Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-08, 21:18   #4201
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
8/4

3,5 km, 4:47-tempo

Lite stressat innan IFK. Ingen superkänsla egentligen utan mer ett tecken på att jag behöver mer vila/lökpass.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 06:43   #4202
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
En kombo är väl bäst. Märker på mina kompisar som löper betydligt mindre att de går igång mycket mer än mig på att hitta en tävling i allt. Där är jag inte riktigt. Ta den gången för någon vecka sedan när jag sprang med en utav dom, jag satte av i ganska bra tempo på milspåret. Min konditionssvagare kompis sackade efter mer och mer och precis innan jag tappade honom så sänkte jag tempot marginellt, främst för att jag tappade sugen för att "pusha" men också för att han skulle få en reell chans att komma ifatt. När vi gick i mål hade han väl i snitt legat 30 meter bakom mig hela varvet runt och var helt förstörd. Det blev lite av "jag ska fan hålla den där ryggen!" för honom. Hade det varit tvärtom så hade nog jag låtit honom springa ifrån mig eftersom att jag inte hade varit inställd på att "idag kommer det att gå fort". Låtit honom sticka iväg och sedan vara sur hela rundan för att han inte hade berättat innan att han tänkte springa fort


Känner igen det där. En icke-löpskolad kompis (men som är tävlingsinriktad och tränande, kör crossfit på hyfsad nivå) frågade mig gällande mitt 24 km-pass ”vad fick du för tid då?”. Hehe. Liksom, jag ”fick” ingen tid, ”måltiden” är helt ointressant, men det är svårt att förklara det.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 08:07   #4203
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Känner igen det där. En icke-löpskolad kompis (men som är tävlingsinriktad och tränande, kör crossfit på hyfsad nivå) frågade mig gällande mitt 24 km-pass ”vad fick du för tid då?”. Hehe. Liksom, jag ”fick” ingen tid, ”måltiden” är helt ointressant, men det är svårt att förklara det.
Haha. Har tänkt på det ibland när jag har postat pass på Instagram, om folk tror att man har sprungit järnet. Typ tre mil i 5:45-tempo. Eller om de inte fattar att terrängen påverkar. Kanske är någon efter lördag som ba "ah Macke sprang ju tre mil på 3:15". Det gillar man ju inte

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 09:27   #4204
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Kollade vad 3:15 på helgens lopp motsvarar för tempo: 6:30. Det är ju en tid som jag spår vara en riktigt bra prestation av mig. På ett sätt kan man ju se detta lopp som hälften av Laugavegur, om man avrundar lite(Strava brukar säga ~53 km, sen har Laugavegur lite mer än dubbla antalet höjdmeter). För att nå sex timmar förutsatt att det är ganska exakt 53K så måste man hålla 6:45-tempo i snitt.

Det ger ändå lite perspektiv på hur bra sex timmar är på det loppet. Du går i mål på Omberg runt på en bra tid och ger dig sedan ut på ett varv till där du inte får tappa mer än 15 sekunder/km i medeltempo.

Jag kommer givetvis att bli markant bättre under de återstående tre månaderna, har ju knappt börjat med hög volym ännu. Idag är jag liksom typ tränad för en halvmara kanske. Innan loppet kommer jag att vara hyfsat tränad för uppemot en mara. Men även med detta i åtanke så kan nog lördagen ge lite perspektiv för vad en viss tid på Laugavegur faktiskt innebär.

En nörd-grej till: tänker jag tillbaka på förra sommaren så är känslan att "fan vad jag sprang!". Känns knappt som jag gjorde annat. Verkligheten? 37,7 km/vecka i snitt under de tolv veckorna innan Lidingöloppet. ~Fyra mil i snitt är förvisso inget snitt att pissa på men det är ju heller inte direkt överjävligt. Om jag under mina 14 volymveckor inför loppet lyckas hålla närmare 60 km i snitt så är ju det en enorm förbättring. 50 % liksom. Och det är även därför jag känner att det finns god anledning att hoppas på ännu en stort pb på Lidingöloppet.

Det här är ju den stora fördelen med att inte göra alla rätt direkt - det finns fortfarande vapen att ta till. Om ett år eller två kanske det snarare handlar om att ö.h.t. persa.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 10:43   #4205
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Har ju velat hitta något lopp under vintern som jag kan ha som morot efter LL och frågan är om jag inte har hittat det: https://madrid.ecotrail.com/en/race-...id/trail-80-km. Det är i varma Spanien, det ligger nästintill perfekt i tiden och det är högst rimlig kupering. Jag kan välja mellan 52 km som jag garanterat kommer att fixa på ett bra sätt och 80 km som jag inte kommer att fixa på ett lika bra sätt men som fortfarande är greppbart långt. Anmälan öppnar 24:e april och till 80K-loppet finns det bara 300 platser så det är inget som jag kan fundera på hur länge som helst.

Skulle ju ljuga om jag skrev att jag inte är sjukt inne på 80K Det verkar handla om att springa denna distans då det bara är totalt 1000 m elevation gain, det är m.a.o. ingen bergsbestigning. Samtidigt så känns det så jävla vanskligt att anmäla sig till saker som detta innan man ens har testat att springa 5,5 mil men så måste det ju bli.

Vad tror ni?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 19:02   #4206
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
9/4

Rodd
5 set

Biceps
3 set

Orkade tyvärr inte mer. Trött.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 08:02   #4207
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Har haft mail-konversation med ett par norrbaggar som sprang 80K i Madrid. Det verkar vara ett välplanerat och trevligt lopp, dock inte någon naturupplevelse. Mycket hårt underlag och nästan obefintlig kupering. Helt enkelt ett perfekt lopp om man vill testa hur långt man kan springa men också något som man kanske inte gör om då det verkar lite halvtråkigt.

Så det skulle inte bli något äventyr på det sättet utan en ren prestationsgrej. Allt handlar således om hur kåt man är på det. Det samt om det är värt att riskera lite uppehåll p.g.a. knän etc. Är betydligt mer osäker jämfört med vad jag var igår. Ska man ha en tid på en absurd distans så är det helt klart loppet att köra, och det är ju kul att ha. Får fundera vidare.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 18:06   #4208
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
10/4

Löpning
9,4 km, 5:30-tempo

Bänkpress
80x18
90x10

Press
50x8
60x3

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 20:14   #4209
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
12/4

Bänkpress
100x2
110x2
120x2
100x8

Press
60x7
60x5

Biceps
3 set

Disco för att kompensera för morgondagen. Ska bli så jävla kul, är riktigt taggad.

Vägde in mig på 89,2 kg idag och fick 90,0 i veckosnitt. Går åt rätt håll. Är taggad på att komma i bättre form och trött på att det går långsamt så det är lite mer aktivitet på deffronten fr.o.m denna vecka. Och jag är även trött på min jävla axel så fr.o.m. nästa vecka tar jag även tag i den.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 20:15   #4210
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Är det omberg imorn? Lycka till! Såg att vår gemensamme lättviktiga löpvän sprang 20k igår.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 20:20   #4211
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Är det omberg imorn? Lycka till! Såg att vår gemensamme lättviktiga löpvän sprang 20k igår.
Yes, tack så mycket! Jag såg det också, blev glatt överraskad Finns hopp för mänskligheten!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 20:55   #4212
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ja hallå ja, kan rapportera att Shadowfire med minimalt påtryck nu ska delta i Höga Kusten Trail
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 21:20   #4213
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ja hallå ja, kan rapportera att Shadowfire med minimalt påtryck nu ska delta i Höga Kusten Trail
Härligt

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 16:14   #4214
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
OMBERG RUNT 2019

INNAN
Sen pizza trots redan mätt igår samt två l socker-cola. Pasta och köttbullar till frukost tre timmar innan start. I västen är tre gels och två bars nedpackat.

0-10 KM
Enda i linne och shorts, folk är duktigt påklädda p.g.a. de två-tre plusgraderna. Är alltså redan en kuf innan vi ens har börjat springa, perfekt. Sätter av i bra tempo och ligger bland de kanske 10-20 första(120 totalt). Blir uppför direkt - och länge. I början så matar jag planenligt på och känner att långbackepassen har hjälpt både fysiskt och mentalt. När vi når en extremt lång knäpp(läs backe) som är pissbrant så safe:ar jag lite genom att gå. Nu blir jag omspringen av ett gäng, låter mig inte stressas. Under den stundande utförslöpningen som följs av plant varierat med lätt kupering så är det ännu några fler som springer om mig. Jag kanske har överskattat hur bra jag är på löpning och hur mycket bättre jag har blivit på kuperad löpning? Vid nio km tar jag min första gel.

10-15 KM
Det är givetvis inte exakt men jag var fan ensam länge, det kan ha varit fem km. Matar på jämnt och hårt helt enligt plan. Ingen bakom mig, ingen framför. Hanterar backarna bra och känner att jag relativt snabbt blir återhämtad efter en mindre stigning. Snittempot har nu väldigt länge legat på ca 5:50 och jag känner mig nöjd över detta. När det planar ut ligger jag i 5-tempo om inte snabbare. Efter LÅNG tid helt ensam så skymtar jag en person framför mig! Har folk gått ut för hårt och mitt jämna nötande börjat att betala av sig?

15-25 KM
Jag plockar dom en efter en. När de går uppför så joggar jag förbi dom. Känslan är fenomenal och jag inser att jag är mycket starkare än vad jag först trodde. Det är de som har startat för snabbt och jag som har startat som en rutinerad räv. Jag har hittills bara gått i en(!) backe, den där i början som jag nämnde. Det gör mig otroligt glad och peppad.

Vid vätskekontrollen vid 20 km så rusar jag bara förbi, har vatten och energi så det räcker. Når en SJUKT lång uppförsbacke på 7-10 %, en asfaltsväg. Det är fyra pers i backen utöver mig och de har kommit rätt långt i den. Börjar mata och känner att "fan, det här går ju!". Springer ifatt och förbi alla utom en som hade för stort försprång. Tar honom kort därefter utför.

25-31 KM
OTROLIGT tuff avslutning. Extremt små stigar längs en bergavsats med massa sten. Inom loppet av tre minuter drar jag min vanliga stortå i dessa stenar TRE gånger vilket resulterar i två st "HORA!". Når en person och passerar honom med kanske tre-fyra km kvar. Nu adderas dock rena stup som man ska ta sig uppför och jag låter honom springa om mig igen. Låter sedan honom vara måttstocken för när det är okej att gå och när det inte är det.

Med under kilometern kvar så passerar en av de som jag sprungit om mig. Låter honom hållas, han är väldigt snabb utför. Pushar lite sista biten in i mål men är i ärlighetens namn i bra slag trots insatsen. Inte ett dugg matt och lugn andning. Jag har således utfört loppet EXAKT så som jag hade planerat(hårt men kontrollerat där jag inte ska ha kunnat slipa mer än någon enstaka minut vid en förbättrad insats). Den begränsade faktorn är minst sagt benen Nära till kramp ett par gånger.

Distans: 31 km
Tid: 3:02
Tempo: 5:55

SLUTORD
Jättenöjd, verkligen. Loppet rekommenderas STARKT, sjukt fin skog och omgivningar och tuff men görbar bana. Backträningen har gett resultat och det var så jävla kul och verklighetsfrånvänt att springa om unga smala och till synes vältränade killar uppför. Femplus-dag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 16:16   #4215
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Bilder och data.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)