Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-06, 21:33   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Mättat fett och socker per dag?

Tänkte bara kika in och kolla om jag kunde få bekräftelse på hur mycket socker och mättat fett man kan äta per dag med gott samvete (vill leva hälsosamt).

Enligt livsmedelverkets rekommendationer är det max 5% av kaloriförbrukningen på socker (eller WHO verkar rekommendera det) och 10% av kaloriförbrukningen på mättat fett.

Anledningen till att jag frågar är för att det är lite halvbesvärligt att inte överstiga. Bröd åt jag mycket av innan, men p.g.a. akrylamid har jag dragit ner på det. Nötter är klockrent, men det är alldeles för dyrt.

Just nu snittar jag 3700 kalorier om dagen. Att ligga på 40 mättat fett bör jag nog klara. Socker däremot. Snackar vi bara tillsatt klarar jag nog WHOs gräns som för mig är närmare 50g. Men med frukt och grönt inräknat får jag i mig 50 till. Bör jag inte räkna med frukt och grönt här alls?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 22:43   #2
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Kolla SLV istället. Sen är ju mättat fett en del av mycket skräpmat. Om du äter bra mat till stor del och i övrigt håller dig till under 10% tillsatt socker och rör sig samt tränar något så är nog det du bör oroa dig för mest viktuppgång om du är normalviktig.

Här får någon rätta mig men lyssnar man lite på Tyngre där det dyker upp lite diskussioner om mättat fett så har jag för mig att kontentan var att mättat fett från bra källor kan vara mer neutralt än vad SLV mfl ger sken av.

Ät bra mat, tänk lite mindre på smådetaljer
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 09:50   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Kolla SLV istället. Sen är ju mättat fett en del av mycket skräpmat. Om du äter bra mat till stor del och i övrigt håller dig till under 10% tillsatt socker och rör sig samt tränar något så är nog det du bör oroa dig för mest viktuppgång om du är normalviktig.

Här får någon rätta mig men lyssnar man lite på Tyngre där det dyker upp lite diskussioner om mättat fett så har jag för mig att kontentan var att mättat fett från bra källor kan vara mer neutralt än vad SLV mfl ger sken av.

Ät bra mat, tänk lite mindre på smådetaljer
Jag äter bra mat till stor del (aldrig köpmat), men smör (mkt mättat) och godis (typ geleråttor etc) kan vara bra som kaloriboost.

Rent generellt med mentaliteten jag har lever jag väl hälsosammare än 99.9%, men har också en del i mig som vill rucka på principer för att det är enklare och godare. T.ex. då att äta mer socker och mättat fett.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)