Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-24, 09:46   #1
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Tråd om sparande.

Tror inte jag läst någon dedikerad tråd för olika former av sparande. Finns det redan så får man väl kasta denna...

Vet att det finns en del kunniga individer här, så tänkte att man kanske kan ha en tråd med lite diskussioner kring bra sätt att spara och placera kapital.

Jag tillhör nämligen de som Nordeas tidigare VD kallade `Idiot` när det kommer till pengar. Inte så att jag spenderar. Tvärtom är jag mycket sparsam och lever spartanskt. Däremot tror jag att avkastningen på mitt kapital ligger på minus med tanke på inflationen.

I nuläget har jag typ 3 sparformer:

En ISK med lite över 100 tkr.
En Nordea fond med lite över 150 tkr.
Ett sparkonto med lite över 150 tkr.

Därtill amorterar jag månadsvis på mitt bostadsrättslån.

Jag söker någon form av sparande som inte kräver mycket av mig, men som samtidigt ger lite mer än den obefintliga ränta jag nu har. Jag prioriterar låg risk framför avkastning, och vill inte låsa kapitalet för tid och evighet.

Tips?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 09:58   #2
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Global indexfond är standardtipset. Om låg risk är prioritering så blir det väl räntefonder istället, dock definitivt inte i en isk.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 10:14   #3
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Global indexfond är standardtipset. Om låg risk är prioritering så blir det väl räntefonder istället, dock definitivt inte i en isk.
Lust och utveckla varför inte ISK? Har för mig att det tidigare ansetts vara ett relativt bekvämt sparande för en finansiell-idiot som mig.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 10:24   #4
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Avkastningen blir för låg för att det ska löna sig med ISK för räntefonder.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 10:39   #5
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
hur fungerar tex en global indexfond för oss som inte kan något alls? Ska man lägga in någon tusenlapp varje månad eller någon större summa först?

är det som aktier att man måste sälja eller är det mer som ett "sparkonto" där man kan ta ut det när man vill? #totalnoob xD
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 11:01   #6
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
hur fungerar tex en global indexfond för oss som inte kan något alls? Ska man lägga in någon tusenlapp varje månad eller någon större summa först?

är det som aktier att man måste sälja eller är det mer som ett "sparkonto" där man kan ta ut det när man vill? #totalnoob xD
Precis min fråga!

Någon hemsida man kan läsa mer om det?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 12:39   #7
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag har haft lite random aktiefonder på ett ISK och iom den starka börsutvecklingen 2012-2018 gick samtliga upp med mellan 20 och 120 (!) procent på den tiden (utom en Rysslandsfond som jag sålde tidigt med förlust pga kändes fööör oetiskt, heh). Så ptja, även om utvecklingen på sistone varit kass så kör jag fortfarande på det konceptet för ca 50 % av mitt sparande. Räntefonden jag haft har gett typ 1 % på samma tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 12:50   #8
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Precis min fråga!

Någon hemsida man kan läsa mer om det?
Hemsidan Rikstillsammans är en bra start.

Fonder fungerar för privatspararen ungefär som aktier. Dock brukar det ta ett par dagar att köpa och sälja. ETF är en variant av fonder som handlas precis som aktier och har ofta lite lägre avgift.

Säkrast brukar vara att månadsspara, då minskar man risken att gå in precis innan en krasch.

Som sagts så lönar sig isk bara om man räknar med tillräckligt stor avkastning (man betalar skatt på den totala summan man har på kontot istället för avkastningen).
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 15:56   #9
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Hur lurad blir man om man skulle fråga sin bank hur man bäst sparar sina pengar?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 16:22   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tror inte på att leta efter tekniska sparmetoder hit och dit. Jag tror det viktiga är sinnelaget. Min teori är att om man vill spara riktigt med pengar ska man se till att bli ordentligt snål.

Jag ska lära er hur man gör. Det är mycket enkelt, egentligen: Man ska träna sig själv i att tycka att det är roligare att se sina pengar växa än vad det är att spendera.

Det hela påminner mycket om att lära sig deffa. Från början är det segt som fan. "Åh, vad jobbigt att inte äta min chokladbit" och "oj, vad jobbigt att inte känna sig mätt" tänker man i ett par veckor. Men sedan blir man kär i siffrorna på vågen. Man får en kick varje gång man ser att man väger ett hekto mindre. Man bryr sig snart mindre om lusten som är kopplad till mat, och mer och mer om tillfredsställelsen av att se siffrorna på vågen ändra sig. "Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss.

Att utveckla snålhet är precis samma sak, men man bryr sig om att siffrorna på bankkontot ökar istället för att siffrorna på vågen minskar. Njutningen av att köpa grejer spelar mindre och mindre roll.

Det finns dock en viktig skillnad mellan de båda sakerna: Om kärleken till deffande går överstyr så leder det fort till en ätstörning. Men den enda bieffekten av snålhet är att man blir rik som fan.

Mvh,
snål jävel som snart klarat sig ett helt läsår utan CSN och som kan gå förbi den frestande chokladhyllan på Willys utan att det ens rycker i spenderfingrarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 16:25   #11
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Vi är väl ganska många som försöker slå breda indexfonder utan att lyckas

Om du frågar banken om rådgivning så kommer dom att sälja på sig den egna bankens produkter. Inte nödvändigtvis dåliga produkter men avgifterna är i regel högre än vad de behöver vara. Höga förvaltningsavgifter spelar stor roll för utvecklingen på lång sikt.

Lite rolig läsning om varför billiga passiva indexfonder oftast vinner över dyra aktivt förvaltade fonder. https://www.forbes.com/sites/johnwas...1-million-bet/

Senast redigerad av rosto den 2019-03-24 klockan 16:27.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 16:40   #12
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Mvh,
snål jävel som snart klarat sig ett helt läsår utan CSN och som kan gå förbi den frestande chokladhyllan på Willys utan att det ens rycker i spenderfingrarna.
Räntan förra året låg på 0,13%

Min polare använde CSN som kontantinsats och tjänade några hundra tusen.

Inser naturligtvis att det är en onödig anekdot men faktum är att man får ut väldigt mycket pengar till en låg ränta.

Senast redigerad av Baldr den 2019-03-24 klockan 16:41.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 16:55   #13
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror inte på att leta efter tekniska sparmetoder hit och dit. Jag tror det viktiga är sinnelaget. Min teori är att om man vill spara riktigt med pengar ska man se till att bli ordentligt snål.

Jag ska lära er hur man gör. Det är mycket enkelt, egentligen: Man ska träna sig själv i att tycka att det är roligare att se sina pengar växa än vad det är att spendera.

Det hela påminner mycket om att lära sig deffa. Från början är det segt som fan. "Åh, vad jobbigt att inte äta min chokladbit" och "oj, vad jobbigt att inte känna sig mätt" tänker man i ett par veckor. Men sedan blir man kär i siffrorna på vågen. Man får en kick varje gång man ser att man väger ett hekto mindre. Man bryr sig snart mindre om lusten som är kopplad till mat, och mer och mer om tillfredsställelsen av att se siffrorna på vågen ändra sig. "Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss.

Att utveckla snålhet är precis samma sak, men man bryr sig om att siffrorna på bankkontot ökar istället för att siffrorna på vågen minskar. Njutningen av att köpa grejer spelar mindre och mindre roll.

Det finns dock en viktig skillnad mellan de båda sakerna: Om kärleken till deffande går överstyr så leder det fort till en ätstörning. Men den enda bieffekten av snålhet är att man blir rik som fan.

Mvh,
snål jävel som snart klarat sig ett helt läsår utan CSN och som kan gå förbi den frestande chokladhyllan på Willys utan att det ens rycker i spenderfingrarna.
Jag är redan snål, det är inte problemet. Problemet är ju vad man ska göra av högen av pengar man sitter inne med efter man snålat...
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 17:06   #14
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Köp en fastighet
Inte nödvänditvis i sverige
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 18:01   #15
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Som sagts så lönar sig isk bara om man räknar med tillräckligt stor avkastning (man betalar skatt på den totala summan man har på kontot istället för avkastningen).
För tydlighetens skull kanske det ska sägas att man skattar på en del av det man har på kontot.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...s-ett-isk.html

Bra för långsiktigt sparande där man kan räkna med en hög avkastning.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)