Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-21, 13:11   #1
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Vikt frivändning/styrkevändning vs marklyft

Lite nyfiken på hur tung vikt som är "bra" att klara i en frivändning / alternativt "styrkevändning" (avsluta med raka ben) i relation till tex marklyft. Hur mycket drar ni i en frivändning/styrkevändning (ange vilket) vs marklyft?

Själv tar jag 210kg marklyft och 90kg styrkevändning. Har dock inte kört frivändningar/styrkevändningar så mycket men tänkte testa på att träna det nu ett tag för att se vad jag kan komma upp i för vikt.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 05:54   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Har för mig att jag styrkevände runt 100kg då jag markade c:a 150-170kg.

Styrkevändning innebär dock inte för mig att fånga stången på helt raka ben. I min värld är en någorlunda fulldjup vändning en sittvändning och ifall man fångar stången i högre upp än en i princip fulldjup böj så är det en styrkevändning. Ifall man fånger stången på helt raka ben tror jag att jag skulle kallat det för muskelvändning kanske.

Jag fångade nog stången rätt så högt upp pga kass teknik. Typ så högt som en hockeyböj kanske.

Jag tror att jag var mer explosiv än råstark. Och att mitt min mark var relativt dålig i förhållande till frivändningarna. Frivändningarna begränsades nog främst av att jag var helkass på att fånga stången djupt ner och blev tvungen att hala upp skiten till hakan (nästan) innan jag kunde komma under den.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 07:22   #3
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Din mark/vändning ratio är enligt mig ganska vanlig för oss som är "youtube- utbildade" i tyngdlyftning, själv ligger jag runt 220 resp 100kg fn. (Förstod det som att du inte gått någon kurs eller tränat med ngn OL tränare heller?)

Men ser man till ratio hos de som fått hjälp av ngn tillräckligt kunnig person och sedan tekniktränat hyffsat frekvent så går vändningsstyrkan ofta upp ganska rejält.

Lycka till
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 08:44   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Toppstyrkan i marklyft har väldigt lite att göra med styrkan i en stöt eller ett ryck. Om vi inte pratar om styrkebrytande frivändningar som är relativt vanligt bland wannabe strongmen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 09:59   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Lite nyfiken på hur tung vikt som är "bra" att klara i en frivändning / alternativt "styrkevändning" (avsluta med raka ben) i relation till tex marklyft. Hur mycket drar ni i en frivändning/styrkevändning (ange vilket) vs marklyft?

Själv tar jag 210kg marklyft och 90kg styrkevändning. Har dock inte kört frivändningar/styrkevändningar så mycket men tänkte testa på att träna det nu ett tag för att se vad jag kan komma upp i för vikt.
Jag har tagit 152,5 kg i mark och 90 kg i vändning. Jag kör utan sitt (dvs jag fångar stången på nästan raka ben).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 12:04   #6
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Toppstyrkan i marklyft har väldigt lite att göra med styrkan i en stöt eller ett ryck. Om vi inte pratar om styrkebrytande frivändningar som är relativt vanligt bland wannabe strongmen.
Jag pratar nog om "styrkebrytande frivändningar". Böjer inte alls på benen när jag fångar upp stång, är det sämre tycker du än att fånga upp den med en knäböj? Jag vill träna explosivitet/spänst för att tex kunna hoppa högre.

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-04-22 klockan 12:11.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 11:28   #7
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Markade 190, vände 157 och styrkevände 125.

Ett par år innan markade jag 202.5, och vände 110.

Mark har i princip inget med vändning att göra. Ens på högre nivå, t.ex Stefan Ågrens vändningar kontra sin 340kg mark.
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)