Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-05, 19:24   #1
cazar
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 16
Jag vill börja träna klassiskt styrkelyft, hade uppskattat tips!

Hej!

Jag har styrketränat nu snart i 4 år, 2 års clowneri, drygt ett år 5x5 stronglifts, och sedan dess 531.

Jag har kommit på att det som jag tycker är kul med min träning är främst att lyfta tungt i basövningarna, och att försöka bli starkare i dessa.

Så jag blev ganska glad när jag såg att kvalgränserna för 74kilos klassen i SM i klassiskt styrkelyft ligger på 480 kg.

Jag är ingen tävlingsmänniska eller så, samt att jag är oerhört rädd för att skada mig (jag blir typ deprimerad om jag inte kan träna verkar det som), men visst hade det varit skoj för min del att kunna bli sådär stark.

Relevanta stats(utan bälte, har börjat med handledslindor i bänk nu när jag blivit smalare, har en ganska kraftig knäbinda på knäet vid mark och böj):

Böj:
120kg *5 ATG kroppsvikt: 78kg, nuvarande vikt.
125kg*4 ATG kroppsvikt: 80kg

Gymbänk(dvs inget stop eller så..):
100kg*1 kroppsvikt: 80kg

Marklyft (på lite ojämnt golv, med skor, samt med viktplattor med 425mm diameter):
170*5 kroppsvikt:80kg
160*9 kroppsvikt :84kg

För 3 månader sedan åkte jag dessutom på en muskelbristning i min hamstring, på andra repitionen av 180kg, men det känns ganska bra nu.


Jag håller på att deffa nu, och till sommaren kommer jag flytta utomlands och förväntar mig att träningen kommer bli lite sisådär några månader. Min plan är alltså att gå ner till under 74 kg, så jag får lite utrymme att bli starkare på sen, och förhoppningsvis hittar jag en atletklubb i utlandet som man kan gå med i , alternativt så får jag fortsätta trän på själv i något disco-gym...

Så därför vill jag fråga er, erfarnare lyftare, om om detta låter som en bra idé givet mina styrkemål?

Vet att det är svårt att utvärdera, men kan man iallafall göra ett utlåtande om att om jag tränar på en atletklubb iallafall 1 år, så kommer jag med hög sannolikhet nå styrkemålen under denna tidsperiod?

Har ni några andra förslag?

Jag har försökt googla men inte riktigt hittat vad man får ha i klassiskt styrkelyft? Går det bra med min knäbinda? Handledsskydd? Man får ha bälte? Borde jag börja träna med bälte?

Andra allmänna kommentarer uppskattas också! Stort tack på förhand.
cazar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 19:48   #2
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Nu skummade jag bara igenom texten (lite låg på energi efter dagens pass), men vart bor du? vet du om du har någon styrkelyftsklubb i närheten?
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 19:56   #3
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Du får ha handledstöd, knävärmare (inte lindor) och bälte när du tävlar i klassisk styrkelyft. Du får också ha skor med klack om så önskas.

Men som bubbe skrev, vart bor du?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 20:57   #4
cazar
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 16
Jag bor i Lund. Jag vet att LTK finns, men jag tänkte att dessa typer av funderingar var bäst att formulera i skrift. Om det gäller att börja träna där så vet jag inte om det är en sådan bra idé då det ändå är ganska långt för mig att ta mig dit, samt att jag bor precis ovanför mitt nuvarande gym. Dock kommer jag möjligen vara i Göteborg en hel del i sommar, och där är slottskogsvallen ett givet val (Tränade där i sommras - denna upplevelse har nog stor del att göra med mina nuvarande träningsmål nu när jag tänker efter).


jag använder knävärmare a la http://www.sportamore.se/produkt/reh...ort-flerfargad. Hela tre stycken använder jag för ett knä (de töjs ut efter ett tag och jag har blivit smalare på senare tid), men möjligen hade en endaste väldigt åtsittande knävärmare gjort susen.

Skönt angående skorna. Jag använder Chuck taylors nu. När jag skadade min hamstring så träffade jag en sjukgymnast, som även påpekade att jag har en pronation (vet inte vad det heter), men iaf, han var övertygad om att lyftarskor eller andra skor med inlägg hade boostat min power i böj.
cazar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 09:52   #5
bulldozer
Registered User
 
bulldozers avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Ute i ingenstans
Inlägg: 2 097
Vill du bli sådära stark eller vill du tävla?

Vill du bli gymstark, kör på..

Vill du styrkelyfta ta dig till en klubb och få tips av erfarna lyftare, det är en hel del att tänka på teknikmässigt, med signaler osv. Ska man vara realistisk så skulle jag satsa på två år att nå dina mål om det ska vara tävlingsgodkända lyft och du ska ner i vikt, sen så är det väl bonus om det kommer snabbare.
__________________

PB's:
185kg Marklyft, 150kg Knäböj, 85kg Bänkpress
bulldozer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 09:53   #6
qozmox
Registered User
 
qozmoxs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 468
hur långt är det? till LTK dvs?

bästa valet jag gjort i min träning var att börja träna på styrkeklubb, trots att det ligger långt bort.
__________________
My mother said,
"You sucked my pussy when you came out. Don't ever talk back. I handed you life and I'll snatch it back"
qozmox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 14:35   #7
AirAir
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 52
Tävling är den där extra dimensionen som gör att man har något att se framemot. Jag är verkligen en nybörjare inom styrkelyft. Jag har gjort 1 miljon armhävningar men inte många hundra marklyft men tycker det är kul att utmana mej själv.

Så för mej är det enkelt, jag anmälde mej till en tävling och skrev ut reglerna...
Köpte en trikå och tog en semesterdag.
Man kanske inte behöver vara så radikal men å andra sidan livet är kort!

Gör debut om 2 dagar och är nervös och väldigt osäker på vad jag kan förvänta mej.

http://masterstyrkelyft.wordpress.com/
AirAir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-30, 16:13   #8
cazar
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 16
Kan passa på och fråga några saker jag undrat över också.


1) Växer styrka (Om vi mäter styrka som summan av de tre stora, med samma teknik, samma antal reps) proportionerligt med muskelvolym? Gäller detta för dopade och odopade individer också?



2)
Finns det substituerbarhet mellan volym och intensitet? Har ni ett hum om hur denna relation ser ut?



3)
Ökar skaderisken om man vill få träningseffekten från att träna högintensivt (1-2RM) relativt om man håller sig vid 3-5RM?


4) Skiljer sig träningseffekten vid högintensiv träning kontra medelhögintensiv? Eller ligger värdet mest i de ökade möjligheterna till periodisering?

5) Detta är en subjektiv fråga, men säg att man bara är intresserad av att bli starkare (by any resonable measure). Är det då värt det med den ökade skaderisken som eventuellt kommer av högintensiv träning?

Tack på förhand!
cazar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-30, 16:42   #9
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Citat:
Ursprungligen postat av cazar Visa inlägg
Kan passa på och fråga några saker jag undrat över också.


1) Växer styrka (Om vi mäter styrka som summan av de tre stora, med samma teknik, samma antal reps) proportionerligt med muskelvolym? Gäller detta för dopade och odopade individer också?



2)
Finns det substituerbarhet mellan volym och intensitet? Har ni ett hum om hur denna relation ser ut?



3)
Ökar skaderisken om man vill få träningseffekten från att träna högintensivt (1-2RM) relativt om man håller sig vid 3-5RM?


4) Skiljer sig träningseffekten vid högintensiv träning kontra medelhögintensiv? Eller ligger värdet mest i de ökade möjligheterna till periodisering?

5) Detta är en subjektiv fråga, men säg att man bara är intresserad av att bli starkare (by any resonable measure). Är det då värt det med den ökade skaderisken som eventuellt kommer av högintensiv träning?

Tack på förhand!
1) Beror från person till person, samt vikt/längd. Jag har ökat ganska mycket i massa sedan jag startade, men troligtvis inte i närheten av vad jag gjort om jag kört mer BB inspirerat.
Man kan således vara grymt mycket starkare än vad man ser ut, men äter man och plussar på kalorierna kommer du även se vältränad ut.

3) Så länge du tränar inom din kapacitet så klarar du dig, men visst finns det risker att träna på högre RM. Jag föredrar att mäta i procent snarare eftersom siffer RM inte stämmer överens för mig alls.
Drog till min egen hamstring på en sumomark på 122,5kg när jag dragit 210 på tävling. Skit kan alltid hända, man får bara se till att vara mer noggrann på högre vikter.

4) Inte riktigt säker på vad för effekter du är ute efter? Alla tränar ju efter sina egna modeller, jag föredrar att ligga medelhögt för att ta några få reps på högt ibland, således behåller jag viktvana, får god grundträning och tränar inte ned mig innan tävling.

5) För att bli starkare är det viktigare att hålla sig skadefri snarare, det är aldrig värt att skada sig. Den som är skadad får slösa tid på rehab istället för att arbeta sig uppåt. Jag skulle rekommendera att skaffa ett vettigt SL-grundschema som tar med detta i beräkningarna, att vila och hålla god form är viktigt det med.
Men sköter du dig, övar på teknik, filmar, är kritisk och noggrann med varje rep så borde du minimera risken med skador.

Hoppas det besvarade några av dina funderingar.
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)