Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-06, 21:11   #31
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jaha, då har jag fått trötthet/mjölksyrakänsla i höger överarm och konstiga "stickningarna" eller hur jag ska beskriva det (känns som en blandning mellan ståpäls och domningar) känns nu också i högra delen av ansiktet. Allt det här är så märkligt..

Borde ha fått provsvaren idag men min journal på 1177.se är helt tom, även på all tidigare historik, så det är säkert något underhåll på servern.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 08:28   #32
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Du verkar ju kunna resonera, så det är bra att du ändå köper att det är orimligt att hela kroppen skulle göra ont p.g.a flera olika strukturella skador. Det verkar mer och mer vara någon form av central påverkan; antingen p.g.a sensitisering eller så är det något annat på gång, t.ex något neurologiskt.

Tyvärr blir det här ofta en ond spiral, då detta blir värre av uppgivenhet, misstro till vården, en (ökad) hypokondri och liknande. Egentligen betyder ju en central sensitisering att ditt nervsystem fungerar bra (kroppens varningsklockor fungerar ju!) men just nu är det lite för lätt att trigga.

Det man som fysio skulle kunna göra är att ordinera träning som får igång de smärthämmande, nedåtgående banorna. Då pratar vi om konditionsträning, rätt så hård (men inte tungt belastande) samt lätt styrketräning av global muskulatur, 3-4 gånger i veckan. Ett sådant upplägg kan se ut som:

Citat:
Cykling 20-30 minuter ca 70-75% av maxpuls
Styrketräning, 6-8 övning, 3-5 set x 20-30 reps
Cykling 20-30 minuter ca 60-70% av maxpuls
Mjuk dynamisk töjning, ca 10-15 upprepningar per muskel/led
Från läkarens håll kan man få utskrivet en låg dos av SSRI, då man vet att serotonin (eller snarare bristen på) är relaterat till sämre smärthantering.

Nu utgår jag ifrån att det här är en sensitisering; det kan ju som sagt vara något annat också. Att sluta träna är oftast en dålig idé, särskilt om man hållit på att träna länge. De flesta som tränat en stor del av sitt liv kan vittna om att smärta kommer som ett brev på posten någon vecka efter man slutat träna, troligen för att träningen i sig faktiskt fungerar som smärtlindring. Vi som arbetar med detta ser det hela tiden, och många med generell smärta blir bättre av att bara börja promenera till jobbet och gå på Friskis ett par dagar i veckan.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 15:09   #33
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du verkar ju kunna resonera, så det är bra att du ändå köper att det är orimligt att hela kroppen skulle göra ont p.g.a flera olika strukturella skador. Det verkar mer och mer vara någon form av central påverkan; antingen p.g.a sensitisering eller så är det något annat på gång, t.ex något neurologiskt.

Tyvärr blir det här ofta en ond spiral, då detta blir värre av uppgivenhet, misstro till vården, en (ökad) hypokondri och liknande. Egentligen betyder ju en central sensitisering att ditt nervsystem fungerar bra (kroppens varningsklockor fungerar ju!) men just nu är det lite för lätt att trigga.

Det man som fysio skulle kunna göra är att ordinera träning som får igång de smärthämmande, nedåtgående banorna. Då pratar vi om konditionsträning, rätt så hård (men inte tungt belastande) samt lätt styrketräning av global muskulatur, 3-4 gånger i veckan. Ett sådant upplägg kan se ut som:



Från läkarens håll kan man få utskrivet en låg dos av SSRI, då man vet att serotonin (eller snarare bristen på) är relaterat till sämre smärthantering.

Nu utgår jag ifrån att det här är en sensitisering; det kan ju som sagt vara något annat också. Att sluta träna är oftast en dålig idé, särskilt om man hållit på att träna länge. De flesta som tränat en stor del av sitt liv kan vittna om att smärta kommer som ett brev på posten någon vecka efter man slutat träna, troligen för att träningen i sig faktiskt fungerar som smärtlindring. Vi som arbetar med detta ser det hela tiden, och många med generell smärta blir bättre av att bara börja promenera till jobbet och gå på Friskis ett par dagar i veckan.
Jag hoppas kunna beskriva mig som en ganska resonerande varelse

Har väldigt dålig koll på nerver, verkar också vara ett litet mer knepigt eller avancerat område att sätta sig in i. Brukar annars försöka läsa på lite om funktionen på saker som man blir lite hypokondrisk eller orolig över snarare än att googla fram sjukdomar och symtom. Absolut, jag är ju glad att jag tex vaknar av när sover av att nerverna inte har det så bra så att jag kan "avbelasta" dem (om det nu är nerverna som ens spökar). Både läkaren och sjukgymnasten föreslog att jag skulle ta lite sömnmedel för att ha lättare att sova, men det känns ju inte så smart med tanke på det jag precis skrev. Behöver nerverna positionsbyte eller minskat tryck så är det ju dumt att sova igenom det och fortsätta trycka på detta i flera timmar. Enligt mitt resonemang i alla fall, men jag är som bekant varken läkare eller sjukgymnast heller :p

Jag pendlar typ i huvudsak mellan två mentala lägen:
  • "Det enda som inte funkar eller som känns obehagligt är ju bara själva obehagskänslorna, stickningar, domningar och allt vad det kan vara, jag upplever ingen faktisk märkbar försvagning muskulärt, konditionsmässigt eller funktions när jag tränar eller fungerar i vardagen om jag bortser från ev påverkan från sömnbrist och mental belastning."
  • "Vad i helvete är det här, bäst att inte röra mig så jag förvärrar något innan jag med säkerhet vet vad det är. Fan va jobbigt livet är. Varför just jag ".
Och förutsatt att det inte är något som kan förvärras av motion, så är det första mycket mer produktivt och i båda fallen, naturligtvis ett roligare sinnestillstånd att befinna sig i.

Jag har hela livet egentligen identifierat mig och min tillvaro med idrott/träning, plus att jag upplever (och mer eller mindre vet) att motion och träning förmodligen är den överlägset bästa medicinen i princip oavsett sjukdom/åkomma. Om vi bortser från sjukdomar/åkommor där motion kan vara direkt opraktiskt, typ infektionssjukdomar, problem med kardiovaskulära systemet osv.
Anledningen till att jag ville testa en eller två veckors vila är att jag har hållit igång som vanligt nu i ungefär ett halvår och ändå upplevt en succesiv försämring.

Sen så är det som sagt fortfarande liksom inte smärta egentligen, utan mer domningar, stickningar, lite kramper och nedsatt känsel. Vid central sensitisering, är man mer smärtkänslig generellt också? För att hjärnan inte kan "trubba av" smärtan med seratonin, tex om någon med CS slår emot något, kan man förvänta sig att det gör mer ont än "vanligt" då? För jag upplever ju snarare känslobortfall än någon minskad smärttröskel.
Jag kan inte heller framkalla det med något tryck mha händerna, utan det måste vara under en längre tidsperiod för att det ska hända något. Skulle det vara fel på smärtbromsen/serotonin i nervsammanhang så inbillar jag mig att jag skulle uppleva ökad smärta från "normal" smärta?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-07-07 klockan 15:11.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 16:39   #34
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag hoppas kunna beskriva mig som en ganska resonerande varelse

Har väldigt dålig koll på nerver, verkar också vara ett litet mer knepigt eller avancerat område att sätta sig in i. Brukar annars försöka läsa på lite om funktionen på saker som man blir lite hypokondrisk eller orolig över snarare än att googla fram sjukdomar och symtom. Absolut, jag är ju glad att jag tex vaknar av när sover av att nerverna inte har det så bra så att jag kan "avbelasta" dem (om det nu är nerverna som ens spökar). Både läkaren och sjukgymnasten föreslog att jag skulle ta lite sömnmedel för att ha lättare att sova, men det känns ju inte så smart med tanke på det jag precis skrev. Behöver nerverna positionsbyte eller minskat tryck så är det ju dumt att sova igenom det och fortsätta trycka på detta i flera timmar. Enligt mitt resonemang i alla fall, men jag är som bekant varken läkare eller sjukgymnast heller :p

Jag pendlar typ i huvudsak mellan två mentala lägen:
  • "Det enda som inte funkar eller som känns obehagligt är ju bara själva obehagskänslorna, stickningar, domningar och allt vad det kan vara, jag upplever ingen faktisk märkbar försvagning muskulärt, konditionsmässigt eller funktions när jag tränar eller fungerar i vardagen om jag bortser från ev påverkan från sömnbrist och mental belastning."
  • "Vad i helvete är det här, bäst att inte röra mig så jag förvärrar något innan jag med säkerhet vet vad det är. Fan va jobbigt livet är. Varför just jag ".
Och förutsatt att det inte är något som kan förvärras av motion, så är det första mycket mer produktivt och i båda fallen, naturligtvis ett roligare sinnestillstånd att befinna sig i.

Jag har hela livet egentligen identifierat mig och min tillvaro med idrott/träning, plus att jag upplever (och mer eller mindre vet) att motion och träning förmodligen är den överlägset bästa medicinen i princip oavsett sjukdom/åkomma. Om vi bortser från sjukdomar/åkommor där motion kan vara direkt opraktiskt, typ infektionssjukdomar, problem med kardiovaskulära systemet osv.
Anledningen till att jag ville testa en eller två veckors vila är att jag har hållit igång som vanligt nu i ungefär ett halvår och ändå upplevt en succesiv försämring.

Sen så är det som sagt fortfarande liksom inte smärta egentligen, utan mer domningar, stickningar, lite kramper och nedsatt känsel. Vid central sensitisering, är man mer smärtkänslig generellt också? För att hjärnan inte kan "trubba av" smärtan med seratonin, tex om någon med CS slår emot något, kan man förvänta sig att det gör mer ont än "vanligt" då? För jag upplever ju snarare känslobortfall än någon minskad smärttröskel.
Jag kan inte heller framkalla det med något tryck mha händerna, utan det måste vara under en längre tidsperiod för att det ska hända något. Skulle det vara fel på smärtbromsen/serotonin i nervsammanhang så inbillar jag mig att jag skulle uppleva ökad smärta från "normal" smärta?
Felet kan vara mångfacetterat så jag tänker inte bre ut texten. Ett steg framåt kan vi i alla fall komma om du gör som jag säger. Låt någon fotografera dig bakifrån när du står upp i din normala viloställning. Se till så att det blir ett bra foto i bar överkropp där gott ljus gör så att man kan se detaljer. Det kan ge viss information som kan vara värdefull.

/David
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 17:39   #35
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Nu kom jag åt journalen för att se för provresultaten, det kollades på olika blodvärden, sänka, borrelia och något reumatiskt. Som väntat så är inget utöver det normala utan allt är inom referensvärdena.

Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Felet kan vara mångfacetterat så jag tänker inte bre ut texten. Ett steg framåt kan vi i alla fall komma om du gör som jag säger. Låt någon fotografera dig bakifrån när du står upp i din normala viloställning. Se till så att det blir ett bra foto i bar överkropp där gott ljus gör så att man kan se detaljer. Det kan ge viss information som kan vara värdefull.

/David
Jag råkar för ovanlighetens skull ha tillgång till en kamera just nu, ska vänta tills det blir lite mörkare så det inte blir så mycket sidoljus från fönstren och se om jag kan få fram en bra bild med självutlösare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 21:52   #36
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Så, bilder då.

Lite sämre hållning till vänster, lite bättre hållning till höger. Ingen av dem överdriven och båda är att betrakta som "stående viloställning". Kan ha varit så att kameran inte var perfekt rak mot ryggen eller att jag stod lite snett mot den och jag har lite ojämn solbränna på axlarna men på det stora hela så tror jag att det är ganska raka bilder.

Nedre delen av bilderna är precis ovanför.. "Delningen" av vänstra och högra sätesmuskeln så att säga.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild.JPG (84.9 KB, 11 visningar)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-08, 11:54   #37
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Förutom att din högra skuldra hänger lite grann skulle jag ändå säga att det ser vettigt och rakt ut.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-08, 14:34   #38
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Så, bilder då.

Lite sämre hållning till vänster, lite bättre hållning till höger. Ingen av dem överdriven och båda är att betrakta som "stående viloställning". Kan ha varit så att kameran inte var perfekt rak mot ryggen eller att jag stod lite snett mot den och jag har lite ojämn solbränna på axlarna men på det stora hela så tror jag att det är ganska raka bilder.

Nedre delen av bilderna är precis ovanför.. "Delningen" av vänstra och högra sätesmuskeln så att säga.
Båda skulderbladen står felplacerade på bröstryggen och kan mycket väl förklara de neurologiska symtom du har i armarna. Jag återkommer med ett mer uttömligt svar senare, när jag har en stund över.

/David
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-08, 15:35   #39
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Förutom att din högra skuldra hänger lite grann skulle jag ändå säga att det ser vettigt och rakt ut.
Ja det noterade jag också, jag tänker också att det är sällan man är helt symmetrisk, plus att jag är högerdominant vilket säkert ger lite obalans i muskler, hållning och dylikt? Men i mitt fall är säkert en dålig datorergonomi stor bidragande orsak, brukar ha både tangentbordet och musen för långt fram, särskilt musen. Detta då jag gillar att vila underarmarna på bordet och egentligen aldrig haft en stol med armstöd, bordet brukar också vara för högt. Det kanske kan vara värt investering för att justera oavsett om det är relevant till det här problemet eller inte när jag ser mig själv skriva det

Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Båda skulderbladen står felplacerade på bröstryggen och kan mycket väl förklara de neurologiska symtom du har i armarna. Jag återkommer med ett mer uttömligt svar senare, när jag har en stund över.

/David
Där ser man, ska bli intressant att läsa svaret/förklaringen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-08, 17:43   #40
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Båda skulderbladen står felplacerade på bröstryggen och kan mycket väl förklara de neurologiska symtom du har i armarna. Jag återkommer med ett mer uttömligt svar senare, när jag har en stund över.

/David
Tänker du att de är något nedåtroterade?
EDIT: Och de ligger lateralt. Hmm.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 08:12   #41
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Har upplevt en viss förbättring på vissa symtom när jag vilat i ca 4-5 dagar, har kunnat sova helt okej senaste 3 dagarna tex. Körde marklyft och press över huvudet igår och i natt så sov jag inte många timmar. Jag funderar på om det kanske inte är övningarna i sig, utan om det beror på den ökade muskeltonus man får (?) i tränade muskelgrupper?

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Tänker du att de är något nedåtroterade?
EDIT: Och de ligger lateralt. Hmm.
Jag titta på bilden för att försöka förstå detta men jag lyckas inte
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 12:09   #42
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Så, bilder då.

Lite sämre hållning till vänster, lite bättre hållning till höger. Ingen av dem överdriven och båda är att betrakta som "stående viloställning". Kan ha varit så att kameran inte var perfekt rak mot ryggen eller att jag stod lite snett mot den och jag har lite ojämn solbränna på axlarna men på det stora hela så tror jag att det är ganska raka bilder.

Nedre delen av bilderna är precis ovanför.. "Delningen" av vänstra och högra sätesmuskeln så att säga.
Nu skriver jag detta i all hast, mitt i husrenovering och med tre småttingar som önskar lunch. Det kan vara lite fel och eller inte nog utförligt beskrivet.

Normalpositionen för ett skulderblad på bröstryggen är följande.

Acromion (betyder ungefär kulle på svenska) ska vara skulderbladets högsta punkt. Ingen del av skulderbladet ska befinna sig högre när en människa står upp med armarna efter sidan.

Angulus superior ska befinna sig ungefär i nivå med spinosen på andra kotan i bröstryggen (T2). Spinae scapulaes mediala hörn ska befinna sig i nivå med spinosen tillhörande T3 och projicera mot spinosen på T4. Dvs spinae scapulae ska luta snett utåt/uppåt.

Ett streck som skär genom punkterna angulus superior och angulus inferior ska vara precis vertikalt.

Margo medialis ska befinna sig 5-6 cm lateralt om spinoserna i thorakal rygg och befinna sig i en vinkel som är 15-30° i förhållande till transversalplanet.

När jag tittar på dina bilder ser det ut som att angulus superior är skulderbladets högsta punkt, dvs närmare taket än acromion. När det ser ut så har skulderbladet tippar lateralt nedåt och sannolikt också tippat framåt (jag tycker det ser ut så.

När detta har skett måste clavicula stå rakt lateralt från ursprunget vid SC-leden och gå rakt horisontellt ut till fästet på AC-leden, det kan till och med vara så att clavicula pekar snett nedåt mot marken från urspunget vid SC-leden. Under clavicula går plexus brachialis, dvs din nervfläta som försörjer armarna.

Jag förstår att mycket av ovanstående låter som grekiska i dina öron men om du skriver "scpulae dysfunction" på Google kommer du att finna bilder på skulderblad där du kan se de latinska namnen på skulderbladets olika deler och du kan också se hur det ser ut när skulderblad står felställda på kroppen. Jag hoppas att rätt träning kan göra så att skulderbladen roteras tillbaka i rätt position. Då slutar clavicula (nyckelbenet) klämma mot nerverna. Om jag på väldigt enkel svenska ska säga vad felet är skulle jag säga att dina skuldror gör så att det ser ut som att de bildar en flaskhalsnacke.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 12:13   #43
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Har upplevt en viss förbättring på vissa symtom när jag vilat i ca 4-5 dagar, har kunnat sova helt okej senaste 3 dagarna tex. Körde marklyft och press över huvudet igår och i natt så sov jag inte många timmar. Jag funderar på om det kanske inte är övningarna i sig, utan om det beror på den ökade muskeltonus man får (?) i tränade muskelgrupper?


Jag titta på bilden för att försöka förstå detta men jag lyckas inte
Inte konstigt att du provoceras av marklyft och press över huvudet om det är det fel jag beskriver här ovan. Skuldrorna vill ramla ner på kroppen, mot din ländrygg, i båda övningarna och då retas nervsmärtan ännu mera. Du måste få hjälp av en duktig sjukgymnast med att återställa normal skulderposition. Det är en kombination av rätt övningar och hållningskorrigering i vardagliga aktiviteter som gör det möjligt. Hur bra det går att återträna detta beror naturligtvis på andra faktorer också. Ehler Danlos Syndrom gör det svårt att förkorta uttöjda muskler.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 12:16   #44
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Såhär ska skulderbladet stå på kroppen:

https://www.shoulderdoc.co.uk/article/930
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 12:17   #45
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Ungefär såhär sitter dina fast på kroppen:

http://www.tudorsirbu.com/winged-scapula/
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)