Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-19, 20:17   #31
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Koffeinet är det jag vill åt, skitsamma om det är BCAA i eller inte. Även om det är lätt att ta ett koffeinpiller så är det gott med något läskande om man är törstig samtidigt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 20:51   #32
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Koffeinet är det jag vill åt, skitsamma om det är BCAA i eller inte. Även om det är lätt att ta ett koffeinpiller så är det gott med något läskande om man är törstig samtidigt.
Men varför köpa något med BCAA, som är negativt, när det finns mängder med alternativ som är utan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 21:14   #33
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Men varför köpa något med BCAA, som är negativt, när det finns mängder med alternativ som är utan?
Hur stor skillnad gör det på mina resultat?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 21:20   #34
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Hur stor skillnad gör det på mina resultat?
Försämrar insulinkänsligheten, ökar risken för diabetes mm... Varför dricka BCAA öht när man vet att det endast är negativa effekter av det?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 21:21   #35
sweetbabyjesus
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 1
Testade Löfbergs Lilas koffeinvatten häromdagen. Både hallon/granatäpple och passionsfrukt var riktigt bra. Koffein men man slipper BCAA.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
sweetbabyjesus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 21:25   #36
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Försämrar insulinkänsligheten, ökar risken för diabetes mm... Varför dricka BCAA öht när man vet att det endast är negativa effekter av det?
Men hur stor blir skillnaden på mina resultat?

Jag har ingen vilja av att leva optimalt, det är tråkigt.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 22:28   #37
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Men hur stor blir skillnaden på mina resultat?

Jag har ingen vilja av att leva optimalt, det är tråkigt.
Säkert minimal skillnad.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 08:11   #38
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Försämrar insulinkänsligheten, ökar risken för diabetes mm... Varför dricka BCAA öht när man vet att det endast är negativa effekter av det?
Jag vet inte om forskningen är såpass entydig att man totalt ska försöka undvika bcaa.
Detta är ett snabbgooglat exempel som jag inte läst igenom till fullo.
Poängen är att det är sällan svart eller vitt som många här på kolo gärna tror efter att vår husgud postat en text

Citat:
J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2019;65(5):383-389. doi: 10.3177/jnsv.65.383.
The Effects of BCAAs on Insulin Resistance in Athletes.
Shou J1, Chen PJ1, Xiao WH1.

Abstract
The toxic catabolic intermediates of branched chain amino acids can cause insulin resistance, and are involved in different mechanisms in different metabolic tissues. In skeletal muscle, 3-hydroxy-isobutyrate produced by valine promotes skeletal muscle fatty acid uptake, resulting in the accumulation of incompletely oxidized lipids in skeletal muscle, causing skeletal muscle insulin resistance. In the liver, branched-chain α-keto acids decompose in large amounts, promote hepatic gluconeogenesis, and lead to the accumulation of multiple acylcarnitines, which damages the mitochondrial tricarboxylic acid cycle, resulting in the accumulation of incomplete oxidation products, oxidative stress in mitochondria, and hepatic insulin resistance. In adipose tissue, the expression of branched-chain amino acid catabolic enzymes (branched-chain amino acid transaminase, branched-chain α-keto acid dehydrogenase) is reduced, resulting in an increased level of plasma branched-chain amino acids, thereby causing massive decomposition of branched-chain amino acids in tissues such as skeletal muscle and liver, and inducing insulin resistance. However, branched-chain amino acids, as a common nutritional supplement for athletes, do not induce insulin resistance. A possible explanation for this phenomenon is that exercise can enhance the mitochondrial oxidative potential of branched-chain amino acids, alleviate or even eliminate the accumulation of branched-chain amino acid catabolic intermediates, and promotes branched-chain amino acids catabolism into beta-aminoisobutyric acid, increasing plasma beta-aminoisobutyric acid concentration, improving insulin resistance. This article reveals the mechanism of BCAA-induced insulin resistance and the relationship between exercise and BCAAs metabolism, adds a guarantee for the use of BCAAs, and provides a new explanation for the occurrence of diabetes and how exercise improves diabetes.




PMID: 31666474
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 21:52   #39
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Jag vet inte om forskningen är såpass entydig att man totalt ska försöka undvika bcaa.
Detta är ett snabbgooglat exempel som jag inte läst igenom till fullo.
Poängen är att det är sällan svart eller vitt som många här på kolo gärna tror efter att vår husgud postat en text
Nu är det ju inte bara en text som Grub har postat, utan många. Och det är inte bara Grub som har sagt att BCAA är totalt värdelöst och har negativa effekter. Det verkar som att det är mer eller mindre klarlagt att BCAA är pengar i sjön och har endast negativa effekter.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-25, 08:26   #40
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Nu är det ju inte bara en text som Grub har postat, utan många. Och det är inte bara Grub som har sagt att BCAA är totalt värdelöst och har negativa effekter. Det verkar som att det är mer eller mindre klarlagt att BCAA är pengar i sjön och har endast negativa effekter.
Nu handlar inte denna tråden om BCAA utan om energidryck.
Men läs här lite snabbt: https://www.styrkelabbet.se/bcaa/
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 08:27   #41
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Nu är det ju inte bara en text som Grub har postat, utan många. Och det är inte bara Grub som har sagt att BCAA är totalt värdelöst och har negativa effekter. Det verkar som att det är mer eller mindre klarlagt att BCAA är pengar i sjön och har endast negativa effekter.
pengar i sjön kan jag hålla med om.
Negativa effekter av 5g bcaa om dagen (en burk nocco) är jag ytterst skeptisk till.

Men som Jörgen säger. vi kan diskutera detta i en annan tråd.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)