Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-01, 15:23   #46
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Den är fin! Har utfört DTD och det rinner av fruktansvärt bra! En kort period på 2-3 veckor brukar kännas mest värt.
Vad är det för konditionsträning du utför 1-2 timmar om dagen? Hög- eller lågintensiv, blandat? Står nämligen i DTD-guiden att det inte är en bra idé med högintensiv konditionsträning.

Är säker på du kommer få problem med hungern, hetsätningar, problem med begränsade livsmedel (inte klara av att "äta tråkigt") - när du kommer ner på en obekväm kroppsfettprocent och efter långvarig enformig diet. Men det är en intressant erfarenhet och säkert värt det! Intressant och bra att veta var/när ens kropp börjar skrika efter mat. Veta var en fettinlagrar mycket, lite. Var sista kilona fett försvinner.
Det blir inte riktig DTD egentligen. Kommer äta relativt obegränsat med grönsaksmix, broccoli, spenat. Kanske blir 100g kolhydrater per dag, vid 1,5 kg kvarg om dagen har man 60 gram kolhydrater bara där.

Det är cykling på trainer. Ungefär 70% av maxpuls. Kollar på serier samtidigt (King Grub-inspirerat, men han kör nog brutalt mycket högre intensitet).

Jag har svårt att se att jag ska börja "hetsäta" eller få problematiskt förhållande till mat efter det här. Har varit obekvämt deffad innan och fick inte problem med det, men däremot stor trötthet (som en konsekvens av energibristen) och frånvarande libido.

Den stora insikten här hoppas jag blir om jag kan gå ner i vikt utan att räkna kalorier. Att överäta på de livsmedel jag nämnt är svårt för mig. Kommer krävas att jag äter tills jag är obekvämt mätt. Lägg till träningsutgifter på ca 1200 kcal om dagen så borde ekvationen gå ihop. Men jag kanske lyckas peta i mig 4kg kvarg och 3 kg broccoli någon dag

Hur la du upp din DTD? Livsmedel? Kaloriräkning? Hur länge?

Senast redigerad av Okarin den 2021-12-01 klockan 15:26.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-05, 17:52   #47
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Proxy hade rätt
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-06, 16:30   #48
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Proxy hade rätt
Utveckla? Inläggslänk?

Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Det blir inte riktig DTD egentligen. Kommer äta relativt obegränsat med grönsaksmix, broccoli, spenat. Kanske blir 100g kolhydrater per dag, vid 1,5 kg kvarg om dagen har man 60 gram kolhydrater bara där.

Det är cykling på trainer. Ungefär 70% av maxpuls. Kollar på serier samtidigt (King Grub-inspirerat, men han kör nog brutalt mycket högre intensitet).

Jag har svårt att se att jag ska börja "hetsäta" eller få problematiskt förhållande till mat efter det här. Har varit obekvämt deffad innan och fick inte problem med det, men däremot stor trötthet (som en konsekvens av energibristen) och frånvarande libido.

Den stora insikten här hoppas jag blir om jag kan gå ner i vikt utan att räkna kalorier. Att överäta på de livsmedel jag nämnt är svårt för mig. Kommer krävas att jag äter tills jag är obekvämt mätt. Lägg till träningsutgifter på ca 1200 kcal om dagen så borde ekvationen gå ihop. Men jag kanske lyckas peta i mig 4kg kvarg och 3 kg broccoli någon dag

Hur la du upp din DTD? Livsmedel? Kaloriräkning? Hur länge?
Då har du bra gener för hålla dig lågfettad! Alltid varit smal hela livet? De flesta i din släkt är icke-överviktiga?

Är du igång med dieten nu?

Om du äter efter dessa riktlinjer men inte går ner i vikt, då kommer du ha/få problem med magen av monsterhögt fiberintag. För du överäter grönsaker. Förutsatt du inte börjar äta 6-7 gram protein per kilo kroppsvikt eller massa fett (men då följer du inte DTD-riktlinjerna).

Jag körde DTD när jag var ätstörd 2011-2012. Några omgångar på två-tre veckor. Funkade inte bra på mig - började hetsäta som fan av stora kaloriunderskottet, obekväm fettprocent och restriktiva livsmedlen.
Provade senare det några veckor sommaren 2018, funkade inte bra. Landsvägscyklade ~100 mil per månad och äta så lågt med kolhydrater blev cykelprestationen bajs. Det går mest definitivt inkorporera DTD med den träningen och träningsmängd, om en är smart och har alla bitar på plats. För mycket energi och tankeverksamhet för mig.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-06, 18:10   #49
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Den är fin! Har utfört DTD och det rinner av fruktansvärt bra! En kort period på 2-3 veckor brukar kännas mest värt. 4 gram protein per kilo kroppsvikt är rätt "kul" att äta ändå. Rätt dyrt bara.
Vad är det för konditionsträning du utför 1-2 timmar om dagen? Hög- eller lågintensiv, blandat? Står nämligen i DTD-guiden att det inte är en bra idé med högintensiv konditionsträning.

Är säker på du kommer få problem med hungern, hetsätningar, problem med begränsade livsmedel (inte klara av att "äta tråkigt") - när du kommer ner på en obekväm kroppsfettprocent och efter långvarig enformig diet. Men det är en intressant erfarenhet och säkert värt det! Intressant och bra att veta var/när ens kropp börjar skrika efter mat. Veta var en fettinlagrar mycket, lite. Var sista kilona fett försvinner.
Alltid varit ganska smal. Men också helt muskelbefriad. Tyvärr ser man ju ut som bajs som konditionstränande, så jag kör en DTD i hopp om att bli modellsmal och svinhård. Kombinerar DTD med styrketräning 4 ggr/vecka.

Kostschemat ser ut som följer. Har ändrat lite, eftersom kvarg inte mättar ett dyft. Lite orolig för mineralbrist (typ magnesium, kalcium?) Tränar fastande innan proteinshaken.


Tänkte ett kostschema enligt följande:
08:30
40 gram vassleproteinpulver
200 gram lättmjölk


12:00
3-500 gram vitkål (stekt)
100 gram röd lök
300 gram kött (fransyska, fläskkotlett)
+ valfri mängd grönsallad
(kanske 20 gram nötter här?)

18:30
3-500 gram vitkål (stekt)
100 gram röd lök
3 ägg
2 äggvita
+ valfri mängd grönsallad

Steker i kanske 1 msk olivolja eller smör. Även köttet stekt i detta. Orkar inte vara så nitisk.


Vad tror vi? Kanske inte är riktigt DTD när jag tänker efter.. Mer kraschdiet
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-06, 18:29   #50
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Alltid varit ganska smal. Men också helt muskelbefriad. Tyvärr ser man ju ut som bajs som konditionstränande, så jag kör en DTD i hopp om att bli modellsmal och svinhård. Kombinerar DTD med styrketräning 4 ggr/vecka.
Haha precis!

Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Kostschemat ser ut som följer. Har ändrat lite, eftersom kvarg inte mättar ett dyft. Lite orolig för mineralbrist (typ magnesium, kalcium?) Tränar fastande innan proteinshaken.


Tänkte ett kostschema enligt följande:
08:30
40 gram vassleproteinpulver
200 gram lättmjölk


12:00
3-500 gram vitkål (stekt)
100 gram röd lök
300 gram kött (fransyska, fläskkotlett)
+ valfri mängd grönsallad
(kanske 20 gram nötter här?)

18:30
3-500 gram vitkål (stekt)
100 gram röd lök
3 ägg
2 äggvita
+ valfri mängd grönsallad

Steker i kanske 1 msk olivolja eller smör. Även köttet stekt i detta. Orkar inte vara så nitisk.


Vad tror vi? Kanske inte är riktigt DTD när jag tänker efter.. Mer kraschdiet
Orkar inte knappa in i kalkylator. Räkna makros och mikros. Tycker det ser okej ut! Är liknande som jag hade lagt upp.
Sista måltiden (18:30) ser tråkig ut - hade velat äta kött, fisk eller fågel.
Frågan är om det blir nära 4 gram protein x kg kv, ser lite lågt ut när snabbtitt.
Det ser lågfett ut också:
Du vill ha bra koll på ditt fettintag. Bedrövligt om du ligger på 20-30 gram fett en lång period. Du har dina ägg. Sen antar jag du inte bara äter magert kött. Hel kyckling har du med. Billigt.
Glöm inte att du har ost (fett, protein, salt)! Det är gott. Västerbottensost hade varit stapelvara för mig.
Du får i dig 5-10 gram fett från omega-3-tillskott, som jag tar för givet du konsumerar. På tal om omega-3 så har du makrill i tomatsås (konserv) också. Om du finner det ätbart.

Senast redigerad av 1x0 den 2021-12-06 klockan 18:31.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-06, 18:39   #51
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Haha precis!


Orkar inte knappa in i kalkylator. Räkna makros och mikros. Tycker det ser okej ut! Är liknande som jag hade lagt upp.
Sista måltiden (18:30) ser tråkig ut - hade velat äta kött, fisk eller fågel.
Frågan är om det blir nära 4 gram protein x kg kv, ser lite lågt ut när snabbtitt.
Det ser lågfett ut också:
Du vill ha bra koll på ditt fettintag. Bedrövligt om du ligger på 20-30 gram fett en lång period. Du har dina ägg. Sen antar jag du inte bara äter magert kött. Hel kyckling har du med. Billigt.
Glöm inte att du har ost (fett, protein, salt)! Det är gott. Västerbottensost hade varit stapelvara för mig.
Du får i dig 5-10 gram fett från omega-3-tillskott, som jag tar för givet du konsumerar. På tal om omega-3 så har du makrill i tomatsås (konserv) också. Om du finner det ätbart.
Jag kan äta allt som inte är väggfast. Igår åt jag 200 gram kall nötlever ihoprört med kycklingbröst med till en sörja som jag åt rå vitkål till. Det gick ner det med. Är man tillräckligt hungrig sätter inte smaken gränsen.

Jag har någon asketisk tanke om att kött två gånger om dagen är för lyxigt. Å andra sidan äter jag inte frukost, men ändå. Känns bättre med ägg, men som du säger kanske kyckling vore något. Just nu säljer de helkyckling för 25kr kg (!) i min butik.

Jag bryr mig inte alls om fetthalten på köttet. Äter fettkanten på fläskkotletten. Kan inte med att slänga mat, och magert kött är hiskeligt mycket dyrare.

Av dom fettkällor man vill laborera med, från det som är kvar om man nu väljer feta delar, är väl ost bland de sämre? Nötter får man ju en del vitaminer och mineraler med. Omega-3 tar jag inte. Däremot fet fisk 1-2 gånger i veckan.

Hur gjorde du med grönsakerna? Vilka och varför?

Inte en chans att det blir 4g/kg kv. Får nog uppa köttet eller äta mer ägg.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-09, 18:26   #52
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Fick byta till kvarg igen pga matkostnad...

Helt otroligt vad snabbt man kommer i form på kvarg, vitkål, lite nötter och ägg. Käkar i princip bara kålsallader med kvarg till. Mättar som tusan, ganska gott, och känns som man hårdnar till väldigt fort. Kan säkert vara minskad saltmängd i kombination med mycket protein.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)