Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-03, 17:06   #1
Jamerson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 165
Köpa skivstång

Mitt hemmagym tarvar ny skivstång. Försöker hitta en bra skivstång som ska uppfylla ett par kriterier.

1. Inte vara svindyr. Om detta inte varit ett problem så hade jag köpt en Texas Powerbar eller liknande. Helst under 3000:-

2. Den ska ha lite "whip". Har inga planer på att tävla i IPF så jag vill inte ha en stum styrkeklyftarstång utan en med lite gung i.

3. Ha 28mm grepp. Ha vettig rättling. Vara kullagrad. Bör hålla några år.

Jag tränar uteslutande basövningar, böj, bänk, mark, press, rodd och frivändningar. Och så vitt jag förstått så ska de flesta svarta oxiderade stänger ha lite mer böj i dem. Så jag kollar på denna: http://gymkompaniet.se/skivstang-220...ad-50mm-recoil
Gymkompaniet verkar helt oförmögna på att svara på mail så jag frågar er, vad tror ni om denna sexiga stång? Har ni fler föslag?
Jamerson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 09:22   #2
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Har inte sett eller testat den stång du länkar till tyvärr.

En stång strax över 3000kr som jag har använt några gånger som känns prisvärd är: http://www.rogueeurope.eu/the-ohio-bar-eu

En allround stång med lite whip med bra lättring. Den har dock ingen lättring i mitten.

Den svarta oxideringen har så vitt jag kan se inget med whip att göra utan är endast en ytbehandling.

Texas power bar är min standard stång och den har mycket lite whip och är inte kullagrad. Mer lik t.ex. en Eleiko PL stång. Härlig stång för Sl lyft men inte lika nice till OL lyft. Den kan du hitta för strax över 4000kr + frakt (lite beroende på eurokurs).

Personligen gillar jag inte kullagrade stänger för de tre stora lyften, men det kan säkert vara en vanesak också, så länge inte vikten är alltför stor...
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 12:54   #3
Jamerson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 165
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Har inte sett eller testat den stång du länkar till tyvärr.

En stång strax över 3000kr som jag har använt några gånger som känns prisvärd är: http://www.rogueeurope.eu/the-ohio-bar-eu

En allround stång med lite whip med bra lättring. Den har dock ingen lättring i mitten.

Den svarta oxideringen har så vitt jag kan se inget med whip att göra utan är endast en ytbehandling.

Texas power bar är min standard stång och den har mycket lite whip och är inte kullagrad. Mer lik t.ex. en Eleiko PL stång. Härlig stång för Sl lyft men inte lika nice till OL lyft. Den kan du hitta för strax över 4000kr + frakt (lite beroende på eurokurs).

Personligen gillar jag inte kullagrade stänger för de tre stora lyften, men det kan säkert vara en vanesak också, så länge inte vikten är alltför stor...
Tack för tt bra svar! Ja jag hade lite dålig koll på Texas Powerbar. Insåg efter att jag skrivit inlägget att det var en stum stång.

Går Ohiostången att köpa någonstans i Sverige?
Jamerson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 20:06   #4
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Så vitt jag vet så säljs den bara via rogue "direkt" och då är det från Finland. Det är där du hamnar i länken från tidigare svar. Frakten ser du i kassan och brukar vara relativt rimlig.
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-20, 06:40   #5
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Så vitt jag vet så säljs den bara via rogue "direkt" och då är det från Finland. Det är där du hamnar i länken från tidigare svar. Frakten ser du i kassan och brukar vara relativt rimlig.
Synd bara att ingen av deras stänger har lettring i mitten.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)