Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-20, 14:19   #1
BbqFitness
Registered User
 
BbqFitnesss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 63
Nybörjare fortsätta 5x5 eller träna mer för styrka

Jag är 35 år. 190cm 110kg.

Efter att mest ha krånglat runt på gym "vad-ska-jag-köra-för-maskin-nu-style" i olika omgångar i mitt liv så hittade jag Jason Blahas youtubekanal Icecreamfitness (heter nu JuggernautfitnessTV, rekommenderas) och började 1 juli i år med hans Novice 5x5 program. Ett bra program väldigt likt Stronglifts/Bill Starr men med lite mer lyft och isolationsövningar. Största problemet jag hade med detta program var att varje pass tog EVIGHETER. Framförallt när man kom upp lite i vikt och behövde vila en stund mellan seten.

Så eftersom Jasons program är baserat på Stronglifts, som egentligen inte är nåt nytt, så bytte jag till Stronglifts den 19 november i år.

Utveckling sedan jag började 1 juli:
Böj 75 - 160 (m. domare)
Bänk 60 - 102,5 (m. domare)
Militärpress 40 - 65
Mark 100 - 180
Stångrodd 60 - 100

Till frågan. Eftersom jag inte har några som helst estetiska ambitioner förutom att det gärna ska synas att jag tränar samt att hålla det mesta fettet borta från kroppen och att det långsiktiga målet är att tävla i syrkelyft, ska jag byta till ett mer styrkeinriktat program istället för raka 5x5 set? Jag är ju fortfarande nybörjare, och jag har haft bra utveckling med denna träning, men eftersom styrka ger muskler men muskler inte ger styrka i samma utsträckning, borde jag byta program då jag priroterar styrka? Jag vill inte ligga 50 kg "efter" om ett år pga att jag byggt mer muskler än styrka. Är jag ute och cyklar?

Om ni tycker att jag borde byta program, har ni några bra förslag? Har kollat lite på Bill Starrs Powerroutine. Det är mer eller mindre 5x5 men med 30, 70, 80, 90, mål pyramid där målvikten blir högre än om man köra raka 5x5. Vill helst fortsätta träna helkropp tre gånger i veckan, men fyra gånger i veckan går väl i värsta fall.

Är jag ute och cyklar som vanligt?
BbqFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 11:34   #2
Puttson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 4
Du kan alltid kolla upp babylovers starting strength skrivet av George Leeman, får väl inte länka till en annan sida som säljer kosttillskott men googla det. Snabbare progression och skulle inte köra bill starrs innan det inte går med något nybörjar program för att progressionen är segare där.
Puttson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 11:40   #3
Zacke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 159
Variation är enligt min erfarenhet positivt. Kör man 5*5 en sexveckorsperiod kan man kanske köra lite högre volym nästa sexveckorsperiod. Och efter det göra något annat, exempelvis smolov jr, som är mer intensivt.

Ett exempel på hur man kan tänka i "block":
German volume training
5x5
Sheiko
Excentriska lyft
Norgeprogrammet
Smolov jr


"Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen"
__________________
Min träningsjournal
Zacke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-08, 10:01   #4
RIchIII
Registered User
 
RIchIIIs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Hallsberg
Inlägg: 1 594
Börja med 5*5 sätt 70% av ditt Max som start vikter. Kör tills du missar 2 gånger på raken. Då sänker du till 3*3 när du missar där så toppar du. Mer simpelt och bra program får man leta efter.
__________________
Youtube Kanal

Instragram
RIchIII är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)