Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-22, 18:46   #301
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Vilken typ av boende tror ni kommer drabbas hårdast?
Om vi tar lägenheter för enkelhetens skull.

Är det tex 1or, 2or, 3-4or? Skillnad på förort och innerstad?
Om vi bara ser till utbud-/efterfrågan med tillhörande prisförändringar och bortser vilket klientel och dess ekonomi som normalt huserar dessa lägenheter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-06-22 klockan 18:47.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 21:06   #302
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Tyvärr är det så att Sverige har en reglerad bostadsmarknad, då kan marknadsekonomin sättas ur spel. Tanken är att folk så småningom om ska lämna hyresrätter byta upp sig, så att det finns ett insteg. Som det ser ut nu hålller folk på lägenheter in i det sista. Då fungerar inte marknaden som den ska. Visst kan det finnas massor med lägenheter, men om prisnivån är 3.5 miljoner för 40 kvadrat i Solna kan det bli problem. Svenska bomarknaden behöver regeländringar.
Tog mig typ 3 månader att få en nyrenoverad 3a I jakobsberg, vilket är typ en kvart ifrån. Det har mer med människors förväntningar att göra känns det som. Men visst är balansen mellan bostadsstorlekarna fel sedan man tillät utförsäljning av hyresrätter och sammanslagningar av lägenheter. På 80 talet var denna fördelning bättre och jämnare genom alla storlekar på städer.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 23:01   #303
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Tog mig typ 3 månader att få en nyrenoverad 3a I jakobsberg, vilket är typ en kvart ifrån. Det har mer med människors förväntningar att göra känns det som. Men visst är balansen mellan bostadsstorlekarna fel sedan man tillät utförsäljning av hyresrätter och sammanslagningar av lägenheter. På 80 talet var denna fördelning bättre och jämnare genom alla storlekar på städer.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Visst finns det lägenheter att välja bland om du vill betala 15-20k i månaden. Precis som jag skrev är det inte i första hand 3:or som efterfrågas på marknaden. Utan det som behövs är instegslägenheter, då väldigt många nya på arbetsmarknaden fortfarande bor hos föräldrarna speciellt i storstäder.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 04:42   #304
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Visst finns det lägenheter att välja bland om du vill betala 15-20k i månaden. Precis som jag skrev är det inte i första hand 3:or som efterfrågas på marknaden. Utan det som behövs är instegslägenheter, då väldigt många nya på arbetsmarknaden fortfarande bor hos föräldrarna speciellt i storstäder.
+1

Fanns 24 lediga hyreslägenheter senaste gången jag kollade i Malmö, antingen kostar de 15k+ i månaden eller så ligger de i skitområden.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 07:25   #305
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
+1

Fanns 24 lediga hyreslägenheter senaste gången jag kollade i Malmö, antingen kostar de 15k+ i månaden eller så ligger de i skitområden.
Är det såna man måste "köpa" för typ 100.000+ för att få kontraktet också?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 07:48   #306
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Visst finns det lägenheter att välja bland om du vill betala 15-20k i månaden. Precis som jag skrev är det inte i första hand 3:or som efterfrågas på marknaden. Utan det som behövs är instegslägenheter, då väldigt många nya på arbetsmarknaden fortfarande bor hos föräldrarna speciellt i storstäder.
https://www.akelius.se/search/apartments

Jag håller med om att det bör finnas fler små billiga skitlägenheter, och jag tycker det är bäst ifall dessa fanns i befintligt bestånd, genom att tex dela på alla paradlägenheter som blivit ihopslagna under åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
+1

Fanns 24 lediga hyreslägenheter senaste gången jag kollade i Malmö, antingen kostar de 15k+ i månaden eller så ligger de i skitområden.
Sånt är livet, det är inte en bostadsbrist för att man inte vill betala eller vill bo i ett visst område. Däremot så har obligationsbubblan drivit kreditbubblan som drivit priserna på bostadsrätter, som driver priserna på byggmaterial, som driver priserna på nybyggnation, vilket driver priserna på hyresrätter.

De flesta hyresrätter står också inför massiv upprustning. Det är lite tråkigt att så många dåliga saker möts samtidigt bara, folk slår i taket för sin skuldsättning samtidigt som investeringar behöver göras, och ekonomin felallokeras till skuldsättning som drivs av avund, inte investeringar.

Det ger liksom inget mervärde.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Är det såna man måste "köpa" för typ 100.000+ för att få kontraktet också?
https://www.akelius.se/search/apartments

Att köpa kontrakt behöver man bara göra i attraktiva områden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 08:15   #307
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Runt 20-30 lediga hyreslägenheter i en stad med 350 000 människor är inte bostadsbrist?

De flesta har 150+ personer som anmält intresse också, alltså måste man stå i bostadskö i minst 5 år för att få något som inte kostar över 15 000, vilket de flesta inte har råd med.

Till och med lägenheter som denna som ligger i ett skitområde har 183 personer som anmält intresse.

https://www.boplatssyd.se/lagenhet/392413

Senast redigerad av Petoria den 2017-06-23 klockan 08:20.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 08:31   #308
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
"Larmrapport: Bostadsbristen i Skåne förvärras månad för månad"

https://www.sydsvenskan.se/2016-10-2...anad-for-manad

Det är inte så enkelt att bara flytta iväg och pendla, 29 av 33 kommuner i Skåne har bostadsbrist.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 08:48   #309
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Runt 20-30 lediga hyreslägenheter i en stad med 350 000 människor är inte bostadsbrist?

De flesta har 150+ personer som anmält intresse också, alltså måste man stå i bostadskö i minst 5 år för att få något som inte kostar över 15 000, vilket de flesta inte har råd med.

Till och med lägenheter som denna som ligger i ett skitområde har 183 personer som anmält intresse.

https://www.boplatssyd.se/lagenhet/392413
Det är mer reglernas fel. Hade man kunnat sålla på inkomst direkt hade många fallit bort och köerna blivit kortare.

Det behövs inte fler lägenheter, vissa människor måste tyvärr omlokera sig eller få en mer jordnära syn på sina bostadsmöjligheter.

Det är därför jag länkade Akelius. Då dom saknar kösystem utan går på total inkomst för hushållet. Då går det fort att få bostad och får man inte det har man tyvärr sökt fel bostad.

Att alla vill ha något som bara vissa kan få är inte en brist.

Alla vill ha en Lamborghini men alla kan inte. Har vi då en kapitalbrist? Borde staten reglera priset på sportbilar så alla kan köpa en?

Skulle vi istället ha en fri bostadsmarknad så skulle alla hamna där de bör och det skulle inte finnas något att gnälla på.

Nu gnäller alla som inte vunnit i hyresrättlottot. Alla andra är tysta.

Hur ska tillgången på bostad vara? Ska alla kunna gå tillträde till bostad vart som helst när som helst?

Det är inte svårt att få en bostad i den region man verkar I. Någonstans. Det är bara inte tillräckligt bra för vissa som då gnäller. Bo mindre, pendla längre, byt jobb, jobba mer. Finns lösningar men de är lite lätt obekväma.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2017-06-23 klockan 08:51.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 08:54   #310
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det är mer reglernas fel. Hade man kunnat sålla på inkomst direkt hade många fallit bort och köerna är kortare.

Det behövs inte fler lägenheter, vissa människor måste tyvärr omlokera sig eller få en mer jordnära syn på sina bostadsmöjligheter.

Det är därför jag länkade Akelius. Då dom saknar kösystem utan går på total inkomst för hushållet. Då går det fort att då bostad och får man inte det har man tyvärr sökt fel bostad.

Att alla vill ha något som bara vissa kan få är inte en brist.

Alla vill ha en Lamborghini men alla kan inte. Har vi då en kapitalbrist? Borde staten reglera priset på sportbilar så alla kan köpa en?

Skulle vi istället ha en fri bostadsmarknad så skulle alla hamna där de bör och det finns inget att gnälla på.

Nu gnäller alla som inte vunnit I hyresrättlottot. Alla andra är tysta.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
"Varje år har Malmö ett byggnadsunderskott på 1100 bostäder i staden. Nu varnar Hyresgästföreningen för att vi har en akut bostadsbrist i Malmö."

http://24malmo.se/2016/10/26/akut-bo...gt-ny-rapport/

Malmös befolkning växte med 5920 personer förra året samtidigt som det byggdes 1850 bostäder...

Do the math.

Det handlar inte om att vara bortskämd och vilja ha en Lamborghini. Det handlar om att det inte byggs tillräckligt många bostäder.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 09:01   #311
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
https://www.hyresgastforeningen.se/p...en-egen-bostad

"För att lösa det aktuella behovet av bostäder för unga i Malmö och Lund behövs totalt 13 300 nya bostäder."
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 09:03   #312
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Klart att det är bostads brist.

Om man är ny i landet Sverige, får man en lägenhet. Så långt är allt bra. När sen denne får jobb och inkomst, kan inte denne flytta för att denne person kan inte söka de lediga lägenheterna i området, för de ska andra nya ha. De är alltså ej sökbara. Men står tom i väntan på nya svenskar ska komma. Så var det inte för 15 år sen. Då fanns det tomma lägenheter i såna områden som man som vem som helst kunde hyra.

Senast redigerad av Starke75an den 2017-06-23 klockan 09:05.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 09:08   #313
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Okej fakta

Personer per lägenhet har knappt förändrats sedan 80 talet. Alltså ingen trångboddhet.

Fakta. Flera söker boende i digitala kösystem.

Fråga. Är dessa människor bostadslösa eller letar de bara ett bättre boende än nuvarande?

Slutsats?

Vad skulle hända ifall det kostade 5000kr om året per bostadskö att stå i?

Skulle köerna minska? Har vi då löst "bostadsbristen" ?

Priserna har ökat.
Pga brist, eller avund och lättillgängliga krediter?



Kan någon ge ett enda argument för att vi har bostadsbrist förutom att vissa inte kan få sitt drömboende nu på en gång billigt?



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 09:25   #314
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
En normal 18åring i Göteborg, kan inte tänka sig att leta lägenhet i många områden, pga allt skit som finns där. Förr var det finnar och greker och juggar där, som ändå skötte sig någorlunda. De som finns kvar vill flytta. Lyckas de flytta, tillfaller lägenheten en nysvensk, och den går inte att söka. Så där minskade antal lägenheter direkt med en.

Alltså i Gbg går flera tusen lägenheter bort, då det skjuts och bränns bilar dagligen. Så övriga sökbara lägenheter finns det nu fler sökande på.

Som sagt ingen normal söker sig dit. Så räkna bort några 100 tusen lägenheter i Sverige.

Senast redigerad av Starke75an den 2017-06-23 klockan 09:33.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 09:53   #315
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
"Många större kommuner och län, har inte lyckats öka bostadsbeståndet i takt med befolkningsutvecklingen de senaste åren. Befolkningen i Sverige har ökat med 700 000 personer under perioden 2005-14. Bostadsbeståndet har under samma period ökat med 265 000 bostäder. För att hålla jämna steg med befolkningstillväxten hade vi behövt öka bostadsbeståndet med ytterligare 74 000 bostäder ytterligare under perioden. Det hade motsvarat en ökning av byggtakten med nästan 30 procent."

https://www.sbab.se/bloggen/laget-pa...h-helsingborg/

"Bostadsbristen är den största anledningen till att en del av Malmös invånare är hemlösa. Malmö stad gör insatser för fler bostäder och mot hemlöshet på olika nivåer och i olika verksamheter."

"Det byggs för lite bostäder för att motsvara Malmös stora befolkningsökning. Särskilt svår är bostadssituationen för våra unga invånare. Tillsammans med byggföretag, fastighetsägare och andra arbetar staden för att bostadsbyggandet ska öka."

http://malmo.se/Kommun--politik/Sa-a...hemloshet.html

Mellan 2012 och 2016 ökade hushållsstorleken i Malmö från 2.1 till 2.2. Hittar ingen information längre bak än så.

http://www.statistikdatabasen.scb.se...9-a81fbfd9d45b

Detta är inte mina personliga åsikter. Detta är vad SBAB, Hyresgästföreningen, Malmö stad etc säger.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)