså) varje år, om du investerar i ett "framtidskonto" på Handelsbanken.

F.ö. borde du läsa på om ämnet (någon grundkurs i ekonomi/finansmarknaden vore bra) så du lär dig grundbegreppen och gurnderna inom investeringsvärlden. Att fråga småfrågor på kollo hjälper dig ingenvart, hade tagit 10 timmar för någon att skriva ett måttligt kort svar på allt du måste veta före du börjar spela med pengarna.
Ponde är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)