Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-13, 05:36   #61
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Mja alltså, jag har diskuterat det med både sjukgymnasten och läkaren och jag vet själv att "psykologiskt" kan ge väldigt diffusa symtom.
Men jag har varit i den sitsen tidigare för ca 7 år sen när jag hade dragit på mig två rejäla muskelinflammationer i armbågar och underben så att jag knappt kunde gå eller ens bära ett paraply. Hade lite vändor fram och tillbaka till en KBT-terapeut, som inte tyckte det fanns något att hjälpa mig med, jag mådde helt enkelt dåligt över att kroppen mådde dåligt just då och KBT tyckte jag skulle fortsätta hos läkare och sjukgymnast istället.

Den tiden var jag såklart nere, men upplevde att detta berodde enbart pga ovan. Har också fått känna på hur det är att vara snudd på utbränd, men detta var mycket lättare att hantera än när det var kopplat till något kroppsligt. Och det kändes också helt annorlunda än detta. När jag är stressad eller deppig så, utöver att jag mår dåligt mentalt så brukar jag snarare få ansträngd andning, kramp i hals och tunga samt tinnitus (rimligtvis pga anspänning i bröst, hals och käke).

Så med det sagt så tycker jag mig känna mig så väl att jag inte tror att detta skulle vara något psykiskt. Särskilt eftersom det finns ett så oerhört tydligt samband mellan orsak och verkan med simningen. När jag tar en vilovecka (och jag mår ju bra av att träna, så det blir ju en "psykisk dipp" av att vila) så blir symtomen bättre och när jag tränar (vilket jag tycker är kul, så jag blir ju glad av det) så ökar symtomen. Vilket för mig låter motsägelsefullt om det skulle vara något psykologiskt.

Så i min åsikt finns det ingen som helst anledning till att prata med någon KBT eller ta någon psykofarmaka i det syftet. Om det skulle vara SSRI för att gynna nervernas avslappning så kanske det är en annan femma. Men rent mentalt så mår jag prima förutom någon enstaka tillfällig dipp efter ett par riktigt kassa sömnlösa nätter och ökade symtom.
Nu handlade inte mitt inlägg om dig utan hur den här typen av diffust uppkomna problem hanteras normalt och tycker att Fetknoppen hanterar det på ett adekvat sätt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 08:21   #62
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tränade igår eftermiddag och det blev värre inatt och idag. Det är ju bevisligen direkt kopplat till om jag tränar på gymmet eller inte. Och då talar jag inte i huvudsak om överkroppen nu, vänsterbenet flippade ut efter gårdagens pass. Nu tyckte jag också att jag tog det väldigt lugnt med både vikter och antal set. Skivstång verkar inte funka alls just nu. Kanske får prova om jag kan träna runt det med enbart maskiner, men å andra sidan så verkar tex lårcurl inte alls fungera med mitt vänsterben. Får kanske prova att köra en renodlat konditionspass och se hur det fungerar. Någon form av träning måste ju bara funka utan att jag ska känna mig mycket sämre samma kväll och dagarna efter

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu handlade inte mitt inlägg om dig utan hur den här typen av diffust uppkomna problem hanteras normalt och tycker att Fetknoppen hanterar det på ett adekvat sätt.
Ah, då misstolkade jag dig
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 15:54   #63
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Träffade för övrigt läkaren igen. Hon ville skicka mig på röntgen (datortomografi denna gång) igen för att se om det var någon skillnad på den buktade kotan i L5-S1, skicka mig till en ortoped för andra opinion på MRT-bilderna, kontrollera blodcirkulationen i benen, skriva ut sömnmedel och gav order om 14 dagars uppehåll från all träning.

Kan väl hålla med om att det är intressant att se längre tids vila eftersom att bara 4 dagars vila mildrade symtomen ganska mycket, men ser inte vad en röntgen av kotorna (dvs kolla på samma sak som på MRT) skulle ge.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-21, 11:49   #64
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Inne på 9e vilodagen nu, känner ingen skillnad jämfört med hur det var efter 2-3 vilodagar. Så det verkar ju som att jag lika gärna kan träna igen, köpa att det blir mycket värre 1-2 dagar och sen går tillbaka till en jämndålig nivå efter 2-3 dagar, vänsterbenet/foten/sätet är dock värre.
Men ska köra 14 dagar ut bara för att testa.

Fick också remisserna nu, ska göra ultraljud på artärer i ben, armar, bål och en "perifer cirkulationsutredning". Ingen aning om vad det sistnämnda är så googla mig fram till detta https://lakemedelsboken.se/kapitel/h...sjukdomar.html
Även om det inte alls behöver stämma så är det jobbiga att väldigt mycket känns igen på det jag upplever i benen (återigen, framförallt vänster).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-21, 17:50   #65
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Har du gjort övningen för överkroppen som Fetknoppen tipsade om?

Och, hade du blivit neurologiskt utredd?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-21, 20:47   #66
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Har du gjort övningen för överkroppen som Fetknoppen tipsade om?

Och, hade du blivit neurologiskt utredd?
Har inte gjort den varje dag, vissa dagar har jag gjort den ganska flitigt.
En delanledning är nog att underkroppens nuvarande problematik får mig lite att glömma överkroppen. Måste ta ståpauser när jag sitter ner och sittpauser när jag står upp, känns som framförallt vänster ben är svagare och saknar spänst i det när jag går eller stödjer på det. Och vänster fot har konstant nedsatt känsel jämfört med höger. Dock så har jag enbart märkt svagheten konkret i "prestanda" när jag körde splitböj senaste gången, stor skillnad på vänster eller höger ben fram där.

Såvitt jag vet/tolkat undersökningarna så har jag hittills inte blivit neurologiskt utredd, jag har vid varje tillfälle hos läkaren bett att få bli det eftersom det är det jag personligen skulle tro att det beror på. Men läkaren verkar inte alls vara intresserad av det utan är bevisligen mer inne på cirkulationsproblemspåret just nu. Vilket förvisso kan vara intressant för benen.

Anledningen till att läkaren inte vill skicka mig till en neurolog (eller vilka som nu utreder den här typen av eventuell nervproblematik) verkar vara att hon inte tycker sig ha en fråga att ställa till neurologen. Vilket man tydligen måste ha. Hon verkar nästan bli upprörd varje gång jag föreslår det, börjar prata om att det i så fall skulle vara typ MS och sånt och sedan åter igen gå in på cirkulationsspåret.
Vet inte om det är en befängd "uppmaning" att få bli neurologiskt utredd med mina symtom eller om det rör sig om något annat men hon verkar inte vilja ta i det spåret.

Om ändå vårdens jobb kunde vara lika enkelt som 5-56, lätt att identifiera problemet och det löser problemet med perfekt resultat varenda gång utan undantag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 03:28   #67
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Upplevt en ganska kraftigt försämring i bägge benen sen den 22/23-7 och ännu en ökad försämring inatt/idag, nu är det någonstans mellan obehagligt och outhärdligt under dagen och under natten är det snudd på en skräckupplevelse. Har inte ändrat på något i vardagen.

Konstant halvintensiv punktsmärta som vandrar mellan knäveck och ljumske, vaknade för andra dagen i rad nu efter ca 2 timmars sömn (liggandes) av att det känns som att bägge benen ska explodera och svårighet att initialt böja benen. Fötterna nästan bortdomnade men inte kalla. Upplever lindring från detta när jag står upp. Helt omöjligt att försöka somna om.
Börjar minst sagt bli lite smått nojig, vad i helvete.

Och nästa undersökningstillfälle är först i september, vet fan inte vart jag ska ta vägen just nu, ska bli spännande och se hur det utvecklas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-07-24 klockan 03:30.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 14:37   #68
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Fan vad körigt du ska ha det då.
Se till att pallra dig till akuten innan psykakuten blir aktuell bara, om man säger så.
Önskar jag kunde säga nåt mer uppmuntrande men det där låter fan inte bra.
En digital omfamning ska du åtminstone få.
Säg till om du börjar må riktigt dåligt psykiskt.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 16:03   #69
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Fan vad körigt du ska ha det då.
Se till att pallra dig till akuten innan psykakuten blir aktuell bara, om man säger så.
Önskar jag kunde säga nåt mer uppmuntrande men det där låter fan inte bra.
En digital omfamning ska du åtminstone få.
Säg till om du börjar må riktigt dåligt psykiskt.
Jo.

Nja, att åka till akuten för icke-akuta (läs livshotande, konkreta skador så som benbrott eller någon form av kraftig oro för egen hälsa) tycker jag är dåligt omdöme. Tror inte heller jag kommer få någon hjälp där.

Ja alltså, bara grejen att jag blir snudd på symtomfri sånär som på fötterna när jag står upp talar ju för att det inte är något allvarligt, då är det väl sömnbristen snarare det som kanske borde vara sämst. Kanske också den som är värst i kombination med att jag liksom inte kan sitta/ligga och vila någonstans heller Ska försöka laborera med att höja huvudändan med kudde, lägga kudde under ben, ländrygg osv för att se om jag hittar något läge som funkar att sova någorlunda i.

Jag tror fortfarande det har med nerverna att göra, skulle det vara fel på blodcirkulationen så tycker jag att fötterna borde bli kallare och blekare än normalt, men så är inte fallet. Har tom provat att ha dem i högt läge i typ 2-3 min för skojs skull, utan att de blev kallare eller blekare.

Men den som lever får se, var hos läkaren idag igen som höll med om att det lät mer som nerver, men trodde att ursprungsproblemet är från ryggraden, vilket säkert är korrekt bedömt. Läkaren remitterade mig till ytterligare en MRT, denna gång för bägge benen och en DT för ryggraden. Jag är osäker på om nerver faktiskt syns på röntgen och om det är något skillnad i hur bra man ser nerverna mellan MRT och DT, men jag måste väl hålla med om att det kan vara klokt att komplettera teknikerna med varandra. Och sånt där bildundersökningar är säkert svindyra så det ger förhoppningsvis något vettigt på plåten.

Behöver nog inte någon hjälp med mentala biten bara jag får ut mig lite självömkan följt av tillhörande uppmorskning, men det är ju lite jobbigt med bergochdalbana vissa dagar. Värsta är nog att inte alls kunna träna, det var ju halvokej så länge det funkade. Ska nog släpa mig till gymmet och se hur mycket jag kan göra utan att det förvärras något. Lite är ju bättre än ingenting.

Tack för lite omtanke med 1or och 1or :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-07-24 klockan 16:05.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 21:38   #70
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Det är nog sant att det kan vara dåligt omdöme att åka till akuten för minsta lilla, som t.ex. en lättare förkylning. Men har man så grav smärtproblematik att man nästan är i upplösningstillstånd och på väg till psykakuten så behöver det ju knappast ha varit dåligt omdöme att först ha krävt tillräcklig vård för de fysiska symtomen. Men bedömningen är jättesvår. Folk har olika trösklar och som dessutom är högre ju mer man överlevt. Det är svårt att klandra en människa för dåligt omdöme, om denne mår dåligt och söker hjälp.

Du har säkert en diger vänkrets att vända dig till men det är aldrig fel att bara omgärda sig med människor om man mår skit. Gå till gymmet eller ut på stan eller vad som helst. Lite kan du säkert träna utan att det blir värre. Lätt konditionsmaskin om inte annat. Du är knappast något vrak ännu så nu slutar jag att snacka om psykakuter!
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-25 klockan 21:40.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 21:51   #71
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Diskutera med läkarna om det finns något läkemedel som kan underlätta nattsömnen. Vare sig det är något som helt knockar dig eller tar udden av den värsta smärtan så bör det nu ses som en viktig symtombehandling innan orsaken hittats.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 22:46   #72
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Alltså, det roliga är att det bara krävs en natts hygglig sömn för att spola bort allt skit. I natt så sov jag, för mig just nu, extremt bra. Säkert 6-7 timmar. Det är möjligtvis tom mer än vad jag sovit sammanlagt dem tre tidigare nätterna tex. "Normalt" sett under den här perioden så har jag snittat 3-4 typ.

I går så kändes livet fan snudd på inte värt att leva, orkade knappt hålla mig vid medvetande eller stå på benen och när jag åt lunch så hallucinerade jag nästan lite. Tror jag på fullaste allvar såg typ ansikten och skit formade av äggen och löken på tallriken

Idag så har jag mått som vanligt nästan, ungefär lika symtom men har en helt annan ork och kapacitet att klara av det. Har i stort sätt inte brytt mig om det annat än att det är ett obehag.
Och så säger folk att påtvingad sömnbrist inte går att använda som en tortyrform

Det jag gjorde annorlunda igår var att jag provade att sitta med en liten låda under fötterna när jag satt ner, rullade med en lacrosseboll under fötterna, körde lite mckenzie (tror jag att det kallas iafl) för ländryggen och när jag sov så försökte jag positionera benen så att fötterna var helt raka eller tom lite inåt.

Lite mycket variabler för att säga vad som faktiskt hjälpte (eller om det var en slump), men det jag nästan kände omedelbar effekt av var att positionera benen annorlunda när jag ligger ner. Hur som så ska jag prova samtliga ändringar idag igen för att se om det är ett vinnande koncept.

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Det är nog sant att det kan vara dåligt omdöme att åka till akuten för minsta lilla, som t.ex. en lättare förkylning. Men har man så grav smärtproblematik att man nästan är i upplösningstillstånd och på väg till psykakuten så behöver det ju knappast ha varit dåligt omdöme att först ha krävt tillräcklig vård för de fysiska symtomen. Men bedömningen är jättesvår. Folk har olika trösklar och som dessutom är högre ju mer man överlevt. Det är svårt att klandra en människa för dåligt omdöme, om denne mår dåligt och söker hjälp.

Du har säkert en diger vänkrets att vända dig till men det är aldrig fel att bara omgärda sig med människor om man mår skit. Gå till gymmet eller ut på stan eller vad som helst. Lite kan du säkert träna utan att det blir värre. Lätt konditionsmaskin om inte annat. Du är knappast något vrak ännu så nu slutar jag att snacka om psykakuter!
Jo, men jag tror inte heller att de skulle kunna hjälpa mig även om jag skulle åka in till akuten. Jag är heller inte redo för (eller tror jag är i behov av) någon "psykakut" ännu :p Jag tror att jag har ganska hög tröskel, men den raseras rätt rejält av långgången sömnbrist.

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Diskutera med läkarna om det finns något läkemedel som kan underlätta nattsömnen. Vare sig det är något som helt knockar dig eller tar udden av den värsta smärtan så bör det nu ses som en viktig symtombehandling innan orsaken hittats.
Läkaren har vid flera tillfället velat/erbjudit sig skriva ut något för sömnen (oklart vad för typ av preparat, jag har bara blåvägrat varje gång innan jag hört vad som avses). Jag har inga problem att somna med obehaget eller "smärtan", problemet med sömnen är att jag vaknar. Och då det verkar vara pga klämda nerver eller nått så är min bedömning fortfarande att det inte vore smart att fortsätta sova och klämma på nerven. Men så är ju kraftig sömnbrist i sig förvisso inte heller särskilt nyttigt. Men se längre upp i mitt inlägg, tror det möjligtvis finns enklare symtomlindring.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-07-25 klockan 22:54.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-26, 00:20   #73
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Jag har faktiskt varit på psykakuten en gång. Hade börjat ta mitt nya antidepp samtidigt som jag, mot läkarens rekommendation, fick för mig att sätta ut den medicin jag redan stod på. Händerna domnade bort helt och jag kunde aldrig få ner pulsen ordentligt. Hade lätt yrsel och var orolig hela tiden och vankade fram och tillbaka. Det var snudd på omöjligt att varva ner. Snittade 1 timmes sömn per natt i fyra dygn och fick för mig att jag skulle dö av sömnbrist. Och så var jag övertygad om att jag var nära att få serotonergt syndrom så jag satt halva natten och googlade på insättningssymtom. Värst var att nästa läkartid inte var förrän en månad senare.

Fick nog efter fyra dygn i alla fall och åkte och snackade med en läkare på psykakuten, som övertygade mig om att jag bara hade låga insättningsdoser av mina mediciner och att serotonergt syndrom var otänkbart. Yrseln var antagligen bara ångestrelaterad eftersom den liksom var grundorsaken till att jag fick en ny medicin av husläkaren. Jag fick Theralen utskrivet som dämpade alla symtom utmärkt och har bara blivit starkare sen dess. Inga sömnproblem. Jag tror bara jag behövde någon som bekräftade att jag bara nojade.

Kom hem den kvällen och tänkte bara att: "nä, nu skiter jag i om jag dör, nu ska jag sova". Vaknade som en ny människa nästa dag och inom en vecka fick jag tillbaka känseln i händerna.

Inbillade mig att jag var mentalt stark tills jag insåg hur skör jag blev efter några dagars sömnbrist. Det positiva är att jag har blivit mer produktiv sen dess. Fattar att kroppen klarar jävligt mycket mer än man tror ändå innan den ger upp.

Kontenta: sömnbrist är bland de värsta symtom som finns. Skönt att du sov gott inatt!
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-26 klockan 00:23.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-26, 07:55   #74
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Sov sämre än igår, men fortfarande mycket bättre sömn än tidigare, skulle tippa på minst ca 5 timmar. Anledningen gör sig nog bättre i gnäll på värmen-tråden och renoveringstråden. Var jäkligt varmt och har blivit något missljud från spis/kyl. Något sitter och vibrerar ibland i spisen/ugnen när kylen är igång (provade att dra ner alla säkringar och ljudet slutade omedelbart). Sjukt störande

En grej jag noterat nu när jag kör Fetknoppens rehabövning lite mer regelbundet nu är att höger axel (nyckelbenets fäste i axeln?) hoppar lite mer än vanligt och att vänster även har börjat.

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jag har faktiskt varit på psykakuten en gång. Hade börjat ta mitt nya antidepp samtidigt som jag, mot läkarens rekommendation, fick för mig att sätta ut den medicin jag redan stod på. Händerna domnade bort helt och jag kunde aldrig få ner pulsen ordentligt. Hade lätt yrsel och var orolig hela tiden och vankade fram och tillbaka. Det var snudd på omöjligt att varva ner. Snittade 1 timmes sömn per natt i fyra dygn och fick för mig att jag skulle dö av sömnbrist. Och så var jag övertygad om att jag var nära att få serotonergt syndrom så jag satt halva natten och googlade på insättningssymtom. Värst var att nästa läkartid inte var förrän en månad senare.

Fick nog efter fyra dygn i alla fall och åkte och snackade med en läkare på psykakuten, som övertygade mig om att jag bara hade låga insättningsdoser av mina mediciner och att serotonergt syndrom var otänkbart. Yrseln var antagligen bara ångestrelaterad eftersom den liksom var grundorsaken till att jag fick en ny medicin av husläkaren. Jag fick Theralen utskrivet som dämpade alla symtom utmärkt och har bara blivit starkare sen dess. Inga sömnproblem. Jag tror bara jag behövde någon som bekräftade att jag bara nojade.

Kom hem den kvällen och tänkte bara att: "nä, nu skiter jag i om jag dör, nu ska jag sova". Vaknade som en ny människa nästa dag och inom en vecka fick jag tillbaka känseln i händerna.

Inbillade mig att jag var mentalt stark tills jag insåg hur skör jag blev efter några dagars sömnbrist. Det positiva är att jag har blivit mer produktiv sen dess. Fattar att kroppen klarar jävligt mycket mer än man tror ändå innan den ger upp.

Kontenta: sömnbrist är bland de värsta symtom som finns. Skönt att du sov gott inatt!
Ja, man bör ju lyda läkarens råd, särskilt när det gäller medicinering
Och kunskap eller "någon som bekräftade att jag bara nojade" som du skriver är väldigt tacksamt för att lugna ner sig.
Det jag upplever som jobbigast med sömnbrist är ju att ens förmåga att "stå emot tråkigheter" minskas på alla plan. (oavsett om det är smärta, fysiska problem, negativ stress etc).

Skönt att det ordnade sig till slut
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 14:03   #75
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Liten uppdatering då, varit på cirkulationsundersökning där de kontrollerade den "djupa" (artärer) blodcirkulationen. Det var inget att anmärka utan var normalt. Trots att det kändes som mina ben i vanlig ordning "förlamas"/domnar bort när jag låg där. Det kollades dock inte på "ytliga" (vener) blodcirkulationen. Vilket ger ett nytt frågetecken, om det skulle vara röra sig om inklämda nerver eller att blodcirkulationen till nerverna inte fungerar som det ska så att nervernas "näring" minskas och att de därför inte skulle fungera normalt.

Det ovan gör att jag fortfarande lutar åt nervhållet, kanske ännu mer övertygad. Jag har ju inte vad jag märkt problem med kroppstemperaturen där jag domnar av och så.

Härnäst blir det MR av ben och ländrygg, träffa en ortoped (vet inte av vilken anledning) och sen om en månad kolla armar, bål och ben med ultraljud.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-08-10 klockan 14:11.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)