Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Ska skolan lära små barn att äta mindre kött?
Ja 36 35.29%
Nej 58 56.86%
Bryr mig inte 8 7.84%
Antal röster: 102. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-19, 15:24   #151
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Att stödja sektvänsterpolitik i någon form är inte särskilt hållbart.
Förutom att ”vänstern” är en inbillad fiende (av typiskt extremhögern) i alla såna här sammanhang och att äta mindre kött inte nödvändigtvis hänger ihop med att vara vänster
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 15:27   #152
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Förutom att ”vänstern” är en inbillad fiende (av typiskt extremhögern) i alla såna här sammanhang och att äta mindre kött inte nödvändigtvis hänger ihop med att vara vänster
Exakt! Hitler förespråkade vegetarianism vilket innebär att alla vegetarianer i den här tråden håller med Hitler. Jag tycker att det är hemskt att de låter nazistiska tankegångar inverka på deras liv.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 15:34   #153
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Nej, det är inte OK att "skolpersonal" (vilken skolpersonal - lärare, personal i matbespisningen, random elevassistent?) instruerar barnen att äta på ett särskilt sätt. Det är givetvis vettigt att prata om livsmedelsproduktion i skolan, att baxa ut stadsbarn på landet så att de fattar att fläsket i lappskojsen de ätit till lunch faktiskt suttit på ett levande djur, att diskutera klimatfrågan och hur man som individ kan ta klimathänsyn - men jag hade också blivit rosenrasande om skolan tutade i mitt barn en specifik diet. Där jag bor äter många barn kött som deras pappa själv skjutit i skogen, eller kött av får som slaktats hemma bakom ladugården. Dessa barn behöver av klimatskäl inte äta mindre kött.

Att servera mer vegetarisk skolmat är jag däremot för. Hellre kött en dag i veckan - och då kan man satsa t.ex. på svenskt naturbeteskött - än importerat dito fem dagar i veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 15:48   #154
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nej, det är inte OK att "skolpersonal" (vilken skolpersonal - lärare, personal i matbespisningen, random elevassistent?) instruerar barnen att äta på ett särskilt sätt. Det är givetvis vettigt att prata om livsmedelsproduktion i skolan, att baxa ut stadsbarn på landet så att de fattar att fläsket i lappskojsen de ätit till lunch faktiskt suttit på ett levande djur, att diskutera klimatfrågan och hur man som individ kan ta klimathänsyn - men jag hade också blivit rosenrasande om skolan tutade i mitt barn en specifik diet. Där jag bor äter många barn kött som deras pappa själv skjutit i skogen, eller kött av får som slaktats hemma bakom ladugården. Dessa barn behöver av klimatskäl inte äta mindre kött.

Att servera mer vegetarisk skolmat är jag däremot för. Hellre kött en dag i veckan - och då kan man satsa t.ex. på svenskt naturbeteskött - än importerat dito fem dagar i veckan.
Varför servera ett undermåligt och mer näringsfattigt livsmedel 4 av 5 dagar i skolan?
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:00   #155
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Nej, det är inte rätt. Finns anrda saker kan måste jobba med i första hand som tex att minska matsvinnet i hushåll och på restaranger som är stort i Sverige och inte styra omkring och fippla med barnen.

Senast redigerad av Hemi den 2020-02-19 klockan 16:01.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:10   #156
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Exakt! Hitler förespråkade vegetarianism vilket innebär att alla vegetarianer i den här tråden håller med Hitler. Jag tycker att det är hemskt att de låter nazistiska tankegångar inverka på deras liv.
Nja, det är en myt. Hitlers favoriträtt var t ex duva, han blev rekommenderad vegetarisk kost just mot magproblemen
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:52   #157
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Hitler kanske borde slutat proppa i sig piller för att hjälpa magproblemen
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:58   #158
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Hitler kanske borde slutat proppa i sig piller för att hjälpa magproblemen
Ja, det är hög tid att han börjar tänka på sin hälsa. Han har inte varit sig själv sedan han sköt sig i huvudet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 16:59   #159
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Nja, det är en myt. Hitlers favoriträtt var t ex duva, han blev rekommenderad vegetarisk kost just mot magproblemen
Albert Speer (in his memoirs, Inside the Third Reich)—noting that Hitler used vivid and gruesome descriptions of animal suffering and slaughter at the dinner table to try to dissuade his colleagues from eating meat.

Hitler var emot att man åt djur, vilket betyder att alla vegetarianer i tråden tycker som Hitler. Alla ni som matar era barn med vegetarisk mat leder dem i Hitler fotspår, så att ni vet.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 17:05   #160
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Menar du att barnlösa konsumerar mera än folk som har barn?
Nej. Det är helt meningslöst att oroa sig över miljön utan att anamma en miljövänlig livsstil och om du inte skaffar barn så är allt förgäves för då kommer bara folk som inte bryr sig ett skit om miljön att ta din plats.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 17:10   #161
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Albert Speer (in his memoirs, Inside the Third Reich)—noting that Hitler used vivid and gruesome descriptions of animal suffering and slaughter at the dinner table to try to dissuade his colleagues from eating meat.

Hitler var emot att man åt djur, vilket betyder att alla vegetarianer i tråden tycker som Hitler. Alla ni som matar era barn med vegetarisk mat leder dem i Hitler fotspår, så att ni vet.
Om du fortsätter läsa står det t ex:

Princess Sophie of Greece and Denmark met with Hitler in 1932 and wrote in her memoirs that she had been "warned he was a vegetarian, and found it difficult to plan an appropriate meal",[10] but this is contradicted by Dione Lucas, a chef at a Hamburg hotel patronised by Hitler prior to the war, who claimed that her stuffed squab was a favourite of his

...

Even though Hitler adhered to a vegetarian diet during this period, his physician, Theodor Morell, administered many unorthodox medications that contained animal by-products from 1936 until Hitler's death in 1945. These included Glyconorm (an injectable compound containing cardiac muscle, adrenal gland, liver, and pancreas), placenta, bovine testosterone, and extracts containing seminal vesicles and prostate.

...

Prior to the Second World War, there are many accounts of Hitler eating meat (including stuffed squab and Bavarian sausages) and caviar.



Men även om man bortser från att vara korrekt om Hitler så går det att hitta många exempel på massmördande köttätare

Rekt
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 17:17   #162
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Kan i för i h-vete sluta prata om Hitler i den här tråden. Starta en egen tråd om honom tack.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 17:20   #163
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
vilken skolpersonal - lärare, personal i matbespisningen, random elevassistent?) instruerar barnen att äta på ett särskilt sätt.
Fritidspersonalen höll ett föredrag för klassen. Temat var "mother earth". Rektorn har varken koll på vilka som jobbar på skolan eller vad de undervisar om men valde att backa föredraget fullt ut i hopp om att jag inte skulle konfrontera fritidspersonalen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 17:50   #164
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Jag är osäker på om det är en lämplig fråga att ta upp för barn som går i lågstadiet. Särskilt inte om man inte vet ifall informationen sprids av ideologiska skäl eller inte.

Men med det sagt så bör den absoluta majoriteten svenskar äta mindre kött, både av hälsomässiga och av miljömässiga skäl. Visst, noll köttkonsumtion är nog inte svaret. Dels pga som någon var inne på tidigare, en betydande del av svensk mark är inte lämplig till mycket annat än just till betesmark. Dessutom när lantbrukare odlar andra grödor så är det viktigt för dem att variera växtföljden över säsongerna så att det inte börjar växa svamp och andra växtsjukdomar som måste sprutas med bekämpningsmedel. Så blir det ganska fort om man bara odlar samma gröda år efter år. Många varierar genom att odla vall och dylikt som används till foder. På det sättet är det en miljömässig nytta att odla djurfoder. En annan nytta är att gödsel från djur används för att tillföra ny näring till odling av nya grödor. Om det inte fanns några djur alls så skulle man vara tvungen att enbart gödsla med mineralgödsel som då ökar problemet med övergödning. Så en viss nivå av köttproduktion är ganska bra. Men jag är dock övertygad om att vi är 2-3 gånger över den gränsen och att vi både producerar och äter på tok för mycket kött. Hela argumentet med varierad växtföljd med djurfoder för att undvika svamp och sjukdomar på grödorna blir lite löjligt när djurfoder har blivit det som vi odlar allra mest i Sverige. Som det är idag så konkurrerar vallodlingen ut andra grödor till kostnaden för miljön. Det är ju liksom bara 10 % av fodrets näringsenergi som hamnar på djuret som vi människor sen kan äta och få i oss, 90 % av energin försvinner som värmeenergi. Grödor som odlas som mat till oss människor har ju liksom ingen sådan energiförlust, där går allt direkt till oss. Och eftersom odlig av djurfoder är den vanligaste grödan i Sverige idag så känns det svårt att hävda något annat än att den totala svenska köttproduktionen är en belastning för miljön snarare än en tillgång.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 18:00   #165
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Om du fortsätter läsa står det t ex:

Princess Sophie of Greece and Denmark met with Hitler in 1932 and wrote in her memoirs that she had been "warned he was a vegetarian, and found it difficult to plan an appropriate meal",[10] but this is contradicted by Dione Lucas, a chef at a Hamburg hotel patronised by Hitler prior to the war, who claimed that her stuffed squab was a favourite of his

...

Rekt
Muppigt, När herr Mannerheim fick samtal att herr Hitler skulle flyga över för att fira Mannerheims födelsedag så förklarades det att Hitler var vegetarian och att rökning i närheten var strikt förbjuden, Mannerheim svarade svarade då "Det bestämmer jag" och serverade Kål, lax med majonäss, gås stoppad med äpple och kokt i grädde, samt givetvis röktes det efter maten i tågvagnen.

Han var manlig herr Mannerheim
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)