Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-05, 09:55   #1336
thebandit
Registered User
 
thebandits avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 223
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Vad tror du om kaloriupptag iställett för kaloriintag?

Jag tänker på att en del människor verkar kunna äta mycket men håller sig ändå alltid smala och med andra är det tvärtom. Kan det verkligen skilja så mycket i grundförbränning även om de sitter på samma kontor och tränar lika mycket?

Om vi utgår från termodynamikens första huvudsats så måste den extra energin de äter då ta vägen någonstans, t ex en högre värmeavgivning till omgivningen.

Kroppen är ju ingen sluten förbränningskammare och min tanke är att ”storätarna” skiter ut en stor del av den extra energin.
Då har man något allvarligt fel på sin kropp.
thebandit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 09:56   #1337
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Man ser ett spill på runt 5 % av det man äter om man är frisk. Siffran för vissa livsmedel, som slarvigt tuggade nötter, är dock mycket högre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 10:29   #1338
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Finns det ett kalorifattigt livsmedel (i relation till sin volym) som enbart eller till väldigt stor del består av fett? Utom fetare kött/fisk och ägg då vill säga.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 10:38   #1339
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Kalorifattigt och fettrikt går inte ihop. Då får du ta olja eller liknande som den är och helt enkelt mäta upp en mindre kalorimängd av det. Då blir volymen inte stor.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 10:39   #1340
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man ser ett spill på runt 5 % av det man äter om man är frisk. Siffran för vissa livsmedel, som slarvigt tuggade nötter, är dock mycket högre.
OK, vet du om det varierar mycket mellan individer?

Gällande tuggare så är mina grabbar varandras motsatser. Den ena tuggar noga och är smal som ett streck, den andra tuggar knappt alls, får ofta förstoppning och har lagt på sig rejält.

F ö kan jag säga att det inte ser ut som att mina hundar tar upp någonting från de majskorn de brukar få efter våra tacokvällar...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 10:41   #1341
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Majs tas upp bra. Det är bara skalet man bajsar ut, som inte innehåller någon näring.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 16:22   #1342
daawg
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 21
Osäker på om denna frågan kommer rätt men jag kör ändå.
Vad för slags kost bör man fokusera på om man vill ha koncentrationen under dagen på topp(frukost, mellanmål, lunch osv)?
Mat med mycket fibrer? Snabba kolhydrater som mellanmål? Någon slags sportdryck?
Frågan ställs med bakgrund av att jag studerar och gör andra saker under dagen där koncentrationen behöver vara på topp.
daawg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 16:23   #1343
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av daawg Visa inlägg
Osäker på om denna frågan kommer rätt men jag kör ändå.
Vad för slags kost bör man fokusera på om man vill ha koncentrationen under dagen på topp(frukost, mellanmål, lunch osv)?
Mat med mycket fibrer? Snabba kolhydrater som mellanmål? Någon slags sportdryck?
Frågan ställs med bakgrund av att jag studerar och gör andra saker under dagen där koncentrationen behöver vara på topp.


Kaffe..?

Känner personligen att ingen föda alls gör mig mer pigg och allert. Du kan ju prova.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 16:46   #1344
daawg
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Kaffe..?

Känner personligen att ingen föda alls gör mig mer pigg och allert. Du kan ju prova.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror inte det hade varit hälsosamt att dricka mer kaffe än vad jag redan gör ...
Jag tänker mig att om man vill hålla en jämn blodsockernivå och inte för högt/lågt så borde det finnas vissa "fällor" som man kan undvika.
Snabba kolhydrater får man väl en dipp av efter ett tag tex?
Jag kan ha helt fel i allt jag säger, mina kunskaper om kost är inte allt för stora
daawg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 05:56   #1345
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Det där med dippar och blodsockernivå och snabba kolhydrater är
Mest skitsnack. Sålänge man är frisk så påverkas man ju inte särskilt
Mkt av det
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 08:21   #1346
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
blodsockerdippar kan vissa vara känsliga för men det borde bli bättre med ökad dos träning och muskelmassa.

Men det där med att folk 1,5timme efter frukosten/lunchen/middagen känner att de fått en dipp och tvingas äta ett mellanmål/fika är ett beteende och inte fysiologiskt behov i min bok.


och det där med att hålla jämnt blodsocker är larv.
fokusera på att äta bra oprocessad mat och träna så löser kroppen det där utmärkt. detta oavsett hur ofta/sällan du äter eller om du någon gång drar i dig en påse godis
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 14:09   #1347
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Kan havregrynsgröt vara att anse som "bra" middagsmat efter träning?

Tänkte komplettera min gröt med någon frukt, lite fröer, kanske ett ägg och mjölkproteinpuver. Äter gröt till frukost också, så det blir kanske 200-250 gram havregryn vissa dagar, inte alla såklart. Havregryn är ju ett billigt och bra sätt att få i sig mycket kalorier, speciellt kolhydrater, om man tränar bort mycket energi.

Hittar inga speciella rekommendationer för havre, så som ris eller liknande, men undrar om det kan finnas nackdelar.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 16:10   #1348
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 704
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Kan havregrynsgröt vara att anse som "bra" middagsmat efter träning?

Tänkte komplettera min gröt med någon frukt, lite fröer, kanske ett ägg och mjölkproteinpuver. Äter gröt till frukost också, så det blir kanske 200-250 gram havregryn vissa dagar, inte alla såklart. Havregryn är ju ett billigt och bra sätt att få i sig mycket kalorier, speciellt kolhydrater, om man tränar bort mycket energi.

Hittar inga speciella rekommendationer för havre, så som ris eller liknande, men undrar om det kan finnas nackdelar.
Det kan bli stora mängder fytinsyra som hämmar upptaget av vissa mineraler. Men äter du i övrigt en varierad kost så lär det nog inte spela så stor roll.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137283

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199200
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-03-08 klockan 16:11.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 17:32   #1349
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Kan havregrynsgröt vara att anse som "bra" middagsmat efter träning?

Hittar inga speciella rekommendationer för havre, så som ris eller liknande, men undrar om det kan finnas nackdelar.
Havregryn är bra. Det jag kan märka när jag äter mycket havre är att jag lätt blir lite "sur" i magen, får sura uppstötningar. Beror nog på fytinsyran som Ulf skrev.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 17:46   #1350
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg

och det där med att hålla jämnt blodsocker är larv.
fokusera på att äta bra oprocessad mat och träna så löser kroppen det där utmärkt.
Självklart, äter man ren oprocessad mat så är det högst osannolikt att man får något problem.

Dricker man däremot 2,5 liter Coca-Cola per dag och så råkar bara ha vatten hemma en dag så lär man märka av det...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)