Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-18, 22:34   #1
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Hur kan Harris & Benedict-ekvationen vara så långt ifrån?

Hej! Rubriken säger det mesta, enligt denna ekvationen så ska min viktbalans vara ca 2900 kcal, men i själva verket så är den 3500, så hur kan den vara så "off"? Ska inte den ge en rätt bra uppskattning?
Jag räknar min mat till grammet och har vägt mig dagligen de senaste 4 veckorna för att få ut min mer exakta balans.
Jag är f.ö. rätt förvånad över att den är så hög då jag endast kör styrketräning 5 dagar i veckan som inte förbränner särskilt mycket, går 3-4 km om dagen i ett lagom tempo och utöver detta står eller sitter stilla majoriteten av tiden.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 23:16   #2
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Hej! Rubriken säger det mesta, enligt denna ekvationen så ska min viktbalans vara ca 2900 kcal, men i själva verket så är den 3500, så hur kan den vara så "off"? Ska inte den ge en rätt bra uppskattning?
Jag räknar min mat till grammet och har vägt mig dagligen de senaste 4 veckorna för att få ut min mer exakta balans.
Jag är f.ö. rätt förvånad över att den är så hög då jag endast kör styrketräning 5 dagar i veckan som inte förbränner särskilt mycket, går 3-4 km om dagen i ett lagom tempo och utöver detta står eller sitter stilla majoriteten av tiden.
Är en 100 år gammal ekvation som bara är 20% off verkligen "så långt ifrån"?
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 00:12   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Alla sådana uträkningar är generella. Individuell variation förekommer alltid.

Sen är det väl du som har valt aktivitetsfaktorn själv? Kanske där problemet ligger. Vill du ha mer exakta uträkningar, räkna på MET (metabolic equivalent).
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 07:29   #4
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Jag har för mig att jag läst att det är en felmarginal på upp till 10% i basförbrukning. Minns inte om det var pga (eller tack vare) spontanaktivitet, typ att man sitter och skakar på benen, värmeutveckling eller om vissas organ och hjärnor bara är slöare. Jag skulle inte ta gift på det, men jag är rätt säker. Det blir ju ganska mycket, även om 10% inte låter så mycket.

Men det viktigaste är nog att räkna ut sin aktivitetsnivå. Det är ganska trubbigt och kan skilja sig väldigt mycket från dag till dag, så man får nog snitta.

TS aktivitetsnivå är dessutom högre än en mycket stor del av befolkningen. Hur många tränar på gym 5 ggr i veckan och går 4 km per dag? Väldigt få skulle jag säga.

Senast redigerad av KoloKille den 2020-02-19 klockan 07:30.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 17:04   #5
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
Är inte Mifflin St Jeor lite bättre, har du testat den? Sen är väl alla typer av mätningar av generell typ och det kan avvika mycket på individuell basis?
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 21:38   #6
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Hej! Rubriken säger det mesta, enligt denna ekvationen så ska min viktbalans vara ca 2900 kcal, men i själva verket så är den 3500, så hur kan den vara så "off"? Ska inte den ge en rätt bra uppskattning?
Jag räknar min mat till grammet och har vägt mig dagligen de senaste 4 veckorna för att få ut min mer exakta balans.
Jag är f.ö. rätt förvånad över att den är så hög då jag endast kör styrketräning 5 dagar i veckan som inte förbränner särskilt mycket, går 3-4 km om dagen i ett lagom tempo och utöver detta står eller sitter stilla majoriteten av tiden.
Räknar du med TEF, dvs hur många kalorier som är kvar efter olika metabola processer? Tex så är ett gram protein 4.5kcal om man bara sätter eld på det men snarare 3 om man räknar hur mycket kroppen använder protein.

Sen skiljer ju sig kroppen naturligt ca 500kcal +- per dag. Detta neligt boken "THe poor misunderstood calorie", som hänvisar till en studie där man låst in folk och kontrollerat luften i rummet för att exakt kunna se hur måycket skillnad det är i kalorieintag.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 22:34   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Animalisk Visa inlägg
Är inte Mifflin St Jeor lite bättre
Vill minnas att själva Grub sagt det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 13:38   #8
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Felmarginalen på H&B ekvationen är ca +/- 15-20%
Som någon annan påpekade så är det ju också svårt att uppskatta rätt aktivitetsnivå. PAL kan ligga mellan ca 1.4-2.2. De flsta något aktiva ligger kring 1.8. Att gissa fel på 0.2 är nog ganska vanligt., dvs 10-15%

Trots att du väger maten så kan den beräknade kalorimängden bli fel. Felmarginal, ca 10-15%. Är du dessutom inte helt viktstabil på det uträknade energiintaget så blir felmarginalen ganska mycket större.

Teoretiskt blir felmarginalen blir totalt sett ca +/- 25% om man väger samman felkällorna. Du beskriver en diskrepans på 20% (2900 vs 3500 kcal).

Man kan inte säga att Mifflin är mer rätt än H&B. Skulle nog säga att H&B är bättre för normalviktiga.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)