Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-09, 17:48   #241
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag tycker inte ens att det borde vara ett alternativ men det är väl upp till var och en.

Han kommer inte basera någonting av vad han gör av vad någon skriver på internet vilket han inte borde göra och ingen annan heller. Min kommentar var riktad mot en annan användare här och inte blåvitt.
Jag kanske överreagerade lite, lite ofint av mig att börja mästra dig i en tråd som handlar om ett så känsligt ämne också kanske.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 00:30   #242
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag tycker inte ens att det borde vara ett alternativ men det är väl upp till var och en.

Han kommer inte basera någonting av vad han gör av vad någon skriver på internet vilket han inte borde göra och ingen annan heller. Min kommentar var riktad mot en annan användare här och inte blåvitt.
Jag tycker inte man kan anta att det alltid är givet. Det beror ju hur nära man är med sina föräldrar. Vissa kanske är väldigt nära och då är ju valet att flytta och säga upp sig ganska enkelt. Men för andra så kanske det inte är lika självklart. Skulle du säga upp dig från drömjobbet och flytta för att hjälpa en ingift kusin som du normalt sett träffar en gång vart fjärde år? Förmodligen inte. För vissa är ju relationen inte närmare än så.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 22:13   #243
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Hans pappa kommer behöva honom för resten av hans liv och även fast vi i Sverige inte fungera riktigt så, så är ju familjen allt vi har och det absolut största vi har så givetvis ska och bör man lämna allt för sin familj.

Vad är de för jävla liv man lever annars? Fatta vad sjukt att ha sitt drömjobb och tjäna massor med pengar medans man vet att ens familj lider och har det svårt hemma.

Hur kan man ens leva med sig själv i en sån situation. Självklart släpper man allt på stört, ofattbart hur man ens kan tänka på pengar och jobb.
Men oj, sakta i backarna. Självklart ska han åka till sin pappa (om det är så han känner - bra påpekat av användaren ovan att man av olika skäl inte alltid har en relation till sina föräldrar öht), men i en sådan kris som uppstått nu måste det vara svårt att planera långt in i framtiden. Att säga upp sig och flytta kan mycket väl vara helt rätt beslut, men vid sjukskrivning/tjänstledighet måste det inte fattas omedelbart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 11:50   #244
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Då var det min tur. Fick besked igår att min käre mor har lungcancer i stadium 4, obotligt. Det enda de kan göra är att försöka bromsa med mediciner. Tror aldrig hon ens hållit i en cigarett i sitt liv.

Känns rätt så tomt faktiskt. Skuldkänslor för att man hört av sig så sällan, skuldkänslor över att man bor så långt bort och tja, skuldkänslor över i princip allt dumt man gjort under hela sitt liv.

Läkaren kan inte ge en rättvis prognos, kan vara flera år, kan även inte vara det.

Hur ska man bära sig åt för att kunna hantera detta under en så lång tid? Känns inte som att hon vill att jag sätter hela mitt liv på paus, då skulle hon må ännu sämre.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 13:42   #245
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Då var det min tur. Fick besked igår att min käre mor har lungcancer i stadium 4, obotligt. Det enda de kan göra är att försöka bromsa med mediciner. Tror aldrig hon ens hållit i en cigarett i sitt liv.

Känns rätt så tomt faktiskt. Skuldkänslor för att man hört av sig så sällan, skuldkänslor över att man bor så långt bort och tja, skuldkänslor över i princip allt dumt man gjort under hela sitt liv.

Läkaren kan inte ge en rättvis prognos, kan vara flera år, kan även inte vara det.

Hur ska man bära sig åt för att kunna hantera detta under en så lång tid? Känns inte som att hon vill att jag sätter hela mitt liv på paus, då skulle hon må ännu sämre.
Shit vad tråkigt

Ja livet är bra surt när sådan händer. Ena minuten är allt frid och fröjd, ett telefonsamtal senare och allt är rent åt hvete.

Du kommer fixa det såklart, ur sådana kriser brukar man komma ur lite mänskligare på något vis. Ta det som det kommer, försöka göra "rätt eller fel" finns inte.

Lev du ditt liv så gott det går, tänk på de bra och roliga stunderna när du och din mamma skrattade ihop. Små små saker kan hjälpa mer än vi tror.

Lycka till !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 17:28   #246
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Då var det min tur. Fick besked igår att min käre mor har lungcancer i stadium 4, obotligt. Det enda de kan göra är att försöka bromsa med mediciner. Tror aldrig hon ens hållit i en cigarett i sitt liv.

Känns rätt så tomt faktiskt. Skuldkänslor för att man hört av sig så sällan, skuldkänslor över att man bor så långt bort och tja, skuldkänslor över i princip allt dumt man gjort under hela sitt liv.

Läkaren kan inte ge en rättvis prognos, kan vara flera år, kan även inte vara det.

Hur ska man bära sig åt för att kunna hantera detta under en så lång tid? Känns inte som att hon vill att jag sätter hela mitt liv på paus, då skulle hon må ännu sämre.
Jag beklagar. Har hon folk runt omkring sig (ex din pappa/någon partner, vänner andra syskon osv)?

Försök umgås mer med henne utan att sätta livet på paus, om än över telefon exempelvis? Hur kommer status vara på henne? Kommer hon orka göra något eller är det sängläge?

Det kan förstås vara olika svårt för olika personer och bara du vet hur du bäst fungerar men mitt generella råd är att försöka strunta i att du inte har hört av dig, bott långt bort eller gjort dumma saker tidigare i livet. Jag tror att du ska ge allt för att få det som bra som möjligt nu framöver istället.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 18:50   #247
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Shit vad tråkigt

Ja livet är bra surt när sådan händer. Ena minuten är allt frid och fröjd, ett telefonsamtal senare och allt är rent åt hvete.

Du kommer fixa det såklart, ur sådana kriser brukar man komma ur lite mänskligare på något vis. Ta det som det kommer, försöka göra "rätt eller fel" finns inte.

Lev du ditt liv så gott det går, tänk på de bra och roliga stunderna när du och din mamma skrattade ihop. Små små saker kan hjälpa mer än vi tror.

Lycka till !
Exakt så är det ju. Satt hemma och kände att livet var bra, fick ett samtal och BOOM så kom en våg av sugighet och försökte dränka mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Jag beklagar. Har hon folk runt omkring sig (ex din pappa/någon partner, vänner andra syskon osv)?

Försök umgås mer med henne utan att sätta livet på paus, om än över telefon exempelvis? Hur kommer status vara på henne? Kommer hon orka göra något eller är det sängläge?

Det kan förstås vara olika svårt för olika personer och bara du vet hur du bäst fungerar men mitt generella råd är att försöka strunta i att du inte har hört av dig, bott långt bort eller gjort dumma saker tidigare i livet. Jag tror att du ska ge allt för att få det som bra som möjligt nu framöver istället.
Min bror och hans familj bor 1km från henne så han finns i närheten, även en av hennes systrar. Hon har ett "distansförhållande" med en man som bor 2 timmar från henne. Så det finns stöd i närheten som tur är.

Jag har tänkt att jag ska försöka besöka henne så ofta jag har möjlighet och ringa henne lite oftare. Status just nu är rätt bra. Hon fungerar som vanligt enligt brorsan om än lite sämre aptit, mycket hosta och ont i ryggen kring lungan. Så än så länge kan hon leva sitt liv som vanligt. Förhoppningsvis gör bromsmedicinen att hon kan fortsätta så ett tag framöver.

Kommer göra mitt yttersta för att stunderna framöver innehåller mer kvalité än vad det gjort tidigare.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 03:59   #248
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Då var det min tur. Fick besked igår att min käre mor har lungcancer i stadium 4, obotligt. Det enda de kan göra är att försöka bromsa med mediciner. Tror aldrig hon ens hållit i en cigarett i sitt liv.

Känns rätt så tomt faktiskt. Skuldkänslor för att man hört av sig så sällan, skuldkänslor över att man bor så långt bort och tja, skuldkänslor över i princip allt dumt man gjort under hela sitt liv.

Läkaren kan inte ge en rättvis prognos, kan vara flera år, kan även inte vara det.

Hur ska man bära sig åt för att kunna hantera detta under en så lång tid? Känns inte som att hon vill att jag sätter hela mitt liv på paus, då skulle hon må ännu sämre.
Jag beklagar.

Alla människor och relationer är olika men mitt tips efter att ha varit med om något liknande är det här. Vad som passar in för dig kan bara du själv avgöra.

Ta inte ut sorgen i förskott. Döden kommer - sörj då. Ta i stället vara på tiden och gör saker med kvalitet tillsammans. För både din egen och din mammas skull. Skapa ljusa minnen att se tillbaka på.

Prata mycket. Se till att saker som du vill ha sagt blir sagda, även om det känns obekvämt.

Ge stöd i dödsångesten och se till att din mamma får kontakt med någon kurator eller annat samtalsstöd så att hon får hjälp av någon annan med detta för både din och hennes skull.

Skjut inte upp saker utan gör vad som känns bra.

När slutet kommit är det sjukt mycket praktiskt som ska göras. Våga diskutera igenom begravningsönskemål etc i god tid medan orken finns kvar.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)