Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-15, 11:48   #16
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Är inte grejen med julafton att man "sparar" sig under hela dagen, i tron om att man ska bomba i sig jansons tills man dör. När väl det är dags för den sista måltiden, så äter jag vanligen 2-3 tallrikar mat och sen struntar i risgrynsgröten för jag flämtar i soffan stirrandes upp i taket Högt räknat kommer jag upp i 5000 kcal på julafton.

Jag förstår inte hur ni kan äta så mycket till lunch, och sen äta lika mycket bara några timmar senare? Volymen måste ju bli en fråga för magsäckens kapacitet till slut?
Jag äter ca 2kg mat på en dag. Och det är inte svårt. Jag måste hålla igen för att inte bli fet. Så äter mycket Broccoli, brysselkål, blomkål, rödbetor och frukt för att bli mätt med så lite kcal som möjligt.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 09:58   #17
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Är inte grejen med julafton att man "sparar" sig under hela dagen, i tron om att man ska bomba i sig jansons tills man dör. När väl det är dags för den sista måltiden, så äter jag vanligen 2-3 tallrikar mat och sen struntar i risgrynsgröten för jag flämtar i soffan stirrandes upp i taket Högt räknat kommer jag upp i 5000 kcal på julafton.

Jag förstår inte hur ni kan äta så mycket till lunch, och sen äta lika mycket bara några timmar senare? Volymen måste ju bli en fråga för magsäckens kapacitet till slut?
Vi är alla olika. Jag närmande mig förmodligen 5k kcal redan efter lunch.

Har inte lätt för att äta mig fet då jag sällan verkligen är hungrig. Däremot gillar jag mat, så det är inga problem att äta enbart för att det är gott.

Nu ägnade jag mig inte åt några dumheter som att spara sig utan jag åt på under hela dagen!
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 10:20   #18
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Pizza och choklad. Lätt gjort. Har nog legat på över 10k många dagar i mitt liv då jag inte ens försökt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:22   #19
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Xead Visa inlägg
Vi är alla olika. Jag närmande mig förmodligen 5k kcal redan efter lunch.

Har inte lätt för att äta mig fet då jag sällan verkligen är hungrig. Däremot gillar jag mat, så det är inga problem att äta enbart för att det är gott.

Nu ägnade jag mig inte åt några dumheter som att spara sig utan jag åt på under hela dagen!
Samma för mig! Kan enkelt äta på som en svulten om det är gott, men sen äter jag inte på längre än jag brukar och tränar som en idiot för jag har så mycket energi, så det jämnar ändå ut sig.

Tricket är kanske att inte spara sig under dagen. Gå runt och småäta och hålla aptiten lite retad hela tiden. Å andra sidan brukar jag bli illamående av småätande, så det sket sig där med

Ska testa framåt påsk kanske, då det är familjebestyr och finns sill, janson, lax och godis i ansenliga kvantiteter.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 07:53   #20
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Samma för mig! Kan enkelt äta på som en svulten om det är gott, men sen äter jag inte på längre än jag brukar och tränar som en idiot för jag har så mycket energi, så det jämnar ändå ut sig.

Tricket är kanske att inte spara sig under dagen. Gå runt och småäta och hålla aptiten lite retad hela tiden. Å andra sidan brukar jag bli illamående av småätande, så det sket sig där med

Ska testa framåt påsk kanske, då det är familjebestyr och finns sill, janson, lax och godis i ansenliga kvantiteter.
Det tricket fungerar bäst för mig. Speciellt när jag varvar mellan salt och sedan sött. Kan också bli illamående av vissa saker, t.ex. choklad (). Men ibland får man ta sig i kragen och sluta gnälla så jävla dant.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 08:15   #21
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
10.000 Kcal är inte ens en utmaning för mig. Visst, att äta det från vettig "helt" mat hade blivit en saftig jävla utmaning, men pratar vi äta vad som helst hade det vart busenkelt.

Någon limpa á 1 Kilo (typ rostbröd) med rejält av Nutella, leverpastej och andra pålägg som smör, ost osv så hade jag tagit 5000-6000 Kcal redan där.

Sedan något kilo plockgodis från hemmakväll samt ett rör pringles, dip och några styckbitar á dubbelnougat etc.

Känns som att det blir sjukt lätt att komma närmare 15000 Kcal utan någon större ansträngning, men hade någon sagt att det handlar om kvarg, kyckling och broccoli för 10000 Kcal, då jävlar hade jag fått kämpa och därtill haft svårt att klara det, då det helt enkelt inte är gott nog.

Finns väl en anledning till varför den mesta ohälsa är sammankopplad med överkonsumtion av ren skit och inte av typisk "bra" mat.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 08:59   #22
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Frågan blir ju helt värdelös om man inte ska räkna flytande kalorier. Var drar man gränsen? Får man äta flingor med mjölk? Fil med mjölk? Kan jag göra chokladpudding med mjölk? Helt meningslösa förutsättningar.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 09:42   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Frågan blir ju helt värdelös om man inte ska räkna flytande kalorier. Var drar man gränsen? Får man äta flingor med mjölk? Fil med mjölk? Kan jag göra chokladpudding med mjölk? Helt meningslösa förutsättningar.
+1. Det är inte som att det inte är en utmaning att dricka jättemycket kalorier heller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 14:44   #24
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Frågan blir ju helt värdelös om man inte ska räkna flytande kalorier. Var drar man gränsen? Får man äta flingor med mjölk? Fil med mjölk? Kan jag göra chokladpudding med mjölk? Helt meningslösa förutsättningar.
Flingor med mjölk i en 10k challenge så räknar du bara vad som står på flingpaketet, alltså inte mjölkpaketet.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 16:59   #25
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Skulle hursomhelst börjat dagen med en normalstor påse nachos med salsa och guaccamole till = strax under 2000 kcal. Därefter chips och dip också ca 2 000 kcal. Skulle nog övergå till chokladbaserat godis för ytterligare några tusen kalorier. Och sedan äta lite rent sockrigt godis för att få variation från allt det feta.

Pannkakor eller våfflor med sirap skulle jag också klämma in, om nu sirap är tillåtet (är ju flytande...).

Behövs det så skulle jag trycka i mig munkar och dylikt från icas bake-off avdelning som avslutning.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 17:12   #26
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 19:01   #27
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Sålänge man slipper använda sig utav gaffel är det nog nemas problemas & det rör sig om god mat. Typ wienerbröd. Använder man bestick blir man mättare snabbare/äter långsammare. Går åt massa värdefull hjärnenergi till att hantera gaffeln som hade kunnat användas till att föra in saker i munnen med handflatorna/flytta ansiktet närmare maten. Skyffla på! \o/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 19:27   #28
klutsch
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 14
1000 kcal på Max och sen en DIY https://youtu.be/XDiGD5o7ZDQ á 9000 kcal.
__________________
Mor åt gröt, far åt helvete
klutsch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 21:32   #29
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Bara druckit vatten dagen före.

6.00 Morgonpromenad och gym.
8.00 Frukost: fläskpannkaka med lingonsylt och fet mjölk tills jag är proppmätt. Sen 2 liter gammaldags vaniljglass till efterrätt.
9.00 till 12.00 paltkoma
12.00 Långpromenad.
14.00 Panerad smörstekt strömming med potatismos. Svensk ostkaka med vispgrädde och hjortonsylt till efterrätt. Eventuellt lite Ris ā la Malta också om det får plats.
Resten av dagen: Choklad och plockgodis.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 22:47   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Inget gymmande, Klein?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)