Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-16, 22:09   #61
p1r
Registered User
 
p1rs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Öjebyn
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Som du säger är det väldigt individuellt, men den tiden kan absolut räcka för att utveckla ett starkt beroende, särskilt om du tar dem varje dag. Stilnoct ska inte tas varje dag, men det verkar inte många läkare ha koll på. Överhuvudtaget är många läkare skrämmande dåligt insatta i SSRI, benso, och alla sömntabletter de skriver ut som om det vore godis.
Okej, då kanske de kan vara anledningen till ryckningarna. Jag tar dem inte varje dag, aldrig på helgerna då jag inte känner att jag har "bråttom" att somna.
Har på senaste tiden sen jag märkte av ryckningarna mer och mer börjar skippa att ta stilnoct några vardagar i veckan också då jag itne känner något sug av dem utan ser dom bara som hjälp till att somna.
p1r är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 22:39   #62
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Bara positiva erfarenheter av Citalopram. Fick mig på fötter igen efter en hyffsad lång depression.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 23:10   #63
Trinity
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Norge
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av p1r Visa inlägg
Har använt stilnoct i några månader (4-5), Vad räknas som en längre tid? och hur länge kan man ha använt för att få abstinensbesvär? Förstår självklart att de är olika från person till person.
Behandlingen ska inte pågå längre än ca 2-4 veckor i sträck för att undvika beroende och därmed eventuella abstinensbesvär vid utsättandet.
Trinity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 00:07   #64
Shakemynuts
Registered User
 
Shakemynutss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 688
Av antidepressiva läkemedel har jag nästan bara haft positiva erfarenheter. Visst är man med om bieffekter etc, men när man faktiskt är i det tillståndet att man behöver dom, hjälper de till väldigt mycket faktiskt.

Exemplet jag fick var att man skulle se humöret som en kurva på ett papper och det var höga toppar och upp och ner, vad helt enkelt antidepressiva medicinen gör är att den skär av topparna, en negativ grej med det är att man inte kan få de naturliga lyckorusen ofta, men man mår heller inte så Fruktansvärt dåligt som man kan göra utan. På gott och ont, för dom flesta är det nog gott ändå. Många som hindrar sig från att göra tokiga saker då.

Bieffekter som oförmåga till orgams och liknande tycker jag man kan acceptera ändå.
Shakemynuts är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 00:18   #65
Pillert
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 166
Antidepressiva medel nedreglerar proteinsyntesen efter träning-något sådant..
Inte alls bra. Inser själv att må bra i sinnet går tusen gånger före att kunna lyfta riktigt tunga biceps. Dessutom är stressen som ingår i ångest och depression också katabol.

På tal om diskussionen kring missbrukare som knaprar citalopram, kan jag tänka mig att de gör det i syfte att stabilisera vissa signalsubstanser, droger kan tömma/tömmer dessa "förråd" och då kan SSRI vara "bra" för ökad effekt (av drogerna) och mindre ångest vid avtändning. Det är ungefär vad jag har hört..
Pillert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 17:03   #66
BillyButt
14 Tum slak.
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Shakemynuts Visa inlägg
Av antidepressiva läkemedel har jag nästan bara haft positiva erfarenheter. Visst är man med om bieffekter etc, men när man faktiskt är i det tillståndet att man behöver dom, hjälper de till väldigt mycket faktiskt.

Exemplet jag fick var att man skulle se humöret som en kurva på ett papper och det var höga toppar och upp och ner, vad helt enkelt antidepressiva medicinen gör är att den skär av topparna, en negativ grej med det är att man inte kan få de naturliga lyckorusen ofta, men man mår heller inte så Fruktansvärt dåligt som man kan göra utan. På gott och ont, för dom flesta är det nog gott ändå. Många som hindrar sig från att göra tokiga saker då.

Bieffekter som oförmåga till orgams och liknande tycker jag man kan acceptera ändå.
Källa på det?
BillyButt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 17:06   #67
BillyButt
14 Tum slak.
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Pillert Visa inlägg
Antidepressiva medel nedreglerar proteinsyntesen efter träning-något sådant..
Inte alls bra. Inser själv att må bra i sinnet går tusen gånger före att kunna lyfta riktigt tunga biceps. Dessutom är stressen som ingår i ångest och depression också katabol.

På tal om diskussionen kring missbrukare som knaprar citalopram, kan jag tänka mig att de gör det i syfte att stabilisera vissa signalsubstanser, droger kan tömma/tömmer dessa "förråd" och då kan SSRI vara "bra" för ökad effekt (av drogerna) och mindre ångest vid avtändning. Det är ungefär vad jag har hört..
Det tar några månader innan ssri får effekt så kortsiktigt har dem ingen effekt.
BillyButt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 17:10   #68
watertouch
Här står det nåt vitsigt...
 
watertouchs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: sweden
Inlägg: 785
Jorå dom är ute i blodet på 2 timmar.
__________________
Let me see your warface! You call that a warface. This is a warface AAAAAAAAHH!!!!!!

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 17:11   #69
Rimmon
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 109
Käkat 2 olika antidepp och en sorts lugnande, minns inga namn på rak arm. Jag har bara dåliga erfarenheter. Kunde knappt få erektion och kände mig ganska avtrubbad på den ena och mådde varken till eller från på den andra. Och det lugnande blev bara en verklighetsflykt ungefär som alkohol efter ett tag.

När jag slutade hoppas att medicinerna skulle hjälpa och verkligen verkligen tog tag i mitt liv så förbättrades min situation avsevärt. Så för mig i den situationen jag var i så hjälpte jävlarannama mer än piller.
Rimmon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 17:22   #70
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Antidepp är inte att rekommendera för kolomedlemmarna, de påverkar ämnesomsättningen och proteinsyntesen. Mera fett, mindre muskler. Men man vet när man behöver dem och då skiter man i att träningen blir negativt påverkad.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 17:25   #71
Kwon
<Walking Apocalypse>
 
Kwons avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Krampusköping
Inlägg: 19 896
Kan ju vara så att när man väl är riktigt depp (och kanske behöver lite Citalopram för att underlätta vardagen), så kanske fetthalt,muskelgrad och träning inte är lika viktigt som vanligt.
__________________
Kwon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 17:43   #72
BillyButt
14 Tum slak.
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av watertouch Visa inlägg
Jorå dom är ute i blodet på 2 timmar.
Det har ingen betydelse, det tar ändå lång tid innan seratoninnivåerna stiger. Om de ens gör det, det är inte säkert.
BillyButt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 17:44   #73
BillyButt
14 Tum slak.
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Antidepp är inte att rekommendera för kolomedlemmarna, de påverkar ämnesomsättningen och proteinsyntesen. Mera fett, mindre muskler. Men man vet när man behöver dem och då skiter man i att träningen blir negativt påverkad.
Källa på det?
BillyButt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 18:15   #74
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Skilj mellan psykofarmaka och psykofarmaka. Det känns som om det är viss sammanblandning av olika sorter när påverkan på kroppssammansättningen etc. diskuteras nu. Finns det verkligen visat att SSRI har någon större (eller ens mindre) effekt på proteinsyntesen? Det är väl f.ö. om jag inte minns fel ganska stor variation mellan olika SSRI, och därtill mellan olika individer som äter samma SSRI, när det gäller detta med huruvida man går upp eller ned i vikt när man medicinerar. Att säga "mindre muskler, mer fett" rakt av är nog inte helt riktigt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 19:14   #75
Shakemynuts
Registered User
 
Shakemynutss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 688
Citat:
Ursprungligen postat av BillyButt Visa inlägg
Källa på det?
Inte direkt, är bara vad psykiatriker under 4år förklarat för mig.

edit: men det är iallafall så jag svarat på SSRI medicin och jag vet även att det finns folk som förklarat samma sak.
Shakemynuts är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)