Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-29, 11:12   #16
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Vad kan det vara annat än stela muskler och obalans för det är ingen skada väl.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 15:19   #17
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Läs https://b-reddy.org/example-of-impro...-low-shoulder/ och läs de länkar som det refereras till


Försökte läsa men förstod inte riktigt. Är det att övre trapezius är inaktiv på den lägre sidan? Behöver få igång övre trapezius på den lägre sidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 17:54   #18
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Försökte läsa men förstod inte riktigt. Är det att övre trapezius är inaktiv på den lägre sidan? Behöver få igång övre trapezius på den lägre sidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tänkbara anledningar är obalans av muskeler. detta kan utvecklas av att du harven ogynnsam position i vardagen, ex. sitter på ett mindre lämpligt sätt, sitter med huvudet framåtlutat. Obalansen kan sen förstärkas av att man tränar vissa muskler mer än andra, ex man tränar för lite övre trapz och för mkt lats. Kort summering men där finns mer info än ovanstående.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 18:12   #19
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Tänkbara anledningar är obalans av muskeler. detta kan utvecklas av att du harven ogynnsam position i vardagen, ex. sitter på ett mindre lämpligt sätt, sitter med huvudet framåtlutat. Obalansen kan sen förstärkas av att man tränar vissa muskler mer än andra, ex man tränar för lite övre trapz och för mkt lats. Kort summering men där finns mer info än ovanstående.


Okej!
Jag tränar inte traps förutom det jag får från marklyften.
Men jag har fått för mig att det är min höft som är sne, ibland ser det det ut lite som att min mage sitter snett typ. Sne höft kan ju också resultera i en högre axel, visst?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 18:37   #20
henok
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Och ja, det är en dysfunktion då du även upplever smärta.
Börja med att se över din vardag, finns det något där som försätter dina axlar i olika höjd.

Bilderna säger inte så mkt när du aktivt drar ihop skulderbladen. För att analysera hållning bör du vara avslappnad. Skadar heller inte om det är en helkroppsbild framifrån, bakifrån och från båda sidorna. Det är i alla fall en bra början.
Att det således är en dysfunktion är en väldigt förhastad slutsats. Man kan undersöka en smärtande axel eller valfri annan led och hitta en hel del asymmetrier som inte alls behöver vara orsaken till smärta. Lätt att gå i fällan korrelation=kausalitet. Trodde själv förut att min axelsmärta berodde på nedåtroterat skulderblad och låg axelhöjd, när det istället visade sig (förmodligen) vara relaterat till alltför ihärdigt och frekvent bänkpressande utan adekvat upptrappning.
henok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 05:51   #21
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av henok Visa inlägg
Att det således är en dysfunktion är en väldigt förhastad slutsats. Man kan undersöka en smärtande axel eller valfri annan led och hitta en hel del asymmetrier som inte alls behöver vara orsaken till smärta. Lätt att gå i fällan korrelation=kausalitet. Trodde själv förut att min axelsmärta berodde på nedåtroterat skulderblad och låg axelhöjd, när det istället visade sig (förmodligen) vara relaterat till alltför ihärdigt och frekvent bänkpressande utan adekvat upptrappning.
Instämmer, väl skrivet henok!

absolut, det kan självklart vara så att det är höften som är se och detta således bidrar eller är orsaken till olika höjer på axlarna.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 08:33   #22
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Instämmer, väl skrivet henok!



absolut, det kan självklart vara så att det är höften som är se och detta således bidrar eller är orsaken till olika höjer på axlarna.


Och hur fasen fixar man en sne höft utan att behöva gå till naprapat?
Jag är mycket tajtare i vänster höftböjare och i vänster skinka. Vänster skinka är även mer välutvecklad. Kanske kan ha med sne höft att göra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 11:32   #23
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Vad kan det vara annat än stela muskler och obalans för det är ingen skada väl.
Nu påstår jag inte att TS har detta, men en skada på labrum/instabilitet i axeln kan göra att den ena hänger lägre, det är orsaken till varför min vänstra är längre om jag är helt avslappnad och låter dom hänga, det syns speciellt om jag trycker ned dom.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 12:39   #24
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Nu påstår jag inte att TS har detta, men en skada på labrum/instabilitet i axeln kan göra att den ena hänger lägre, det är orsaken till varför min vänstra är längre om jag är helt avslappnad och låter dom hänga, det syns speciellt om jag trycker ned dom.


Om jag skulle haft en skada i axeln så borde det gjort ont, det enda "problemet" jag har är lite känningar ibland vid hantellyft åt sidan. När jag tänker efter så brukar det kännas bättre om jag kör med armarna lite mer framför kroppen än helt åt sidan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 14:24   #25
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Axlar olika höjd, behöver jag oroa mig?

Avslappnat framifrån, ser inte så ojämt ut ändå? Tror inte det är något som jag behöver tänka på faktiskt.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 15:09   #26
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Nä, framifrån tycker jag att det ser bra ut. Nyckelbenet är vinklat lätt uppåt sett inifrån och ut, och med ungefär samma vinkel på båda sidor.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 13:13   #27
MaxHBG
Registered User
 
MaxHBGs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 626
Kan detta ha uppkommit av att ena sidan är muskellärt större?
__________________
140 Bänk 200 Knäböj 230 Marklyft
MaxHBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 13:22   #28
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Använder du 'alternative grip' på marklyften?
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 18:00   #29
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Tycker det knappt är någon skillnad när man ser på bilderna. Har själv haft liknande problem. Tror jag fick min ojämnhet för att jag jämt låg på samma sida i soffan och sängen med överkroppen lite upphöjd. Kolla in den här videon, den kanske hjälper dig.
https://youtu.be/QSS1D0g6DN4
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)