Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-02, 14:53   #1
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Bygga muskler på lågkolhydrat?

Jag skulle behöva putsa bort 5 kg fett och funderar på att skära ner på kollisarna, inte helt, men ändå hålla dem ner under någon månad. Påverkas träningen negativ av detta, blir det svårt att bygga muskler med en begränsad kolhydratkost? Jag är aningen överviktig, så jag ska inte ner till några 5-6% utan snarare till en normal BF %

Senast redigerad av Strixen den 2014-10-02 klockan 14:55.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 15:02   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det blir nog mer kalorirestriktionen som försvårar än just kolhydratrestriktionen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 15:22   #3
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det blir nog mer kalorirestriktionen som försvårar än just kolhydratrestriktionen.
Din erfarenhet är alltså att man egentligen inte behöver så mycket kolhydrater för att "styrketräna" och bygga muskler (om vi bortser ifrån kaloriintaget)?
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 15:51   #4
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Nä, du kan geina bra på keto också.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 18:35   #5
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
klart de funkar.
dock går träningen bättre på energi i form av kolhydrater därav bättre träning och mer kaloriförbrukning pga hårdare träning och mer energi till vardags därav mer tempo kanske.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 18:51   #6
Starvation
Registered User
 
Starvations avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
klart de funkar.
dock går träningen bättre på energi i form av kolhydrater därav bättre träning och mer kaloriförbrukning pga hårdare träning och mer energi till vardags därav mer tempo kanske.
Ja så länge man är van vid kolhydrater. Annars kan man ju vänja sig vid fett, vilket tar alldeles för lång tid.
__________________
mfw mfw

If you die you die.
Starvation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 19:14   #7
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Jag tror det beror mycket på hur du klarar av att ligga lågt på kolhydraterna (hur lågt det nu blir). Själv fungerar jag bättre på mer kolhydrater och mindre fett än tvärtom men som sagt, handlar nog mycket om personliga preferenser.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 19:51   #8
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av Starvation Visa inlägg
Ja så länge man är van vid kolhydrater. Annars kan man ju vänja sig vid fett, vilket tar alldeles för lång tid.
kör båda två variation på alltihoppa, kan jag lova är det optimala..
åt helvete med både lågfett och högfett & låg kolhydrat och högkolhydrat.

emellan, är ett bra ord.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 20:18   #9
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Jag tänkte som sagt inte att plocka bort kollisarna helt, men dra ner en del då jag idag äter mycket, ris, pasta och bröd, det brukar vara lättare att minska fettlagren då, men jag vill samtidigt göra bra ifrån mig på gymmet.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-02, 20:24   #10
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av Strixen Visa inlägg
Jag tänkte som sagt inte att plocka bort kollisarna helt, men dra ner en del då jag idag äter mycket, ris, pasta och bröd, det brukar vara lättare att minska fettlagren då, men jag vill samtidigt göra bra ifrån mig på gymmet.
testa dig fram och känn vad du tycker känns bra enklast så.
lyckta till iaf, att ha bröd som kolhydratskälla är alltid värt att ha kvar... enkelt, gott, och funkar till allt
du kan ju lägga upp det så att större del av kolhydrater innan gymmet och mindre efter. kanske en ide iaf?
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-03, 06:11   #11
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Visst fan går det!

Jag känner folk som är i grymt bra form och mår riktigt bra på högfettskost med väldigt lite kolhydrater. Likväl känner jag personer som är i grymt bra form och mår grymt bra med högkolhydratskost med väldigt mycket kolhydrater. Känner även många som äter relativt "lagom" av både fett och kolhydrater.

Den gemensamma nämnaren för alla dessa som är i bra form och mår bra är att de tränar vettigt. Vad många glömmer är att så länge du tränar vettigt och äter på ett sätt som får dig att må och prestera bra så spelar det föga roll hur du äter så länge det inte är helt åt helvete uppåt väggarna men.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-03, 06:48   #12
cAase
Registered User
 
cAases avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 689
Jag gick ifrån 350 g kolhydrat ner till ungefär 80. Gick riktigt kasst. Noll energi på gymmet, seg om dagarna och konstant trött. Tränar varje dag. Det är möjligt att jag bara hade en dålig period dessa 3 veckor som jag tränade, alternativt att kroppen inte gått över till fettdrift (om det nu kallas så). Höjde för 2 veckor sedan till 350 igen och träningen går bättre än någonsin.

Som sagt, jag kan inte garanterat säga att det var kolhydraterna som gjorde mig seg och svag på gymmet och utanför, kan lika gärna vara en period av skugga i livet.

Styrketränar ungefär 4h/vecka och kör lågintensiv cardio 4h/vecka.
__________________
As long as I'm better than yesterday, I'm doing something right

Journal: Simplicity is golden

Senast redigerad av cAase den 2014-10-03 klockan 06:50.
cAase är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-03, 10:22   #13
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Fettdrift när man styrketränar existerar inte. Musklerna kör med ATP och glykogen oavsett vad man äter och på ketodiet är glukosen som bildar glykogen en bristvara och därför kommer kroppen inte upp i högre nivåer än vad otränade har i musklerna. Eftersom övriga kroppen också vill ha sin del av kolhydraterna så är det för de flesta antagligen att allt under 100 g kolhydrater inte gör någon skillnad för muskeluthålligheten vid styrketräning. Man kan laborera och dra ihop alla kolhydraterna direkt efter träningen och få bättre effekt men 100 g är fortfarande lite för någon som är lite större, tränar ofta och tränar för att bygga. Om man tycker ketodiet är bra i övrigt så skulle jag kolla på TKD eller något i den vägen för att se om man kan fylla på med kolhydrater på något sätt än vad man i övrigt äter.

Fettdrift funkar vid konditionsträning om man kör jämnt tempo, lägre intensitet och länge men de flesta konditionsidrottarna bränner redan så mycket fett när de tränar på det sättet att det antagligen är mest aktuellt för eliten att fundera i de banorna. Man måste självklart inte heller äta en ketodiet för att få del av fettdriften utan man kan göra som uthållighetsidrottare har gjort väldigt länge dvs springa, cykla etc innan frukost när levern har lågt med glykogen.

När det är sagt så är kroppen extremt anpassningsbar i övrigt så den kan leva eller överleva på den mest underliga livsmedelstillgången och för de flesta som inte redan tränar mycket går det antagligen att få resultat även på ketodiet. Frågan är bara varför man inte vill ge kroppen bränsle så att den antagligen presterar ännu bättre?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-03, 10:27   #14
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Är ATP i "riskzonen" om man kör på keto? Tycker mig ha läst att nivåerna håller sig höga ändå vid styrketräning.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-03, 13:59   #15
austria
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 591
Citat:
Ursprungligen postat av cAase Visa inlägg
Jag gick ifrån 350 g kolhydrat ner till ungefär 80. Gick riktigt kasst. Noll energi på gymmet, seg om dagarna och konstant trött. Tränar varje dag. Det är möjligt att jag bara hade en dålig period dessa 3 veckor som jag tränade, alternativt att kroppen inte gått över till fettdrift (om det nu kallas så). Höjde för 2 veckor sedan till 350 igen och träningen går bättre än någonsin.

Som sagt, jag kan inte garanterat säga att det var kolhydraterna som gjorde mig seg och svag på gymmet och utanför, kan lika gärna vara en period av skugga i livet.

Styrketränar ungefär 4h/vecka och kör lågintensiv cardio 4h/vecka.
Men ersatte du kalorierna från kolhydraterna som du skar ner på med något annat?
Annars är det ju inte så konstigt om du blev trött och matt, för då hamnade du antagligen på ett underskott.
austria är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)