Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-24, 21:08   #181
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Många problem, svårt att lösa. Bostäder har blivit ett problem för jobb, helt klart. Allmännyttan har spelats ur sin funktion, såvida man inte bor på ett och samma ställe typ halva unga arbetslivet med inga planer på att röra sig och felfritt stått i samma kö hela tiden och får och tar en lägenhet exakt när man behöver den.

Bodde i Sverige och pendlade några månader 4 timmar till jobb och 4 timmar hem, med tåg och bil lol. Sedan blev det andrahandshyrning för flera pers och den karusellen , hyrde 3 ställen, vill jag inte göra om igen.

Annars var ju sådana saker det som gjorde att Sverige var så himla bra förr, man kunde ju få ihop bostad och jobb förhållandelsevis enkelt. Nu är det dessutom svårare att stanna i landet, för oss lärare, läkare, forskare etc. Någonting som ändrades 2010 och sattes i seriös funktion nyligen.

Alternativet är att köpa men det ör ju ingat man gör på stört. Så Vi var sådana som kommer till Sverige och arbetar, lärare kan man säga, men det blev att lämna landet igen.
Lärare behöver väl bara 27% nuförtiden?


Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ja det måste det ju vara, såklart,

Min fråga är: Kände ni svenskar på kolo till detta? Jag hade ingen aning men på sista tiden har jag försökt hänga med i Sverige och nyheter ordentligt, det enda jag har med mig är tyvärr skjutningar, bomber, granater och knivningar men det är nyheterna det, kanske inte ör så farligt. OS? inte hört ett skit.
Testa byt ut friatider och avpixlat mot riktiga nyhetssidor som SVT och AFtonbladet, så får du en lite bättre bild av samhället..

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Majoritet av svenska befolkningen har varit emot ett os på hemmaplan enligt opinionsundersökningar, skulle mer kalla det en besvikelse för regeringen och diverse höjdare som.vill sola sig i glansen
Finns nog en och annan miljon att plocka in för den sluge politikern på de många uppdragen som måste utföras inför och under OS.

Senast redigerad av Aryt den 2019-06-24 klockan 21:10.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-24, 21:13   #182
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Testa byt ut friatider och avpixlat mot riktiga nyhetssidor som SVT och AFtonbladet, så får du en lite bättre bild av samhället..
Jag är bara vagt medveten om dessa två sidor, har klickat dem någon gång men aldrig läst. Det verkade vara undergroundsiter med en agendor som inte jag har.

Aftonbladet, Svt, samt några lokaltidningar är de jag läst. OS har jag missat helt, kaske för att de nyheterna inte sticker ut. Våld gör det. Men jag reagerade nu med dessa röda "Just Nu" rubriker somannars gäller våld och bilder på tre av Sveriges mest kända pers, som annars inte ses i samma sammanhang.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-24, 21:15   #183
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Lärare behöver väl bara 27% nuförtiden?
Det var inte direkt svårt att få jobb om man säger så.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 00:01   #184
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag är bara vagt medveten om dessa två sidor, har klickat dem någon gång men aldrig läst. Det verkade vara undergroundsiter med en agendor som inte jag har.

Aftonbladet, Svt, samt några lokaltidningar är de jag läst. OS har jag missat helt, kaske för att de nyheterna inte sticker ut. Våld gör det. Men jag reagerade nu med dessa röda "Just Nu" rubriker somannars gäller våld och bilder på tre av Sveriges mest kända pers, som annars inte ses i samma sammanhang.
Är ju även så att toleransen mot våld är betydligt lägre när det annars inte förekommer så när det plötsligt händer något så blåses det upp överallt. Vi hade ju 43 dödsskjutningar förra året i Sverige jämfört med 266 i Kanada (för 2017, kunde inte hitta en siffra från 2018 bara uppgifter om att 2018 var högre än 2017 men inga faktiska siffror) kör man per capita så skulle vi ha haft ca 73 dödsskjutningar för att jämföra.
F Ultra är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 05:02   #185
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ja det måste det ju vara, såklart,

Min fråga är: Kände ni svenskar på kolo till detta? Jag hade ingen aning men på sista tiden har jag försökt hänga med i Sverige och nyheter ordentligt, det enda jag har med mig är tyvärr skjutningar, bomber, granater och knivningar men det är nyheterna det, kanske inte ör så farligt. OS? inte hört ett skit.
Det har ju garanterat stått i aftonbladet iaf. Det var väl där du också läste om att det gick till nåt annat land.

Själv har jag bara typ sett rubrikerna. Men det brukar ju räcka.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 05:24   #186
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det har ju garanterat stått i aftonbladet iaf. Det var väl där du också läste om att det gick till nåt annat land.

Själv har jag bara typ sett rubrikerna. Men det brukar ju räcka.
Det har det ju gjort men rubriker åker upp och ned nuförtiden, känner av vad man läst innan osv, Helt virrigt allting. Sen hör jag inte snacket heller iom att jag inte är på plats. Lustigt, skall nog släppa nyheterna helt nu, man blir nog galen om man läser för mycket.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 09:05   #187
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Muslim women 'inspired by Rosa Parks' defy burkini ban at French pool


Muslim women 'inspired by Rosa Parks' defy burkini ban at French pool

Fransoserna försöker undanhålla en åttondel av deras befolknings rätt till att svalka sig i poolen

Citat:
Citizen Alliance said the women had been "inspired by Rosa Parks" to carry out the protest, which came ahead of what is expected to be a "remarkably intense" heatwave in France and other parts of Europe.

One of those involved, Taous Hammouti, said the women did not want to accept "another summer deprived of access to public pools".
https://e3.365dm.com/19/06/1600x900/...20190624174109
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 11:17   #188
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
"I dag kom domen i det uppmärksammade fallet där en 52-årig Eskilstunabo stod åtalad för hetskommentarer som andra har skrivit i Facebook-gruppen ”Stå upp för Sverige”. Mannen dömdes till villkorlig dom och dagsböter."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...dministratoren

Så skapar man en grupp och andra skriver skit kan man straffas för det, känns sådär kan man tycka.
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-06-25, 11:27   #189
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
"I dag kom domen i det uppmärksammade fallet där en 52-årig Eskilstunabo stod åtalad för hetskommentarer som andra har skrivit i Facebook-gruppen ”Stå upp för Sverige”. Mannen dömdes till villkorlig dom och dagsböter."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...dministratoren

Så skapar man en grupp och andra skriver skit kan man straffas för det, känns sådär kan man tycka.
Hmm. De menar i princip att han alltså är nåt motsvarande "ansvarig utgivare" för det som folk skriver på den "elektroniska anslagstavlan".

Det betyder rimligen också att ifall jag lägger upp en bild eller skriver ett inlägg på facebook som folk kan kommentera, så är jag "ansvarig utgivare" för allt som skrivs där.

Man kan ju tycka att det är de som skrivit kommentarerna får ansvara för det själva. Den där tolkningen de gjort låter bakvänd. Men det kanske finns fakta som inte riktigt framgår i den artikeln, som gör domen vettigare...
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 11:46   #190
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hmm. De menar i princip att han alltså är nåt motsvarande "ansvarig utgivare" för det som folk skriver på den "elektroniska anslagstavlan".

Det betyder rimligen också att ifall jag lägger upp en bild eller skriver ett inlägg på facebook som folk kan kommentera, så är jag "ansvarig utgivare" för allt som skrivs där.

Man kan ju tycka att det är de som skrivit kommentarerna får ansvara för det själva. Den där tolkningen de gjort låter bakvänd. Men det kanske finns fakta som inte riktigt framgår i den artikeln, som gör domen vettigare...
Tror det finns en magisk gräns mellan privata utrymmen och allmänna utrymmen på internet. Startar man en offentlig grupp som kommer upp i så pass många medlemmar tycker jag det är rimligt att man ses som ansvarig utgivare. En grej om inläggstrycket är så stort att admins inte hinner med, men i det här fallet verkar ju admin ha läst och beslutat att låta kommentarerna stå kvar, eller aktivt låtit bli att se de kommentarer som domen gäller. Och med tanke på att ex SVT har fått en ansvarig utgivare fängslad så tycker jag att denna domen känns rimlig.

Senast redigerad av blåvitt den 2019-06-25 klockan 11:47.
blåvitt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 12:04   #191
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tror det finns en magisk gräns mellan privata utrymmen och allmänna utrymmen på internet. Startar man en offentlig grupp som kommer upp i så pass många medlemmar tycker jag det är rimligt att man ses som ansvarig utgivare. En grej om inläggstrycket är så stort att admins inte hinner med, men i det här fallet verkar ju admin ha läst och beslutat att låta kommentarerna stå kvar, eller aktivt låtit bli att se de kommentarer som domen gäller. Och med tanke på att ex SVT har fått en ansvarig utgivare fängslad så tycker jag att denna domen känns rimlig.
Jag tror inte jag håller med. Men jag ska inte påstå att jag orkat tänka igenom frågan särskilt grundligt heller.

Min första tanke ifall det nu blir en "ansvarig utgivare" som ska hållas ansvarig så innebär ju det rimligen också att de personer som skriver inte hålls ansvariga. Det tycker jag låter problematiskt.

Det andra är just att det någonstans måste dras nåt slags gräns för det där du kallar "privata utrymmen" kontra "allmänna utrymmen". Beroende på en massa mer eller mindre oklara och godtyckliga gränsdragningar kommer eventuellt en ansvarig utgivare behöva ansvara för mina åsikter beroende på var jag skriver.

Jag tycker detta låter som en bra början ifall man vill ha ett helt censurerat internet. Ifall jag skapar en websida så blir webhotellet ansvarig utgivare och därför kör de ett filter som sorterar bort alla dåliga åsikter innan de ens hunnit publiceras. Det blir en härlig web där alla tycker likadant.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 12:40   #192
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Är ju även så att toleransen mot våld är betydligt lägre när det annars inte förekommer så när det plötsligt händer något så blåses det upp överallt. Vi hade ju 43 dödsskjutningar förra året i Sverige jämfört med 266 i Kanada (för 2017, kunde inte hitta en siffra från 2018 bara uppgifter om att 2018 var högre än 2017 men inga faktiska siffror) kör man per capita så skulle vi ha haft ca 73 dödsskjutningar för att jämföra.
Så att vi i Sverige har gått från nästan inga dödsskjutningar till ganska många ska ändå ses som något bra eftersom Kanada har fler skjutningar?
Macroman är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 15:16   #193
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Bara en grej till:

"Kungen och Silvia på lyxig bilsemester i Danmark"
Aftonbladet

Kungen och Silvia? Man pratade så förr i alla fall, kanske nu med men i tidningen? Kungaparet eller kungen och drottningen etc borde det väl ändå stå?

Kungenåsilvia.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 15:26   #194
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Så att vi i Sverige har gått från nästan inga dödsskjutningar till ganska många ska ändå ses som något bra eftersom Kanada har fler skjutningar?
Jag skulle vara intresserad av geografiska spridningen på det. Och om det skulle finnas något samband för Kanada.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-25, 19:15   #195
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Så att vi i Sverige har gått från nästan inga dödsskjutningar till ganska många ska ändå ses som något bra eftersom Kanada har fler skjutningar?
Ja för det var ju exakt vad jag skrev. Är du nya Aryt nu eller?
F Ultra är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)