Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-16, 12:59   #31036
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Böjen ser okej ut. Vill du fokusera på att det ska ta mer på låren så tänk dig att knäna ska hållas framför knäna från bottenläget när du trycker uppåt.
Att den ser OK ut vet jag. :-) Japp, det är så jag gör nu. Vilket förstås inte gör att träna på när vikten är för tung för att öva på det.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 16:25   #31037
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Okej, jag ska se om jag kan förklara i text.

Om man kör en goodmorning squat (eller bara generellt är väldigt framåtböjd) kommer förhållandet mellan rumpan bak och kroppen ner vara förskjuten mer åt rumpan bak än kroppen ner. Och det är så du faktiskt initierar dina knäböj. Tar man ut mycket eller all bakåtföring av i ett tidigt stadie av ett lyft har du inte så mycket tillgodo i slutet. Om man tänker sig att man istället portionerar ut bakåtföringen under lyftet på vägen ner kommer du att träffa din sweet spot i bottenläget. Det är ungefär samma procedur som du brukar prata om med tjejer som svankar massor på vägen ner att man får en buttwink i bottenläget; man har inte så mycket rörlighet kvar i de andra lederna.

Som du ser på bilden nedan är vinkeln mellan överkropp och lårben mer än 45 grader på de röda bilderna, i ditt fall tror jag att det beror på att du initierar rörelsen med rumpan och därför tar ut max av den rörelsen först. "Nedgången" bör tas ut i knäna lika mycket eller mer än i röven bak, vilket jag tror är det ceejay också säger.

Klarar du inte av det på mycket tunga vikter får du ju avgöra om det är något du eftersträvar eller ej.

__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2018-03-16 klockan 16:26.
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 17:06   #31038
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om man kör en goodmorning squat (eller bara generellt är väldigt framåtböjd) kommer förhållandet mellan rumpan bak och kroppen ner vara förskjuten mer åt rumpan bak än kroppen ner. Och det är så du faktiskt initierar dina knäböj.
Korrekt. Jag är framåtlutad i början av lyftet.

Min grundtanke oavsett lyft är att kroppen inte skall röra sig mer än nödvändigt, och då framförallt att vinklar inte skall ändras genom lyftet som inte har med de huvudsakliga lederna som arbetar. Det för att öka balansen och minska energisvinn.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Tar man ut mycket eller all bakåtföring av i ett tidigt stadie av ett lyft har du inte så mycket tillgodo i slutet. Om man tänker sig att man istället portionerar ut bakåtföringen under lyftet på vägen ner kommer du att träffa din sweet spot i bottenläget.
Det är helt omvänt mot min erfarenhet.

Två fall:
A: lodrät start, minskar gradvis vinkeln V (mellan rygg och golv) under tiden stången rör sig nedåt, tills jag når botten och minimala rygg-golvvinkeln V1min.
B: jag börjar med minimala rygg-golvvinkeln V2min, rör mig nedåt, där jag i botten bibehåller V2min.

Jag menar att V1min == V2min, och generellt att (på grund av hävstången som kommer mer plötsligt) V1min kommer att vara mindre än V2min (dvs större fällning).

Du håller inte med om det?

Om man startar helt lodrät i början och gradvis minskar vinkeln mellan rygg och golv, som du förespråkar, kommer två saker att hända:

1. tyngpunkten förskjuts framåt, vilket skapar en hävstång i botten av lyftet som inte är där i toppen, med påföljden att det blir svajigt då hävstången måste kompenseras för under lyftet genom att flytta runt kroppen. att flytta runt kroppen när ett lyft utförs, förutom de delar som faktiskt utför arbete, är dåligt.
2. den ökade hävstången i botten av lyftet gör att de flesta (alla?) jag har sett får en ännu mer framtålutad rygg (mindre vinkel) i slutet, än om de hade haft den vinkeln till att börja med.

I slutändan kommer det inte att spela någon roll om jag är maximalt framåtlutad, givet min rörlighet, i toppen av mitt lyft, eller i botten av mitt lyft.

Tycker du att ryggen bör ändra vinkel (från 180 grader till ca 135) under lyftets gång, istället för att vara fixerad i samma vinkel hela tiden? Varför, i så fall?

Det enda sättet att böja med lodrät rygg är att stå på tå, d v s ha på sig ett par klackskor, eller att ha gummifotleder. Eftersom de flesta inte har det måste de utföra en knäböj genom att luta sig framåt och/eller stå bredare. Om du inte lutar dig framåt tappar du balansen i bottenläget, och trillar bakåt. Dina streckgubbar har en fotledsrörlighet som de flesta definitivt inte har, ihop med att den bara visar startpositionen. Det säger vädligt lite om knäböj. Hur ser varje streckgubbes slutposition ut? Det är mer intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Som du ser på bilden nedan är vinkeln mellan överkropp och lårben mer än 45 grader på de röda bilderna, i ditt fall tror jag att det beror på att du initierar rörelsen med rumpan och därför tar ut max av den rörelsen först. "Nedgången" bör tas ut i knäna lika mycket eller mer än i röven bak, vilket jag tror är det ceejay också säger.
Ja, jag skulle troligtvis behöva någon mm upphöjning i klacken för att kunna utföra knäböjen optimalt. I praktiken ett par vanliga tennisskor.

Att rörelsen bör tas ut lika mycket i knäna som i rumpan beror på syfte. Om du gör en knäböj som är knädominant och t ex vill träna framsida lår specifikt och/eller tränar tyngdlyftning bör du ha klackskor på dig för att kunna vara så lodrät som möjligt i rörelsen. Då vill du tvärtom ta ut den mest i knäled, och inte alls mycket i rygg/rumpa.

Att ha en vinkel på 45 grader mellan överkropp och lårben beror för övrigt på fler saker än vad man gör med rumpan, specifikt längden på dina lårben och var du placerar din stång. I mina texter ovan har jag diskuterat vinkel överkropp mot golv genom rörelsen, eftersom vinkeln mellan överkropp och lårben ändrar sig genom hela lyftet.

Jag vill till och med säga att streckgubben längst till vänster aldrig kommer att kunna genomföra en fulldjup knäböj, för den kommer att trilla baklänges halvvägs ned, eftersom rörligheten i fotleden redan har tagits ut maximalt. Återigen, med förutsättningen att rygg-golvvinkeln inte skall variera mellan lyftet, för att det under lyftet inte skall skapas en ny hävstång genom att tyngden förskjuts framåt.

Jag ser inte relevansen av streckgubbarna och vinkeln mellan överkopp och lårben. Kan du förklara en annan aspekt av illustrationen som du försöker få fram?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2018-03-18 klockan 17:13.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 18:19   #31039
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
20 kg extra:
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 17:19   #31040
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303


Nära på CoC#2.5 med deep set. Stängd(?) nerfilad 2a. Slutligen No-set reps på nerfilad 1a.

Kanske inte så spännande, men jag gör mitt för att hålla liv i tråden
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 18:57   #31041
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg


Nära på CoC#2.5 med deep set. Stängd(?) nerfilad 2a. Slutligen No-set reps på nerfilad 1a.

Kanske inte så spännande, men jag gör mitt för att hålla liv i tråden
Härlig porrfilmsmusik jag hoppas min coc kommer vilken dag som helst nu.. mellan 20 mars till 8 april stod det...
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 10:07   #31042
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Härlig porrfilmsmusik jag hoppas min coc kommer vilken dag som helst nu.. mellan 20 mars till 8 april stod det...
Fint att greppträningen sprider sig på forumet!
"Porrfilmsmusik" är väl passande när man håller på med cocs.!
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:12   #31043
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Tekniktips mottages gärna.

Vad bör jag träna för att undvika att rotera framåt i början av lyftet?

https://www.instagram.com/p/BgqyA74Aoho/
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:38   #31044
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Tekniktips mottages gärna.

Vad bör jag träna för att undvika att rotera framåt i början av lyftet?

https://www.instagram.com/p/BgqyA74Aoho/
Jag skulle nog vilja säga att du ska starta med höften lite högre upp och kroppen mer framåt. Just nu har du axlarna bakom stången.

Men det kommer nog någon med bättre tips
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-03-23 klockan 16:39.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 13:05   #31045
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Korrekt. Jag är framåtlutad i början av lyftet.

Min grundtanke oavsett lyft är att kroppen inte skall röra sig mer än nödvändigt, och då framförallt att vinklar inte skall ändras genom lyftet som inte har med de huvudsakliga lederna som arbetar. Det för att öka balansen och minska energisvinn.



Det är helt omvänt mot min erfarenhet.

Två fall:
A: lodrät start, minskar gradvis vinkeln V (mellan rygg och golv) under tiden stången rör sig nedåt, tills jag når botten och minimala rygg-golvvinkeln V1min.
B: jag börjar med minimala rygg-golvvinkeln V2min, rör mig nedåt, där jag i botten bibehåller V2min.

Jag menar att V1min == V2min, och generellt att (på grund av hävstången som kommer mer plötsligt) V1min kommer att vara mindre än V2min (dvs större fällning).

Du håller inte med om det?

Om man startar helt lodrät i början och gradvis minskar vinkeln mellan rygg och golv, som du förespråkar, kommer två saker att hända:

1. tyngpunkten förskjuts framåt, vilket skapar en hävstång i botten av lyftet som inte är där i toppen, med påföljden att det blir svajigt då hävstången måste kompenseras för under lyftet genom att flytta runt kroppen. att flytta runt kroppen när ett lyft utförs, förutom de delar som faktiskt utför arbete, är dåligt.
2. den ökade hävstången i botten av lyftet gör att de flesta (alla?) jag har sett får en ännu mer framtålutad rygg (mindre vinkel) i slutet, än om de hade haft den vinkeln till att börja med.

I slutändan kommer det inte att spela någon roll om jag är maximalt framåtlutad, givet min rörlighet, i toppen av mitt lyft, eller i botten av mitt lyft.

Tycker du att ryggen bör ändra vinkel (från 180 grader till ca 135) under lyftets gång, istället för att vara fixerad i samma vinkel hela tiden? Varför, i så fall?

Det enda sättet att böja med lodrät rygg är att stå på tå, d v s ha på sig ett par klackskor, eller att ha gummifotleder. Eftersom de flesta inte har det måste de utföra en knäböj genom att luta sig framåt och/eller stå bredare. Om du inte lutar dig framåt tappar du balansen i bottenläget, och trillar bakåt. Dina streckgubbar har en fotledsrörlighet som de flesta definitivt inte har, ihop med att den bara visar startpositionen. Det säger vädligt lite om knäböj. Hur ser varje streckgubbes slutposition ut? Det är mer intressant.



Ja, jag skulle troligtvis behöva någon mm upphöjning i klacken för att kunna utföra knäböjen optimalt. I praktiken ett par vanliga tennisskor.

Att rörelsen bör tas ut lika mycket i knäna som i rumpan beror på syfte. Om du gör en knäböj som är knädominant och t ex vill träna framsida lår specifikt och/eller tränar tyngdlyftning bör du ha klackskor på dig för att kunna vara så lodrät som möjligt i rörelsen. Då vill du tvärtom ta ut den mest i knäled, och inte alls mycket i rygg/rumpa.

Att ha en vinkel på 45 grader mellan överkropp och lårben beror för övrigt på fler saker än vad man gör med rumpan, specifikt längden på dina lårben och var du placerar din stång. I mina texter ovan har jag diskuterat vinkel överkropp mot golv genom rörelsen, eftersom vinkeln mellan överkropp och lårben ändrar sig genom hela lyftet.

Jag vill till och med säga att streckgubben längst till vänster aldrig kommer att kunna genomföra en fulldjup knäböj, för den kommer att trilla baklänges halvvägs ned, eftersom rörligheten i fotleden redan har tagits ut maximalt. Återigen, med förutsättningen att rygg-golvvinkeln inte skall variera mellan lyftet, för att det under lyftet inte skall skapas en ny hävstång genom att tyngden förskjuts framåt.

Jag ser inte relevansen av streckgubbarna och vinkeln mellan överkopp och lårben. Kan du förklara en annan aspekt av illustrationen som du försöker få fram?
Jag förespråkar inte alls att man ska börja med lodrät rygg och att man ska minska vinkel mellan golv och rygg under lyftets gång, utan bara att man kan ändra ordningen/viset/prioriteringen av var man tar ut rörligheten under lyftet, just för att INTE behöva kompensera med att fälla i ryggen, buttwinka eller skjuta iväg med röven i vändningen.

Jag tror vi får ta det här IRL istället.

EDIT: 45-graderssnacket var mer en metafor för hur man ska tänka än hur de faktiska graderna ser ut när man böjer. Alltså, istället för att rakt bak med röven för att sedan den ska gå rakt ner (sett från sidan) så menar jag att rumpan successivt kan hamna längre bak ju längre ner i lyftet man kommer. Detta för att inte ryggen ska fällas framåt det första som händer när man lyfter (för om man sticker bak med rumpan som initieringsrörelse, vart tar ryggen då vägen, om benen fortfarande inte börjat böjas?).
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2018-03-24 klockan 13:08.
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 13:13   #31046
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Om man startar helt lodrät i början och gradvis minskar vinkeln mellan rygg och golv, som du förespråkar, kommer två saker att hända:

1. tyngpunkten förskjuts framåt, vilket skapar en hävstång i botten av lyftet som inte är där i toppen, med påföljden att det blir svajigt då hävstången måste kompenseras för under lyftet genom att flytta runt kroppen. att flytta runt kroppen när ett lyft utförs, förutom de delar som faktiskt utför arbete, är dåligt.
2. den ökade hävstången i botten av lyftet gör att de flesta (alla?) jag har sett får en ännu mer framtålutad rygg (mindre vinkel) i slutet, än om de hade haft den vinkeln till att börja med.

I slutändan kommer det inte att spela någon roll om jag är maximalt framåtlutad, givet min rörlighet, i toppen av mitt lyft, eller i botten av mitt lyft.

Tycker du att ryggen bör ändra vinkel (från 180 grader till ca 135) under lyftets gång, istället för att vara fixerad i samma vinkel hela tiden? Varför, i så fall?

Det enda sättet att böja med lodrät rygg är att stå på tå, d v s ha på sig ett par klackskor, eller att ha gummifotleder. Eftersom de flesta inte har det måste de utföra en knäböj genom att luta sig framåt och/eller stå bredare. Om du inte lutar dig framåt tappar du balansen i bottenläget, och trillar bakåt. Dina streckgubbar har en fotledsrörlighet som de flesta definitivt inte har, ihop med att den bara visar startpositionen. Det säger vädligt lite om knäböj.
Hur ser varje streckgubbes slutposition ut? Det är mer intressant.
Jag tänker att just de här streckgubbarna visade ett och samma lyft fast i fem olika steg och att högergubben är slutläget för många. Och det beskriver precis det du skriver här ovan; röven sticker bak för mycket och för snabbt samtidigt som man INTE går framåt med knäna över foten (se hur knät sett från sidan i det närmaste går bakåt/står still). Hade man kunnat ta ut en del av flexionsmönstret i knäleden hade man kunnat spara på ryggen. Jag tänker också att vinkeln mellan ryggen och golvet inte är det intressanta utan vinklarna i förhållande till kroppens andra leder.
Nåväl. Vi tar det IRL.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2018-03-24 klockan 13:15.
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 20:35   #31047
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Tekniktips mottages gärna.

Vad bör jag träna för att undvika att rotera framåt i början av lyftet?

https://www.instagram.com/p/BgqyA74Aoho/
Du börjar dra utan någon vettig spänning eller låsning av ländrygg samt höft.
Det är imo bättre att börjar med rumpan för högt för att sedan "dra" sig in i positionen, i den rörelsen så tajtar man till latsen, spänner låren och drar ut ländryggen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 20:37   #31048
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
en liten träningsfilm från vår klubb!
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 22:43   #31049
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Har du mailat videon till Klagarn?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 23:12   #31050
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
en liten träningsfilm från vår klubb!
Jävligt bra film! Inte du som är Carl L va?

Edit: nvm det var inte du
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!

Senast redigerad av muddler den 2018-03-24 klockan 23:15.
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)