Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-02, 14:57   #1
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Lågt ferritin, högt Hb. Järnbrist?

Testade, av olika anledningar, ett batteri av prover som bl a visade ett P-ferritin
på 121 och Hb på 155. Jag kan ha varit något dehydrerad så ev falskt förhöjt Hb men ändå relativt högt. Tolkar jag detta rätt när jag tänker sekundär järnbrist? Alltså för lite via kosten/dåligt upptag? Ca 2 år sedan jag blev vegatarian. Detta tillsammans med en del kaffe och mycket mjölkprodukter. Förslag på att optimera järnupptag och ev järntillskott som inte spökar till det för magen mottages gärna. Tack!
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-02, 17:04   #2
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Testade, av olika anledningar, ett batteri av prover som bl a visade ett P-ferritin
på 121 och Hb på 155. Jag kan ha varit något dehydrerad så ev falskt förhöjt Hb men ändå relativt högt. Tolkar jag detta rätt när jag tänker sekundär järnbrist? Alltså för lite via kosten/dåligt upptag? Ca 2 år sedan jag blev vegatarian. Detta tillsammans med en del kaffe och mycket mjölkprodukter. Förslag på att optimera järnupptag och ev järntillskott som inte spökar till det för magen mottages gärna. Tack!
Du ligger ju inom referensramarna för ferritin enligt både karolinska och unilabs?
Gränsen för järnbrist är ju inte förrän <15 µg (ferritin)/l
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-02, 17:30   #3
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Du ligger ju inom referensramarna för ferritin enligt både karolinska och unilabs?
Gränsen för järnbrist är ju inte förrän <15 µg (ferritin)/l
I jönköping har vi andra referenser (46 - 715) och då ligger jag synnerhet i underkant. Till saken hör också att min sänka låg på 44 vilket innebär att mitt ferritin troligen är ännu lägre. Resterande blodstatusparametrar är relativt normala. Karolinska mäter bara S-ferritin vad jag kan se.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"

Senast redigerad av LunaSpice den 2020-02-02 klockan 17:38.
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 10:17   #4
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Uppmätta värden talar inte för järnbrist, de ligger bra. Om du dock hade infektion/inflammation så är det ju, som du verkar läst, osäkert hur pass du kan lita på ferritin då det fungerar som en akutfasreaktant. Då blir det ju bara rent spekulativt att tolka och ingen kan säga om det egentlugen är normalt eller falskt högt.

Sen att få i sig tillräckligt med järn på vegetarisk kost som icke menstruerande individ är verkligen ingen konst så länge man har hyfsade matvanor.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)