Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-27, 16:49   #316
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Har för övrigt börjat köra tåspridningar ganska regelbundet under dagen mer och mer sedan 2-3 veckor tillbaka, alla tår tillsammans, bara stortån resp lilltån (abduktion/flexion, adduktion). Svårt som fan att göra det separat, men det går bättre och bättre.

Sedan flera månader tillbaka har jag haft någon slags passiv klämsmärta på vänster fotrygg av något slag i för hög grad av passiv dorsalflexion, bl.a. bottenläget i skater squats. Det har ej blivit bättre, snarare lite mer konstant i de lägena. Utan att några andra faktorer har ändrats så verkar faktiskt de små tåövningarna ha minskat signifikant på smärtan där.

När kontrollen och muskulaturen är tillräckligt god där ska jag börja slänga ut tärningar på golvet och se om jag kan börja plocka upp dem med typ lilltå och den bredvid via adduktionskraft, och dylika progressioner.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 17:00   #317
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Rekommenderar för övrigt att kolla upp facebookgruppen Movement Culture (man får bli inbjuden där för att se vad som sker), många videos som postas där, allt från gymnastik till en del Ido Portal-grejer, m.fl. Allt kopplat till rörelse/träning.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 09:14   #318
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Foundation är bra skit. Det finns möjligtvis en länk någonstans... ... det blir en spännande resa med hävarmar och mekanik på 2 meter och 115kg ^_^
Jag är typ 1cm överkropp och 200cm underkropp, så levers av olika slag är helt fantastiska

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Grattis, då vet du var progressionen ligger, i tekniken. Mer behövs inte. Håll dig till de enkla övningarna om det är muskelbygge, träning, styrka du är ute efter. Annars om det är mer avancerade gymnastiska grejer du vill göra får du träna mer gymnastiskt. Och gör inte det misstaget alla gör som fortfarande lyfter vikter, att tro att man är så jäkla stark att kroppsviktsövningar är för lätta. Chins pullups dips osv kan reppas i väg med stöd så det blir lättare att träna med full ROM tex.
Det är väldigt sant, jag kom också till den insikten efter att jag läst på en del. Blir lätt att man fastnar i det man är van vid - Som t.ex. dips och chins.
Måste definitivt lägga mer energi på att bli smidigare och stabilare i mina övningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
GALET!

jag som tycker jag är tung och lång...

Önskar tvåmetersmannen alla lycka till, du lär behöva det!
kommer bli tufft men inte omöjligt, och det ser förövrigt brutalt coolt ut när långa människor klarar av gymnastiska saker!

Så stort lycka till och kom bara ihåg. små steg, progression och ett jäkla kämpande är det "enda" som behövs!
Tack!

Kan meddela att jag började starkt med en olycka (helt orelaterad träning) som satte axlarna och ena foten ur spel. Foten ser ut att ha sex månader innan den är 100%, axlarna kan ta allt från en månad till också sex månader (Min släkt har mycket dåliga axelgener) beroende på hur illa det blev.

Så jag har all anledning att börja långsamt!

Några småmål jag satt upp so far är:
-Tappa onödig vikt
-Stretcha mycket för att öka smidighet, framförallt i core och underkropp
-Följa Foundation1 första del så mycket kroppen tillåter i de följande tolv veckorna för att bygga om mig från grunden.

Sen kan det nog bli något av mig med!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 10:19   #319
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Får man fråga vad det var för olycka och vad som skedde? Det kanske finns lite tips att ge.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 12:36   #320
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Får man fråga vad det var för olycka och vad som skedde? Det kanske finns lite tips att ge.
Cykelolycka - Gjorde en vurpa så foten fick sig en rejäl belastning och det har blivit troligtvis mortons av det, vi ska följa upp det i nästa vecka

Sen hade jag lite inklämning i axlarna sen tidigare och i andra halvan av vurpan tror jag (gick väldigt fort) att jag försökte rädda mig genom att trycka ifrån med händerna när jag mötte marken så nu är bägge inklämda deluxe.

Ska se om det blir kortisonspruta i kanske både axlar och fot - Jag vet för lite än så länge om lång - och kortsiktigt effekter av det.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-07, 09:34   #321
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Vet inte om ni sett denna? Jäkligt inspirerande, Johanna Quaas, en 91-årig gymnast som fortfarande är aktiv och klarar övningar många 20-åriga män inte kan
https://video-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/...d1&oe=590F19E3
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-07, 12:20   #322
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Vet inte om ni sett denna? Jäkligt inspirerande, Johanna Quaas, en 91-årig gymnast som fortfarande är aktiv och klarar övningar många 20-åriga män inte kan
https://video-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/...d1&oe=590F19E3
"She started gymnastics at an early age and appeared in her first competition in 1934". Jäkligt inspirerande, ja ^^
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-07, 21:55   #323
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Filmen verkar inte funka längre, hittade den på Youtube:
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-08, 11:14   #324
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Filmen verkar inte funka längre, hittade den på Youtube:
Asså va i.. 2 min in i klippet. Hon drar planche typ? Lite böjda armar bara. De där var ju helt sjukt
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-08, 15:21   #325
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Att bara gå så där raskt som hon gör vid 0:35 är det väl inga 90 åringar som gör, eller 80 heller, eller 75...ovanligt. Många ungdomar är segare.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-08, 15:22   #326
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Inga problem med "hållningen" hahaha
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-08, 20:51   #327
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Förutom ansiktet och händerna så ser hon bra mycket yngre ut. Kolla in hennes ben. Sett 20-åriga brudar med fulare ben. (Jag vet att hon har nylonstrumpor eller liknande på. Men ändå.)
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 21:51   #328
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Hej! Jag tänkte kika in här och fråga lite.

Min underkroppsträning kommer att behöva utebli i några veckor pga inflammation runt knän. Jag tänkte, eftersom jag tycker att "vanlig bodybuilding" inte är lika kul och tilltalande, fråga här hur ni lägger upp era "gymnastikpass" och vad som kan vara typ bra att träna på om man vill variera sin överkroppsträning lite.

Muscle-ups skulle vara coolt, och att kunna bryta upp till handstående och kunna utföra diverse plankor.

Vet inte riktigt vad jag ska börja. Hur gjorde ni?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 21:58   #329
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Man börjar smått och jobbar sig upp till stora rörelser. Alla övningar du vill bli bättre på kan googlas med tillägget "...progression".
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 06:19   #330
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
...

Muscle-ups skulle vara coolt, och att kunna bryta upp till handstående och kunna utföra diverse plankor.

Vet inte riktigt vad jag ska börja. Hur gjorde ni?
Teknikträning i allt, 100%. Därmed progression i muskelmassa, styrka och utförande, som är teknik. Låter det gå långsamt. Ger mig själv aldrig platåer, eftersom jag tränar på teknik, finns alltid progression i någonting. Min träning är också 100% adaptiv till livet så "upplägg" existerar inte. Däremot en viss historieskrivning/dagbok. Bryr mig inte om "tricks" så mycket men när det gäller just plankor så flyttar jag händerna längre och längre ned i en armhävning. Inte så mycket med fötterna uppe men i så fall, pressade mot en vägg, lågt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)