Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-07-11, 09:03   #151
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Klurar på att köra 5X5 till hösten.
Lite fundersam till startvikter...
Ungefärliga 1RM idag:
Böj: ca 140 (har egentligen aldrig maxat)
Bänk: 112,5
Mark: 185
Stångrodd: Ingen aning om 1RM...
Militärpress: Ingen aning om 1RM...

KV ca 70 kg

Släpande biceps... Lägga till lite curls efter A?
Lägga till pullups efter B?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 11:03   #152
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Är inte du lite väl stark för 5x5?
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 11:11   #153
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
?
Absolut inte!
Målet är 3Xkv i mark och 2Xkv i bänk... Tänkte att 5X5 kunde passa eftersom jag inte vill tappa min "form"...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 14:42   #154
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Testa madcows advanced:

http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Periodized_5x5.htm

När anses man för stark för 5x5? Är det det när man uppnår styrkestandarden Bänk x1,5 KV, B x2, M x2,5?
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman

Senast redigerad av Leifallan den 2011-07-11 klockan 14:44.
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 14:48   #155
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Funkade bra? Orkar man verkligen? Får prova:
Japp, do it!
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 18:00   #156
jimmyboy
Avocado maki
 
jimmyboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 930
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Klurar på att köra 5X5 till hösten.
Lite fundersam till startvikter...
Ungefärliga 1RM idag:
Böj: ca 140 (har egentligen aldrig maxat)
Bänk: 112,5
Mark: 185
Stångrodd: Ingen aning om 1RM...
Militärpress: Ingen aning om 1RM...

KV ca 70 kg

Släpande biceps... Lägga till lite curls efter A?
Lägga till pullups efter B?
Beror lite på hur repstålig du är och så, men lägg dig och kör 5x5 på 50% av 1RM om du är ovan och har lite smådålig teknik. Även om du bara vill vänja dig med att köra helkropp och böja tre gånger i veckan. Känner du dig jättetuff, hård och med järnvilja så börja på kanske 70%?


Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Testa madcows advanced:

http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Periodized_5x5.htm

När anses man för stark för 5x5? Är det det när man uppnår styrkestandarden Bänk x1,5 KV, B x2, M x2,5?
+1 kan vara skönt med madcow när du ligger på så pass höga vikter. Men enligt Mehdi så ska man byta när man har deloadat två gånger på 5x5, två på 3x5 och två på 1x5 har jag för mig. Så det är lite beroende på personen i fråga. Anledningen till att köra vanliga SL 5x5 så länge som möjligt är för att mjölka ur de linjära ökningarna så mycket som möjligt.
__________________
Yet another 93:a - Min träningsjournal

Mark: 170 kg/200 kg - Böj: 160 kg/160 kg - Bänk: 110 kg/120 kg
@Kroppsvikt: 96 kg/80 kg
jimmyboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 19:13   #157
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Blir nog snarare 40%, kanske lägre... Alla rutinerade rävar rekommenderar ju stången... Vem är jag att vara bättre än dem?... Skulle jag börja med 50% skulle jag raskt landa på 160 i böj vilket känns lite avlägset... Ämnar köra några "varv" för att nå 3Xkv i mark...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 19:38   #158
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyboy Visa inlägg
Men enligt Mehdi så ska man byta när man har deloadat två gånger på 5x5, två på 3x5 och två på 1x5 har jag för mig. Så det är lite beroende på personen i fråga. Anledningen till att köra vanliga SL 5x5 så länge som möjligt är för att mjölka ur de linjära ökningarna så mycket som möjligt.
Är nog inte riktigt med nu. Vad menar du? Jag föreslog 5x5 som passar de med lite längre träningsvana.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 16:42   #159
ost
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 32
skulle det vara bättre att köra varannan dag; mån ons fre sön tis tors lördag, eller behöver man de 2 dagars vilandet?
alltså ex mån ons fre
ost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 17:05   #160
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
?
Absolut inte!
Målet är 3Xkv i mark och 2Xkv i bänk... Tänkte att 5X5 kunde passa eftersom jag inte vill tappa min "form"...
Vetefasen om du har så värst mycket att hämta i just SL5x5, det är ju anpassat för nybörjare och däromkring. Du lyfter verkligen inte några nybörjarvikter.

Det finns dock som nämnts andra varianter av 5x5 där det periodiseras.

MadCow 5x5 Intermediate

eller

MadCow 5x5 Advanced

eller så finns det ju även 5/3/1
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 18:22   #161
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Körde stångrodd med pronerat grepp idag. Tycker att det mest tar i ländryggen då stången slår i "högre" upp på kroppen jämfört med supinerat grepp.

Vad föredrar ni supinerat eller pronerat grepp i stångrodd? Vad är "bäst" för utveckling av övre rygg?
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 19:20   #162
hejmarklyft
Registered User
 
hejmarklyfts avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av hejmarklyft Visa inlägg
Hej en fråga till er som har kört Stronglifts, även om det kanske inte har med Stronglifts att göra men ändå. Då det här hänt flera som kört Stronglifts ( flera har skrivit att de har det på Facebook sidan). Nu till mitt problem.

Jag känner att det gör ont vid höft/ljumskpartiet när jag kör böj. Är det några fler här som har haft samma problem som jag, isf. hur löste ni det.
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Jag fick också ont där i början, men jag tror det berodde på att jag var så extremt otränad där. Det gick över efter någon månads konstant böjande.
I mitt fall gör det inte det , jag har försökt att böja och stretcha bort det men det vill sig inte.

Någon annan som har en aning om vad det kan vara ?, det hindrar mig från att böja ordentligt..
hejmarklyft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 07:36   #163
osk
Registered User
 
osks avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 151
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Körde stångrodd med pronerat grepp idag. Tycker att det mest tar i ländryggen då stången slår i "högre" upp på kroppen jämfört med supinerat grepp.

Vad föredrar ni supinerat eller pronerat grepp i stångrodd? Vad är "bäst" för utveckling av övre rygg?
Pronerat grepp.

Tanken (enl SL5x5) är att köra inversen/motsatsen av en bänkpressrörelse, ungefärligt alltså.
osk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 23:32   #164
Fidelity
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 16
När är man för stark för stronglifts? Finns det någon generell regel eller är det när man märker att man inte ökar vikt på stången?

Det tåls att säga att jag inte har provat 5x5 i någon större utsträckning men har funderingar på att göra det.

Bänk: 130
Mark: 160
Böj: 140

Har aldrig riktigt maxat i mark eller böj, men det är ungefärliga siffror. Så borde jag hoppa på 5x5 eller ska jag ta en annan version av 5x5?
Fidelity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 06:39   #165
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Fidelity Visa inlägg
När är man för stark för stronglifts? Finns det någon generell regel eller är det när man märker att man inte ökar vikt på stången?

Det tåls att säga att jag inte har provat 5x5 i någon större utsträckning men har funderingar på att göra det.

Bänk: 130
Mark: 160
Böj: 140

Har aldrig riktigt maxat i mark eller böj, men det är ungefärliga siffror. Så borde jag hoppa på 5x5 eller ska jag ta en annan version av 5x5?
Klart du ska köra 5x5. Förstår inte vad en del pratar om att man blir "för stark" för att köra detta program. När är man det isåfall, och varför skulle inte någon som uppnått en bra grundstyrka kunna ägna sig åt välfungerande progressiva program för att förbättra sig ytterligare?

Ska själv börja en ny perod med 5x5 alldeles strax, och som referens kan sägas att mina max ligger kring (ska ta reda på detta mer i detalj...)
Bänk: 125kg
Mark: 200kg
Böj: 160kg

Är jag "för stark"? Skulle knappast tro det, känner själv att jag har mycket att hämta från detta, och liknande program för en lång tid framöver.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)