Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-19, 10:41   #2806
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Help plz. Jag har en dålig förutsättning för armbrytning och vill göra det bästa av situationen. Nämligen genen ACTN3, som ger förutsättningar för snabbhet/kraft/explosivitet. Armbrytning verkar, åtminstone i den västerländska världscupen (WAL), avgöras på uthållighet. Jag vet inte, men det är vad jag antar efter att ha sett en massa matcher. Om inte någon vinner direkt, så vinner den med mest uthållighet, om vi tar bort skicklighet/strategi ur ekvationen.


Vilken metod (top roll, hook / side pressure, back pressure, annat?) är bäst att göra explosivt respektive med råstyrka? Jag antar hook och side pressure? Vad säger ni?

Nu är jag lätt att förlöjliga med tanke på att jag verkar sitta och teoretisera istället för att bryta, men så är inte fallet och nu när jag har den här informationen är det lika bra att använda den.
Jag tror inte det går att tänka så. Det går inte att tänka ”jag saknar denna gen därför kommer detta funka bäst” eller ”min arm är kort därför är hook bäst för mig osv”. Det bästa är att hitta en klubb i närheten och börja bryta. Du kommer själv upptäcka vilken stil som passar dig bäst. Om ens någon stil passar dig bäst. Själv varierar jag helt beroende på vem jag möter och hur de känns under uppgreppningen.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:13   #2807
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Räcker med att jämföra honom i höstas med hur han ser ut idag för att lägga märke till att han pendlar rejält i vikt. Då drog han mark på runt trehundringen och såg inte alls lika kraftfull ut som nu. Nu är han återigen ett jävla hus och drar världsrekord på träning.
Antar att han är mitt i en viktuppgång nu för att vara maxad till Arnolds och dra 501 så Eddie blir tyst någon gång. Men ändå brutalt stor skillnad, jag kände inte ens igen honom första sekunderna när han bröt mot Larratt för att han var så liten.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:19   #2808
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Nu har ni säkert pratat om detta i tråden men vad tycker ni om att en elephant bar används (när Thor lyfter t.ex.). Respekterar ni ett lyft på 501 kg med elephant bar lika mycket som om ifall det hade gjorts med en stång med mindre svaj?
__________________
Journal

Senast redigerad av en stor stark den 2020-02-19 klockan 16:20.
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:22   #2809
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Nej.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:23   #2810
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
501 med elephant bar utan dräkt är mycket mer imponerande än 500 med dräkt och SL-stång osv osv. Det finns bilder någon/några sidor bak i tråden som visar att det är ungefär lika mycket whip i stängerna, Martins och Thor pratade om det i någon video nyligen också. Bland annat sa dom att om man drar för snabbt t ex så blir den där "extra" whip man får i elephant bar direkt en nackdel och så dras man ner igen.

Senast redigerad av ChuckTesta den 2020-02-19 klockan 16:24.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:30   #2811
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Nu har ni säkert pratat om detta i tråden men vad tycker ni om att en elephant bar används (när Thor lyfter t.ex.). Respekterar ni ett lyft på 501 kg med elephant bar lika mycket som om ifall det hade gjorts med en stång med mindre svaj?
Om det är fallet Eddies 500 kg vs Thors potentiella 501 kg så tror jag att jag gör det. Framförallt om Thor gör det under en riktig strongmantävling. Eddies lyft var med dräkt och Thors lyft kommer i sådant fall att ske raw.

Bland de som faktiskt har tävlat med elephantbar så verkar det inte vara lika mycket sanning att det är lättare som Eddie vill göra gällande. Vad jag vet så är det främst han som proklamerar det. När Licis fick höra Eddies åsikt så höll han inte med för fem öre utan tyckte att 501 kg raw med elephantbar var bättre.

Men för att slippa diskussionen så hoppas jag att Thor drar det vid ett annat tillfälle med en vanlig stång. Eddie ska visst ha använt en deadliftbar som har mer svikt(visst är det så?) än en vanlig stång. Så vill man vara väldigt nitisk så går det ju att göra lyftet ännu mer "regelrätt".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:43   #2812
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
501 med elephant bar utan dräkt är mycket mer imponerande än 500 med dräkt och SL-stång osv osv. Det finns bilder någon/några sidor bak i tråden som visar att det är ungefär lika mycket whip i stängerna, Martins och Thor pratade om det i någon video nyligen också. Bland annat sa dom att om man drar för snabbt t ex så blir den där "extra" whip man får i elephant bar direkt en nackdel och så dras man ner igen.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om det är fallet Eddies 500 kg vs Thors potentiella 501 kg så tror jag att jag gör det. Framförallt om Thor gör det under en riktig strongmantävling. Eddies lyft var med dräkt och Thors lyft kommer i sådant fall att ske raw.

Bland de som faktiskt har tävlat med elephantbar så verkar det inte vara lika mycket sanning att det är lättare som Eddie vill göra gällande. Vad jag vet så är det främst han som proklamerar det. När Licis fick höra Eddies åsikt så höll han inte med för fem öre utan tyckte att 501 kg raw med elephantbar var bättre.

Men för att slippa diskussionen så hoppas jag att Thor drar det vid ett annat tillfälle med en vanlig stång. Eddie ska visst ha använt en deadliftbar som har mer svikt(visst är det så?) än en vanlig stång. Så vill man vara väldigt nitisk så går det ju att göra lyftet ännu mer "regelrätt".
Hmm okej.
Jag svajar lite fram och tillbaka på den frågan. Bäst hade kanske varit om de hade liknande omständigheter. Men oavsett vad så börjar vi ju komma upp till rätt sjuka siffror.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:46   #2813
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Tycker de enda som får uttala sig i stång-ämnet är de som har lyft liknande vikter med elephant-bar
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 17:13   #2814
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Jag ställer mig också i ledet till dem som tycker 501 kg raw med en elefant bar är bättre än 500 kg i dräkt och 8-loop straps.

Frågan är om det också slår Benedikt Magnussons lyft på typ 460 utan remmar och utan hitch?

Jag minns förresten spekulationerna före första året de skulle ha med the rouge elefant bar. Terry Todd vad med i en intervju och sa att stången kommer böjas mer och folk kommer kunna lyfta tyngre vikter. Alla verkade ta för givet att det är lättare att lyfta mer vikt med the elefant bar. Sen visade det sig att de flesta verkar lyfta runt samma vikter som med en vanlig stång. Vissa lyfter marginellt mer och andra mindre.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 17:36   #2815
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Om Hafthor drar 501 på Arnolds iår håller jag det definitivt över Eddies 500 med tanke på att han tränar för 6 grenar och kommer att ha kört 3st dagen innan marklyftet. Wheel of pain är nog inte optimal uppladdning i för maxlyft i mark. Dessutom lär det vara som vilket tungt lyft som helst för honom. Hall var ju tvungen att använda sin "föreställa sig att familjen dör och få adrenalinpåslag"-superkraft som bara fungerar en gång enligt honom, dog nästan, var blind i en vecka och kände inte igen sin egen bror efteråt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 18:21   #2816
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
För övrigt så finns det rätt sköna videos med M Todd som gjort att jag gillar han mer efter jag sett dem. Rätt sköna träningsvideos osv.

Hans kanal här
https://www.youtube.com/user/BreccaB...able_polymer=1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 20:36   #2817
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Är Larratt den enda västerlänningen som lever på sin sport (en av väldigt få)? Han är ju soldat men han reser så mycket att det verkar som att han försörjer sig på sina seminarier.
Larratt pensionerade sig för 4-5 år sedan och lever sen dess helt på sporten. Det finns fler västerlänningar som också lever på sporten men jag har ingen aning om hur många om man räknar in de som lever på reklamintäkter, arrangera tävlingar, sponsoravtal, prispengar osv. Öststaterna har betydligt fler som lever på sporten iom att en del av länderna betalar lön till landslagsbrytarna. Bara Kazakstan är ju nära 100 st i sitt landslag som får lön och resor till tävlingar världen runt betalda av staten. Min bästa killgissning är att det nog är runt 500-1000 runtom i världen som lever på armbrytning.

Jag är snart där själv. Jag vann en check på några hundralappar den senaste tävlingen jag var på
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 20:55   #2818
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Lever på SIN sport finns det väl en jävla massa folk som gör?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 21:03   #2819
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag gillar Eddie. När han lyfter med en "whippy bar" i olika övningar så är det definitivt tyngre än med vanlig stång. men när andra gör det är det lättare.

Han är lite i mentaliteten som en 13årig dålig förlorare och enorm vinnarskalle. Påminner om vår egen Magnus Samuelsson på det sättet, många duktiga atleter verkar vara sådana. Lite emotionellt omogna.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 21:11   #2820
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972


Oldschool
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)