Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-24, 14:44   #1
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Tråden för Utbildning och Karriär

En tråd där man kan ställa frågor om utbildningar och arbete.

Jag börjar:

Vilka utbildningar rekommenderar ni om man vill jobba med utredande, analytiskt samhällsarbete? Jag var först inställd på juridik, men valde bort det på grund av stressiga arbetsmiljö. Har även tänkt på statsvetenskap, kanske arbeta med utredningar inom departement eller liknande. Är den utbildning ett säkert kort eller riskerar man bli tomhänt efter examen? Andra tips på liknande utbildningar uppskattas.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 15:57   #2
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Arbete på departement är lixom definitionen av stressigt arbete. Du får skit uppifrån, nerifrån, höger, vänster, av dig själv och sen ska du leverera och alla hatar dig för du inte tog deras sida.

Vill du ha de lugnt och tjäna pengar ska du bli Auktiarie (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aktuarie), perfekt om du gillar siffror och analys. Sedan börjar du arbeta på en myndighet så får du kanonlön för typ inget arbete och massa förmåner från staten. Hade jag vetat att de yrket fanns hade jag hoppat på det direkt. En nyexxad Auktiarie med lite praoerfarenhet fick 47 i ingångslön där jag jobbar. Han är inte över 27år..

Statsvetenskap är annars en svår utbildning, den är som att utbilda sig till ekonom. Du kan lite om allt inom fältet, men det vill ingen ha, man vill ha de som är nischade, resten kan man plocka från akademic works eller liknande.

Juridik är annars värt det, och sen sikta på myndighet och sen departement. Bra löneutveckling, lugnt jobb, bra karriär. Men det är många som jobbar som jurister på myndigheter... mååånga. Lätt att bli en i mängden.

Annars rekommenderar jag att man kör upphandling, räcker med en tvåårig ky-utbildning. Kommuner och myndigheter kommer slänga sig över dig. Rikta in sig på typ it och mjukvara så kommer du ha jobb innan examen, med bra om. (35-40 efter något år)
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 17:56   #3
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Ytterst bra bidrag, Snubben. Det tackar jag för.

Egentligen är det inte just siffror, affär och ekonomi jag brinner för utan mer utredning som har med lagar och politik att göra. Jag är hyfsat bra på siffror, men vill inte hålla på med det hela dagarna i alla fall. Har en bekant som jobbar som utredare inom Polisen, låter spännande men kanske inte ett säkert kort att satsa på.

Förvånad över att du tycker att Juridik inom myndigheter är "lugnt"?! Har en vän som pluggar juridik på Göteborgs universitet (som ska vara lugnare än Lund), och redan där är det en hel del som går in i väggen, får utmattningssyndrom osv. Blev lite skrämd eftersom att jag själv inte är stresstålig och jag har även läst en del skrämmande statistik om stressrelaterade problem i den branchen, men jag ska läsa på mer.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 18:18   #4
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Ytterst bra bidrag, Snubben. Det tackar jag för.

Egentligen är det inte just siffror, affär och ekonomi jag brinner för utan mer utredning som har med lagar och politik att göra. Jag är hyfsat bra på siffror, men vill inte hålla på med det hela dagarna i alla fall. Har en bekant som jobbar som utredare inom Polisen, låter spännande men kanske inte ett säkert kort att satsa på.

Förvånad över att du tycker att Juridik inom myndigheter är "lugnt"?! Har en vän som pluggar juridik på Göteborgs universitet (som ska vara lugnare än Lund), och redan där är det en hel del som går in i väggen, får utmattningssyndrom osv. Blev lite skrämd eftersom att jag själv inte är stresstålig och jag har även läst en del skrämmande statistik om stressrelaterade problem i den branchen, men jag ska läsa på mer.

Att inte vara stresstålig är en svår fråga, oftast handlar det om att få en bra struktur och jobba med bra personer men vi är alla olika. Å andra sidan så är det inte alla som klarar av att plugga öht, och med dagens betygsinflation så är det inte konstigt att folk flunkar. Det handlar in bara om jurister, allt från ekonomer till lärare tappar folk för de klarar inte av tempot. Det handlar, i mitt tycke, inte om att utbildningen är svår, utan människor idag har ingen förmåga att strukturera upp och prioritera saker och ting. Men det är en annan diskussion.

Hur som,

Vill du jobba med utredning och samhällsfrågor så är den statlig världen definit något du bör titta på
- säger jag som jobbat där nu i.. 4-5 år? (tidigare kommun kanske ... 6-10, kommer aldrig ihåg). Titta på t.ex. Finansinspektionen, Bokföringsnämnden, Rådet för rättsmedicinverket mm. Finns hur mycket om man vill vara jurist, ekonom, biolog, kemist etc. jobba med normerande verksamheter och utreda saker. Hur mycket som helst.



På mitt nuvarande jobb är 80% av ~700 anställda jurister som sitter och utreder lagförslag från EU och hur Sverige ska anpassa sig. Det är inte ostressigt men det är inte stressigt. Å andra sidan, får du 40' i ingångslön för att utreda något EU-direktiv så får du gilla läget.

Sen å andra sidan är det alltid olika från plats till plats.

Ladda ner listan över våra myndigheter på http://www.myndighetsregistret.scb.se/Myndighet och titta på några av dem, kolla gärna typ "om oss" och något i stil med "så är det att jobba hos oss". Oftast rätt töntiga men man får en idé om vad de gör.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 02:35   #5
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Auktuarie tycke jag också är ett bra tips. För de som inte orkar långa uni studier så är kontrolltornet på en flygplats också ett extremt välbetalt jobb med en kort utbildning.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 07:37   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Hade en släkting som jobbat som aktuarie i princip hela sitt yrkesverksamma liv, verkade kul. Den tjänsten innebar en del (betalt) resande och man byggde ett internationellt nätverk också, om man tycker sånt är roligt. Dock en lite brasklapp då det här också var exklusivt innan 80-talet så kan ju ha hänt en hel del med yrket sedan dess så behöver egentligen inte betyda något nu och kan ju ha varit något specifikt i just den tjänsten.

En sån där helt onödig fotnot
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 08:14   #7
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hade en släkting som jobbat som aktuarie i princip hela sitt yrkesverksamma liv, verkade kul. Den tjänsten innebar en del (betalt) resande och man byggde ett internationellt nätverk också, om man tycker sånt är roligt. Dock en lite brasklapp då det här också var exklusivt innan 80-talet så kan ju ha hänt en hel del med yrket sedan dess så behöver egentligen inte betyda något nu och kan ju ha varit något specifikt i just den tjänsten.

En sån där helt onödig fotnot
Jag vet flera myndighet som har fått vända sig utomlands för att rekrytera aktuarier... Så marknaden är god om man är sugen på att få ett snabbt jobb och galet bra betalt.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 08:21   #8
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag vet flera myndighet som har fått vända sig utomlands för att rekrytera aktuarier... Så marknaden är god om man är sugen på att få ett snabbt jobb och galet bra betalt.
Det är dock 4 år av siffermanglande på universitet först. Så man måste nog vara mycket förtjust i mattematik innan man kliver på det tåget.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 08:33   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det är dock 4 år av siffermanglande på universitet först. Så man måste nog vara mycket förtjust i mattematik innan man kliver på det tåget.
Särskilt i statistik och sannolikhetslära
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 08:57   #10
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Särskilt i statistik och sannolikhetslära
https://www.math.su.se/utbildning/ma...arieprogrammet

Citat:
Livförsäkringsmatematik I, AN, 7,5 hp (MT7012)
Livförsäkringsmatematik II, AN, 7,5 hp (MT8003)
Riskmodeller och reservsättning inom sakförsäkring, AN, 7,5 hp (MT7027)
Prissättning inom sakförsäkring, AN, 7,5 hp (MT7028)
Försäkringsredovisning, AN, 7,5 hp (MT7015)
Nationalekonomi för aktuarier, AN, 7,5 hp (MT7016) (ges av Nationalekonomiska inst.)
Försäkringsjuridik för aktuarier I, AN, 7,5 hp (MT7017) (ges av Juridiska institutionen)
Försäkringsjuridik för aktuarier II, AN, 7,5 hp (MT7018) (ges av Juridiska institutionen)
Självständigt arbete i försäkringsmatematik, AN, 30 hp
Man måste verkligen gilla matte...
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 09:05   #11
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://www.math.su.se/utbildning/ma...arieprogrammet



Man måste verkligen gilla matte...
Glöm inte

Behörighet
Kunskaper motsvarande kandidatexamen omfattande totalt 120 högskolepoäng i matematik och matematisk statistik (där minst 45 högskolepoäng i vardera ämnet ingår) inklusive kurserna Linjära statistiska modeller, GN, 7,5 hp (MT5001) och Grundläggande finansmatematik, GN, 7,5 hp (MT5009). Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 09:11   #12
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 09:24   #13
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://www.math.su.se/utbildning/ma...arieprogrammet



Man måste verkligen gilla matte...
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Glöm inte

Behörighet
Kunskaper motsvarande kandidatexamen omfattande totalt 120 högskolepoäng i matematik och matematisk statistik (där minst 45 högskolepoäng i vardera ämnet ingår) inklusive kurserna Linjära statistiska modeller, GN, 7,5 hp (MT5001) och Grundläggande finansmatematik, GN, 7,5 hp (MT5009). Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande.
Som Mental skrev så för att läsa en master ska man ha tagit en kandidat. Och 120 hp matematik innebär 2 års heltidsstudier på bara matematik :p

Man blir i princip/de facto "matematiker" och "gillar" man inte matematik så har man 5 (mer) utmanande år framför sig
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 09:47   #14
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Som Mental skrev så för att läsa en master ska man ha tagit en kandidat. Och 120 hp matematik innebär 2 års heltidsstudier på bara matematik :p

Man blir i princip/de facto "matematiker" och "gillar" man inte matematik så har man 5 (mer) utmanande år framför sig
Man ska ha en mycket sadistisk läggning om man gör en master på området utan ett genuint intresse

Klart mindre betygshets än juridik, men man måste ju inte hänga på i hetsen om man inte absolut vill ha de bästa tingplatserna med sikte på att bli stjärnadvokat.

Jag hade helt klart valt att studera juridik.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 11:50   #15
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Juridik och sannolikhetslära är imho varandras diametrala motsats. Jag vet dessutom många ingenjörer som har svårt för just statistik och inferens så känner man inte en specifik dragning mot att göra halvdana förutsägelser om framtiden bör man kanske inte viga sitt yrkesliv åt statistiska metoder.

Om du xan är OK med matematik så hade jag satsat på nationalekonomi snarare än statsvetenskap. Eller läs båda för all del, men ha NEK som huvudämne. Finns många trevliga myndighetsjobb för nationalekonomer och vad folk än säger så är det inte stressigt. Inte supervälbetalt heller förvisso men sett till arbetsinsatsen helt ok.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)