Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-19, 09:50   #1
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Klokovpress!

Det finns alltid något nytt att testa. Körde Klokovpress första gången igår. Jag går omkring och tror att jag är hyfsat vältränad och genomtränad. Men fy satan vilken träningsvärk idag. Kunde knappt borsta tänderna i morse. Så uppenbarligen har jag träffat/belastat något som inte är vant att tränas. Körde lätt för att känna på rörelsen - 4x10.
Så har ni svårt att hitta övningar som belastar hela övre ryggen och traps - testa Klokovpress!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 11:02   #2
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Den är faktiskt ganska rolig. Exakt hur bra den är kan jag inte redogöra för, men variation är alltid välkommet. Ska testa den ikväll, tack för tipset!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 11:17   #3
don ramon
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 335
Det är så det börjar. Rätt som det är försöker man sig på Overhead Squats och därifrån är det fritt fall ner i OL-träsket.
don ramon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 21:21   #4
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Det där såg inte riktigt säkert ut för axlarna.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 21:28   #5
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Ricky Brusch (stavning) körde en rolig variant av den övningen i vad den nu hette: "Själen är större än världen" kanske? Nåja, skitsamma. Men han körde den som en pushpress bakom nacken, med brett grepp, och helt obscena vikter.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 22:14   #6
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Jag kör push press från nacken i en bevkäm bredd som mina armar tillåter mig hålla i stången.

Det blir som en variant mellan klokovs och rickys. Den där olbredden som klokov kör tycker jag inte riktigt är vettigt för axlarna ifall man inte är alls van med sådan bredd över huvudet med stång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 22:27   #7
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
testa klokovpress i ett rycksitt också
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 22:28   #8
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av don ramon Visa inlägg
Det är så det börjar. Rätt som det är försöker man sig på Overhead Squats och därifrån är det fritt fall ner i OL-träsket.
hell yeah!

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 22:58   #9
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
testa klokovpress i ett rycksitt också
Jag har aldrig förstått mig på hur man kan sitta så i ett ryck som tyngdlyftare gör. Jag skulle helt ärligt få böja armarna långt mer än rakt upp från axeln, utan rejält "bakåt" eftersom överkroppen lutar fram. Gör den inte det utan är helt rakt upp så skulle jag falla platt på rygg. Skulle jag inte lyckas våldsböja mina armar så långt bak att armarna pekar mot taket skulle jag istället falla framåt, näsan i golvet om jag har mer än kanske max 50kg på.

Styrkeryck där jag böjer på benen i en slags hockeyböj tror jag att jag skulle kunna lära mig med en del rörlighetsträning och skuldermobilitet, men aldrig att sitta ner.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 07:03   #10
don ramon
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag har aldrig förstått mig på hur man kan sitta så i ett ryck som tyngdlyftare gör. Jag skulle helt ärligt få böja armarna långt mer än rakt upp från axeln, utan rejält "bakåt" eftersom överkroppen lutar fram. Gör den inte det utan är helt rakt upp så skulle jag falla platt på rygg. Skulle jag inte lyckas våldsböja mina armar så långt bak att armarna pekar mot taket skulle jag istället falla framåt, näsan i golvet om jag har mer än kanske max 50kg på.

Styrkeryck där jag böjer på benen i en slags hockeyböj tror jag att jag skulle kunna lära mig med en del rörlighetsträning och skuldermobilitet, men aldrig att sitta ner.
Det är inte så svårt som man kan tro. Och det är ingen som sitter med vikten rakt över huvudet. Det är meningen att du ska trycka huvudet framför stången.

Jag är sjukt stel i hela kroppen, men har ändå lyckats lära mig. Man får öva sakta på alla olika delmoment i lyften. Börja med en overhead squat. Finns hur mycket som helst på Youtube för den som vill.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
don ramon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 10:14   #11
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag kör en pushpress bakom nacken med ryckfattning innan jag kör mina ryckböj eftersom jag inte tar mig tid att lärt mig att stöta. Mitt PB i övningen är 112,5 kg.

Kör jag däremot striktpress från död start (dvs "Klokovpress") ligger mitt max nog inte långt över 50 kg. Kanske 57,5 en bra dag. Tränar övningen för ett antal reps på 47,5 kg för tillfället, som grundstyrketräning efter mina ryckböj. Den är, för mig, obscent tung om man jämför med att få kicka upp vikten.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2018-04-20 klockan 10:15.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 14:43   #12
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag kör en pushpress bakom nacken med ryckfattning innan jag kör mina ryckböj eftersom jag inte tar mig tid att lärt mig att stöta. Mitt PB i övningen är 112,5 kg.

Kör jag däremot striktpress från död start (dvs "Klokovpress") ligger mitt max nog inte långt över 50 kg. Kanske 57,5 en bra dag. Tränar övningen för ett antal reps på 47,5 kg för tillfället, som grundstyrketräning efter mina ryckböj. Den är, för mig, obscent tung om man jämför med att få kicka upp vikten.
Som jämförelse, vad ligger du i strikt press framför aka hederlig militärpress?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 18:25   #13
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Hur brett håller ni?
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 18:59   #14
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Långfingret på ringen höll jag. Samma som vid ryck (och oh-böj).
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 19:38   #15
zeusden1
Starke Adolfs son
 
zeusden1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 293
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
testa klokovpress i ett rycksitt också


Kan för övrigt säga att hans ryska är riktigt härlig att lyssna på.
__________________
Träna.
zeusden1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)