Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-25, 13:26   #586
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Har köpt genom supersaver
Inga problem
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 13:54   #587
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Jag tänker mig Lofoten kring midsommar. Min tanke är flyg till Kiruna och hyra bil där. Sen köra till Narvik samma dag och spendera en natt där. Spendera lite tid i Narvik dagen efter, sen köra till Lofoten. Vara där 5 nätter, sen köra hela vägen till Kiruna och flyg hem sjunde dagen. Låter det vettigt? Vad får/ska/bör man inte missa? Och vad borde man tänka på?

Jag gillar äventyrliga resor, vandring osv, och vill helst inte betala för "onödig" lyx utan bor hellre billigare för att lägga pengar på upplevelser snarare.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 14:05   #588
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Jag tänker mig Lofoten kring midsommar. Min tanke är flyg till Kiruna och hyra bil där. Sen köra till Narvik samma dag och spendera en natt där. Spendera lite tid i Narvik dagen efter, sen köra till Lofoten. Vara där 5 nätter, sen köra hela vägen till Kiruna och flyg hem sjunde dagen. Låter det vettigt? Vad får/ska/bör man inte missa? Och vad borde man tänka på?

Jag gillar äventyrliga resor, vandring osv, och vill helst inte betala för "onödig" lyx utan bor hellre billigare för att lägga pengar på upplevelser snarare.
Valsafari brukar vara uppskattat. Jag skulle också boka paddling med guide i Lofoten, kolla ex instakontot kristoffervan för inspiration. Det finns mycket fin vandring vid Lofoten med.
Skulle även försöka få med ett besök i besöksgruvan i Kiruna om möjligt, en bättre upplevelse än man kan tro.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 14:10   #589
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Fantastiska tips! Ska kika på allihop.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 15:10   #590
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Jag tänker mig Lofoten kring midsommar. Min tanke är flyg till Kiruna och hyra bil där. Sen köra till Narvik samma dag och spendera en natt där. Spendera lite tid i Narvik dagen efter, sen köra till Lofoten. Vara där 5 nätter, sen köra hela vägen till Kiruna och flyg hem sjunde dagen. Låter det vettigt? Vad får/ska/bör man inte missa? Och vad borde man tänka på?

Jag gillar äventyrliga resor, vandring osv, och vill helst inte betala för "onödig" lyx utan bor hellre billigare för att lägga pengar på upplevelser snarare.
Om det skulle vara möjligt så hade du kunnat börja i Kiruna och avsluta i Tromsö, eller tvärtom. Så slipper du köra samma väg fram och tillbaka. Plocka upp en bil i Kiruna och lämna i Tromsö, typ.

Då hinner du med både Lofoten, Vesterålen och Senja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 15:13   #591
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Om det skulle vara möjligt så hade du kunnat börja i Kiruna och avsluta i Tromsö, eller tvärtom. Så slipper du köra samma väg fram och tillbaka. Plocka upp en bil i Kiruna och lämna i Tromsö, typ.

Då hinner du med både Lofoten, Vesterålen och Senja.
Har funderat på någon sådan rundresa, men verkar meckigare med hyrbil då. Däremot funderar jag på att spendera en natt i abisko på väg dit eller hem istället kanske. Blir lite billigare och finns mycket att se där!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 15:21   #592
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Jag tänker mig Lofoten kring midsommar. Min tanke är flyg till Kiruna och hyra bil där. Sen köra till Narvik samma dag och spendera en natt där. Spendera lite tid i Narvik dagen efter, sen köra till Lofoten. Vara där 5 nätter, sen köra hela vägen till Kiruna och flyg hem sjunde dagen. Låter det vettigt? Vad får/ska/bör man inte missa? Och vad borde man tänka på?

Jag gillar äventyrliga resor, vandring osv, och vill helst inte betala för "onödig" lyx utan bor hellre billigare för att lägga pengar på upplevelser snarare.
Jag var på Lofoten i månadsskiftet maj/juni 2017. Då var det väldigt mycket snö kvar i bergen fortfarande så en stor del av vår vandring blev på snö (!). Den kanske coolaste grejen vi gjorde var att vandra ifrån botten på Trollfjorden för att sedan sova en natt i Trollfjordshytta ca 405 m.ö.h. Där fanns även en underbar vedeldad bastu. Dock gjorde vi misstaget att ta sommarleden upp - det låg snö på i princip hela leden och var nästan läskigt brant mot slutet, särskilt som vi såg att det hade gått laviner tidigare. Som tur var hade vi kanonväder och snön var packad och stabil, men det var nästan lite för äventyrligt även för min smak. Vinterleden tillbaka gick mycket bättre.

Vi bodde i tält på diverse campingar vilket är billigt, men spenderade även en natt i en rorbuer (traditionell fiskebostad typ) på Å i Lofoten, nästan allra längst ut. Där tog vi även en tur i havskajak och plockade med oss musslor som vi käkade till middag. Ljuvligt!

Du bara måste ta dig upp på en topp, typ vilken som helst funkar skulle jag säga. Utsikten är magnifik. En av dagarna tog vi en ridtur och galopperade på en kritvit sandstrand - magiskt! Det finns även surf för den som gillar sånt.

Vi sprang till stranden Kvalvika som är rätt känd just för surfing, det var ett väldigt vackert ställe. Henningsvaer är otroligt charmigt med sin fotbollsplan precis vid vattnet.

Jag har lite bilder och taggar på ställen på min Instagram om du orkar scrolla tillbaka en bit. https://www.instagram.com/wintersnowdrift/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 15:25   #593
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag var på Lofoten i månadsskiftet maj/juni 2017. Då var det väldigt mycket snö kvar i bergen fortfarande så en stor del av vår vandring blev på snö (!). Den kanske coolaste grejen vi gjorde var att vandra ifrån botten på Trollfjorden för att sedan sova en natt i Trollfjordshytta ca 405 m.ö.h. Där fanns även en underbar vedeldad bastu. Dock gjorde vi misstaget att ta sommarleden upp - det låg snö på i princip hela leden och var nästan läskigt brant mot slutet, särskilt som vi såg att det hade gått laviner tidigare. Som tur var hade vi kanonväder och snön var packad och stabil, men det var nästan lite för äventyrligt även för min smak. Vinterleden tillbaka gick mycket bättre.

Vi bodde i tält på diverse campingar vilket är billigt, men spenderade även en natt i en rorbuer (traditionell fiskebostad typ) på Å i Lofoten, nästan allra längst ut. Där tog vi även en tur i havskajak och plockade med oss musslor som vi käkade till middag. Ljuvligt!

Du bara måste ta dig upp på en topp, typ vilken som helst funkar skulle jag säga. Utsikten är magnifik. En av dagarna tog vi en ridtur och galopperade på en kritvit sandstrand - magiskt! Det finns även surf för den som gillar sånt.

Vi sprang till stranden Kvalvika som är rätt känd just för surfing, det var ett väldigt vackert ställe. Henningsvaer är otroligt charmigt med sin fotbollsplan precis vid vattnet.

Jag har lite bilder och taggar på ställen på min Instagram om du orkar scrolla tillbaka en bit. https://www.instagram.com/wintersnowdrift/
Fantastiskt bra tips! Vi tänkte nog huvudsakligen bo på ett vandrarhem i en rorbuer. Och vi ska definitivt vandra upp på någon topp. Havskajak står på bucketlisten och musslor låter inte alls fel.

Ska skrolla mig igenom instagrammen!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 17:15   #594
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Jag tänker mig Lofoten kring midsommar. Min tanke är flyg till Kiruna och hyra bil där. Sen köra till Narvik samma dag och spendera en natt där. Spendera lite tid i Narvik dagen efter, sen köra till Lofoten. Vara där 5 nätter, sen köra hela vägen till Kiruna och flyg hem sjunde dagen. Låter det vettigt? Vad får/ska/bör man inte missa? Och vad borde man tänka på?

Jag gillar äventyrliga resor, vandring osv, och vill helst inte betala för "onödig" lyx utan bor hellre billigare för att lägga pengar på upplevelser snarare.
Narvik är inte så spännande, den ser du på ett par timmar om det inte är något särskilt du planerat där. Det är dessutom en omväg då du måste samma väg tillbaka för att ta dig mot Lofoten. Nu planerar du 5 nätter i Lofoten men tänk på att det tar sin lilla tid att köra bil på dessa vägar. Ska du vandra, paddla kajak osv så försvinner ju ett par dagar bara där.

Vill du inte köra samma väg tillbaka genom Lofoten tar man en färja till eller från Bodø, beroende på var man vill starta eller sluta resan såklart. Jag och kompisen var där med hojarna för ett par år sedan, vi tältade på camping.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 19:50   #595
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Narvik är inte så spännande, den ser du på ett par timmar om det inte är något särskilt du planerat där. Det är dessutom en omväg då du måste samma väg tillbaka för att ta dig mot Lofoten. Nu planerar du 5 nätter i Lofoten men tänk på att det tar sin lilla tid att köra bil på dessa vägar. Ska du vandra, paddla kajak osv så försvinner ju ett par dagar bara där.



Vill du inte köra samma väg tillbaka genom Lofoten tar man en färja till eller från Bodø, beroende på var man vill starta eller sluta resan såklart. Jag och kompisen var där med hojarna för ett par år sedan, vi tältade på camping.
Absolut, just därför jag tänkte stanna en natt i narvik för att slippa köra 8 timmar i sträck från Kiruna till Lofoten. Är Abisko ett bättre ställe att stanna en natt i?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 22:29   #596
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Absolut, just därför jag tänkte stanna en natt i narvik för att slippa köra 8 timmar i sträck från Kiruna till Lofoten. Är Abisko ett bättre ställe att stanna en natt i?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Ska du bara övernatta så kan du ju göra det nästan vart som helst, ifall du har tält med dig. Abisko är bara ett litet ställe, inget att se och göra där direkt enligt mig.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 13:56   #597
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Förra året var galet res-mässigt. I år lite lugnare (Har ett litet barn numer).
Har en vecka i Miami i Maj och 3-4 i Italien bokade. Kollar på Viet Nam i vinter också, men sannolikt på andra sidan året.

Ev. en jobbresa till LA.

Märkligt hur mkt jag flyger med tanke på att jag är flygrädd.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 14:12   #598
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Förra året var galet res-mässigt. I år lite lugnare (Har ett litet barn numer).
Har en vecka i Miami i Maj och 3-4 i Italien bokade. Kollar på Viet Nam i vinter också, men sannolikt på andra sidan året.

Ev. en jobbresa till LA.

Märkligt hur mkt jag flyger med tanke på att jag är flygrädd.
Många feta resor du har framför dig.

Vilket tycker du specifikt är jobbigast? För mig släpper det så fort jag är i luften, är alltid skitnervös för landning och start av någon anledning. Hjälpte en del att faktiskt lära mig säkerhetsinstruktionerna också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 09:13   #599
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 191
Amalfi, tips någon?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 17:47   #600
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Efter lite övertalning av min blivande bättre hälft så kommer vår bröllopsresa förläggas till New York i månadsskiftet oktober/november. Vi ska springa NYC marathon men förutom det har jag lovat honom att vi ska spendera mycket tid på obskyra ölhak och jazzbarer, gärna utanför Manhattan. Någon som har några sådana att tipsa om, eller andra oumbärliga NYC-pärlor? Vi har båda varit där förr och bockat av alla standard-turist-grejer, dessutom får vi en rätt bra sightseeing när vi springer loppet, så gärna något som inte ingår i standardupplägget sas
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)