Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-11, 12:14   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Effekt av Nordic hamstring ("Finnen") vs razor curl på muskelfascikellängd och styrka

Citat:
OBJECTIVES:

To investigate knee flexor strength and biceps femoris long head (BFlh) architectural adaptations following two different Nordic hamstring exercise (NHE) interventions and one razor hamstring curl (RHC) intervention.

METHODS:

Thirty recreationally-active males performed a total of 128 reps of NHEbodyweight (n=10), NHEweighted (n=10) or RHCweighted training (n=10) across six weeks. Following the intervention, participants avoided any eccentric training for four weeks (detraining period). Strength results during the NHE and RHC were recorded pre and post intervention, as well as following detraining. Architectural characteristics of the BFlh were assessed weekly throughout the intervention and detraining periods.

RESULTS:

For the NHEweighted group, NHE strength increased (+81N, p=0.044, d=0.90) and BFlh fascicles lengthened (+1.57cm, p<0.001, d=1.41) after six weeks of training. After one week of detraining, BFlh fascicle lengths shortened, with the largest reductions seen in the NHEweighted group (-0.96cm, p=0.021, d=-0.90). Comparatively, BFlh fascicle length and NHE strength responses were moderate in the NHEbodyweight group and negligible in the RHCweighted group. The greatest RHC strength changes (+82N, p=0.038, d=1.15) were seen in the RHCweighted group.

CONCLUSIONS:

NHEweighted interventions induce large BFlh fascicle lengthening responses and these adaptations decay after just one week of detraining. NHEbodyweight training has a moderate impact on BFlh architecture while the RHCweighted group has the least. Weighted NHE and RHC training promoted exercise-specific increases in strength. These findings suggest that exercise selection and intensity should be considered when prescribing exercises aiming to increase eccentric strength and BFlh fascicle length.
Scand J Med Sci Sports. 2019 Jan 10. Razor hamstring curl and Nordic hamstring exercise architectural adaptations: impact of exercise selection and intensity.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 13:13   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Frågan är ju dock vad en razor curl egentligen är







svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 13:17   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 14:48   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Stod det något mer detaljerat om hur nära failure deltagarna kom då de tränade, eller nåt om hurpass bra de höll "formen"?

Jag tycker inte "recreational active" låter som att de skulle ha varit så extremt vältränade. Det är ju rätt så krävande att utföra en oviktad NHE i någorlunda bra ROM om man inte har hjälp i den koncentriska fasen. Att de sedan också skulle ha klarat av att utföra den övningen viktat låter rätt konstigt.

Ifall jag skulle göra en NHE (utan hjälp av gummiband) i nuläget skulle jag kunna bibehålla formen rätt bra i den negativa fasen. Men för att komma upp igen skulle jag antingen bli tvungen att pikera i höften och i princip göra en razor curl på uppvägen eller ta hjälp av armarna och göra nåt slags explosiv armhävning (eller troligen en kombination av bägge dessa).

Men att göra en razor curl på uppvägen är verkligen inte särskilt påfrestande för hamstrings, så det är ju inte förvånade att den övningen inte gav så bra resultat.

Förvånande tycker dock jag det är att de inte verkar ha fått resultat av oviktade NHE. Men ifall de pikerade i höften för att klara att ta sig upp så tappade de ju mycket av den koncentriska fasen. Dock borde de ju fått ut nåt av den negativa fasen.

Men kanske var de såpass vältränade att de inte fick ut så mycket av enbart den negativa fasen, men ändå tillräckligt svaga så de bröt formen i botten och inte heller fick ut nåt av den positva fasen. De som då gjorde övnignen viktat fick då kanske ut mer av den negativa fasen (eftersom de hade extra belastning).

Vilda spekulationer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 22:20   #5
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Att kunna göra finnen med helt perfekt form känns lika ovanligt som att stänga CoC #4, om inte ännu mer ovanligt.. undrar vilket monster som hittade på den övningen egentligen

Senast redigerad av baggard den 2019-01-11 klockan 22:21.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 22:34   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Att kunna göra finnen med helt perfekt form känns lika ovanligt som att stänga CoC #4, om inte ännu mer ovanligt.. undrar vilket monster som hittade på den övningen egentligen
Finska kastare sägs det.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 22:43   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Stod det något mer detaljerat om hur nära failure deltagarna kom då de tränade, eller nåt om hurpass bra de höll "formen"?

Jag tycker inte "recreational active" låter som att de skulle ha varit så extremt vältränade. Det är ju rätt så krävande att utföra en oviktad NHE i någorlunda bra ROM om man inte har hjälp i den koncentriska fasen. Att de sedan också skulle ha klarat av att utföra den övningen viktat låter rätt konstigt.

Ifall jag skulle göra en NHE (utan hjälp av gummiband) i nuläget skulle jag kunna bibehålla formen rätt bra i den negativa fasen. Men för att komma upp igen skulle jag antingen bli tvungen att pikera i höften och i princip göra en razor curl på uppvägen eller ta hjälp av armarna och göra nåt slags explosiv armhävning (eller troligen en kombination av bägge dessa).

Men att göra en razor curl på uppvägen är verkligen inte särskilt påfrestande för hamstrings, så det är ju inte förvånade att den övningen inte gav så bra resultat.

Förvånande tycker dock jag det är att de inte verkar ha fått resultat av oviktade NHE. Men ifall de pikerade i höften för att klara att ta sig upp så tappade de ju mycket av den koncentriska fasen. Dock borde de ju fått ut nåt av den negativa fasen.

Men kanske var de såpass vältränade att de inte fick ut så mycket av enbart den negativa fasen, men ändå tillräckligt svaga så de bröt formen i botten och inte heller fick ut nåt av den positva fasen. De som då gjorde övnignen viktat fick då kanske ut mer av den negativa fasen (eftersom de hade extra belastning).

Vilda spekulationer.

Citat:
Conclusions
The Nordic Hamstring exercise was a good training exercise for muscle growth; muscle volume, not fascicle length, increased following the intervention. It can now be hypothesized that the mechanism behind the NH exercise reducing hamstring injury risk is its ability to increase muscle size, not increase muscle fiber length; as is commonly assumed,nor increase tissue stiffness. Future NH research may study the effects of knee ROM during training on fascicle length and strength adaptations. Continued exploration of the mechanics behind the NH strength training exercise, shown to reduce hamstring injury, is a necessary step in understanding muscular adaptations to resistance exercise and enhancing training effectiveness of mitigating hamstring muscle injury
Länk
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 23:06   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tack för länken, verkar vara intressant läsning. Var det nåt specifik i det jag skrev som besvarades av detta? Mitt inlägg var ju rätt spretigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)