Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-09, 00:39   #46
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Är det inte smidigare att bara använda värdena för råa(som förvisso är samma som för kokta) och sedan inte bry sig om hur man tillagar dom? 1 rått ägg -> 1 stekt ägg, varken protein eller fett kommer försvinna. Däremot tillkommer lite stekfett.
Absolut är det lättast. Jag va bara "rädd" för att något försvinner när du steker vilket gjorde att det blev ett annat resultat. Verkar vara ogrundade rädslor
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 01:44   #47
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Absolut är det lättast. Jag va bara "rädd" för att något försvinner när du steker vilket gjorde att det blev ett annat resultat. Verkar vara ogrundade rädslor
Det är ingen fara, det försvinner antagligen lite vatten men inget annat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 05:54   #48
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Absolut är det lättast. Jag va bara "rädd" för att något försvinner när du steker vilket gjorde att det blev ett annat resultat. Verkar vara ogrundade rädslor
Ja vatten försvinner. Därför är 100 gram stekt ägg mer "koncentrerat" än kokt eller rått ägg. Ett ägg som stekts innehåller lika mycket protein och fett som det gjorde innan men det väger mindre. 100 gram av ett stekt ägg innebär alltså mer torrsubstans vilket ökar energitätheten.

Jämför 100 gram russin med 100 gram vindruvor.

Och min text om råa ägg har du ju läst, det är värdelöst. Går du på LCHF bör du antagligen skippa grötfrukosten,
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 07:55   #49
Siamand
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 14
Hoppas jag itne går för off topic nu men har lite frågor i relation till ämnet. Det är så att jag idag är inne på en LCHF diet dock inte harcore sm man kanske egentligen itne borde köra. Men lite frågetecken har jag kring det här blodsockret och insulinet. En del skriver om jämnare blodsockerniåver, men vad är det som triggar det nu när man strypt kolisarna? Och ad sker med insulinet som ska sepla roll i transportering av näringsämnen? Får man insulin av annat kolisar? Och om man ska dricka alkohol någon helg, vilka alternativ är bäst då ur LCHF synpunkt för att undvika kolisar i bästa möjliga mån? Torrt vitt vin dricker jag en del men jag vet inte om det är optimalt..

För övrigt så kan jag bara instämma i vad många andra upplever. Har bra viktkontroll, känner mig mer deffad. Och gympasset blev lidande inledningsvis men nu går det hur bra som helst (Y)
Siamand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 07:56   #50
malfunction
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 402
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tre problem med råa ägg:
* du tar inte upp lika mycket av proteinet
* du tar inte upp lika mycket av näringen (vitaminer, mineraler)
* du riskerar en del sjukdomar, som salmonella
En awesome grej med råa ägg:
*ROCKY!
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 08:18   #51
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Siamand Visa inlägg
En del skriver om jämnare blodsockerniåver, men vad är det som triggar det nu när man strypt kolisarna?
Nybildning av socker sker från de glukoida aminosyrorna av det protein du äter (58%) och glyceroldelen av fettet (10%). Dessutom minskar kroppens blodsockerbehov kraftigt och ersätts av ketoner. Se http://tinyurl.com/lchf-faq

Citat:
Ursprungligen postat av Siamand Visa inlägg
Och ad sker med insulinet som ska sepla roll i transportering av näringsämnen? Får man insulin av annat kolisar?
Insulin tillverkas av bukspottskörteln, inte kolhydrater. ;-) Protein ger också en insulinutsöndring, tillräcklig för att det skall vara nog för muskeluppbyggnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Siamand Visa inlägg
Och om man ska dricka alkohol någon helg, vilka alternativ är bäst då ur LCHF synpunkt för att undvika kolisar i bästa möjliga mån? Torrt vitt vin dricker jag en del men jag vet inte om det är optimalt..
Låter vettigt. Var försiktig med att dricka för mycket, alkohol tar hårdare på lågkolhydratkost.

Citat:
Ursprungligen postat av Siamand Visa inlägg
Och gympasset blev lidande inledningsvis men nu går det hur bra som helst (Y)
På vilket sätt, och hur lång tid tog det innan det återgick?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 08:34   #52
Siamand
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Nybildning av socker sker från de glukoida aminosyrorna av det protein du äter (58%) och glyceroldelen av fettet (10%). Dessutom minskar kroppens blodsockerbehov kraftigt och ersätts av ketoner. Se http://tinyurl.com/lchf-faq

Nice var helt nytt för mig! Vilka fördelar har man egentligen med ett mindre blodsockerbehov? Kolhydrat och blodsockerkickar ge bra mental energi med.


Insulin tillverkas av bukspottskörteln, inte kolhydrater. ;-) Protein ger också en insulinutsöndring, tillräcklig för att det skall vara nog för muskeluppbyggnad.

Ok så även protein påverkar insulinutsöndring. Jag käkar en del R ALA, är detta nödvändigt vid en LCHF diet?


Låter vettigt. Var försiktig med att dricka för mycket, alkohol tar hårdare på lågkolhydratkost.

På vilket sett tar det hårdare? Rejälare fyllor =D?

På vilket sätt, och hur lång tid tog det innan det återgick?
Kunde känna mig hängig och energilös vid början av dieten, men skötte den sämre än vad jag gör nu. Åkte på en resa 1 v till alanya med all inklusive där bufférna var bra fyllda med proteinkällor. Ströp kolisarna så gott det bara gick och kunde trycka i mig fett och protein i oöndligheten. Mådde hur bra som helst under resan och har bara fotrsatt sen dess. Träningsassen är idag utmärkta! Kanske tom bättre än innan, men det vågar jag inte påstå till 100
Siamand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 08:49   #53
DanielT
Registered User
 
DanielTs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Farsta Strand
Inlägg: 13
Diet inför Decembercupen/Luciapokalen
Har nollat kolhydraterna helt sen ca 2.5 v sedan
Kommer köra en keto - diet på ca 2300 Kcal.

~ 263 g Protein
~ 124 g Fett
~ 32 g Kolhydrater

Mår väldigt bra allmänt inte helt anpassad känner av sämre ork på gymmet.
lossnar väl snart hoppas jag.

Kört en TKD förr och mådde prima!
DanielT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 11:12   #54
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja vatten försvinner. Därför är 100 gram stekt ägg mer "koncentrerat" än kokt eller rått ägg. Ett ägg som stekts innehåller lika mycket protein och fett som det gjorde innan men det väger mindre. 100 gram av ett stekt ägg innebär alltså mer torrsubstans vilket ökar energitätheten.

Jämför 100 gram russin med 100 gram vindruvor.

Och min text om råa ägg har du ju läst, det är värdelöst. Går du på LCHF bör du antagligen skippa grötfrukosten,
Okej, då blir det stekning då!

Yes, läste den. Man ska lära sig något nytt varje dag och det har jag verkligen gjort sen jag vart medlem här Gammalt ut, eddie_vedder förslag in!
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 16:51   #55
Pontus H
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 267
hoho nu är vattnet borta ur kroppen tror jag, vågen visar 80 kg.. var 82 i förrgår.. väldigt ovan känsla att inte äta tills magen är full, går fortfarande och tror att jag ska vara hungrig eftersom jag inte stoppat i mig så stor mängd mat, men det verkar fungera bra iaf.. känner mig pigg och alert.

gjorde förövrigt bacon-burgare-receptet idag från den där sidan du länkade mikaejl, säger bara

nu ska jag iväg och kolla ifall man har lika bra tryck på gymmet som förut eller om man gör sig själv besviken! hehe.
Pontus H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 20:10   #56
Pontus H
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 267
vilket smör brukar ni steka i? spelar det någon roll ifall 50 av 80 g/100g är mättat fett ska man hålla utkik efter de som har högre andel enkel/fleromättat fett?
Pontus H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 20:15   #57
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus H Visa inlägg
vilket smör brukar ni steka i? spelar det någon roll ifall 50 av 80 g/100g är mättat fett ska man hålla utkik efter de som har högre andel enkel/fleromättat fett?
Smör har den fettsammansättningen. Ska du välja en annan produkt blir det margarin. "Mellanlandet" är Bregott som är en matfettsblandning.

Men smör är ett gott och nyttigt livsmedel. Debatten om det fantastiskt naturliga smöret som dagligen kärnas på bondgårdar av handmjölkad mjölk från gårdens piga kontra en bensin- och kemikalieröra framställd av etablissemanget för att göra oss sjuka är något osansad men jag skulle fortfarande ur alla synvinklar mena att smör är att föredra.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 15:48   #58
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Omelett med keso
Tacos med grönsaker, utan bröd
Hel, grillad kyckling
Fet fisk, eller fetare delar på magrare fiskar

Undvik saker med väldigt lite fett, som kyckling- och fläskfilé, kassler och äggvitor.
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Matvaror jag redan har spanat in:
grädde
fläskfärs med ~25% fett (ungefär 20kr/kg så blir rätt prisvärt)
"färskost".¨med 5% fett och ~20% protein, 4kr/200g
Ägg, ~70öre styck för 55g ägg är standardpris
Fullfet mjölk, 3.5% fett för ~5kr/liter
Finns det någon som kan ge mer bra förslag på LCHF kost och även bra ingredienser, frukter, ja i princip det mesta som är bra att äta i en LCHF kost? Eller finns det någon bra tråd om just olika maträtter med detta? Alltså inte den stora tråden om LCHF, för där står väl inga direkta maträtter. Och inte heller tråden med massa maträtter där det är ALLA maträtter.

Får jättegärna vara simpla saker, är ju ingen superkock direkt
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 15:53   #59
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Finns det någon som kan ge mer bra förslag på LCHF kost och även bra ingredienser, frukter, ja i princip det mesta som är bra att äta i en LCHF kost? Eller finns det någon bra tråd om just olika maträtter med detta? Alltså inte den stora tråden om LCHF, för där står väl inga direkta maträtter.
Jag tycker att din fråga passar bättre i LCHF-tråden... Hursomhelst:

* http://www.lchfmat.com har många recept med fina bilder.

* LCHF på tre minuter (PDF) har tre listor med "Du kan äta" - "Du kan också äta" - "Undvik helst".

* Dr. Dahlqvists kostråd (PDF) har också en "Ät & njut" - "Ät med måtta" - "Ät helst inte"-tabell.

Citat:
Får jättegärna vara simpla saker, är ju ingen superkock direkt
Det du brukar äta, minus pasta/potatis/ris, plus fett. Kött + bearnaise + grönsaker. Äggröra. Broccoligratäng. Blomkålsjansson. Finns några kokböcker ute också.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 15:56   #60
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag tycker att din fråga passar bättre i LCHF-tråden... Hursomhelst:

* http://www.lchfmat.com har många recept med fina bilder.

* LCHF på tre minuter (PDF) har tre listor med "Du kan äta" - "Du kan också äta" - "Undvik helst".

* Dr. Dahlqvists kostråd (PDF) har också en "Ät & njut" - "Ät med måtta" - "Ät helst inte"-tabell.



Det du brukar äta, minus pasta/potatis/ris, plus fett. Kött + bearnaise + grönsaker. Äggröra. Broccoligratäng. Blomkålsjansson. Finns några kokböcker ute också.
Kom precis på att jag hittade en länk igår. Man blir lite vimsig när man sitter på jobbet

Okej, ska jag vara helt ärlig har jag inte läst igenom de 106 sidorna.

Ska kolla in dom och leta fram några bra recept. Tack återigen mikaelj!
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)