Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-04, 21:15   #4771
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
Dan Alighieri, Den gudomliga komedin. är fast
Märkligt att läsa den och inte ha koll på författarens förnamn? Läser du den på tertzin eller en förenklad variant? Med förklaringar och fotnoter eller utan? När jag försökt utan har jag fattat nada... Obildad som jag är...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 11:32   #4772
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Märkligt att läsa den och inte ha koll på författarens förnamn? Läser du den på tertzin eller en förenklad variant? Med förklaringar och fotnoter eller utan? När jag försökt utan har jag fattat nada... Obildad som jag är...
Jag såg också namnet och tänkte vad i helsikes, är det en nytolkning?

Läste ut The wine-dark sea av Patrick O'Brian. Bra som vanligt. Halvvägs igenom The Commodore redan. Vilket stim jag är i. Läst kanske 15t på mindre än en vecka. Vasektomin bidrar till att jag föredrar lugna hobbys en stund framöver.

Will I confess a grave sin? he asked.
Do, by all means, said Jack looking at him kindly. But if you managed to commit a grave sin between the gunroom and here you have a wonderful capacity for evil.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 11:38   #4773
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
David Graeber - Bullshit jobs


Halvvägs igenom. Praa krejer.

When i spoke in broad strokes about useless industries in the original essay, i did so on the assumption that lobbyist and financial consultants are in fact largely aware of their uselessness - Indeed that many if not most of them are haunted by the knowledge that nothing of value would be lost to the world were their jobs simply to disappear
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 11:40   #4774
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Halvvägs genom bok 4 i The Expanse. Alla böcker har hållit lika hög kvalitet.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 11:44   #4775
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Är det någon som har läst mein kampf? är den rekommenderad läsning?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 11:55   #4776
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Märkligt att läsa den och inte ha koll på författarens förnamn? Läser du den på tertzin eller en förenklad variant? Med förklaringar och fotnoter eller utan? När jag försökt utan har jag fattat nada... Obildad som jag är...

Dante menade jag
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 13:20   #4777
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Läste Rapsbaggarna av Karin Brunke Holmquist.
Lättsam feel good bok som jag gillade.
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 16:10   #4778
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Halvvägs genom bok 4 i The Expanse. Alla böcker har hållit lika hög kvalitet.
Vad är det för slags?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 17:14   #4779
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Vad är det för slags?
Har du inte sett eller hört om scifi-serien The Expanse? Den fanns väl på Netflix först eller något, men numera på Amazon Prime. Åtta böcker just nu. Rekommenderas starkt (böckerna dvs).

https://www.goodreads.com/book/show/...eviathan-wakes
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 17:27   #4780
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Har du inte sett eller hört om scifi-serien The Expanse? Den fanns väl på Netflix först eller något, men numera på Amazon Prime. Åtta böcker just nu. Rekommenderas starkt (böckerna dvs).



https://www.goodreads.com/book/show/...eviathan-wakes
Trevligt. Verkar som en blandning av dead space, starship troopers och waterworld
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 18:14   #4781
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Har du inte sett eller hört om scifi-serien The Expanse? Den fanns väl på Netflix först eller något, men numera på Amazon Prime. Åtta böcker just nu. Rekommenderas starkt (böckerna dvs).

https://www.goodreads.com/book/show/...eviathan-wakes
Fanken, fans bara som engelskspråkig ljudbok. I lurarna vill jag helst ha svenska och Reine Brynolfsson.
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-23, 13:34   #4782
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Nyss läst Kraftprovet av Christopher McDougall.
Boken väver ihop en historia från andra världskriget med hans uppfattning om kost och träning. Historiedelen kan jag varmt rekommendera, det var nog tack vare den boken blev mer eller mindre sträckläst.

Sen hans syn på kost och styrketräning är en annan sak. Visst intressant att höra andra synvinklar men vissa delar där känns direkt som grodor som hamnat på papper. Som att styrketränade har stora muskler för att de brytits ner och byggs upp om och om igen... Så han verkar tro på nåt sätt om man tränar med kroppsvikt och naturliga hinder så är det nåt annat som fått musklerna att växa.

I alla fall vägde historien upp för den andra delen så slutbetyget är ändå läsvärd.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-23, 14:09   #4783
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Är det någon som har läst mein kampf? är den rekommenderad läsning?
Jadu, den kan väl ses som rekommenderad läsning utifrån många olika perspektiv. Jag läste den sisådär 15 år sen och tyckte den var intressant och lättläst
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 15:30   #4784
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag hade missat att Brandon Sanderson hade börjat på en scifiserie med två böcker ute hittills. Skyward.

Citat:
Defeated, crushed, and driven almost to extinction, the remnants of the human race are trapped on a planet that is constantly attacked by mysterious alien starfighters. Spensa, a teenage girl living among them, longs to be a pilot. When she discovers the wreckage of an ancient ship, she realizes this dream might be possible—assuming she can repair the ship, navigate flight school, and (perhaps most importantly) persuade the strange machine to help her. Because this ship, uniquely, appears to have a soul.
Den har fått bra reviews ser det ut som, men jag läste aldrig färdigt sista boken i hans fantasdyserie Stormlight Archives då jag inte var så förtjust i den riktning som storyn gick mot. Nån som läst Skyward och kan kommentera?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 20:31   #4785
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Jag har haft boken Foundation av Isaac Asimov ståendes i bokhyllan ett tag och har först nu börjat kika i den. Det tog inte många sidor innan jag var helt fast och har således läst lite på nätet om de följande böckerna.
Tydligen så är det rekommenderat att man även läser böckerna i Robot-serien och Empire-serien eftersom de är mer eller mindre sammankopplade med Foundation-serien.
Ni som läst dessa böcker; är resten av Foundation böckerna bra och tycker ni man även borde läsa de andra serierna?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)