Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-04, 20:39   #4186
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Instämmer i kören. Riktigt bra pass du radar upp, kanske speciellt då du inte är ett spagettisnöre heller, utan släpar runt med lite muskler.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 21:11   #4187
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Grymt bra pass!
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Instämmer i kören. Riktigt bra pass du radar upp, kanske speciellt då du inte är ett spagettisnöre heller, utan släpar runt med lite muskler.
Tack snälla! Förhoppningsvis blir det mindre kilon snart, viktnedgången har gått på gränsen till oroväckande långsamt.

Har äntligen klurat ut vad jag ska göra på påskhelgen, åtminstone en bra plan B: Tåg på lördagen till Hälleforsnäs, löpa till Bälgviken(3 mil) eller Hållsta(4 mil), ta buss därifrån till Eskilstuna och tåg hem. Verkar gå att lösa på ett acceptabelt vis.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 17:19   #4188
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
5/4

Bänkpress
110x6
110x5
110x5

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 13:04   #4189
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
6/4

Löpning
10,0 km, 5:50-tempo

Lunkade i solen, enbart fokus på att det skulle gå långsamt och att jag skulle få sol. Satte mig 15 min i Hageby-backen och glodde, hade hunnit bli så bekväm att intervaller inte var något alternativ längre. En annan snubbe körde istället medan jag kollade på. Kändes lite fel

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 14:55   #4190
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Har precis varit på XXL och rekat trailskor. Hade tur och fick en extremt kunnig anställd som gick igång till 100 % på att jag ska till Island och springa. Så nu vet jag exakt vad jag ska ha, eller åtminstone vad jag har att välja mellan. Tyvärr fanns inte just de trailskorna inne just nu men de var på väg så räknar med att äga ett par innan nästa vecka är över.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 21:35   #4191
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
7/4

Löpning, kortbacke
8,8 km, 6:32-tempo

Lätt bakfull och med snustorr käft fick det bli en tur med en kompis som avslutades i Hageby-backen. Jag har bytt tankesätt lite och insett att mer intensiv kortbacke har en plats i mitt schema, alla backpass måste inte vara långbacke. Jag kan inte många termer men kortfattat så har jag kollat en del på Sage's videos på YT och kommit fram till att det korta ger något som det långa inte ger. Tror det är bra för det som jag tränar inför.

68 km blev det allt som allt. Nu blir det bortsett från imorgon väldigt lugnt fram tills lördag. Det blir tråkigt faktiskt för det är väldigt väldigt kul att träna för tillfället.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 07:57   #4192
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Tror att det blir lugnt även ikväll, ett ganska snällt pass med snabba inslag. Jag ska fan ta det där loppet på allvar och göra allt i min makt för att vara pigg och fräsch på lördag. Fick PM om just detta i morse. Det är bara en vätskestation och överlag ett väldigt enkelt lopp där man förväntas följa snitslar i skogen. Förra året var det 68 pers som sprang och i år så har det nästan dubblats i.o.m. de 120 som är anmälda. Vinnaren sprang på 2:37 och hon har en bästa-tid på LL som är 35 min snabbare än mig. Går man den enkla vägen så är en motsvarande prestation för mig 3:12. Nu är denne person elitlöpare och får gissningsvis ut ännu mer relativt till mig då det är så kuperat så jag tänker att allt under 3:15 får ses som riktigt bra. Det räckte i fjol till topp 15.

Det är troligtvis inte så enkelt, det förstår jag, men jag gissar att det är i 3:10-3:20-trakterna som jag bör hamna. Över 3:30 bör innebära att jag har haft en riktigt dålig dag. Jag vill ta mig an loppet hårt men kontrollerat, inte stressa iväg från start men heller inte spela överdrivet säkert. Det är inte viktigt för mig att jag kollapsar i mål men jag vill att loppet ska tjäna som en formcheck och genomkörare inför Island och således vill jag göra en ärlig och hård insats.

Annars så vägde jag in mig på 91,0 kg i morse och jag hoppas verkligen att det är resultatet av att jag är väldigt fylld efter helgen. Blir det ännu en vecka med idel +90 kg-invägningar så får jag börja ta till mer drastiska metoder. Jag får uppenbarligen i mig väldigt många kalorier per måltid då jag mer eller mindre lyckas ligga på kaloribalans med sex mil löpning/vecka och enbart två måltider/dag. Händer inget denna vecka så får jag dra ned på måltidsstorlekarna. De flesta av mina löpplaner innefattar ju att jag delvis ska bli bättre p.g.a. lägre kv...

Men fan så kul det ska bli med tävling! Längtar tills man är halvvägs igenom och flås etc. sedan länge har stabiliserats och man är inne i nötar-mode och känner att man springer mot mål. Blir också skitkul att för första gången på ganska länge genomföra ett pass på fräscha ben.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 09:18   #4193
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Här var det en jävla massa bra löpträning! Gött mos.

Angående det nedanstående så har jag ibland "råkat ut för" liknande, och sedan hamnat i något av en överträningssituation. Jag tror "händelsekedjan" för mig då varit att jag börjat komma i bra form och därför blir det lätt att det går snabbare fast det känns som att man springer långsamt och har tunga ben. Sedan tror jag att den där "formtoppen" gjort att jag även tenderat att ta ut mig mer än jag borde under vissa pass, och då blivit lite extra trött och behövt vila lite mer. Denna vila har då gjort att jag i princip blivit ännu mer formtoppad. Egentligen borde ju inte allt detta vara ett problem, men nånstans i detta har jag även vilat lite för lite, eftersom jag ju egentligen inte ville bli formtoppad utan siktade på att bygga mer långsiktig fitness.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bläddrade igenom Strava-segmentet för långbacken jag körde och såg att jag stod för min snabbaste tid igår. Det är sjukt eftersom att jag inte försökte sätta en bra tid, det kändes uruselt samt att jag en gång tidigare de facto har försökt sätta en tid. Nu sprang jag alltså snabbare än den gången då det kändes kanon. Det är EXAKT sådana här besked man vill ha för just backträningen i.o.m. att det är mitt absolut diffusaste pass där jag ofta inte har särskilt bra koll på hur väl jag har presterat.

Idag har jag bestämt mig för att vila helt från löpningen. Istället lägger jag allt krut på morgondagen och ser till att vara i någorlunda skick då för en förhoppningsvis behaglig tvåmilsrunda i skogen.
Inte så att detta är nåt negativt egentligen. Men beroende på hur mycket man klantar till det med sin träning kan man ju göra som jag och bli övertränad för att man råkade bli i lite för bra form motför vad man förväntade sig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 09:33   #4194
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Här var det en jävla massa bra löpträning! Gött mos.

Inte så att detta är nåt negativt egentligen. Men beroende på hur mycket man klantar till det med sin träning kan man ju göra som jag och bli övertränad för att man råkade bli i lite för bra form motför vad man förväntade sig.
Ja, det flyter på riktigt bra! Har nått nivån där jag kan ta ett lugnt joggingpass som ett substitut för en promenad och verkligen njuta utav detta, det säger det mesta.

Jag tycker att det är helt omöjligt för mig att svara på om jag har råkat ut för det som du beskriver. Får jag gissa så svarar jag nej då jag trots att jag har blivit bättre på att ta ut mig fortfarande gör det i ganska liten utsträckning. Jag springer inga spontana pass i t.ex. 4:30-tempo bara för att det känns superlätt. Jag har mitt snabba måndagspass och sedan så stannar det mer eller mindre vid det. Har dock planer på att införa ett pass till i veckan där det ska gå lite snabbare. Har äntligen letat mig in på Sages YT-kanal efter alla dina tips och hittat några pass som jag tror mig ha nytta av framöver

Men som du skriver, är det som din teori säger så är det väl bara så. Inte mycket att göra något åt eller att gräma sig över. Huvudsaken är ju att det går bra!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 10:56   #4195
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, det flyter på riktigt bra! Har nått nivån där jag kan ta ett lugnt joggingpass som ett substitut för en promenad och verkligen njuta utav detta, det säger det mesta.

Jag tycker att det är helt omöjligt för mig att svara på om jag har råkat ut för det som du beskriver. Får jag gissa så svarar jag nej då jag trots att jag har blivit bättre på att ta ut mig fortfarande gör det i ganska liten utsträckning. Jag springer inga spontana pass i t.ex. 4:30-tempo bara för att det känns superlätt. Jag har mitt snabba måndagspass och sedan så stannar det mer eller mindre vid det. Har dock planer på att införa ett pass till i veckan där det ska gå lite snabbare. Har äntligen letat mig in på Sages YT-kanal efter alla dina tips och hittat några pass som jag tror mig ha nytta av framöver

Men som du skriver, är det som din teori säger så är det väl bara så. Inte mycket att göra något åt eller att gräma sig över. Huvudsaken är ju att det går bra!
Jag menade inte att du är på väg att bli övertränad. Snarare att du är i oväntat bra form. Sen att man kan lyckas bli övertränad av detta (ifall man gör en massa följdfel) är ju knappast nåt som de flesta råkar ut för.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 11:00   #4196
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag menade inte att du är på väg att bli övertränad. Snarare att du är i oväntat bra form. Sen att man kan lyckas bli övertränad av detta (ifall man gör en massa följdfel) är ju knappast nåt som de flesta råkar ut för.
Okej, då är jag med! Jag tror att min bekväma ådra kommer att hålla mig borta från en potentiell överträning. Går upp för mig mer och mer hur det verkligen är disciplinen och inte förmågan att ta ut mig i tid och otid som är min USP. Jag har fått intrycket av att du har fungerat lite annorlunda
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 11:26   #4197
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej, då är jag med! Jag tror att min bekväma ådra kommer att hålla mig borta från en potentiell överträning. Går upp för mig mer och mer hur det verkligen är disciplinen och inte förmågan att ta ut mig i tid och otid som är min USP. Jag har fått intrycket av att du har fungerat lite annorlunda
USP?

Nja. Jag har egentligen inte haft för vana att träna särskilt hårt. Jag har nog oftast (i alla fall på senare år) ägnat mig åt kontinuitet i mängdträning.

Däremot har jag haft en tendens att trilla i lite sådana fällor av att pressa mig lite väl hårt (och vila lite för lite) då jag ägnat mig åt mer specifik träning de sista två månaderna inför ett "lopp".

Men det kanske var det du menade?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 12:11   #4198
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
USP?

Nja. Jag har egentligen inte haft för vana att träna särskilt hårt. Jag har nog oftast (i alla fall på senare år) ägnat mig åt kontinuitet i mängdträning.

Däremot har jag haft en tendens att trilla i lite sådana fällor av att pressa mig lite väl hårt (och vila lite för lite) då jag ägnat mig åt mer specifik träning de sista två månaderna inför ett "lopp".

Men det kanske var det du menade?
Unique Selling Point, d.v.s. vad det är som utmärker mig Jag är inte jättemycket bättre än de flesta andra på att ta ut mig men jag är bättre än de flesta andra på att hålla disciplin och träna mycket och kontinuerligt.

Det var det sistnämnda som jag mycket riktigt syftade på. Jag är tvärtom, jag får verkligen tänka på att jag måste ta ut mig emellanåt, det är inget som jag får hejda mig ifrån att göra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 13:29   #4199
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Unique Selling Point, d.v.s. vad det är som utmärker mig Jag är inte jättemycket bättre än de flesta andra på att ta ut mig men jag är bättre än de flesta andra på att hålla disciplin och träna mycket och kontinuerligt.

Det var det sistnämnda som jag mycket riktigt syftade på. Jag är tvärtom, jag får verkligen tänka på att jag måste ta ut mig emellanåt, det är inget som jag får hejda mig ifrån att göra.
Aha. Ja, jag tror nog att min största "talang" vad gäller löpning nog är envishet/pannben. Egentligen är jag mer snabb och explosiv av mig än uthållig.

Det är dock nåt som inte är konstant inkopplat. Hornen måste växa ut först så att säga, annars lunkar jag bara på, vilket ju typ är vad man vill ägna sig åt på de flesta träningspass. Ifall det är nåt slags tävling brukar jag ha lätt att bli taggad och inte ge mig förrän jag haltar typ.

Problemen kommer när hornen växer ut på vanliga träningspass, vilket de ibland gör. Och särskilt om jag inte riktigt märker att jag jag är lite extra taggad och tar ut mig hårdare, eftersom jag då inte heller anpassar vilan. Detta händer dock i princip aldrig under vanlig mängdträning. Under en period med mer specifik träning så blir ju passen mer och mer anpassade mot tävlingstempo och att man ska klara att pressa sig längre och längre för att flytta trösklar och liknande. Då har det brukat knasa ibland för mig.

I ärlighetens namn är det ju oftare det inte knasat. Men här harvar man ju om samma gamla grejer hela tiden.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-04-08 klockan 13:31.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 13:39   #4200
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Aha. Ja, jag tror nog att min största "talang" vad gäller löpning nog är envishet/pannben. Egentligen är jag mer snabb och explosiv av mig än uthållig.

I ärlighetens namn är det ju oftare det inte knasat. Men här harvar man ju om samma gamla grejer hela tiden.
En kombo är väl bäst. Märker på mina kompisar som löper betydligt mindre att de går igång mycket mer än mig på att hitta en tävling i allt. Där är jag inte riktigt. Ta den gången för någon vecka sedan när jag sprang med en utav dom, jag satte av i ganska bra tempo på milspåret. Min konditionssvagare kompis sackade efter mer och mer och precis innan jag tappade honom så sänkte jag tempot marginellt, främst för att jag tappade sugen för att "pusha" men också för att han skulle få en reell chans att komma ifatt. När vi gick i mål hade han väl i snitt legat 30 meter bakom mig hela varvet runt och var helt förstörd. Det blev lite av "jag ska fan hålla den där ryggen!" för honom. Hade det varit tvärtom så hade nog jag låtit honom springa ifrån mig eftersom att jag inte hade varit inställd på att "idag kommer det att gå fort". Låtit honom sticka iväg och sedan vara sur hela rundan för att han inte hade berättat innan att han tänkte springa fort
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)