Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Vad är bäst för muskeltillväxt enligt dig?
Helkroppsprogram 69 67.65%
''Bro-split'' 33 32.35%
Antal röster: 102. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-01, 08:39   #16
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Låter ju helt sjukt att du tappar så extremt mycket, jag kan i perioder av tex skador köra 1-2 set per muskelgrupp/vecka utan att tappa det minsta.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 09:21   #17
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Hur många helkropp i veckan. Om vi säger typ 1 övning per muskelgrupp och 5 set så vill jag se de som orkar köra hela passet igen lika hårt. De sista muskelgrupperna blir lidande och jag tycker inte det är tidsmässigt effektivt då åtminston ejag kräver endel uppvärmningsset för att inte gå sönder
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 09:24   #18
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Skild sak om man är en lallare som du flesta är men en erfaren hårt tränande tror jag helt klart vinner på split
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 09:28   #19
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Skild sak om man är en lallare som du flesta är men en erfaren hårt tränande tror jag helt klart vinner på split
Tycker mig se fler "lallare" på split än på helkropps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 09:30   #20
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Det bästa för muskeltillväxt är det du tränar ofta och hårt.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 09:37   #21
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Tycker mig se fler "lallare" på split än på helkropps.
Som jag sa så tränar man hårt så inte fan orkar man kör kroppen igenom på ett effektivt sätt. Mittt exempel på ett helkroppspass

stångrodd 5 set
plan hantelpress 5 set
frontböj 5 set
militärpress 5 set
baksida lår 4set
biceps 4 set
triceps 4 set
vader 4 set
trapz 4set


Orkar nån dra igenom ett sånt pass? Halva passet blir ju lidande och dessutom med allt uppvärmande så ser jag inte det som ett effektivt alternativ. Själv tycker jag att man knappt fått upp värmen efter 5set och ju mer erfarn man blir så dessto tyngre och mer volym behövs. Om man dock bara kan träna 3 dagar i veckan och inte är så noga med om baksida axlar släpar så jo, då är det ett bra alternativ
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 09:42   #22
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Som jag sa så tränar man hårt så inte fan orkar man kör kroppen igenom på ett effektivt sätt. Mittt exempel på ett helkroppspass

stångrodd 5 set
plan hantelpress 5 set
frontböj 5 set
militärpress 5 set
baksida lår 4set
biceps 4 set
triceps 4 set
vader 4 set
trapz 4set


Orkar nån dra igenom ett sånt pass? Halva passet blir ju lidande och dessutom med allt uppvärmande så ser jag inte det som ett effektivt alternativ. Själv tycker jag att man knappt fått upp värmen efter 5set och ju mer erfarn man blir så dessto tyngre och mer volym behövs. Om man dock bara kan träna 3 dagar i veckan och inte är så noga med om baksida axlar släpar så jo, då är det ett bra alternativ
Jo, jag orkar.
Men, det är inte att gå till fail varje pass och övning som gäller...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 09:56   #23
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Som jag sa så tränar man hårt så inte fan orkar man kör kroppen igenom på ett effektivt sätt. Mittt exempel på ett helkroppspass

stångrodd 5 set
plan hantelpress 5 set
frontböj 5 set
militärpress 5 set
baksida lår 4set
biceps 4 set
triceps 4 set
vader 4 set
trapz 4set


Orkar nån dra igenom ett sånt pass? Halva passet blir ju lidande och dessutom med allt uppvärmande så ser jag inte det som ett effektivt alternativ. Själv tycker jag att man knappt fått upp värmen efter 5set och ju mer erfarn man blir så dessto tyngre och mer volym behövs. Om man dock bara kan träna 3 dagar i veckan och inte är så noga med om baksida axlar släpar så jo, då är det ett bra alternativ
Mitt senaste helkroppspass (intensitet skiter jag i att skriva här) efter 60min crosstrainer.
Reps*set

Knäböj med 3ct paus i botten 2*6 efter lång pyramid upp
Bänkpress med stopp 5x5
Lutande hantelflyes 12x3
Marklyft med ryckgrepp 5 4 3x2 2x3
Rumänska mark med ryckgrepp 8x4
Utfall med stång över huvudet 12x3
Chins superset Dips 8-12x5


På att igen imorgon. Inga problem, klarar man inte att träna igenom ett sådant här pass är man psykiskt svag och behöver mental träning framför fysisk.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse

Senast redigerad av anvihl den 2015-07-01 klockan 09:57.
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 10:07   #24
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Som jag sa så tränar man hårt så inte fan orkar man kör kroppen igenom på ett effektivt sätt. Mittt exempel på ett helkroppspass

stångrodd 5 set
plan hantelpress 5 set
frontböj 5 set
militärpress 5 set
baksida lår 4set
biceps 4 set
triceps 4 set
vader 4 set
trapz 4set


Orkar nån dra igenom ett sånt pass? Halva passet blir ju lidande och dessutom med allt uppvärmande så ser jag inte det som ett effektivt alternativ. Själv tycker jag att man knappt fått upp värmen efter 5set och ju mer erfarn man blir så dessto tyngre och mer volym behövs. Om man dock bara kan träna 3 dagar i veckan och inte är så noga med om baksida axlar släpar så jo, då är det ett bra alternativ
Väntar du dig något annat svar än "ja" på den frågan? Det är väl kanske 8-10 set mer än min "adept" gör på ett vanligt pass, visst skulle det ta 15 min till att köra det i form av superset vader/biceps, men det är klart det går. Då och då gör hon sånt. Visserligen är hon en rutinerad idrottare också, träning i över två timmar några gånger i veckan är standard och har varit så en stor del av henns liv, och det finns mycket tanke bakom träningen vad gäller intensitet och volym över tid. Men även en nybörjare skulle orka göra passet du skriver, givet anpassning av vissa variabler som du inte tog upp. Så frågan blir då: Vad behöver du modifiera i din träning för att du ska orka genomföra dina helkroppspass? Det är inte svårare än så.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 10:09   #25
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Okej hur kör ni då? Jag kör antingen till fail eller så att jag vet att jag har max 1 rep kvar. förr blev det en jävla volym på alla pass men märkte att jag alltid hade typ 3 rep kvar när jag avlstade ett set.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 10:15   #26
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Väntar du dig något annat svar än "ja" på den frågan? Det är väl kanske 8-10 set mer än min "adept" gör på ett vanligt pass, visst skulle det ta 15 min till att köra det i form av superset vader/biceps, men det är klart det går. Då och då gör hon sånt. Visserligen är hon en rutinerad idrottare också, träning i över två timmar några gånger i veckan är standard och har varit så en stor del av henns liv, och det finns mycket tanke bakom träningen vad gäller intensitet och volym över tid. Men även en nybörjare skulle orka göra passet du skriver, givet anpassning av vissa variabler som du inte tog upp. Så frågan blir då: Vad behöver du modifiera i din träning för att du ska orka genomföra dina helkroppspass? Det är inte svårare än så.
Nej för jag tycker inte om helkroppspass. Självklart kan man köra 150set om man kör med 25kg i stångrodd och 3 min vila. Okej men hur effektiv är träningen efter 2 timmar? Om jag kör bicepscurl med hantlar 30x5 i början av passet så gör jag kanske 25x5 max en bra dag efter att dragit igenom resten av kroppen. Jag tycke rinte det är ffektivt för mig att dra ner på vikterna för att orka med mitt helkroppspass
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 10:17   #27
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nej för jag tycker inte om helkroppspass. Självklart kan man köra 150set om man kör med 25kg i stångrodd och 3 min vila. Okej men hur effektiv är träningen efter 2 timmar? Om jag kör bicepscurl med hantlar 30x5 i början av passet så gör jag kanske 25x5 max en bra dag efter att dragit igenom resten av kroppen. Jag tycke rinte det är ffektivt för mig att dra ner på vikterna för att orka med mitt helkroppspass
Ta ditt splitschema och dela upp det så att det blir 3-4 helkropps pass. Orkar du inte det är något fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 10:42   #28
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Helkropp är bara dumt men halvkropp 2 gånger i veckan är bättre.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 10:58   #29
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Okej hur kör ni då? Jag kör antingen till fail eller så att jag vet att jag har max 1 rep kvar. förr blev det en jävla volym på alla pass men märkte att jag alltid hade typ 3 rep kvar när jag avlstade ett set.
Om du tar alla sets till gränsen så förstår jag att du inte orkar med t.ex. ett helkroppsprogram.
Och varför gör du detta? Det kan vara rent av kontraproduktivt.

Citat:
Training to failure results in more muscle fiber microtrauma. This may result in a greater growth stimulus than stopping sets shy of failure. However, excessive microtrauma and degradation may partially offset the growth stimulus and blunt the anabolic response, not producing a net anabolic effect any greater than stopping sets short of failure.
Several set protocols produce greater anabolic hormone release than single set protocols, but repeated failure efforts appear to increase levels of catabolic hormones such as cortisol. Repeated sets shy of the failure point appear to lower resting cortisol levels.
Training to failure imposes greater stress on the peripheral nervous system and may lead to an extended period of inhibition and recovery as compared to stopping sets short of failure. This may have the side effect of further stressing the central nervous system.
Training to failure, especially with heavy loads (roughly 85% of one-rep max and above), imposes greater stress on the central nervous system, connective tissues and joint capsules. This may lead to an extended period of central nervous system mediated inhibition.

http://www.weightrainer.net/training/failure.html
Jag rekommenderar dig även att lyssna på klippet nedan där Layne Norton diskuterar failure med Jake Wilson.

http://www.rxmuscle.com/2013-01-11-0...ge-6-5-13.html

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Helkropp är bara dumt men halvkropp 2 gånger i veckan är bättre.
Dumt skulle jag inte säga, men för en erfaren individ med en stor mängd muskelmassa så är en frekvens runt var 3-5:e dag med lite högre volym per tillfälle förmodligen effektivare.
Och då är halvkroppsprogram eller "push/pull/legs" bra alternativ.

Här är f.ö en av dom större studierna gjorda när det kommer till intensitet, volym och frekvens för er som är intresserade.

http://n.ethz.ch/~aguayod/download/T...n%20Humans.pdf

På svenska

http://centrumforidrottsforskning.se...hypertrofi.pdf

Senast redigerad av Rolfarsson den 2015-07-01 klockan 11:05.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 11:27   #30
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Helkropp är bara dumt men halvkropp 2 gånger i veckan är bättre.
Ja, helkropps är ju jätte dumt! Säg det till denne, så att han kan bli större. Värsta amatören!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)