Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-31, 11:02   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Varannandagsfasta jämfört med vanlig kalorirestriktion för viktnedgång

Citat:
OBJECTIVE:

To evaluate the safety and tolerability of alternate-day fasting (ADF) and to compare changes in weight, body composition, lipids, and insulin sensitivity index (Si) with those produced by a standard weight loss diet, moderate daily caloric restriction (CR).

METHODS:

Adults with obesity (BMI ≥30 kg/m(2) , age 18-55) were randomized to either zero-calorie ADF (n = 14) or CR (-400 kcal/day, n = 12) for 8 weeks. Outcomes were measured at the end of the 8-week intervention and after 24 weeks of unsupervised follow-up.

RESULTS:

No adverse effects were attributed to ADF, and 93% completed the 8-week ADF protocol. At 8 weeks, ADF achieved a 376 kcal/day greater energy deficit; however, there were no significant between-group differences in change in weight (mean ± SE; ADF -8.2 ± 0.9 kg, CR -7.1 ± 1.0 kg), body composition, lipids, or Si. After 24 weeks of unsupervised follow-up, there were no significant differences in weight regain; however, changes from baseline in % fat mass and lean mass were more favorable in ADF.

CONCLUSIONS:

ADF is a safe and tolerable approach to weight loss. ADF produced similar changes in weight, body composition, lipids, and Si at 8 weeks and did not appear to increase risk for weight regain 24 weeks after completing the intervention.
Obesity (Silver Spring). 2016 Sep;24(9):1874-83. A randomized pilot study comparing zero-calorie alternate-day fasting to daily caloric restriction in adults with obesity.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...+inconvenience
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 11:15   #2
Tree Fiddy
Need
 
Tree Fiddys avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 310
Känns ju helt logiskt, faktiskt. X antal kalorier är X antal kalorier, oavsett om det är 24 eller 48 timmar.
__________________
Journal
Tree Fiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 11:16   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Tree Fiddy Visa inlägg
Känns ju helt logiskt, faktiskt. X antal kalorier är X antal kalorier, oavsett om det är 24 eller 48 timmar.
Du glömmer svältläget, som gör att man går upp i vikt, inte ner, om man inte äter var tredje timme, oavsett kaloribalans.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 11:36   #4
Tree Fiddy
Need
 
Tree Fiddys avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du glömmer svältläget, som gör att man går upp i vikt, inte ner, om man inte äter var tredje timme, oavsett kaloribalans.
Man måste väl hålla igång förbränningen?
__________________
Journal
Tree Fiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 11:52   #5
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
"and did not appear to increase risk for weight regain 24 weeks after completing the intervention."
Fanns det någon anledning att tro att metoden skulle vara bättre eller sämre gällande detta?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 12:26   #6
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Fanns det någon anledning att tro att metoden skulle vara bättre eller sämre gällande detta?
Om du läser inledningen (Introduction) i artikeln så framgår det att författarna anser att just den frågan är obesvarad av tidigare studier och de lägger fram en hypotes om att det inte kommer att ha någon betydelse. Ett av syftena med studien är just att utreda den frågan.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 12:46   #7
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Om du läser inledningen (Introduction) i artikeln så framgår det att författarna anser att just den frågan är obesvarad av tidigare studier och de lägger fram en hypotes om att det inte kommer att ha någon betydelse. Ett av syftena med studien är just att utreda den frågan.
Jo jag vet..
Men jag tänkte mer på att de valde att formulera sig med "did not appear to increase risk"

Om tesen var att det inte skulle göra någon skillnad så är det bara lite märkligt att understryka att den inte ökade risken.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2016-08-31 klockan 12:48.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 14:23   #8
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Denna var ju lite intressant.
"ADF achieved a 376 kcal/day greater energy deficit; however, there were no significant between-group differences in change in weight"

Borde innebära att fastarna rörde sig relativt mycket mindre vilket borde vara negativt.

På 8 veckor trodde jag att fastarna skulle gå ner mer i vikt än kalorinissarna men det hände uppenbarligen inte.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 20:46   #9
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Denna var ju lite intressant.
"ADF achieved a 376 kcal/day greater energy deficit; however, there were no significant between-group differences in change in weight"

Borde innebära att fastarna rörde sig relativt mycket mindre vilket borde vara negativt.

På 8 veckor trodde jag att fastarna skulle gå ner mer i vikt än kalorinissarna men det hände uppenbarligen inte.
Varför tror du det blev såhär?

Kanske en retorisk fråga
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 09:49   #10
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
Varför tror du det blev såhär?

Kanske en retorisk fråga
Vet ej. Jag är inte kompetent nog att kunna förstå studien såpass bra så att jag kan ge en bra teori heller tyvärr.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 09:56   #11
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
After 24 weeks of unsupervised follow-up, there were no significant differences in weight regain; however, changes from baseline in % fat mass and lean mass were more favorable in ADF.
Det där borde väl vara intressant i sammanhanget också?
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 14:34   #12
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Vet ej. Jag är inte kompetent nog att kunna förstå studien såpass bra så att jag kan ge en bra teori heller tyvärr.
Det är väl inte mer komplicerat än att de faktiskt har rört sig mindre och därmed gjort av med mindre kalorier, eller helt enkelt ätit mycket mer den andra dagen. Man kan ju tänka sig att om man inte äter något på en dag så rör man sig inte om man inte måste. Så självklart funkar en sån här metod för att gå ner i vikt men man kan ju undra hur lätt en sån här är metod är att följa för gemene man. Den här lilla viktskillnaden visar väl det med all tydlighet.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 17:00   #13
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Jo så är det väl. Lite överraskande tyckte jag det var dock
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 23:00   #14
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Något som är intressant är hur pass man kontrollerade deltagarna. Om man har dem inlåsta är det inte så häpnadsväckande resultat, men jag tänker mig att de som bara fick äta varannan dag var bra sugna på mat under fastekvällen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 22:07   #15
CoRe_85
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 51
Jag skulle nog inte dra alltför mycket slutsatser av denna studien med deras sample (CR = 12, ADF = 13). För att mäta ordentligt givet ett så litet sample behövs 1) små intra-variationer 2) stora inter-variationer.

Vidare skiljer det 17%(50%) i medelvikt(SD) mellan de två grupperna CR = 114.0(20.0) kg, ADF = 94.7(10.6) kg. Så redan från start är det ganska stor skillnader mellan de två grupperna.

Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Denna var ju lite intressant.
"ADF achieved a 376 kcal/day greater energy deficit; however, there were no significant between-group differences in change in weight"

Borde innebära att fastarna rörde sig relativt mycket mindre vilket borde vara negativt.

På 8 veckor trodde jag att fastarna skulle gå ner mer i vikt än kalorinissarna men det hände uppenbarligen inte.
Ang 376 kcal/d deficit skriver de:

Citat:
The estimated energy deficit from weight maintenance needs over the 8-week intervention was significantly higher in ADF compared with CR (by ∼376 kcal/day). This would be expected to result in several kilograms greater weight loss in the ADF group; however, weight loss was only 1.1 kg greater in ADF. Possible explanations include: [1] the ADF group under-reported food intake on fast and/or fed days or [2] fasting led to a reduction in some component of non-resting energy expenditure in the ADF group (e.g., PA energy expenditure, thermic effect of food).
En hypotes är som ovan skrivit, de i ADF gruppern har motionerat mindre. Samtidigt kan man fundera över hur mycket några som är obese motionerar överhuvuddtaget (vilket är vad deltagarna är).
CoRe_85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)