Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-18, 16:22   #1
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Kosten har snott min muskelmassa

Jag tränar, vilar och äter rätt okej. Jag växer och blir starkare. Men om jag istället hade ätit perfekt (vad det nu innebär..) så hade jag haft x% mer muskelmassa. Den muskelmassa som jag inte fått, är den på något vis lättare att skaffa sig än muskelmassa man fortfarande måste slita för? Eller är det bara så att man helt enkelt inte är så stor som man hade kunnat vara?
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 16:28   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av MrXpert Visa inlägg
Den muskelmassa som jag inte fått, är den på något vis lättare att skaffa sig än muskelmassa man fortfarande måste slita för?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 16:44   #3
RolloRocketcock
Registered User
 
RolloRocketcocks avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Uppenbarligen
RolloRocketcock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 19:13   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Kanske.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 21:23   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tror det han menar är att ifall han tränar på ett sätt som skulle ge +2kg muskelmassa efter ett år av träning om han skulle ätit optimalt™ (2g protein/kg kroppsvikt och lagom™ kaloriöverskott) men han istället ätit skräpmat under det året och bara lagt på sig +1kg muskelmassa.

Är det isåfall lättare att lägga på sig ytterligare 1kg muskler än om man skulle lagt på sig 1kg muskler genom att äta optimalt™ och träna på ett sätt som ger +1kg muskelmassa.

Ungefär så kanske.

Kanske inte mycket klarare...

Jag tror jag förstår frågan. Men jag tror frågan i princip saknar svar då den innehåller alltför många "snetänk" och konstiga impicita antaganden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 21:30   #6
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Det är inte så att du har en innestående mängd muskelmassa på "banken" som bara kommer hoppa dit så fort du börjar äta optimalt nej.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 21:57   #7
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Det här är fantastiskt.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 22:23   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror det han menar är att ifall han tränar på ett sätt som skulle ge +2kg muskelmassa efter ett år av träning om han skulle ätit optimalt™ (2g protein/kg kroppsvikt och lagom™ kaloriöverskott) men han istället ätit skräpmat under det året och bara lagt på sig +1kg muskelmassa.

Är det isåfall lättare att lägga på sig ytterligare 1kg muskler än om man skulle lagt på sig 1kg muskler genom att äta optimalt™ och träna på ett sätt som ger +1kg muskelmassa.

Ungefär så kanske.

Kanske inte mycket klarare...

Jag tror jag förstår frågan. Men jag tror frågan i princip saknar svar då den innehåller alltför många "snetänk" och konstiga impicita antaganden.
Frågan är hur mycket muskler som steroider har snott från mig
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 22:23   #9
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av MrXpert Visa inlägg
Jag tränar, vilar och äter rätt okej. Jag växer och blir starkare. Men om jag istället hade ätit perfekt (vad det nu innebär..) så hade jag haft x% mer muskelmassa. Den muskelmassa som jag inte fått, är den på något vis lättare att skaffa sig än muskelmassa man fortfarande måste slita för? Eller är det bara så att man helt enkelt inte är så stor som man hade kunnat vara?
Ja, du hade förmodligen kunnat växa snabbare om du lägger om kosten. Men det handlar nog bara om att du äter för lite för att växa maximalt. Testa att grisbulka ett halvår så kommer du märka snabbare resultat.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 08:28   #10
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror det han menar är att ifall han tränar på ett sätt som skulle ge +2kg muskelmassa efter ett år av träning om han skulle ätit optimalt™ (2g protein/kg kroppsvikt och lagom™ kaloriöverskott) men han istället ätit skräpmat under det året och bara lagt på sig +1kg muskelmassa.

Är det isåfall lättare att lägga på sig ytterligare 1kg muskler än om man skulle lagt på sig 1kg muskler genom att äta optimalt™ och träna på ett sätt som ger +1kg muskelmassa.

Ungefär så kanske.

Kanske inte mycket klarare...

Jag tror jag förstår frågan. Men jag tror frågan i princip saknar svar då den innehåller alltför många "snetänk" och konstiga impicita antaganden.
Haha, jag förstår var ts försöker komma och vad han I princip menar Och tänker, men det är ändå något som gör att jag inte greppar frågeställningen.

1kg muskler första året med dålig kost, som kunnat ge 2kg med optimal kost.
Är frågan, om man byter från dålig kost till bra, att det resterande kilot är svårare att få i senare skede? Typ som att det ju är svårare att bygga ju längre man tränat?
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 10:15   #11
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror det han menar är att ifall han tränar på ett sätt som skulle ge +2kg muskelmassa efter ett år av träning om han skulle ätit optimalt™ (2g protein/kg kroppsvikt och lagom™ kaloriöverskott) men han istället ätit skräpmat under det året och bara lagt på sig +1kg muskelmassa.

Är det isåfall lättare att lägga på sig ytterligare 1kg muskler än om man skulle lagt på sig 1kg muskler genom att äta optimalt™ och träna på ett sätt som ger +1kg muskelmassa.

Ungefär så kanske.

Kanske inte mycket klarare...

Jag tror jag förstår frågan. Men jag tror frågan i princip saknar svar då den innehåller alltför många "snetänk" och konstiga impicita antaganden.
Du förstod frågan. Poäng till dig!
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 10:17   #12
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det är inte så att du har en innestående mängd muskelmassa på "banken" som bara kommer hoppa dit så fort du börjar äta optimalt nej.
Menade självklart inte att det bara handlade om att äta rätt så skulle massa muskelmassa poppa fram....

Men med träning och bra kost kanske man snabbare la på sig muskelmassa om man varit slarvig med kosten sedan tidigare.
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 10:18   #13
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Det här är fantastiskt.
Din musche oxå!
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 10:28   #14
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Haha, jag förstår var ts försöker komma och vad han I princip menar Och tänker, men det är ändå något som gör att jag inte greppar frågeställningen.

1kg muskler första året med dålig kost, som kunnat ge 2kg med optimal kost.
Är frågan, om man byter från dålig kost till bra, att det resterande kilot är svårare att få i senare skede? Typ som att det ju är svårare att bygga ju längre man tränat?
Nu kanske jag får pris som den dummaste medlemmen på kolo men nä, det är inte riktigt så jag menar. Snarare tvärt om.

Jag lägger på mig 1kg muskler under ett år med lite halvtaskig kost. Hade jag ätit bättre hade jag istället lagt på mig 2kg muskler under ett år (och förhoppningsvis även ökat i styrka).

Det kilot muskler jag inte la på mig pga att tex proteinintaget var för lågt finns alltså inte.

Men om jag lägger om kosten o äter bra och fortsätter träna så lägger jag på mig 2kg muskler under det andra året med träning. Men kan det vara så att en del av den muskelmassan tillkommit för jag slarvade med kosten under första året och inte gav kroppen chans att lägga på sig så mycket muskler som den egentligen hade velat? Eller är de 2kg musklerna (som jag lagt på mig under mitt andra år av träning) enbart pga av det jobb jag la ner under just det året.
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 10:35   #15
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MrXpert Visa inlägg
Menade självklart inte att det bara handlade om att äta rätt så skulle massa muskelmassa poppa fram....

Men med träning och bra kost kanske man snabbare la på sig muskelmassa om man varit slarvig med kosten sedan tidigare.
Du tänker ifall du har slösat bort chansen till dina nybörjarökningar på att inte äta eller träna på bästa sätt?

Det får någon annan svara på.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)