Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-16, 14:46   #241
thenut
Gammelsmalfetsvag
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag tror att den siffran är väldigt hög, (jag är lika nyfiken på den faktiska siffran som du) men tittar man i villaområdet där jag bor ligger det nog på 99%, det är nya bilar, båtar, cyklar för tiotusentals kronor, jag är nog den enda som har en bil äldre än 3 år.
Detta tror jag är oerhört varierande mellan områden, och jag tror siffran är extremt mycket lägre än det där. Jag personligen känner nog inte en enda person faktiskt som har lånat upp på huset för privatkonsumtion (vilket iofs inte heller betyder något)...
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 15:19   #242
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Det är fortfarande att bo i storstan om man bor i förorterna. Det ska vara minst 1 hektar tomt och ängar som granne.


Jag kritiserar dig för du sitter och dricker hipster IPA på söder och äter chevretoast för 199 kr.
Ha! Jag slits mellan lusten att ha en gård i tjottahejti och möjligheten att kunna gå ut på en duglig krog med min fru hela tiden. Jag kräks över skitnödiga IPA-fagotter precis lika mycket som du.

Priset för att bo civiliserat i en storstad är att binda upp en jävla massa krediter men uppsidan är även att man kan ha ett jobb med civiliserad lön.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 22:20   #243
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fast det borde det kunna bli, särskilt om dessa städer/områden har bra kommunikationer (läs: fungerande järnväg) till Stockholm samt att det går att jobba på distans (för landsbygden innebär detta mer specifikt att det finns tillgång till fiber alternativt att mobilt bredband blir snabbare och billigare än idag).

För mig känns jobbpendling måndag-fredag extremt omodernt och jag kommer nog aldrig att ta ett jobb som kräver det av mig. Att det fortfarande är norm med inhouse kontorsnissar på många företag som definitivt har en verksamhet där distansarbete fungerar utmärkt är för mig ett mysterium. Slipper man pendla varje dag är det generellt inget problem att ha längre resväg till arbetsplatsen två-tre dagar i veckan (för givetvis finns det ett värde i att ha folk samlade rent fysiskt, men sällan 8-17 fem dagar i veckan).

Jag och min sambo har båda arbeten som tillåter distansjobb och vi planerar att flytta ut på landet. Huset vi vill köpa kostar mindre än hälften av vad en etta i en kranskommun till Sthlm gör. Vår sammanlagda årsinkomst är bra även med Stockholmsmått mätt och bankmannen vi talat med för att få lånelöfte (ett lån som kommer motsvara mindre än vår totala årsinkomst, dvs det är ett piss i havet) undrade i princip: "men varför ska ni bo här, ni kan ju låna x miljoner och köpa en villa i Stockholm istället?". Har man en bra inkomst förväntas man tydligen vilja låna massor av pengar och bo i Stockholm? Jag tror tvärt om: att fler skulle vilja bo på landet om de hade möjlighet. Klart att storstäder alltid kommer ha en dragningskraft i sig självt, men tillgången till jobb och detta eviga arbetspendlande är också faktorer som spelar in i vars folk väljer att bosätta sig.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Detta.

Jag personligen vill inte bo i en jävla stad, och på vårt kontor i Stockholm så är det knappast någon som är jätteglad över att bo där, det är lite ungkarlar och barnlösa som uppskattar det för de ska dricka prettoöl varje dag efter jobbet, men resten vill bara ha ett bra ställe att bo på med sina barn.

Undrar om man kunde lagstifta fram en förändring här, det skulle garanterat få massor med folk att röra sig från storstäderna.

Problemet är väl att då kommer alla stackars överbelånade idioter att förlora massa pengar och de vill man ju inte. Politikerna och dess makt är fortfarande centraliserad i storstäderna.
Då måste ni vara överglada över fiber-initiativet och att samtliga myndigheter numera lyder under digitaliseringskraven, där en aspekt är att möjliggöra distansarbete.

https://www.pts.se/upload/Rapporter/...er-2016_13.pdf

Citat:
Frågan om utbyggnaden av höghastighetsbredband för Sveriges enfamiljshus är viktig utifrån uppfyllandet av regeringens bredbandsmål, att 90 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s år 2020, men är även en viktig fråga ur ett konkurrensperspektiv.

Vet en myndigheter där man för diskussion om att möjliggöra distansarbete för t.ex. ekonomiavdelningen, upphandling, etc. (mer administrativa saker) genom att införa elektroniska hantering av dokument som tidigare sätts i pärmar, andra typer av distansarbetsplatser, nya möjligheter till möten (skype, #slack eller liknande) och på detta något typ av krav "på plats" 2-3 dagar i veckan (diskuteras än). Om det hade hänt så flyttar jag direkt, 2 timmar på E18, rakt ut å tjotahejti. Fan hade t.om kunnat flyttat till hembyn och pendlat två till tre dagar i veckan.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2017-06-16 klockan 22:24.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 05:34   #244
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Ja alltså många företag idag funkar det bra på. Det är svårt nog att rekrytera folk så det slutar med att ett gäng inte ens befinner sig i landet etc.

Jag tänkte mer någon sorts lagstiftning att man måste låta anställda arbeta hemma 2-3 dagar i veckan. Så folk verkligen känner att de kan bo längre bort och pendla lite längre de dagar de väl måste vara på kontoret.

Det ska inte handla om att Charles-Henrik som redan bor centralt ska slippa byta buss och tunnelbana 3 ggr per dag på väg in till jobbet och istället jobba hemma lite då och då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 09:40   #245
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Just nu ser jag inget som gör att bubblan spricker, om man menar en rejäl korrigering, ex en halvering eller värre av priserna. Sen kan det givetvis stanna upp och gå ner ifall man tar till mer åtgärder för att få folk att långa mindre. Det verkar dock inte ske särskilt mycket som påverkar marknaden dramatiskt.

Jag ser inte att staten gör något drastiskt som skulle riskera många svenskar ekonomi, dock kan man tänka sig att en rejäl global recession leder till att man tvunget tar till åtgärdar som gör att det blir en kedja av händelser som resulterar i betydligt mindre tryck på bostadsmarknaden på köpsidan som gör att priserna går ner "på riktigt".

Det intressanta är räntepolitiken som är en traditionell recessionspolitik där man behöver stimulera marknaden, enbart för att man fokuserar på inflationsmått. Det är ett kapitel i sig om inflationsmätningen är ett vettigt mått, hur dyr kan en gurka bli? Frågan är även hur räntan ska se ut om vi får en global och en lokal recession, har man ens något spelutrymme att få fart på ekonomin när det är exakt så man agerar nu när det är bra fart i den? Därmed vet jag inte om just reporäntan någonsin kommer att bli som i gamla tider - vi kanske får likt Japan en ekonomi av oändlig QE och låg ränta.

Det är även en del fokus på att det är förjäkla dyrt att bo men det gäller ju egentligen där det finns tryck och intresse av att bo. Villorna i Värmland - lätt generaliserat - är ex. fortfarande något man kan köpa kontant.
__________________
träning

@Twitter

Senast redigerad av Baan den 2017-06-17 klockan 09:41.
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 10:13   #246
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
När det lågkonjunktur på riktigt och folk blir arbetslösa och blir tvungna att sälja sina överbelånade bostäder med förlust då brister bubblan och så är cirkusen igång.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 10:17   #247
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
När det lågkonjunktur på riktigt och folk blir arbetslösa och blir tvungna att sälja sina överbelånade bostäder med förlust då brister bubblan och så är cirkusen igång.
Vart ska de bo då?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 11:01   #248
Malle1
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 4
På gatan eller tror du lövet prioriterar dem helt plötsligt?
Malle1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 11:23   #249
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Malle1 Visa inlägg
På gatan eller tror du lövet prioriterar dem helt plötsligt?

Funkar inte så i Sverige. Så på gatan kommer inte folk bo. Så vem kommer att flytta in i alla bostäder som då kommer säljas? Antal bostäder är ju lika många.

Är skeptisk. Såg inga större röselser i min bekantskaps krets, eller där jag bor, 2008-09 då det var kris.

Det funkar som ett hjul som snurrar med olika hastighet. I bland stannar det, då den snurrat för fort ett tag, sen så startar det snurra igen. Just nu snurrat det för fort i bostadsbranschen. Den kan stanna, men så börjar den snurra igen.

Senast redigerad av Starke75an den 2017-06-17 klockan 11:25.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 12:51   #250
Malle1
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 4
Allt kommer vara som det alltid har varit..... Ja många är fast i den vanföreställningen, trots att verkligheten utanför fönstret säger något annat.
Malle1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 13:46   #251
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Funkar inte så i Sverige. Så på gatan kommer inte folk bo. Så vem kommer att flytta in i alla bostäder som då kommer säljas? Antal bostäder är ju lika många.

Är skeptisk. Såg inga större röselser i min bekantskaps krets, eller där jag bor, 2008-09 då det var kris.

Det funkar som ett hjul som snurrar med olika hastighet. I bland stannar det, då den snurrat för fort ett tag, sen så startar det snurra igen. Just nu snurrat det för fort i bostadsbranschen. Den kan stanna, men så börjar den snurra igen.

Du har en lite poäng i att alla fortfarande ska bo någonstans, men i din argumentation tror jag också du missförstått hur prissättningen av bostadsmarknaden eller vilken marknad som helst går till. Priset sätts på marginalen, inte vad alla bostadsägare är villiga att köpa/sälja för.

Hur priser går upp:
100 personer äger bostäder, 90 har inga planer på att flytta, 9 vill flytta till större, 1 till mindre.

Den som vill flytta till mindre lägger ut sin bostad till försäljning, alla 9 som vill flytta till större budkrigar om att köpa den större lägenheten. Det slutar med att priset slutar 1 msek högre än tidigare pris för motsvarande bostad. Vinnaren av budgivningen säljer sedan sin mindre lägenhet till säljaren av den större lägenheten, även denna gång till ett högre pris än tidigare då priset på bostäder nu har gått upp.

Alla 90 som inte tänkt flytta ser nu att deras bostäder stigit 1 msek i värde och alla känner sig nu mycket rikare, det har ju skapats totalt 90 nya miljoner, fantastiskt vad pengar vi har! En av de 90 kan nu tänka sig sälja och flytta till mindre. De 8 som inte fick en bostad i budgivningen känner sig modigare nu, deras små lägenheter har ju trots allt redan gått upp kraftigt, de budar upp ytterligare 1 msek över förra rekordpriset.

Alla 89 som fortfarande inte är intresserade av att flytta har nu på kort tid blivit 2 msek rikare! Vilken stark bostadsmarknad!

Hur priser går ner:
100 personer äger bostäder som alla har gått upp kraftigt i värde, de flesta är på pappret mångmiljonärer. 90 är nöjda som det är, 9 kan tänka sig att sälja sin stora bostad och antingen flytta till Spanien eller en mindre bostad, 1 kan tänka sig/har råd att köpa större på dessa nivåer. De 9 lägger ut sina bostäder till försäljning, men bara 1 dyker upp på visningen, han ser det dåliga intresset och tänker försöka köpa billigt, han budar på alla 1 msek under nuvarande priser, 8 av de 9 vägrar sälja så billigt, men den 9e skiter i vilket, vinsten är så stor ändå och han har redan bestämt att köpa hus i Spanien. Nästa morgon vaknar 98 personer upp i förskräckelse, deras bostäder har fallit 1 msek i värde, ni kan ju gissa hur det gick sen när de 8 kvar försöker sälja igen..

Poängen är att alla våra bostäder prissätts av väldigt få transaktioner, och det kan vända väldigt fort, i princip bara genom att sentimenten ändras och folk tar det försiktigt med att köpa.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 18:17   #252
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Du har en lite poäng i att alla fortfarande ska bo någonstans, men i din argumentation tror jag också du missförstått hur prissättningen av bostadsmarknaden eller vilken marknad som helst går till. Priset sätts på marginalen, inte vad alla bostadsägare är villiga att köpa/sälja för.

Hur priser går upp:
100 personer äger bostäder....

Det här måste vara den mest pedagogiska förklarningen jag någonsin sett av något som annars kan vara rätt svårt att förklara! Creds deluxe!
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 18:23   #253
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Fint inlägg herr RobRoy!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 18:36   #254
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
I vårt läge där det fortfarande finns massa jobb är det största orosmolnet en ekonomisk nedgång samtidigt som vi får ökad arbetslöshet, det skulle tära på köplusten. Ökad urbanisering kostar stora summor för samhället då infrastrukturen är dyr och svår att bygga ut i storstäder.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-17, 18:42   #255
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Malle1 Visa inlägg
Allt kommer vara som det alltid har varit..... Ja många är fast i den vanföreställningen, trots att verkligheten utanför fönstret säger något annat.
Haha. Det mest korkade inlägget i år.

Ingenting förändras, va? Om vi skjutsade iväg dig 2000 år bakåt i tiden så garanterar jag att bostadssituationen såg annorlunda ut då. Vi behöver inte ens ta extremexempel: Sverige på 50-talet i jämförelse med Sverige idag. Om du sätter dig in i saker så kommer du ganska snart att märka att det inte riktigt är så att ingenting någonsin förändras.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)