Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-08, 08:23   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Proteindrinkar sänker testosteronnivåerna

Citat:
OBJECTIVE:

Chronic testosterone blood concentrations associate with food intake (FI), but acute effects of testosterone on appetite and effect of protein and glucose consumption on testosterone response have had little examination.

METHODS:

In a randomized, crossover study, twenty-three adolescent (12-18 years old) males were given beverages containing either: (a) whey protein (1 g/kg body weight), (b) glucose (1 g/kg body weight) or (c) a calorie-free control (C). Plasma testosterone, luteinizing hormone (LH), GLP-1 (active), ghrelin (acylated), glucose, insulin and subjective appetite were measured prior (0) and at 20, 35 and 65 minutes after the consumption of the beverage. FI at an ad libitum pizza meal was assessed at 85 minutes.

RESULTS:

Testosterone decreased acutely to 20 minutes after both protein and glucose with the decrease continuing after protein but not glucose to 65 minutes (P = 0.0382). LH was also decreased by both protein and glucose, but glucose had no effect at 20 minutes in contrast to protein (P < 0.001). Plasma testosterone concentration correlated positively with LH (r = 0.58762, P < 0.0001) and negatively with GLP-1 (r = -0.50656, P = 0.0003). No associations with appetite, ghrelin or glycaemic markers were found. Food intake was not affected by treatments.

CONCLUSION:

Protein or glucose ingestion results in acute decreases in both plasma testosterone and LH in adolescent males. The physiological significance of this response remains to be determined as no support for testosterone's role in acute regulation of food intake was found.
Clin Endocrinol (Oxf). 2019 May 4. Acute decrease in plasma testosterone and appetite after either glucose or protein beverages in adolescent males.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-08, 10:00   #2
BigHunter
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 74
Sjunker inte t-nivåer efter måltider, rent generellt sett? Med andra ord borde ju proteindrycker rent generellt set också göra det, det är ju ändå föda.

Känns ju inte som nån nyhet precis... liksom många andra studier som publiceras här. Kunskap som man redan vetat om sedan tidigare...

Senast redigerad av BigHunter den 2019-06-08 klockan 10:01.
BigHunter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-08, 10:27   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av BigHunter Visa inlägg
Sjunker inte t-nivåer efter måltider, rent generellt sett? Med andra ord borde ju proteindrycker rent generellt set också göra det, det är ju ändå föda.

Känns ju inte som nån nyhet precis... liksom många andra studier som publiceras här. Kunskap som man redan vetat om sedan tidigare...
Fast det är rätt stor skillnad på att säga att det "borde" vara på ett sätt och att faktiskt kunna påvisa att det är på ett sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-08, 10:30   #4
Mouline
Mästerbantaren
 
Moulines avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5 983
Farrakhan pratade om detta med Kai på en presskonferens 2012 och då var det Bro-science men nu är det legit fact..
Funny

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
__________________
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-08, 14:27   #5
BigHunter
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Fast det är rätt stor skillnad på att säga att det "borde" vara på ett sätt och att faktiskt kunna påvisa att det är på ett sätt.
https://medicalxpress.com/news/2009-...ion-sugar.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22524522

Skall man kolla upp sina t-värden ska man göra det i fastande stadie och inte ha ätit en stadig/proteinrik frukost direkt innan
Eller numera enligt denna nya, fantastiska studie, inte heller dricka proteindryck strax före

Senast redigerad av BigHunter den 2019-06-08 klockan 14:31.
BigHunter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-08, 16:51   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av BigHunter Visa inlägg
https://medicalxpress.com/news/2009-...ion-sugar.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22524522

Skall man kolla upp sina t-värden ska man göra det i fastande stadie och inte ha ätit en stadig/proteinrik frukost direkt innan
Eller numera enligt denna nya, fantastiska studie, inte heller dricka proteindryck strax före
Som sagt, första länken behandlar socker och andra en mer normal måltid (åtminstone kan man anta att "mixed meal" antyder en kombination av fett, kolhydrater och protein blandat), inte proteindrinkar.

Det är inte särskilt vetenskapligt att jämföra äpplen med apelsiner sådär.
Studien i säg är väl inte nödvändigtvis fantastisk, men det är lite som att säga att "vanlig materia faller ned mot jorden, därför måste även antimateria också falla ned mot jorden". Innan man faktiskt testat det är det bara spekulationer, hur uppenbart det än kan tyckas vara.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-06-08 klockan 16:53.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-08, 20:21   #7
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Min fundering är i vilken utsträckning detta sjunkande i T-nivåer har faktiska övriga fysiologiska effekter associerade med låga T-nivåer? (depression, mer fettlagring, sämre proteinsyntes)

Säger jag nu att proteinshake gör en deprimerad? Nej. Samtidigt är det intressant vad detta dock har för effekt på lång sikt med dokumenterad effekt i baktanken om depression och låga T-nivåer.

Är det möjligt att denna tillfälliga(?) nivåsjunkning i T egentligen är intetsägande i detta fall? Annars är min tolkning att man måste vara rik som fan för att kunna ha en kost som inte bara bygger muskler utan också håller kvar ens manlighet. Hähä.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-08, 21:55   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Testosteron mobiliserar tillsammans med GH energiomvandlingen dvs spikar om du tränar fastande. Vid tillräckligt energiintag eller av intag före eller efter träning behövs inte det.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 04:28   #9
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av BigHunter Visa inlägg
https://medicalxpress.com/news/2009-...ion-sugar.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22524522

Skall man kolla upp sina t-värden ska man göra det i fastande stadie och inte ha ätit en stadig/proteinrik frukost direkt innan
Eller numera enligt denna nya, fantastiska studie, inte heller dricka proteindryck strax före
"Fantastiska studie" Hur kom du fram till den slutsatsen?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 07:37   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
En annan fråga är vad studien ger mer än en bild av hur våra hormoner fungerar i praktiken.

Det är egentligen alltid fastevärden som ska testas vi ett prov för att inte testet ska vara missvisande.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)