Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-12-02, 18:59   #1
skum
Registered User
 
skums avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Västerbotten
Inlägg: 889
Väga in till tävling

Tja! Ska på lördag tävla i -74kg klassen, och jag undrar hur jag ska gå till väga för att garanterat väga mindre än 74 kg på lördag. Morgonvikten i morse låg på 74,4 kg och brukar ligga +-500g däremellan. Några tips?
__________________
Min journal
Tävlings PB
Böj135kg Bänk92,5Marklyft190kg totalt: 417,5
skum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-03, 21:20   #2
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Jag hade skitit i att dricka efter typ kl.16 dagen innan. Kanske något halvt litet glas för att släcka törsten. Tappade senast ~2kg på det sättet senast över 1 dag.
__________________
[Journal!][Ålder: 23] [Längd: 186cm] [Vikt: 105±5] ||| [PBn] [Knäböj: 260] [Bänk m. stopp: 180] [Mark: 325]
Styrkelyft @ UpsalaTK - PM:a vid intresse!
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-03, 22:17   #3
skum
Registered User
 
skums avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Västerbotten
Inlägg: 889
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Jag hade skitit i att dricka efter typ kl.16 dagen innan. Kanske något halvt litet glas för att släcka törsten. Tappade senast ~2kg på det sättet senast över 1 dag.
Okej, det är ju inte mycket vikt det handlar om, så borde ju funka.
Efter invägningen så hade jag tänkt powerade med salt i + ~1liter vatten sen mat efter det, borde väll göra att man "fyller på" kroppen igen?
__________________
Min journal
Tävlings PB
Böj135kg Bänk92,5Marklyft190kg totalt: 417,5
skum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-04, 00:33   #4
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
om det är invägning 2h före tävlingsstart kan du stryka mat omedelbart, tillför inget till tävlingen i sig i princip. Skippa även rena vattnet. 1 energidryck + resten powerade som är enda vätskan. Drick 1x kolhydrat (löparversion) av gainomax eller käka skumkodis av valfri sort för energipåfyllning. 2 resorb blandade i 1dl vatten/powerade är inte fel saltmässigt samt ev en liten macka beståendes av bröd + smör + tråkigt mycket salt + gurka (för att göra den ätbar) ca 3-4g salt där.

Nu äru redo ^^ Skumgodis 100g + 100g till under sjävla tävlingen (värming inför varje gren osv osv) då det pågår i timmar. Typ ahlgrens bilar. Så ser min påfyllning ut varje tävling vare sig jag vätsketömt 2 kg eller 10 kg. Works wonders! Mat fyller magen men inte kroppen och du rapar det du ätit även efter marklyftet, fett ovärt då man inte tjänar något på det. Speciellt kycklingsallad som tycks vara poppis "mat", helt värdelöst i tävlingssammanhang.
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-04, 12:49   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Man behöver inte överdriva varken vätske- eller saltintaget bara för att man råkar dricka lite mindre under några timmar. Två resorb i en deciliter vatten blir t ex hypertont vilket minskar upptagshastigheter och det är det direkt motsatta mot vad man vill ha, att vräka på salt på maten har samma effekt. Det man vill ha är isoton eller kanske ännu hellre hypoton lösning.
Även om man har en sen invägningslottning så har man minst 30 min på sig och på den tiden hinner man få i sig vätskan i lugn och ro även om man inte hinner äta så mycket. Eftersom man försöker väga in de som startar först om det är två grupper och om det bara är en grupp så är 30 min väldigt sällsynt vad jag kan komma på så har jag bara sett det om någon kommer försent eller har missat vikten.

Vad tycker jag funkar
En resorb, vatten eller en sportdryck i rimlig mängd och en eller ett par mackor funkar för de flesta och så får man se till att dricka även mellan lyften, andra alternativ är gainomax, gainer, chokladmjölk, juice bullar, godis etc. Vatten är inte heller fel att ha under dagen då det brukar vara varmt och så länge man inte vräker i sig det så blir det inga större problem.
Har man inte dragit ner på maten utan bara vätskan så är energin mest avsedd för hjärnan under senare delen av tävlingen även om det kan ge lite mer ork även för själva lyften.
Sen beror det på om det är grupp i grupp eller om man kör en grupp med den vanliga pausen vad som funkar bäst men med tiden lär man sig planera för båda de delarna.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)