Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Ska skolan lära små barn att äta mindre kött?
Ja 36 35.29%
Nej 58 56.86%
Bryr mig inte 8 7.84%
Antal röster: 102. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-20, 15:12   #196
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Den marknaden blir också öppen, bara i mycket mindre skala.
Meningen med marknaden är ju att priserna ska pressas genom konkurrens men när spelare blir för starka och närmar sig oligo- eller monopol sätts konkurrensen ur spel.

Ica handlarna är mångmiljonärer, Arla gissar jag är rätt feta också men mjölkbönderna går i konkurs...
Jag menade egentligen främst att jag har lite svårt att se strukturen för hur detta sätt att handla ska fungera framför mig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 09:38   #197
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Människan är en del av miljön precis som alla andra organismer och det är inget självändamål att andra arter ska ha företräde. Om något ska göras så ska det ju göras med människans bästa i åtanke. Om vi exempelvis vill ha mer orrar och tjäder att äta så kommer vi att måsta börja skjuta kroknäbbar igen samt bygga fler lador dit de kan söka sig. Om vi inte terraformar jorden så kommer den att vara människofientlig och det är ju per definition inte miljövänligt.



Fossila bränslen och skogavverkning för odling av grödor är betydligt större banditer i sammanhanget än betande djur som bara utgör en liten bråkdel av de mänskliga utsläppen och dessutom har dessa gaser en mycket kortare livslängd i atmosfären än CO2. Lyckligtvis har Sverige så pass mycket skog att vi redan är helt CO2-neutrala så nog kan vi kosta på oss att släppa ut lite metan och kväveoxid. De allra mest potenta växthusgaserna kommer för övrigt från elektronikindustrin.

Ett betydligt större problem som det inte talas om så mycket är vattenslöseriet som äger rum i världen bland annat genom att framställa livsmedel som inte är anpassade för de lokala förutsättningarna. I tex det torra Australien så borde folk äta känguru istället för nöt och lamm. Och mandlar från Kalifornien borde ingen äta. För att inte tala om att vi spolar våra toaletter med dricksvatten.

För övrigt så äts det väldigt lite svenskt kött i skolorna och i princip inget svenskt nöt och lamm alls men däremot en massa importkött som vore olagligt att framställa i Sverige och därtill ris som är både giftigt och bidrar till utsläppen såväl genom produktion som transport.
Väl argumenterat! Om vi återgår till frågan, får man säga till barn att äta mindre kött?
Nej, detta beteendet från läraren är endast ängslig indoktrinering som i bästa fallen inte kommer påverka barnen och i värsta fallet göra barnen lika rabiata och onyanserade som en viss känd 16-åring...
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 10:03   #198
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse Visa inlägg
Väl argumenterat! Om vi återgår till frågan, får man säga till barn att äta mindre kött?

Nej, detta beteendet från läraren är endast ängslig indoktrinering som i bästa fallen inte kommer påverka barnen och i värsta fallet göra barnen lika rabiata och onyanserade som en viss känd 16-åring...
Brukar barn bli ängsliga av rekommendationer?
Ut och rör mer på dig. Det är bra för din hälsa. Sitter du mycket still med elektronik i knät får du gamnacke.
Någon som blir ängslig av det?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 10:08   #199
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Brukar barn bli ängsliga av rekommendationer?
Ut och rör mer på dig. Det är bra för din hälsa. Sitter du mycket still med elektronik i knät får du gamnacke.
Någon som blir ängslig av det?
Om man hetsar barn och ungdomar får de ångest och blir rädda, ja. Just nu är tongångarna att jorden kommer att gå under inom några år om vi inte "räddar klimatet".

Jag minns år 2012 när jorden skulle gå under. Det var folk i min lillasysters gymnasieklass(!) som på allvar började gråta i skolan när de pratade om det. Vad tror du då att klimathetsen gör med 7-åringar?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 10:10   #200
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Visste ni att Adolf Hitler var vegetarian? Det säger väl allt om dess inneboende ondska?
Fast det är ju inte sant. Han hade vissa problem med allergier och matsmältning som gjorde att han hade svårt att smälta vissa animalier. Men att han var "vegetarian" har motbevisats åtskilliga gånger.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 10:33   #201
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Om man hetsar barn och ungdomar får de ångest och blir rädda, ja. Just nu är tongångarna att jorden kommer att gå under inom några år om vi inte "räddar klimatet".



Jag minns år 2012 när jorden skulle gå under. Det var folk i min lillasysters gymnasieklass(!) som på allvar började gråta i skolan när de pratade om det. Vad tror du då att klimathetsen gör med 7-åringar?
Men vem hetsar? Om mattanterna predikar undergång är det olyckligt. Men. Att förklara konsekvenser av ett handlande är inte att hetsa.

Klimatet för inge vidare just nu. Det kan man skildra på ett okej vis. Förnekelse funkar inte bättre.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 12:38   #202
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Men vem hetsar? Om mattanterna predikar undergång är det olyckligt. Men. Att förklara konsekvenser av ett handlande är inte att hetsa.

Klimatet för inge vidare just nu. Det kan man skildra på ett okej vis. Förnekelse funkar inte bättre.
Återigen, det enda man åstadkommer är att inspirera till förtvivlan då barnen inte har något val annat än att äta vad som serveras. Vill skolan göra skillnad får de gott börja servera miljövänlig mat istället för att hyckla. Notera att den miljövänliga maten måste även vara människovänlig då människan är en del av miljön.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 17:20   #203
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Transport har mindre inverkan på klimatet än vad man äter. Så att prata om närproducerat kött som någon slags räddning duger inte.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 17:25   #204
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Transport har mindre inverkan på klimatet än vad man äter. Så att prata om närproducerat kött som någon slags räddning duger inte.
Berätta vad som duger snälla.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 18:13   #205
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Berätta vad som duger snälla.
Att äta mestadels växtbaserat.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 18:31   #206
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Att äta mestadels växtbaserat.
Vad för växter tänkte du på och producerade hur och vars?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 18:37   #207
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Jag kan tänka mig potatis, gråärtor, råg, korn, havre, vete, sockerbetor, bönor, gräna ärtor, lin.



...här utanför.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 19:01   #208
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
"År 2018 var de totala växthusgasutsläppen från jordbrukssektorn 6,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter vilket motsvarar 13 procent av Sveriges totala utsläpp. Hälften av utsläppen bestod av N2O, ca 48 procent av CH4 och resten av CO2. Ungefär hälften av sektorns utsläpp är kopplade till produktionen av animaliska livsmedel som kött, mejeriprodukter och ägg."

Taget från Naturvårdsverkets hemsida. Hälften av utsläppen är från animalisk produktion. Så då bör ju den andra hälften vara från icke animalisk produktion. Så växtodling orsakar lika mycket utsläpp som kött. Alltså är kött inte sämre för miljön utan all sorts storskalig produktion är dålig för miljön.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 19:13   #209
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Stålindustrin är nog den största boven när det gäller koldioxidutsläpp. Vill minnas att jag läst något om att SSAB inte ens betalar någon koldioxidskatt. Men samtidigt så har ju SSAB en viktig ekonomisk roll i Sverige så lika bra man låter dem köra på.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 19:30   #210
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Jag kollade just upp matematiken för grisuppfödning. Om vi gav grisarna vårt matsvinn så skulle ration mellan grödor in och griskött ut vara 1:1. Och detta är utan att räkna in möjligheten för grisarna att söka efter föda själva i skogsbeklädda områden under vår/sommar/höst.

Olyckligtvis så har EU reglerat det så att man inte får använda avfall till djuruppfödning. Istället går det till förbränning eller värdelös biogasvilket vilket måste vara fantastiskt för miljön. Ytterligare en anledning att gå ur EU.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)