Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-09-11, 11:49   #1
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Olika sätt att spara pengar

Hej. Jag har aldrig tidigare sparat pengar förutom på ett eget sparkonto kopplat till mitt personkonto. Är kass på räntor hit och dit och det är ganska små summor jag pratar om egentligen. Jag har t.ex. hört att om man sparar på något ställe så får man lättare att få bostad osv.

Undrar mest om hur ni tänker och om ni har några bra förslag och ja vad som egentligen.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 11:51   #2
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Jag har en skål vid tvbänken som jag lägger växelmynt i, det är ganska mycket pengar i den tror jag. Det är ett smart sätt att spara på. Snart kan jag unna mig öl och pizza!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 11:58   #3
PRound
Registered User
 
PRounds avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 308
Aktier/fonder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Han spelade lika bra som det där skelettet i mysteriet på greveholm..
PRound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 12:00   #4
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag har en skål vid tvbänken som jag lägger växelmynt i, det är ganska mycket pengar i den tror jag. Det är ett smart sätt att spara på. Snart kan jag unna mig öl och pizza!
Du får passa dig så att inte priserna höjs. Trodde du var en ekonomisk sparnisse.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 12:03   #5
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av PRound Visa inlägg
Aktier/fonder.
Sånt låter svårt och iaf aktier bör man väl ha lite koll eller en del tur. Aktier blir väl lite som poker och det brukar inte sluta lyckligt för egen del.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 12:09   #6
nissepelle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 167
Det är inte så noga. Spara lite pengar och gör nåt kul för dem sedan! Alternativt köp lägenhet, men det tycker inte jag är särskilt kul.
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 12:11   #7
Ponde
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av Skön Visa inlägg
Sånt låter svårt och iaf aktier bör man väl ha lite koll eller en del tur. Aktier blir väl lite som poker och det brukar inte sluta lyckligt för egen del.
Nej, du behöver inte mycket tur. Det mest idiotiska du kan göra är att ha pengarna på banken (som jag antar att du har nu) för att inflationen äter upp dina pengar sakta men säkert.

Investera i en fond om du spelar med småpengar (10-100k), gör efter det en aktieportfölj med typ 10 olika branscher och bolag som ger stadig utdelning. Investera sedan allt om och om igen (alla utdelningar+ extra pengar du lägger i portföljen).

Om en tid är du miljonär, och det blir lättare ju mer pengar du har nu.
Ponde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 12:32   #8
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av Ponde Visa inlägg
Nej, du behöver inte mycket tur. Det mest idiotiska du kan göra är att ha pengarna på banken (som jag antar att du har nu) för att inflationen äter upp dina pengar sakta men säkert.

Investera i en fond om du spelar med småpengar (10-100k), gör efter det en aktieportfölj med typ 10 olika branscher och bolag som ger stadig utdelning. Investera sedan allt om och om igen (alla utdelningar+ extra pengar du lägger i portföljen).

Om en tid är du miljonär, och det blir lättare ju mer pengar du har nu.
Förmodligen låter det svårare än vad det är med alla siffror hit och dit. Rena rama grekiskan. Jag är på den nivån att jag var tvungen att googla fond. Jag tror absolut att man kan göra pengar på detta vis. Antar man får prata med någon på respektive bank som hjälper än vid starten.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 12:33   #9
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av nissepelle Visa inlägg
Det är inte så noga. Spara lite pengar och gör nåt kul för dem sedan! Alternativt köp lägenhet, men det tycker inte jag är särskilt kul.
Med min sparförmåga blir det ett skjul på sin höjd. Har aldrig vart så noga med pengar.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 12:38   #10
Ponde
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av Skön Visa inlägg
Förmodligen låter det svårare än vad det är med alla siffror hit och dit. Rena rama grekiskan. Jag är på den nivån att jag var tvungen att googla fond. Jag tror absolut att man kan göra pengar på detta vis. Antar man får prata med någon på respektive bank som hjälper än vid starten.
Prata aldrig med en bank (de försöker endast sälja sina skitfonder till dig).

Gå till biblioteket och sök upp en gymnasie/högskole ekonomibok och lär dig alla begrepp osv (inflation, avkastning etc etc.).

Alt. gå en kurs inom just värdepappershandel på någon högskola (vet inte vad såna kurser heter men du borde lära dig grunderna inom aktie/värdepappershandel).
Ponde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:15   #11
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Ponde Visa inlägg
Prata aldrig med en bank (de försöker endast sälja sina skitfonder till dig).

Gå till biblioteket och sök upp en gymnasie/högskole ekonomibok och lär dig alla begrepp osv (inflation, avkastning etc etc.).

Alt. gå en kurs inom just värdepappershandel på någon högskola (vet inte vad såna kurser heter men du borde lära dig grunderna inom aktie/värdepappershandel).
Varför skulle "experter" på en bank vara sämre på att placera pengar än en glad amatör som läst en bok/kurs?
Och varför anses bankerna ofta som lurendrejare när det kommer till sånt här?
De borde ju ha kunskapen, och de borde ju framförallt ha intresset att kunna leverera bra lösningar, både för sitt rykte, men de tar väl även andel av vinsten kan jag tänka mig?

Någon som kan förklara varför bankerna ofta får skit när det handlar om fonder?
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:19   #12
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Avanza Zero är utmärkt om man inte har koll på aktier/fonder etc och man tänkt sig långsiktigt sparande.

Väldigt enkelt att komma igång med också.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:28   #13
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Varför skulle "experter" på en bank vara sämre på att placera pengar än en glad amatör som läst en bok/kurs?
Och varför anses bankerna ofta som lurendrejare när det kommer till sånt här?
De borde ju ha kunskapen, och de borde ju framförallt ha intresset att kunna leverera bra lösningar, både för sitt rykte, men de tar väl även andel av vinsten kan jag tänka mig?

Någon som kan förklara varför bankerna ofta får skit när det handlar om fonder?
Banken kommer aldrig sälja på dig en bättre produkt som hanteras av en konkurent. Det är bankens egna produkter som gäller, och främst då det som ger bäst avkastning till banken.
__________________

Senast redigerad av Mental den 2013-09-12 klockan 10:32.
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:29   #14
Minimjölk
Registered User
 
Minimjölks avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: på Lasse Kongos vind
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Varför skulle "experter" på en bank vara sämre på att placera pengar än en glad amatör som läst en bok/kurs?
Och varför anses bankerna ofta som lurendrejare när det kommer till sånt här?
De borde ju ha kunskapen, och de borde ju framförallt ha intresset att kunna leverera bra lösningar, både för sitt rykte, men de tar väl även andel av vinsten kan jag tänka mig?

Någon som kan förklara varför bankerna ofta får skit när det handlar om fonder?


A: Om du går in till en bilhandlare och vill köpa en bil. tror du då at than säger att den bästa bilen för dig är den som konkurenten längre ned på gatan säljer eller tror du han kommer försöka pracka på dig en bil från deras eget sortiment?

B: om han märker att du som kund inte riktigt vet vilken lösningen du vill ha, tror du då att han främst försöker sälja på dig en bil där de har stora eller små marginaler?

Det är samma sak med banker, deras rådgivare är anställda säljare av banken för att vägleda sina kunder för att de skall vara tillräckligt nöjda för att stanna kvar men framför allt se till att banken tjänar pengar på dessa kunder under tiden. Detta görs ju då givetvis på ett sätt så att de samtidigt minimerar riskerna genom att se till att kunden alltid kan betala och därmed inte är någon risk för banken. Desto bättre avtal de fixar för banken, desto bättre går banken och det är detta som betalar deras lön.

Så länge man är medveten om detta så är det upp till en själv att lita på deras råd. Däremot är det osannolikt att en och samma bank har västa möjliga villkor inom olika områden.

Därför är det bättre att få hjälp av någon som är helt oberoende och inte vill sälja.

Fondsparande kan vara bra för den sparande jämfört med att bara spara på ett dåligt konto men ett fondsparande är alltid en vinstaffär för banken.

Dessutom är det inte ovanligt att banken tycker man skall ha lånn med ganska höga räntor paralllet med en rejäl buffert på ett lågräntekonto eller är de snälla och informerar o mderas högräntekonto som då ger dig något högre ränta men betydligt sämre än vad du lånar för.

På detta viss tjänar de mycket pengar på mellanskillnaden.
__________________
Fetthalt 0,1%
Minimjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 11:53   #15
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk Visa inlägg
A: Om du går in till en bilhandlare och vill köpa en bil. tror du då at than säger att den bästa bilen för dig är den som konkurenten längre ned på gatan säljer eller tror du han kommer försöka pracka på dig en bil från deras eget sortiment?

B: om han märker att du som kund inte riktigt vet vilken lösningen du vill ha, tror du då att han främst försöker sälja på dig en bil där de har stora eller små marginaler?

Det är samma sak med banker, deras rådgivare är anställda säljare av banken för att vägleda sina kunder för att de skall vara tillräckligt nöjda för att stanna kvar men framför allt se till att banken tjänar pengar på dessa kunder under tiden. Detta görs ju då givetvis på ett sätt så att de samtidigt minimerar riskerna genom att se till att kunden alltid kan betala och därmed inte är någon risk för banken. Desto bättre avtal de fixar för banken, desto bättre går banken och det är detta som betalar deras lön.

Så länge man är medveten om detta så är det upp till en själv att lita på deras råd. Däremot är det osannolikt att en och samma bank har västa möjliga villkor inom olika områden.

Därför är det bättre att få hjälp av någon som är helt oberoende och inte vill sälja.

Fondsparande kan vara bra för den sparande jämfört med att bara spara på ett dåligt konto men ett fondsparande är alltid en vinstaffär för banken.
Men vilka är då the good guys, som man ska gå till?
Eller är alternativet helt enkelt att själv bli så bra så att man spöar bank/finans-experter som har detta som yrke, och själv kan skapa sin egen portfölj som är bäst av alla?

Eller kanske bara se till att man vet ungefär vad man vill ha och inte låter sig luras på banken?
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)