Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-09-06, 18:42   #46
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Det är dock inte riktigt så lätt att vara ute några timmar per dag, mitt på dagen, när man jobbar - även om det nu vore tillräckligt.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 18:47   #47
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Det kan också delvis vara genetiskt:
http://www.healthfinder.gov/news/new...x?docID=646352
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 19:21   #48
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Felet är att folk gömmer sig inomhus och lägger på hullet. Alternativet är att utnyttja vardagen till allmän motion.

Sedan tävlar D-vitaminförespråkarna med påstående om hur lite solljus och D-vitamin vi får. Bottennivån kom när inte ens solen i södra Spanien skulle kunna ge oss tillräckligt med D-vitamin.
Anders The Peak påstår att enbart några få timmar mitt på dagen kring midsommar skulle ge oss vårat behov.


Jag skulle vilja se en screening på personer som verkligen är ute varje dag, året runt, får för D-vitaminnivåer i blodet.
Nej folk "gömmer sig" inte. Folk har annat i livet än att anpassa hela vardagen utifrån optimal D-vitamindos. Och året runt spelar, för hundrade gången, ingen roll. Och du har ju själv läst abstrakten till studierna vi postat och ser att insufficiensen är vanligt förekommande även i länder med helt andra solförutsättningar än vi.

Istället för att prata utifrån en utopi som är verklighetsfrånvänd är det ju bättre att faktiskt utgå från verkligheten och det problemet. Att bemöta alla problem med resonemanget "är det verkligen ett problem om alla..." är ju att blunda för det och då kommer man ingen vart. Alkoholism är inget problem om alla bara slutar dricka, rökniongsrelaterad lungcancer är inget problem om alla bara slutar röka. Osv..

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-06 klockan 20:32.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 20:21   #49
tobnotch
Registered User
 
tobnotchs avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 165
Kan man ta hela dosen d-vitamin/dag på en gång? Jag tar 4 tabletter á 1000 IE per dag.
Samma sak med omega-3? Kan jag ta alla 6 (70%) tabletter på en gång eller bör jag sprida ut under dagen?
tobnotch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 20:24   #50
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej folk "gömmer sig" inte. Folk har annat i livet än att anpassa hela vardagen utifrån optimal D-vitamindos. Och året runt spelar, för hundrade gången, ingen roll. Och du har ju själv läst abstrakten till studierna vi postat och ser att insufficiensen är vanligt förekommande även i länder med helt andra solförutsättningar än vi.

Istället för att prata utifrån en utopi som är verklighetsfrånvänd är det ju bättre att faktiskt utgå från verkligheten och det problemet. Att bemöta alla problem med resonemanget "är det verkligen ett problem om alla..." är ju att blunda för det och då kommer man ingen vart. Alkoholism är inget problem om alla bara slutar dricka, rökniongsrelaterad lungcancer är inget problem om alla bara slutar röka. Osv..
Instämmer till fullo.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-06 klockan 20:32.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 06:07   #51
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Ta ett varv runt vilken högstadie- eller gymnasieskola kring lunchtid. Var är eleverna ?

Rökarna gömmer sig på skyddade platser men resten hänger i korridorerna
Hade du nått dem hade det varit annorlunda.

Är mest nyfiken på hur illa det är och vart lösningen finns. Vi pratar inte 1800-tal och engelska kolgruvor utan en tid när vi har mer fritid än någonsin.

Hur fungerar ljusterapi på vinterdepressioner ? Har vi helt lämnat överskottet på melatonin ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2011-09-07 klockan 06:12.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 09:19   #52
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ta ett varv runt vilken högstadie- eller gymnasieskola kring lunchtid. Var är eleverna ?
När har gymnasieelever varit ute och lekt på rasterna då? Har det någonsin skett? Och jag promenerar för övrigt förbi gymnasieskolor dagligen och nog ser jag alltid elever.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
utan en tid när vi har mer fritid än någonsin.
Det är som sagt både naivt och verklighetsfrånvänt att alla människor plötsligt skulle få ett så enormt stort D-vitaminintresse att alla skolor och alla arbetsplatser plötsligt lägger om hela sin verksamhet för den dagliga dosen D-vitamin. Som ändå inte räcker under vinterhalvåret (för 101:a gången).

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Hur fungerar ljusterapi på vinterdepressioner ? Har vi helt lämnat överskottet på melatonin ?
Det är svårstuderat men det finns en del som tyder på att det kan funka efter uppåt tre veckor. Så till och med långa perioder av ljusterapi tycker du är bättre än att ta en ofarlig kapsel med ett vitamin som dessutom förefaller påverka positivt på andra saker också?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 10:30   #53
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Vad säger studier egentligen om 50k IU varje veckan som dos
klarar kroppen att ta upp det eller använder kroppen lite och dumpar resten?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 10:43   #54
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank Visa inlägg
Vad säger studier egentligen om 50k IU varje veckan som dos
klarar kroppen att ta upp det eller använder kroppen lite och dumpar resten?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Nej kroppen tar upp och lagrar. Därav tveksamheterna mot D-vitamintillskott. Oavsett var gränsen för toxiska nivåer nu må vara så kan man uppnå dom med tillräckligt potenta tillskott just eftersom det lagras.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 15:32   #55
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Yes så ett piller var 10de dag bör göra det jag vill då

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 17:34   #56
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det är som sagt både naivt och verklighetsfrånvänt att alla människor plötsligt skulle få ett så enormt stort D-vitaminintresse att alla skolor och alla arbetsplatser plötsligt lägger om hela sin verksamhet för den dagliga dosen D-vitamin. Som ändå inte räcker under vinterhalvåret (för 101:a gången).

Vet inte riktigt vad du vinner på att kalla mig naiv ?


Men jag får inte svar ifall ett aktivt liv i solen ger dessa 70 nmol/L som i abstrakten verkar vara något mål att sträva mot ? Abstrakten har hitills varit generella, utan att redovisa specifika undergrupper. Personer som helt frivilligt eller i sitt arbete vistas utomhus i minst 30 minuter vid våra breddgrader.
Uppgifterna om D-vitaminbildandet är att i princip: kinderna under solen i 10 minuter mitt på dagen. för att förhindra rakitis. Längre tid borde rimligen ge mer nmol hormon i blodet och mer av de nya effekterna.
Jag ser inte det som omöjligt att väcka det intresset även om det är svårt att nå de mest behövande.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 18:51   #57
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vet inte riktigt vad du vinner på att kalla mig naiv ?
Det är inte mot dig utan mot dinövertro på hur lätt det är att ställa om allt och alla till att börja "D-vitaminoptimera". Det kommer inte ske. I artiklarna inkluderas som sagt även populationer med hög solexponering. Men visst, en interventionsstudie som testade undvikande, och maximalt utnyttjande, av solen under sommarmånaderna för att sedan se D-vitaminnivåer i exempelvis mars året efter vore intressant. Men inte särskilt etiskt att tvinga inne människor.

70 nmol/L lät dessutom ganska lite.

Citat:
The measurement of the major circulating form of vitamin D, 25(OH)D, is the gold standard for determining the vitamin D status of a patient. The normal range, which is typically 25–37.5 nmol/L (10–15 ng/mL) to 137.5–162.5 nmol/L (55–65 ng/mL) by most commercial assays, is not truly reflective of whether a patient is vitamin D deficient or intoxicated. Most studies suggest that the PTH levels plateau and are at their ideal physiologic concentration when the serum 25(OH)D is above 80 nmol/L (32 ng/mL) (42–44). Vitamin D intoxication that includes hypercalcemia, typically, is not observed until the 25(OH)D reach levels of at least 375 nmol/L (150 ng/mL) (45).
http://jn.nutrition.org/content/135/11/2739S.full

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-07 klockan 18:58.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 17:50   #58
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Hur många IE är 10μg av D-vitamin?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 19:53   #59
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
hur många ie är 10μg av d-vitamin?
400
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 20:26   #60
Heg
Registered User
 
Hegs avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 44
Man kan titta på hur lång skuggan är för att uppskatta hur mycket solen tar. En googling gav att i Edmonton på breddgrad 52N så börjar inte D-vitamin produceras förrän i april [Holick]. Stockholm ligger på ungefär breddgrad 60N.

Citat:
Ursprungligen postat av Dietary Reference Intakes for Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Fluoride
Above and below latitudes of approximately
40° N and 40° S, respectively, vitamin D3 synthesis in the skin is absent
during most of the three to four winter months (Ladizesky et al., 1995;
Webb et al., 1988). The far northern and southern latitudes extend
this period for up to 6 months (Holick, 1994; Oliveri et al., 1993).
Holick MF. 1994. McCollum Award Lecture, 1994: Vitamin D: New horizons for
the 21st century. Am J Clin Nutr 60:619–630.
Oliveri MB, Ladizesky M, Mautalen CA, Alonso A, Martinez L. 1993. Seasonal vari-
ations of 25 hydroxyvitamin D and parathyroid hormone in Ushuaia (Argenti-
na), the southernmost city in the world. Bone Miner 20:99–108.
Heg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)