Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-03-06, 11:16   #46
Medusa
DC disciple
 
Medusas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Ironheaven
Inlägg: 4 093
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Är det så? Det större energiintaget går ju åt till själva "cardion", och denna sänder sedan signaler som mer eller mindre motverkar och stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Och den påverkan är inte kaloriberoende.

Med den intensitet du nämner bli säkert inte påverkan så påtaglig, men jag syftar på själva konceptet.
du har säkerligen rätt på konceptet, inga tvivel där, det går säkert till som du beskriver..

jag resonerar dock så att jag hellre äter mer protein och kolhydrater, och gör lågintensiv cardio för några hundra kalorier då jag i huvudsak använder fett som energikälla.. speciellt om man skall gå riktigt lågt på kcal, då blir det svårt att få med allt fett, protein, och kolhydraterna inför passen, förutsatt att man använder och tror på en högproteindiet.. personligen är det viktigt för mig att försöka nå proteinkvoten dagligen..

för mig är cardion även en möjlighet att verkligen slappna av och fundera, få lite frisk luft och ett alternativ till styrketräningen.. skulle bli tokig av att bara sitta stilla eller ta det lugnt på dom dagar man inte är på gymmet..

kan det vara så att fördelarna med cardio under deff, ex,
* ökad proteinkvot x g / kg kv
* ökad möjlighet att ladda inför styrkepassen med fett / kolh
* psykiskt välmående
* motion
* högre förbränning, användbart under längre dietperiod

kan uppväga nackdelarna? det känns så..

edit: denna posten är ingen kritik, jag förstår och instämmer i vad du skriver ovan, vill mest ha bekräftelse eller reflektioner över mitt resonemang..
__________________
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich

Senast redigerad av Medusa den 2010-03-06 klockan 11:25.
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 11:44   #47
Medusa
DC disciple
 
Medusas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Ironheaven
Inlägg: 4 093
just det, var i en annan tråd det diskuterades cardio efter träning.. men är kanske även relevant för denna..

det var i Body augusti 2009 i forskningsrönsspalten som Martin Berkhan skrev om detta med rubriken, är inte 100% säker nu men ganska, "optimal fettförbränning med lågintensiv konditionsträning efter högintensiv styrketräning" ..

någon som har input på detta? jag gör alltid 20-25 minuter lågintensiv cardio direkt efter passen, så vore intressant med lite åsikter om detta.. erfarenheter är minst lika värdefulla som studier, så berätta..
__________________
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich

Senast redigerad av Medusa den 2010-03-06 klockan 11:48.
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 11:48   #48
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa Visa inlägg
"optimal fettförbränning med lågintensiv konditionsträning efter högintensiv styrketräning" ..
Ja det är knappast okänt att fettoxidationen procentuellt sett är högre efter styrketräning. Studien finns med all säkerhet postad här på Kolo också. Vilket fler studier som bevisar samma sak gör.

Men vad tycker du det har för egenvärde i sig om det är sämre ur både muskeltillväxt- och återhämtningssynpunkt?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 11:55   #49
Medusa
DC disciple
 
Medusas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Ironheaven
Inlägg: 4 093
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Men vad tycker du det har för egenvärde i sig om det är sämre ur både muskeltillväxt- och återhämtningssynpunkt?
är det verkligen så då? med detta menar jag ingen sarkasm ironi eller liknande, jag undrar helt enkelt.. för mig fungerar det riktigt bra, upplever inte att det på något sätt försämrar min återhämtning, förmodligen är det på en sådan nivå att man inte märker det? känns bra att bränna fett under diet med 20-25 minuter efter träningen och dessutom kunna äta några gram extra protein under dagen.. jag har inte mött många tävlande personligen ,men dom jag har mött och pratat med verkar nästan alltid lägga in cardio efter passen, men bara 15-25 minuter, lågintensiv sådan också..

är det även försämrande om man under passet dricker protein löpande och kolhydrater?

egenvärdet för mig är att jag bränner mer fett.. jag tror att kalori in / ut under ett dygn inte är en bra modell om man vill optimera sin diet, det verkar bara vara en förenkling.. om alla funktioner i kroppen är processer som pågår ständigt så borde rimligtvis måltidsfrekvens, timing, och sammansättning vara väldigt betydelsefulla konstant.. detta är bara mina egna tankar, är dom helt felaktiga så upplys mig så det blir bättre haha..
__________________
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich

Senast redigerad av Medusa den 2010-03-06 klockan 11:59.
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 11:59   #50
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Fettförbränningen är förhöjd under aktiviteten om den utföres fastande eller efter annan tömmande träning, t ex styrketräning. Det betyder inte att fettförbränningen sett över dygnet är förhöjd. Tvärtom, kanske, vid en viss kaloribalans, blir fettförbränningen sämre med konditionsträning.

Att konditionsträning verkar hämmande på styrketräningens muskeluppbyggande effekter beror på mekanismer på AMPK och mTOR på cellnivå och har inte med att dricka kolhydrat och protein att göra. Och gör du det, då har du inte ens den större fettförbränningen under själva aktiviteten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 12:00   #51
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa Visa inlägg
för mig fungerar det riktigt bra, upplever inte att det på något sätt försämrar min återhämtning, förmodligen är det på en sådan nivå att man inte märker det?
Att det "funkar" bevisar inte mer än att upplägget lett till resultat du är nöjd med. Det säger inte ett dugg om du egentligen har gjort ett bra val, ett annat upplägg kanske hade gett mycket bättre resultat?

Citat:
Ursprungligen postat av Medusa Visa inlägg
känns bra att bränna fett under diet med 20-25 minuter efter träningen och dessutom kunna äta några gram extra protein under dagen.. jag har inte mött många tävlande personligen ,men dom jag har mött och pratat med verkar nästan alltid lägga in cardio efter passen, men bara 15-25 minuter, lågintensiv sådan också..
Ja det är säkert vanligt förekommande men återigen säger det inget om huruvida det är "optimalt" eller ej. Oftast är det nog mest en kombination av "Monkey see monkey do" och det praktiska i att köra den korta konditionsträningen när man de facto är på gymmet.

Att packa väskan, ta sig hemifrån, in på gymmet och samma sak hem igen, bara för 20 minuter på trappmaskin kanske inte lockar.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 12:02   #52
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tur då att styrketräning höjer pulsen!
Som jag förstått det så är det så att den pulshöjning man får av styrketräning inte bidrar till ökad hjärt-hälsa nämnvärt, eftersom den totala tiden som man arbetar aktivt under ett styrkepass är väldigt liten.

Nån som kan bekräfta?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 12:07   #53
Medusa
DC disciple
 
Medusas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Ironheaven
Inlägg: 4 093
King Grub och Eddie Vedder, tack för era svar, väldigt informativt och bra synpunkter..

"Monkey see, monkey do, and monkey like" kanske är bättre
__________________
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 12:25   #54
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Tror att många föredrar cardio mestadels för att det blir enklare att hamna på kaloriunderskott, stå ut med hungern (gäller ej för alla) och kanske också för att det känns bra och skönt.
Jag är tveksam till om skillnaden mellan styrketräning + kaloriunderskott och styrketräning + cardio + kaloriunderskott är så väldigt märkbar.

Sen förstår jag Medusas poäng med att det kan bli lättare att få i sig större mängder protein om man har med cardio, vilket kan innebära en metabol fördel. Dock är ju frågan hur stark effekten är i jämförelse med konditionsträningens hämmande effekt på muskelmassan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 12:43   #55
HenrY
Registered User
 
HenrYs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 044
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Som jag förstått det så är det så att den pulshöjning man får av styrketräning inte bidrar till ökad hjärt-hälsa nämnvärt, eftersom den totala tiden som man arbetar aktivt under ett styrkepass är väldigt liten.

Nån som kan bekräfta?
Fast supersettar man genom typ hela passet kan det ju endå bli nånting där??
HenrY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 13:27   #56
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Jag är tveksam.

Konditionsträning och styrketräning påverkar hjärtat på olika sätt.
Styrketräning leder till hypertrofi i hjärtat (kraftigare väggar), men kanske inte mer slagvolym. Det är en anpassning till trycket man utsätter kärlsystemet för (jämför känslan i huvudet i tunga benpressar vs löpning).
Hjärtat känner av det ökade trycket och anpassar sig till att tåla det bättre inför framtiden.
Konditionsträning leder också till hypertrofi i hjärtat fast med större slagvolym (för att kunna pumpa ut mer blod per minut). Vilket leder till bl a lägre vilopuls och blodtryck och även flexiblare blodkärl har jag för mig jag läst.

Tror inte superset, giantsets, kort vila, cirkelträning osv, riktigt kan nå upp till samma effekter som konditionsträning ger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 13:34   #57
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Styrketräning är dessutom anaerob.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 14:37   #58
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Så mitt benpass på 45 minuter med 165 i medelpuls förbättrar inte min kondition alls? Men ett löppass på 45 min med 165 i medelpuls gör det?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 15:39   #59
Zippo
Registered User
 
Zippos avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Så mitt benpass på 45 minuter med 165 i medelpuls förbättrar inte min kondition alls? Men ett löppass på 45 min med 165 i medelpuls gör det?
Någon som har svar på detta?

Anledningen också för att man kanske kör deff utan cardio är också att man har mycket att göra under dagarna och inte har tid 1 timme om dagarna och gå till gym/ut för att gå/springa.
__________________
Bara att brassa på
Zippo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 16:08   #60
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det finns ett par studier som visar på förbättrad VO2Max av styrketräning hos otränade - http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=21286610 t ex, men majoriteten av studierna har inte sett någon speciell effekt och det är vad som gäller i läroböckerna.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)