Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-15, 14:24   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Kardio-kvarten/halvtimmen efter gymmet?

Har mer eller mindre den senaste tiden av min "träningskarriär" kört 20-30 min "cardio" efter styrkepassen. Dels för att jag tycker det är skönt att svettas lite extra på trappmaskinen sen vill jag inbilla mig att det även skulle vara fördelaktigt för den generella cardiovaskulära hälsan. Är det rimligt att anta detta? Räcker cirkus 30 min cardio med bmp på 75-80% av max dagligen för att få vissa av konditionsträningens främjande effekter? Eller är det försumbart och "cardio-halvtimmen" låter mig bara käka lite mer? Hur mycket cardio implementerar ni i er träning? Varför?
Mvh Trevlig helg!
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 01:53   #2
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Kan garantera att du gör stora hälsovinster på det, påstår man något annat vill man nog bara ha en anledning att slippa ;p . Du kan ju få bättre kondition genom att köra en tuffare jogg ibland tex, och kanske även små ytterligare hälsovinster . Just när det kommer till cardiovaskulör träning är det svårt att träffa "toppen". Kör man snäppet för mycket och hårt, så blir det inte längre optimalt ur hälsoperspektiv. Men samtidigt är lite för mycket oftast bättre än inget alls, eller mycket för lite.

Kör själv jogg, cykel, hopprep och hiit för tillfället . Kör 5ggr veckan och kör det utöver styrketräningen. Cyklar airbike och mountainbike. Anledningen, hälsa, välmående, kondition och att hålla borta fettet! Får så mycket mer energi när konditionen är i trim. Man känner hur kroppen fungerar som den ska på ett annat sätt. Hade min sämsta kondis ngn gång i gymnasiet, 2km jogg var så jag knappt fick luft. Nu är det rätt tungt att springa långt pga vikten, byggd för tyngder. Men fixar 3.6km på 20 min så känner mig nöjd! Plocka den tiden på 95 kilo tunga
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 07:15   #3
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Klart att det ger kondis!

Jag tycker dock att det är svårt att köra både och samtidigt så jag brukar köra styrka en dag och löpning en annan dag.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)