Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-10, 18:52   #2191
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Men är det inte bara ett jobb som alla andra? Jag programmerar PLC och processbildsystem. Men så himla kul är det inte. Träffa bra folk dock och hjälpa dem, det är skoj.

En kamrat är jätteduktig på högnivå-programmering men hävdar också han att det inte är kul.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Känns som att man måste vara en hopplös datanörd för att verkligen njuta av själva programmeringen. Sen är det nog vanligare att man tycker feedbacken från det är kul.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 20:12   #2192
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Jag är benägen att hålla med eagle eye, branschen har ju verkligen fyllts upp av människor som saknar teknikintresse, och det bildar lite glapp. Jag har haft massvis av kollegor som inte kan mycket alls om IT och sitter på roller som är administrativa, de gör ett jättebra jobb utefter sin förmåga. Men samtidigt har deras kollegor med samma roll en bakgrund inom IT eller ett rejält intresse och dessa kollegor är alltid snäppet bättre på rollen även fast de är sämre administratörer i botten.

Känns som att vi släppt IT kravet för mycket, shut the face har 100% rätt i att gruppdynamiken är bland det viktigaste, men det blir farligt när man glömmer vad vår kärnverksamhet består av.
Att fungera i grupp är ändå rätt grundläggande. De som saknar den förmågan sållas oftast ut under provanställningen. Sen kan man förstås få in folk som är svårare än andra men det ska en bra chef kunna lösa.

Apropå produktägare hade vi en som jag förut, när vi jobbade tillsammans med andra saker, ofta fick hjälpa att ladda över bilder från mobil till dator. Jag vet inte hur den rollen ser ut på andra ställen men hos oss innebär den bland annat att förstå kärnverksamheten, hur våra system fungerar, utforma krav och kunna kommunicera med utvecklarna. En rätt vettig roll, kan jag tycka, som en länk mellan kärnverksamheten och IT.

Vad jag däremot undrar är, om du inte på egen hand kan räkna ut hur du ska föra över bilder från mobil till dator, hur ska du då kommunicera med datavetare, systemutvecklare, ingenjörer m.fl? Hur ska du kunna veta om kravställningen är rimlig om du varken kan kommunicera eller har någon aning om vad som är realistiskt? "Jo alltså, jag tänkte vi kunde ha en liten knapp som typ gör magi och löser alla problem - kan vi ha det på måndag?".
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 21:51   #2193
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Känns som att man måste vara en hopplös datanörd för att verkligen njuta av själva programmeringen. Sen är det nog vanligare att man tycker feedbacken från det är kul.
Jag är inte den typen av datanörd som sitter och hackar saker på fritiden (annat än små miniprogram som balanserar innehavet av aktiefonder på mitt ISK och lite annat småkrafs), däremot är det grymt tillfredsställande och roligt att lösa ett problem snyggt i kod. Dock är ju inte jag utvecklare utan pysslar med databearbetning, statistik och machine learning när jag kodar vilket är en lite egen nisch sas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 21:53   #2194
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Vad det gäller kvinnor inom IT så kan jag hör och häpna avslöja att man inte prompt måste hala fram sin penis på tangentbordet när man ska koda, det funkar fint även utan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 22:04   #2195
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Vad det gäller kvinnor inom IT så kan jag hör och häpna avslöja att man inte prompt måste hala fram sin penis på tangentbordet när man ska koda, det funkar fint även utan.
Du vet branschen är inte som den var förr! När man kunde stoltsera inför gubbsen med en polsk toplesskalender fastnålad på skiljeväggen. Ljuva tider

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 22:05   #2196
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Känns som att man måste vara en hopplös datanörd för att verkligen njuta av själva programmeringen. Sen är det nog vanligare att man tycker feedbacken från det är kul.
Onekligen. Feedback från bra utfört arbete är kul i alla branscher.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 06:52   #2197
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Känns som att man måste vara en hopplös datanörd för att verkligen njuta av själva programmeringen. Sen är det nog vanligare att man tycker feedbacken från det är kul.
Psykiskt störd menar du. Jag har sett gamla rävar som gått i pension efter ett helt yrkesliv av programmering och de var allt annat än 'normala'.

Men det kanske är annorlunda nu då arbetssättet är annorlunda. Men vad jag sett på de platser jag varit på är att många börjat med själva kodandet och sen gått vidare till andra saker, bort från kodandet. Och för det har de fått mer pröjs, mindre arbetsbelastning, mindre huvudvärk helt enkelt...
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 14:07   #2198
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Känns som att man måste vara en hopplös datanörd för att verkligen njuta av själva programmeringen. Sen är det nog vanligare att man tycker feedbacken från det är kul.
Detta stämmer inte alls med mina erfarenheter. Av de utvecklare jag jobbat med har bara ett handfull varit ”hopplösa datanördar”, men nästan allihop gillar programmeringen mest sett till samtliga arbetsuppgifter. Så länge man jobbar på en produkt som är någerlunda intressant så är programmeringsrelaterad problemlösning riktigt kul, tycker jag personligen.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 14:30   #2199
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Detta stämmer inte alls med mina erfarenheter. Av de utvecklare jag jobbat med har bara ett handfull varit ”hopplösa datanördar”, men nästan allihop gillar programmeringen mest sett till samtliga arbetsuppgifter. Så länge man jobbar på en produkt som är någerlunda intressant så är programmeringsrelaterad problemlösning riktigt kul, tycker jag personligen.
Du nämner själv att programmeringsrelaterad problemlösning är riktigt kul, vilket innefattar att man faktiskt löser ett problem. Hade du passionerat suttit och vakat över din bebis, din underbara kod, om nätterna... om den inte gav dig någon form av feedback i verkligheten, alltså att den löser ett problem, bidrar till en intressant produkt, gör något häftigt, leder till en bra lön eller dylikt?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 14:50   #2200
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Du nämner själv att programmeringsrelaterad problemlösning är riktigt kul, vilket innefattar att man faktiskt löser ett problem. Hade du passionerat suttit och vakat över din bebis, din underbara kod, om nätterna... om den inte gav dig någon form av feedback i verkligheten, alltså att den löser ett problem, bidrar till en intressant produkt, gör något häftigt, leder till en bra lön eller dylikt?
Din fråga är meningslös eftersom du godtyckligt tar bort attribut från aktiviteten och försöker indikera att aktiviteten minsann inte är så bra om man tar bort dessa. Det är ekvivalent med att någon säger ”Jag älskar att styrketräna” och sen fråga ”Men hade du gillat träning om den inte gjorde dig starkare, inte förbättrade din hälsa, inte bidrog till att reglera din kroppsvikt och inte gav något utsläpp av endorfiner?”. Nej, kanske inte, men påståendet är huruvida man uppskattar aktiviteten sett till dess sammanhang och konsekvenser, och personligen tycker jag det är riktigt kul att skriva kod utifrån de förutsättningar som ges. Betydligt roligare än i princip alla andra arbetsuppgifter jag kan föreställa mig.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 14:54   #2201
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Din fråga är meningslös eftersom du godtyckligt tar bort attribut från aktiviteten och försöker indikera att aktiviteten minsann inte är så bra om man tar bort dessa. Det är ekvivalent med att någon säger ”Jag älskar att styrketräna” och sen fråga ”Men hade du gillat träning om den inte gjorde dig starkare, inte förbättrade din hälsa, inte bidrog till att reglera din kroppsvikt och inte gav något utsläpp av endorfiner?”. Nej, kanske inte, men påståendet är huruvida man uppskattar aktiviteten sett till dess sammanhang och konsekvenser, och personligen tycker jag det är riktigt kul att skriva kod utifrån de förutsättningar som ges. Betydligt roligare än i princip alla andra arbetsuppgifter jag kan föreställa mig.
Jo det stämmer. Fast mitt första inlägg var en precis lika meningslös distinktion, och den stämde inte.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 17:00   #2202
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Ok, detta var en gissning. ”Det finns en ansenlig skara IT-arbetare vars arbetsgivare inte har IT som kärnverksamhet” är nog mer säkert att säga.
Det har du såklart helt rätt i! Men vill man att IT skall bidra med något till företagets kärnverksamhet så bör man nog ha erfarenhet av just IT.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Att fungera i grupp är ändå rätt grundläggande. De som saknar den förmågan sållas oftast ut under provanställningen. Sen kan man förstås få in folk som är svårare än andra men det ska en bra chef kunna lösa.

Apropå produktägare hade vi en som jag förut, när vi jobbade tillsammans med andra saker, ofta fick hjälpa att ladda över bilder från mobil till dator. Jag vet inte hur den rollen ser ut på andra ställen men hos oss innebär den bland annat att förstå kärnverksamheten, hur våra system fungerar, utforma krav och kunna kommunicera med utvecklarna. En rätt vettig roll, kan jag tycka, som en länk mellan kärnverksamheten och IT.

Vad jag däremot undrar är, om du inte på egen hand kan räkna ut hur du ska föra över bilder från mobil till dator, hur ska du då kommunicera med datavetare, systemutvecklare, ingenjörer m.fl? Hur ska du kunna veta om kravställningen är rimlig om du varken kan kommunicera eller har någon aning om vad som är realistiskt? "Jo alltså, jag tänkte vi kunde ha en liten knapp som typ gör magi och löser alla problem - kan vi ha det på måndag?".
Det är just de här exemplet jag sett för ofta, totalt otekniska människor som skall försöka lösa uppgifter av teknisk karaktär. Produktägare inom IT är ju ett ypperligt exempel där du bör ha ganska bred förståelse av teknik för att kunna ta in, behandla och förmedla information som rör din produkt och dess existensberättigande. Att då plocka in random tjomme enbart på att det är en skön lirare eller funkar bra i grupp brukar sällan bli succé.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 07:30   #2203
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Igår upplevde jag ett undantag från mellanmjölken när jag fick till ett rullande medelvärde i ett gammalt system. Det var trevligt. Men snart landar jag igen.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 16:44   #2204
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Det har du såklart helt rätt i! Men vill man att IT skall bidra med något till företagets kärnverksamhet så bör man nog ha erfarenhet av just IT.



Det är just de här exemplet jag sett för ofta, totalt otekniska människor som skall försöka lösa uppgifter av teknisk karaktär. Produktägare inom IT är ju ett ypperligt exempel där du bör ha ganska bred förståelse av teknik för att kunna ta in, behandla och förmedla information som rör din produkt och dess existensberättigande. Att då plocka in random tjomme enbart på att det är en skön lirare eller funkar bra i grupp brukar sällan bli succé.
Är det inte den här typen av personer som premieras vid 'rekryteringar', vikta tjänster avsatta för personer med kopplingar till de som redan arbetar där och är sköna lirare.

De få tekniker förlitar man sig på ska lösa något om och när det skiter sig, eller indierna som man outsourcat till, eller eventuella konsulter man kan ta mm mm. Går att lösa den tekniska biten.

'Det är de personliga egenskaperna vi här på DreamFöretaget AB värderar högst! Du kommer att få arbeta med riktiga trevliga kollegor och vara med på våra nördiga AW event där vi bokar ett bord på en pub och skämmer ut som efterbliva allihopa inför hela stället!'

Sug...
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 18:10   #2205
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 409
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Är det inte den här typen av personer som premieras vid 'rekryteringar', vikta tjänster avsatta för personer med kopplingar till de som redan arbetar där och är sköna lirare.

De få tekniker förlitar man sig på ska lösa något om och när det skiter sig, eller indierna som man outsourcat till, eller eventuella konsulter man kan ta mm mm. Går att lösa den tekniska biten.

'Det är de personliga egenskaperna vi här på DreamFöretaget AB värderar högst! Du kommer att få arbeta med riktiga trevliga kollegor och vara med på våra nördiga AW event där vi bokar ett bord på en pub och skämmer ut som efterbliva allihopa inför hela stället!'

Sug...
Är du mitt otillåtna andra konto? Pure gold, och +1 obvi!
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)